Op deze manier kun je de vervorming het beste zienb_force schreef:Waarom een zaagtand?
experimenteren met buizen
Moderator: Beheerdersteam
- Bart0l0meus
Re: experimenteren met buizen
- RobertD
- Contacteer:
Wat zie je op de uitgang wanneer de ingang kortsluit?
Ik denk dat je een flinke brom op de versterker hebt.
- Bart0l0meus
geen idee, nog niet geprobeerd, maar zoals ik al aangaf staat er 1Vpp wisselspanning op de voeding waardoor het ingangssignaal van de versterker met de wisselspanning van de voeding wordt gemoduleerd en dat is dus ook de brom die je ziet (hmmm is brom ook al te zienRobertD schreef:Wat zie je op de uitgang wanneer de ingang kortsluit?
Ik ben dus op zoek naar een meer elco,s want op dit moment beschik ik over 30uF wat niet bepaald veel is lijkt me.(in iedergeval niet genoeg
- RobertD
- Contacteer:
In een buizenschakeling is 30uF soms al veel.
Het buizenschakelingetje in mijn cd-speler heeft maar 8+16uF (maar wel met een smoorspoeltje ertussen...)
Wanneer je de ingang kortsluit kan de ingang niet meer gemoduleerd worden .... Die is dan gewoon keihard nul.
Kijk ook eens naar je aardingen.
Het buizenschakelingetje in mijn cd-speler heeft maar 8+16uF (maar wel met een smoorspoeltje ertussen...)
Wanneer je de ingang kortsluit kan de ingang niet meer gemoduleerd worden .... Die is dan gewoon keihard nul.
- Bart0l0meus
Jagoed, maar ik heb er wel nog een spanningsverdubbelaar en die zorgt toch voor een behoorlijke rotzooi op de voedingslijn.RobertD schreef:In een buizenschakeling is 30uF soms al veel.
Ik had ook nog een smoorspoeltje geprobeerd, maar deze gaf weinig (lees: geen) verbetering.
En de PSRR van de schakeling is natuurlijk wel berdroevend dus alles wat op de voeding staat wordt zo goed als direct na de uitgang doorgelust.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een spanningsverdubbelaar zorgt er eigenlijk juist voor dat er minder rotzooi is tov de trafo alleen 
Maar waarom simuleer je jou voeding ook niet even in multisim?
Kun je zo zien waar je het eventueel kunt verbeteren
- Bart0l0meus
Die is nieuw voor mij, een spanningsverdubbelaar minder rotzooi?b_force schreef:Een spanningsverdubbelaar zorgt er eigenlijk juist voor dat er minder rotzooi is tov de trafo alleen
Ik heb even een fototje (500mV/Div) gemaakt van de rotzooi op de voedingsspanning, zogoed als hetzelfde als wat multisim zegt!
Ik heb wel nog een mooie Elco op de kop kunnen tikken, ik ben alleen bang dat het opladen van dit monster zo meer tijd in beslag neemt dan ik zou willen!
Het is in iedergeval wel een erg mooie elco die ik sowieso ga bewaren!
Misschien ga ik me toch maar wagen aan de voeding van Guido!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
320uF valt toch wel mee?
Ik doelde meer op enkel de trafo en niet met gelijkrichter
Maar nogmaals. Ontwerp een dergelijke voeding in multisim en je bent zo klaar
Ik doelde meer op enkel de trafo en niet met gelijkrichter
Maar nogmaals. Ontwerp een dergelijke voeding in multisim en je bent zo klaar
- RobertD
- Contacteer:
Die elco kun je er denk ik wel achter plakken, lijkt me geen probleem. Je hebt inderdaad een flinke voedingsrimpel. Wat is de frequentie van die rimpel?
Controleer wel even hoeveel stroom jouw diodes kunnen voeren. De laadstroom voor die elco moet wel even door de diodes.
Controleer wel even hoeveel stroom jouw diodes kunnen voeren. De laadstroom voor die elco moet wel even door de diodes.
- Bart0l0meus
Ik heb hem er achter geplaatst met een 470Ohm weerstand ervoor en de rimpel is gereduceerd naar ongeveer 10mVppRobertD schreef:Die elco kun je er denk ik wel achter plakken, lijkt me geen probleem. Je hebt inderdaad een flinke voedingsrimpel. Wat is de frequentie van die rimpel?
De frequentie van de rimpel was 50Hz
Nu is alleen goed te zien waarvoor een smoorspoel goed is, er zit namelijk ook nog wat hoogfrequent rimpel op de voeding!
Nu heb ik een smoorspoel na de elco geplaatst maar ik zie geen duidelijk resultaat, enige suggestie?
- RobertD
- Contacteer:
Je kunt ook een heel klein C'tje parallel over de grote elco proberen. Anders de smoorspoel voor de elco zetten.
Dit resultaat is echt heel mooi voor zo'n "open" versterker.
Dit resultaat is echt heel mooi voor zo'n "open" versterker.
