1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

MechanicalAnimal schreef:
Ik wou graag weten welke voeding jij hebt gekocht voor je versterker :D . Is dat een Meanwell?
De voeding ziet er zo uit:
DSC01928.jpg
DSC01929.jpg
en is afkomstig van:
ebay Arjen Helder
Laatst gewijzigd door gniaw op di 08 jun 2010, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door MechanicalAnimal »

Bedankt broeder!

die zocht ik nog, maar zijn hier iets te prijzig voor een prutsprojectje zoals 't mijne.

levering naar tevredenheid? wat was je totaal kwijt voor die voeding? euroje of 15?
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

MechanicalAnimal schreef:
Bedankt broeder!

die zocht ik nog, maar zijn hier iets te prijzig voor een prutsprojectje zoals 't mijne.
levering naar tevredenheid? wat was je totaal kwijt voor die voeding? euroje of 15?
Ik heb voor die voeding € 12,- excl verzendkosten betaald, ging via samenkopen.net. De organisator van samenkopen.net heeft zijn werk zeer goed gedaan. =D>
Laatst gewijzigd door gniaw op di 08 jun 2010, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door MichaelB »

gniaw schreef:
Ik wou graag weten welke voeding jij hebt gekocht voor je versterker :D . Is dat een Meanwell?
Dit is ook een Meanwell. Zelfs het typenummer is nog hetzelfde :lol:

http://www.meanwell.nl/products/Meanwel ... 40-12.aspx
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door TubeHead »

Vind het aanpassen van de Needle Design wel erg geslaagd !! Ziet er mooi uit ! :D
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Moest wachten op de Visaton drivertje.. dan maar verder met de versterker.
DSC02035.jpg
DSC02075.jpg
DSC02079.jpg
DSC02086.jpg
DSC02087.jpg
DSC02097.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door bartsegers »

Wat is dat witte spul?

Gaat erg eenvoudig zo dat vormen, althans zo laat je het overkomen :D
dBRob
Berichten: 28
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 8:12
Locatie: Schiedam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door dBRob »

bartsegers schreef:
Wat is dat witte spul?
Ziet er uit als polystyreen...

Leuke manier van behuizing maken trouwens.

Groet,

Rob
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door daniel »

bartsegers schreef:
Wat is dat witte spul?

Gaat erg eenvoudig zo dat vormen, althans zo laat je het overkomen :D
Dat vroeg ik me ook af, een paar posts terug wordt er over plexiglas gesproken. maar het komt erg mat over voor plexi, dus wellicht is het wat anders.
Ziet er wel erg mooi uit. Als je op die manier een mooi kastje kunt maken, zou dat best nog wel eens een goede tip kunnen zijn voor meerdere projecten.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

bartsegers schreef:
Wat is dat witte spul?
Gaat erg eenvoudig zo dat vormen, althans zo laat je het overkomen :D
Het is witte plexiglas, zie bouwplastics.nl.
DSC02013.jpg
DSC02099.jpg
Onder de groene folie is transparante (helder) plexi en onder de blauwe folie is de witte plexi.

Het buigen was idd niet moeilijk, alleen geduld nodig :wink:. Meeste tijd zit in het maken van de houten mal :? .
Laatst gewijzigd door gniaw op di 08 jun 2010, 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door bartsegers »

Ow, cool.
HOE heb je dat nu precies zo gebogen?
verwarmen ofzo?

(Bart borrelt weer met een cornu spiral horn in zn hoofd)
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

bartsegers schreef:
Ow, cool.
HOE heb je dat nu precies zo gebogen?
verwarmen ofzo?

(Bart borrelt weer met een cornu spiral horn in zn hoofd)
Ik maak gebruik van een verfbrander, idd verwarmen. Het moet wel heel rustig gebeuren. Te buigen deel moet gelijkmatig verwarmd worden, anders buig je alles krom.

Onderhoek is minder strak gebogen: circa 1:30 minuten verwarmen.
DSC02093.jpg
Bovenhoek is veel strakker: circa 2:00 minuten verwarmen. Maar grotere vervorming.
DSC02092.jpg
Plexi is idd met weinig middelen goed te bewerken. Maar heeft een zeer slechte eigenschap; maatvastheid! Na het afkoelen krimpt het materiaal een beetje.
DSC02102.jpg
Ik vind plexi minder geschikt is voor prof projecten, maarja... ik ben een hobbyist met 2 linker handen :lol:
Er zijn wel professionele bedrijven die gespecialiseerd zijn in verwerken van plexi, zoals snijden met laser, buigen in een oven..
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Info over verwerken van plexiglas:
- Acrylaat en polycarbonaat bewerkingen
- Bouweenpc.nl
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Voor het schuren van plexi heb ik 3 verschillende methodes geprobeerd. Met de laatste methode bereik ik het beste resultaat.
DSC02110.jpg
DSC02111.jpg
DSC02147.jpg
DSC02149.jpg
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Eindelijk is de drivertje binnen. Snel de tweede Needle afgebouwd.
DSC02140.jpg
DSC02141.jpg
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door JoeDirt »

