De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
... Le kun je weglaten omdat winISD daar een beetje raar mee doet..
ik snap niet dat als het blijkbaar zo brak geprogrammeerd is, dat het dan toch zoveel gebruikt wordt....

@Hans: jij bent niet bang voor DOS toch? Download dan ff AudioCAD van http://www.audiocad.de dan heb je iets dat t wel doet :mrgreen:
Ik snap wel meer dingen niet.
Waarom bv mensen de TFM grafiek gebruik voor subwoofers of denken dat ingevoerde vermogen ook daadwerkelijk het vermogen is.
De reden dat je Le helemaal niet nodig hebt is nogal simpel, namelijk dat je enkel het laag aan het simuleren bent op een vrij theoretisch benadering.
Je bent met andere woorden enkel geïnteresseerd hoe een driver zich gedraagt in het laag.

Wat heeft Le daar voor toevoegde waarde überhaupt?

Voor de rest is winISD een heel fijn programma en werkt het prima.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Henkjan »

omdat in het vervangingsmodel van een luidspreker dat aan de basis ligt van al die simulaties een inductie een belangrijke component is misschien?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
omdat in het vervangingsmodel van een luidspreker dat aan de basis ligt van al die simulaties een inductie een belangrijke component is misschien?
Niet voor het simuleren van het laag gedrag (lees: maxspl, kast volume, xmax enzo). Je bent enkel geïnteresseerd in hoe hard en laag een speaker in wat voor kast kan.
Daarvoor gebruik je Qts, Vas etc. Le is daarvoor niet bijster interessant.
Meer een gevolg van alle andere specs. Le is dan wel weer interessant bij het ontwerpen van een passief filter.
Daar gaat hij namelijk significant meedoen. Je zou eigenlijk dan ook de frequentie responsie moeten hebben in winISD.
Le zegt in zekere zin ook iets over niet-lineaire vervorming in luidsprekers. (is niet het hele verhaal overigens, maar dat even ter zijde)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Hij geeft aanmerkelijk minder fouten maar het blijft een beetje tobben.
Ik snap niet wat ik fout doe, de Sd is dan de Effective Piston Area zoals die op de sheet staat?
Dat is het enige gegeven wat ik vind in cm2 :mrgreen:
Bijlagen
winisd1.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Je hebt de Qts ingevuld, moet je niet doen
Stond ook niet in mijn lijstje :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik dacht ik doe toch alles goed :| :D

Nu eerst eten en dan ga ik weer eens aan de slag
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Uiteraard is het eten wel door de keel, maar die combinatie van die drivers krijg ik niet door de keel van WinIsd :mrgreen:

De driver staat nu goed :P , maar als ik dan de parameters voor de passieve radiator invul kom ik de Qms tegen, die niet van Seas worden beschikbaar zijn gegeven.
Ik dacht dat doen we op de manier van b_force, we geven hem niet :oops: ,en dan geeft hij dit scherm.

Mijn schoonmoeder zou zeggen, als ik mijn beide ogen niet had was ik stekeblind :o
Bijlagen
winisd2.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Henkjan »

@Bart: er stond dan wel een vraagteken, maar het was geen vraag hoor... dat is de reden dat al die pakketten Le willen weten.... dat je ook een eind komt zonder Le klopt ook wel overigens

@Hans: pak nou gewoon AudioCAD....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik geef niet zo snel op Henkjan, hij krijgt dan een fake voor zijn Qms, en ja hoor, een signaal dat ik dan maar handmatig wat moet aanpassen, en daar ben ik goed in, klooien dus :|
Bijlagen
winisd3.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Waarom zou winISD niet werken Henkjan?
Ik draai het bijna degelijks zonder enkel probleem.
Dat de Le er bij horot snap ik ook wel, maar het gaat uiteindelijk wat je er mee wil.

@ hannesie
Bij je eerste plaatje staat iets raars bij voice coil resistance TC (edAlfaVC).
Dat is de reden dat hij het niet doet.

edit.
Hier driver file, was binnen 5sec klaar :P

edit2:
Als toegift ook nog project file
Bijlagen
Seas U18RNX-P.rar
(652 Bytes) 45 keer gedownload
U18RNX project.rar
(990 Bytes) 52 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

:D @ Bart,Ik had hem al gedaan, jij had wel de powerhandling er bij gezet en ik niet.

Ik ben een beetje aan het stoeien, en wat mij verbaasd is het kleine volume dat hij dan aangeeft bij vented, vervolgens zie de verschillende vormen, C4/SC4 (sub-)Chebyshev of andere mogelijkheden voor alignment, voor of nadelen?

wit en groen zijn 2 verschillende aligments.

Das nieuwe kost voor mij :P

Waar kan ik daar wat over vinden??
Bijlagen
winisd4.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

@ Bart, leuk, hij staat er bij, maar welk alignment heb jij nu gebruikt, en hoe doe jij het dan met een passieve radiator.