@Bart0l0meus,
Om een voedingsrimpel kwijt te raken heeft het niet zoveel zin een smoorspoel na een elco te "hangen".
Veel beter kun je na de diodebrug en een eventuele weerstand een CLC schakeling maken.
Dus eerst een (kleine) condensator dan de smoorspoel en vervolgens een (grote) condensator. Wordt ook wel een Pi-schakeling genoemd. Je krijgt op deze manier een 18 dB filter boven het kantelpunt.
Wat minder effectief, maar nog steeds beter dan de huidige opzet, is het de smoorspoel te vervangen door een weerstand, dus in het jargon : CRC.
Een smoorspoel heeft om te functioneren over het algemeen meer dan 1 mV nodig. Je zou kunnen proberen een bleederweerstand parallel aan de tweede elco te plaatsen.
Ik denk hierbij aan ca. 10 mA. Dus bij een voedingsspanning van 300 Volt een weerstand van 30 kOm / minimaal 5 Watt, liever 10.
groeten,
Aat
Om een voedingsrimpel kwijt te raken heeft het niet zoveel zin een smoorspoel na een elco te "hangen".
Veel beter kun je na de diodebrug en een eventuele weerstand een CLC schakeling maken.
Dus eerst een (kleine) condensator dan de smoorspoel en vervolgens een (grote) condensator. Wordt ook wel een Pi-schakeling genoemd. Je krijgt op deze manier een 18 dB filter boven het kantelpunt.
Wat minder effectief, maar nog steeds beter dan de huidige opzet, is het de smoorspoel te vervangen door een weerstand, dus in het jargon : CRC.
Een smoorspoel heeft om te functioneren over het algemeen meer dan 1 mV nodig. Je zou kunnen proberen een bleederweerstand parallel aan de tweede elco te plaatsen.
Ik denk hierbij aan ca. 10 mA. Dus bij een voedingsspanning van 300 Volt een weerstand van 30 kOm / minimaal 5 Watt, liever 10.
groeten,
Aat
- RobertD
- Contacteer:
De hoogfrequent rommel die je nog ziet zullen wel het gevolg zijn van schakelpieken die veroorzaakt worden door de diodes.
Bij een normale gelijkrichtbrug kun je de diodes overbruggen met een klein condensatortje van bijvoorbeeld 50 of 100nF. Soms zie je een weerstandje van 22Ohm in serie met deze snubber condensatoren.
Ik heb echter geen idee of je dat in de spanningsverdubbelaar ook kunt toepassen, of dat dat de werking van die verdubbelaar beïnvloedt.
Kwestie van experimenteren dus.
Een andere optie, maar dan moet je weer geld uitgeven, is het gebruik van soft-recovery diodes.
Bij een normale gelijkrichtbrug kun je de diodes overbruggen met een klein condensatortje van bijvoorbeeld 50 of 100nF. Soms zie je een weerstandje van 22Ohm in serie met deze snubber condensatoren.
Ik heb echter geen idee of je dat in de spanningsverdubbelaar ook kunt toepassen, of dat dat de werking van die verdubbelaar beïnvloedt.
Kwestie van experimenteren dus.
Een andere optie, maar dan moet je weer geld uitgeven, is het gebruik van soft-recovery diodes.
Soft switching òf fast recovery diodesRobertD schreef:soft-recovery diodes.
- Bart0l0meus
Op dit moment heb ik CRCL dus 30uF, dan 470Ohm, dan 320uF dan smoorspoel.
Maar met een beetje geluk heb ik thuis nog wel een paar soft recovery diodes thuisliggen, maar ik zal sowieso even moeten experimenteren.
Dat ga ik vanmiddag dus sowieso even flink doen!
Ik ben benieuwd wat de beste resultaten zal geven.
Maar met een beetje geluk heb ik thuis nog wel een paar soft recovery diodes thuisliggen, maar ik zal sowieso even moeten experimenteren.
Dat ga ik vanmiddag dus sowieso even flink doen!
Ik ben benieuwd wat de beste resultaten zal geven.
In mijn eerdere post heb ik al aangegeven dat je de smoorspoel niet achteraan moet "hangen".
Op deze manier vormt de smoorspoel samen met de feitelijke versterkerschakeling een spanningsdeler, waarbij de impedantie van de voedingsschakelijking ook nog verhoogd wordt. Lijkt me niet wenselijk!
groeten,
Aat
Op deze manier vormt de smoorspoel samen met de feitelijke versterkerschakeling een spanningsdeler, waarbij de impedantie van de voedingsschakelijking ook nog verhoogd wordt. Lijkt me niet wenselijk!
groeten,
Aat
- RobertD
- Contacteer:
Dus zet nog een condensator achter die spoel of verplaats de spoel naar de plaats waar nu de weerstand zit.AatV schreef:In mijn eerdere post heb ik al aangegeven dat je de smoorspoel niet achteraan moet "hangen".
groeten,
Aat