b_force schreef:Kleine nuance die Camiel terecht opmerkte (en mij verbeterde)
Je moet er voor zorgen dat je 1e marker juist staat!!
Aangezien je tweeter meestal iets meer naar voren staat, zal de piek ook ietsjes eerder komen.
Als je af gaat stemmen op je woofer, kan het zijn dat je 1e marker net iets te ver naar rechts staat.
Uiteindelijk is de 1e marker volgens mij bepalend voor hoe de rest van de fase gaat verlopen (de 2e marker is alleen het "venster" waar je in "kijkt").
Al met al misschien een lastig verhaal (ik hoop dat ik het duidelijk heb opgeschreven).
Concluderend:
Afstemmen eerst op de tweeter.
Eventueel kun je eerst je tweeter meten en je linker marker instellen.
Deze laten staan en dan je woofer meten om de rechter marker goed te zetten.
Deze kun je dan alvast saven.
Vervolgens kun je weer je tweeter meten.
Nogmaals, verschil in venster is niet erg, zolang je begin marker maar goed staat!!
Is goed omschreven, ik snap het.
tweede marker zet je om de kamerreflecties niet mee te laten doen?
Met tweeter heb je minder kamerreflecties vandaar dat je daar geen tweede marker zet?
In de manual van Arta staat een verhaal van 'loudness' na 20ms tot 100ms in de gating, dat tussen 10 en 20ms dit niet ervaren wordt? Heeft dit verder nog iets te maken met het kiezen van de gating?
Ik begrijp dat met de woofer meting de gating idealiter zit op +- 3.6ms.
Nogmaals een vraag betreffende de kamerreflecties, ook wel omschreven als 'troep', moet ik deze verbeteren, maw, zien ze er beroerd uit als je mijn ir in ogenschouw neemt?
Evt kan ik Zaterdag (mits het droog is) de speaker meting in de tuin doen, echter daar heb ik geen weiland liggen, maar een tuintje met planten, boom etc.