Het is leuk spelen, maar het interpreteren wat het resultaat zal zijn, is het stof van mijn grijze cellen schudden :mrgreen:

Jouw project is rood met 14 liter volume en mijn groene heeft 32 liter.
Bijlagen
winisd5.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

32liter is dus veel en veel te groot.
Waarom wil je perse een PR hebben trouwens?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb een paar passieve Seas gekocht om juist zonder poortruis en een flexibele oplossing te kunnen creëren, althans dat dacht eventjes zo op te lossen. :oops:

Soms denk je slim te zijn, juist uit de spec's van dat ding leek het mij m.b.v. gewicht de zaak te kunnen trimmen naar zo een 35 Hz.
De specificatie staat hieronder.
Bijlagen
h9901_sp21r.pdf
(66.41 KiB) 47 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Poortruis vind ik altijd een nogal overdreven argument.
Als je poort gewoon goed kiest heb je helemaal geen last daarvan.
Het is jammer dat Seas de Qms niet opgeeft. Schattig is iets van 5-10 denk ik.
Een poort kun je ook zo tunen. Meestal klopt de bereken al aardig, maar je kunt hem altijd afzagen natuurlijk :)
Deze woofer zou ik in 13-16 liter doen en niet groter.

De BR-70HP zou hier prima uitkomen :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

OK, dan krijgt Wouter gelijk met zijn advies, ik heb hem nu in dat 25 liter kastje gesloten en dan klinkt hij al aardig laag, maar het meten heb ik nog niet gedaan.
Ik zal hem eens op 25 liter in WinIsd zetten, lijkt mij ook wel leuk om te zien wat het doet.

Het is op deze wijze wel leuk om te expirimenteren :idea: 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

hannesie schreef:
OK, dan krijgt Wouter gelijk met zijn advies, ik heb hem nu in dat 25 liter kastje gesloten en dan klinkt hij al aardig laag, maar het meten heb ik nog niet gedaan.
Ik zal hem eens op 25 liter in WinIsd zetten, lijkt mij ook wel leuk om te zien wat het doet.

Het is op deze wijze wel leuk om te expirimenteren :idea: 8)
Deze woofer zou ik in 13-16 liter doen en niet groter.
:wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Wouter gaf hier als het advies, maar ik ben eigenwijs en wil weten waarom.

viewtopic.php?f=6&t=10449&p=1471657&hil ... n#p1471657

Nu wil ik toch wel de kast enig volume geven voor het goed kunnen plaatsen, hoogte van de tweeter e.d.
Dus heb ik wat ruimte over voor wat kanariepieten zand.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

18 liter netto lijkt mij wat veel.
Uiteraard gaat daar nog wat van af (speaker, baspoort, bracing), hoewel dat geen 3 liter is denk ik.

Ach aan de andere kant, heb je toch een mooie kleine monitor.
Zijn de vrouwtjes meestal wat blijer mee :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik liep nog even wat te ijsberen.

Zou het niet leuk zijn de 18 cm in een gesloten kastje 8,5 liter met een Qtc van 0,703.
En dan voor het laag een 20 cm bas aan de zijkant er bij die dan tot zo'n 95 Hz gaat ter ondersteuning voor het echte laag?

Maar welke unit (niet te duur) zou dan in aanmerking komen?

Mijn zus vind de kasten zoals ze nu zijn zeker niet te groot, ze kent de mijne en dan valt dit nog mee :mrgreen:

Je moet tenslotte niet zomaar tevreden zijn.
Bijlagen
winisd6.jpg
Laatst gewijzigd door hannesie op do 13 mei 2010, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Is zo'n Trio 8 een kanshebber?

Dan moet ik hem maar eens inlezen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Wordt het wel een versterker extra plus actief filter.
Sja in feite kun je natuurlijk alles doen. Ik zou in zo'n combi eerder voor 5,25inch gaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Waarom zou winISD niet werken Henkjan?
nou, wat ik bedoel is dat als het programma "rare" resultaten geeft als je een belangrijke en veel gebruikte parameter van de woofer invult, dan krijgt bij mij toch het vertrouwen een flinke deuk
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Waarom zou winISD niet werken Henkjan?
nou, wat ik bedoel is dat als het programma "rare" resultaten geeft als je een belangrijke en veel gebruikte parameter van de woofer invult, dan krijgt bij mij toch het vertrouwen een flinke deuk
Programma geeft prima resultaten en nogmaals Le is toch niet interessant/relevant. Al eens nagedacht over de tolerantie is speakers zelf?
Die is namelijk veel ernstiger. Wat dat betreft slaat het hele simuleren (met welk programma dan ook) nergens op.

Maar van mij mag je best andere progs gebruiken hoor. Vergelijk ze onderling zou ik eens zeggen.
Zo zul je altijd kleine verschillen zien (LSPCAd, boxsim, winisd, MJ KIng sheets, ik heb ze allemaal eens vergeleken).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Terwijl jullie even discussiëren, ben ik even naar Speaker&Co geweest en een paar BRrrrrtjes gehaald BR 70 :)
Ik kan met de andere units toch wel nog een proefje maken.

Maar om het idee van een gesloten kastje heeft wel even een idee en tijd nodig, want als ik dit doe zit ik met een rendementsverschil, wat ik naar mijn idee wel kan oplossen door er een sub amp er bij te plaatsen.

Anders de Seas L26ROY is dan een goede met meer rendement 88 dB tegenover de Trio met 84,4 dB

Zij heeft nu een DENON PMA 750 Continu vermogen: 2x100W (4 Ohm), 2x80W (8 Ohm), maar of dit getrokken word??

Even een plaatje er bij, ik begrijp dat word dan erg gewaardeerd?

Groen en geel of alleen rood. :x
Bijlagen
winisd7.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”