Mijn 1e buizen phono-amp.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door VT4C »

@Ah!buis. Ook meer mA´s wanneer ECL82 vervangen wordt door ECL86?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Ik zou het niet weten,vermoedelijk hetzelfde.Je heb een Ia_Va kromme in triodeschakeling nodig bij Vg1=0V maar die ben ik nog nergens tegen gekomen.Wel is er een beperking voor de ECL86 nl. de Vkf.Bij de 82 is dat 150V en voor de 86 100V.
Anne

Nog even nagezien voor een EL84,daarvan zijn de gegevens er wel.
Om er 100mA door te krijgen moet de buis 170V krijgen.Kan beter als je stuurroosterstroom toelaat,of t'ie daar tegen kan?
Als de buis nog maar 50V tussen in en uit (anode>kathode) over heeft is de stroom nog maar 15mA.
Wil je dan meer,gaat de stuurbuis uit geleiding en wordt Vg1 positief.Om in zo'n geval de buis wat te beschermen heb ik er bij de ECL82 een diode overgezet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

In plaats van een ECL82 zou je wel een 6EM7 of 6GF7 kunnen gebruiken(als die nog te vinden zijn),40mA bij een spanningsverlies van 35V.
Wat die oosterlingen met de EL84 zeggen te bereiken kan volgens Philips helemaal niet.100mA maar Ik=65mA max!
Bij 100mA,als je het toch doet,verlies je 170V over de buis = 17W ,mag maar 12W zijn ! RAAR :shock: .
Anne

PS. zou kunnen dat er een cijfertje verkeert is,met een EL86 kan het (netan)wel :o .
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 19 jul 2011, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

IK heb al wat onderdelen bij elkaar maar nog lang niet alles.
Moet even wachten tot mijn salaris binnen is volgende week.
Had even een financiële tegenslag van mijn zorgverzekeraar. :evil: :evil: :evil:
Betaal je zoveel premie per maand en moet je nog bijbetalen. #-o
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door disco »

Ah!buis schreef:
In plaats van een ECL82 zou je wel een 6EM7 of 6GF7 kunnen gebruiken(als die nog te vinden zijn),40mA bij een spanningsverlies van 35V.
Wat die oosterlingen met de EL84 zeggen te bereiken kan volgens Philips helemaal niet.100mA maar Ik=65mA max!
Bij 100mA,als je het toch doet,verlies je 170V over de buis = 17W ,mag maar 12W zijn ! RAAR :shock: .
Anne

PS. zou kunnen dat er een cijfertje verkeert is,met een EL86 kan het (netan)wel :o .
Hoewel dit topic een beetje geweld wordt aangedaan ( :roll: ) kun je wegkomen met een beperkte 'extra load' naar de shunt. Zo zou je op een versterkertje dat 65mA trekt, prima kunnen volstaan met een shunt van 35mA. 100mA totale stroomvraag dus. Dat ontwerp met de ECL82 functioneert prima trouwens, ik mocht hem al eens proberen met een kleine versterker. Voordat 17 watt wordt verstookt in een regulator (dat is echt heel erg veel warmte, geloof me, ik spreek uit ervaring) is het misschien toch handiger om zand te overwegen. Een MOSFET op deze positie is helemaal niet zo verkeerd, er zijn er die gewoon weinig of niet opspelen bij een hoge voedingsgevoeligheid van je schakeling.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Even dit draadje weer aanpakken.
IK heb het volgende bedacht.
IK wil een phonoamp met buffer en toonregeling en meerdere ingangen.
Nu ga ik die van Anne proberen te maken maar zit met de voeding.
Ik heb nu een andere trafo en weet niet of deze geschikt is voor dit project.
En kan de schakeling voor de voeding niet eenvoudiger?
Even wat plaatjes erbij voor wat ik in gedachten heb.
Of kan dit helemaal niet?
Bijlagen
toonregeling baxandall.gif
VVTT.JPG
VVV.JPG
P1050167.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Dat kan best eenvoudiger,mosfet+zeners enz.Zal er 's over denken :sure: ,tezij iemand me voor is :o .
Waar heb je die antieke trafo opgedolven,de AZ1 gelijkrichter ontbreekt er nog aan :lol:
Kijk eerst maar goed na of 't ie nog goed is,lijkt nogal vochtig gelegen hebben :( .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Trafo werkt perfect Anne.
Heb hem al getest. Had hem nog liggen.
Ik zal op je ontwerp wachten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Zo,ik heb m'n best gedaan.Twee uitvoeringen,diodes of buisgelijkrichter.
Gelijkstroom voor de gloei gaat maar lastig,'t moest eenvoudig dus laten vallen.Als het echt niet wil zonder is het er altijd nog bij te zetten.
De RIAA versterker daarom licht aangepast (beetje gespiekt bij TriodeDick).Door de kathode van de eerste triode zonder weerstand aan de massa te leggen kan die ook geen brom (van de gloei) oppikken.Maar dan dreigt de stroom door de buis veel te groot te worden,kan ingeperkt door de anodespanning te laten zakken.Doorvoor zit er een instelling op het rooster van bovenste triode.Die moet zo geregeld,dat de anode boven,op ongeveer 190V komt.
Wordt vervolgd,
Anne
Bijlagen
VDG.JPG
BVDG.JPG
RIAA.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