Ziet er goed uit! En op de een of andere manier ook best imposant voor zo'n needle. Gaaf! Ben ook erg benieuwd hoe het versterkertje word!
Hoe klinken de needles?
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Voor de irritante in- en uitschakelplop heb ik een Velleman Kit K4700, Luidsprekerbeveiliging, besteld. Ik heb hier alleen een bouwmarkt soldeerbout liggen, deze is niet geschikt voor precisiewerkt. Een Weller of Ersa soldeerstation is te kostbaar voor mij als beginner, zelfs via marktplaats zijn deze merken niet goedkoop. Bij Conrad is een analoog soldeerstation; BASETech ZD99 48W, te koop voor € 20,-
Soldeerstation ZD-99 48 W analoog Base Tech bij Conrad.jpg
Soldeerstation ZD-99 48 W analoog Base Tech bij Conrad.jpg (21.58 KiB) 1889 keer bekeken
Wat mij afvraag is of deze Conrad / BASETech soldeerstation geschikt is voor het solderen van de Velleman Kit. Gaarne advies..

Veel dank,
Wai
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door mischa72 »

gniaw schreef:
Wat mij afvraag is of deze Conrad / BASETech soldeerstation geschikt is voor het solderen van de Velleman Kit. Gaarne advies..
Ik zou niet weten waarom niet. Stel je temperatuur gewoon niet te hoog in (tin moet in ca 0,5-1 sec vloeien als je hem aanraakt) en het gaat altijd goed. Niet te lang stoken, zo gauw het tin uitgevloeid is, de bout weghalen en laten afkoelen. NOOIT blazen om af te koelen, want dan koelt het tin te snel af en heb je kans op haarscheurtjes in je soldering.

Kijk wel dat je een klein ventilatortje erbij zet, zodat je niet alle soldeerdampen inademt, die zijn namelijk niet echt gezond voor je.

Succes !!

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Henkjan schreef:
Excuus.. :oops: niet goed gekeken, moest wel even wennen. Ik zal volgende keer eerst beter zoeken voordat ik een vraag stel. [-o<

Oké... toch maar niet die BASETech en heb nu gekozen voor de Aoyue 937 soldeerstation. Deze heb ik besteld bij Eleshop voor € 49,95 excl verzendkosten.
Aoyue 937 Soldeerstation.jpg
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

mischa72 schreef:
gniaw schreef:
Wat mij afvraag is of deze Conrad / BASETech soldeerstation geschikt is voor het solderen van de Velleman Kit. Gaarne advies..
Ik zou niet weten waarom niet. Stel je temperatuur gewoon niet te hoog in (tin moet in ca 0,5-1 sec vloeien als je hem aanraakt) en het gaat altijd goed. Niet te lang stoken, zo gauw het tin uitgevloeid is, de bout weghalen en laten afkoelen. NOOIT blazen om af te koelen, want dan koelt het tin te snel af en heb je kans op haarscheurtjes in je soldering.

Kijk wel dat je een klein ventilatortje erbij zet, zodat je niet alle soldeerdampen inademt, die zijn namelijk niet echt gezond voor je.

Succes !!

Groeten,
Mischa
Ik zou je advies volgen.
Veel dank, :dank:
Wai
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Velleman Kit K4700 is binnen. Nu nog op de soldeerstation wachten.
DSC02169.jpg
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Nu ook mijn soldeerstation binnen.. wat een mooie ding.
Kan iemand mij vertellen wat voor onderdeel uit foto 2 is?
DSC02197.jpg
DSC02201.jpg
Ik heb soldeerstation op 250 °C ingesteld. Voordat ik verder ga, eerst goedkeuring van de zba-commissie. Is het zo goed?
DSC02206.jpg
DSC02208.jpg
DSC02210.jpg
Wat een gevaarlijk hobby!! ik heb nu een andere bril nodig. :oops:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door mischa72 »

Het component dat je noemt zal waarschijnlijk een reserve-verwarmingselement zijn. 2 draden voor de heating en 2 voor de temperatuurmeting.

Op zich heb je best netjes gesoldeerd. Ik denk dat je een fractie teveel tin gebruikt. De schuine kanten van de soldering zijn bol, terwijl die eigenlijk hol horen te zijn. Kwa soldering maakt het niet veel uit, maar je bent efficiënter met de tin als de hellingen hol zijn doordat je iets minder gebruikt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: 1st zelfbouw audioset Needles en Tripath TA2020

Bericht door gniaw »

Dank voor je informatie en commentaar. :dank:
Maar eerst ga ik morgen een vergrootglas halen.
Gesloten