T'ja dan is er nog de voorversterker/toonregeling.
De toonregeling is dezelfde die hier al is voorgesteld,niet nagerekend :oops:
Tussen de twee 100n Cs kan altijd nog iets veranderd als de regeling niet bevalt :^o
Alles bij elkaar 2x3 buizen,elk 300mA = 1,8A.Vandaar het moeilijk gelijkstroom voeden.Minstens 2 ICs nodig (low-drop).
En de 6,3 in serie met de 4V geeft nog geen 14V= ,te weinig.Zou allen met tweede elko+serieweerstand kunnen ware het niet dat die 4V maar goed is voor 1A,te weinig voor gelijkrichten naar 6x150mA :( .
Anne
Bijlagen
VVTR.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Anne.
Enorm bedankt wat je voor me gedaan hebt.
Respect en waardering vanaf hier.

Het ziet er allemaal indrukwekkend uit zeg.
Ik ga hiermee aan de gang en wordt zeer zeker vervolgd.
Er zullen ongetwijfeld nog wel vragen komen.
Ik heb nog een gloeitrafo over. Misschien dat die nog erbij moet?
Zie plaatje.
Bijlagen
P1050169.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Zoveel heb ik nog niet gedaan,tekenen,rekenen en verveling verdrijven :lol:
Mooi trafotje :D maar pas op,als je de twee 117V verkeerd in serie zet is 't ie in een mum verbrand :shock:
Best eerst met de (meer gebruikte :wink: ) gloeilamp in serie uitproberen.
Met de 6,3V wikkeling van de eerste trafo,kan 2,5A aan,moet het ook wel kunnen.
Daar hebben we het hier ook over gehad,http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1&start=25
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door democles »

Mooi trafotje :D maar pas op,als je de twee 117V verkeerd in serie zet is 't ie in een mum verbrand :shock:
I love the smell of napalm in the morning!!!!! :rock:

zie,op het einde [2x 6,3v gloeivoeding]: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=325

Echt binnen een mum van tijd rijp voor de GFT bak........................................ :-# :-# :evil:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Oei,hij heeft 't al gedaan :o :oops: :rofl:
Maar toch niet bij het GFT :shock:
Anne

Oh ja,nu we er toch zijn :lol: De toonregelpots lineair en de volume logarithmisch verloop :-s
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Deze trafo heeft al een keer zijn werk gedaan.
En is nog steeds goed.
Goeie tip van de pots Anne. Zal er om denken.
Het houten frame en de alu plaat is al binnen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Ben al druk bezig onderdelen bij elkaar aan het sprokkelen.
Is het nog mogelijk om hier ook nog een buizen hoofdtelefoon versterker
erbij in te plaatsen? Of wordt dat te veel voor de trafo?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Pfffff. Heb een priegelwerkje achter de rug.
De ingang schakelaar bedraad.
Heb deze gekozen omdat ik die nog had liggen.
Bijlagen
P1050171.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Barry2001 »

Wat zie ik hier nou Theo, ingangsselectie?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Wat zie ik hier nou Theo, ingangsselectie?
Ehm... Ja?

Is dit niet geschikt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Barry2001 schreef:
Wat zie ik hier nou Theo, ingangsselectie?
Ehm... Ja?

Is dit niet geschikt?
Jazeker wel :D vroeg me af wat het was, zou ook iets van een volumeregeling kunnen zijn.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Nee hoor. Er komt een gewone volumeknop op.

Maar dit project gaat even wat langzamer omdat ik de opdracht voor de HF10 binnen heb.
We zijn al bezig met de behuizing en dat wordt dezelfde als voor dit project.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door Ah!buis »

Wel wat anders dan brood op de plank :o
Hoewel 't een houdt het ander niet tegen :?
Succes met de bouw :rock:
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Komt goed Anne.
Ik had nog gevraagd of deze trafo er ook nog een buizenkoptelefoon
versterker erbij kan trekken?
Eigenlijk wou ik er wat moois en speciaals van maken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door RobertD »

Met die 65mA kom je wel een eind voor de phono en voorversterker. Een koptelefoonversterker lukt wellicht ook wel.
Het gaat erom dat je gloeistroom genoeg hebt.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn 1e buizen phono-amp.

Bericht door TheoK »

Mocht dat te weinig worden Robert dan kan het kleine trafootje er nog bij.
Plaats reactie