Mediaspelers

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Mediaspelers

Bericht door JvS »

MichaelB schreef:
Jullie kennen dit kaartje toch wel?

HD heeft eigenlijk alleen zin als je binnen de gestelde afstanden van je toestel/scherm zit (heeft te maken met het oplossend vermogen van je ogen). Ga je verder weg zitten dan kan je ook een HD formaatje naar beneden. Op de meeste afstanden die mensen tot hun scherm hebben, 3-3,5 meter kan je net zo goed naar de laagste standaard kijken: 720p (en dat is zelfs al teveel detail voor die afstand).
Je interpreteert het wel heel negatief. Teveel detail bestaat niet :P.

Ik interpreteer dat schema als volgt:

Op 3m (10ft) kijkafstand heeft het vanaf een 50" scherm nét zin om boven de 720p te zitten en heb je een 75" scherm nodig om de volle potentie van 1080p te zien.

Op 4m (13ft) kijkafstand heeft het vanaf een 60" scherm nét zin om boven de 720p te zitten en heb je een 95" scherm nodig om de volle potentie van 1080p te zien.

De meeste mensen in normale woonkamers zullen onder die waarden zitten, of in de range zitten dat de verschillen echt marginaal zijn*. Ergo, gewoon lekker 720p kijken :).

*Diezelfde mensen zullen met hand op het hart beweren dat de verschillen wel erg groot zijn :).
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Het hele 720-1080 verhaal staat of valt bij de kwaliteit van de opname zelf. Wat ik op mijn HD tv met HD sattelietontvanger en HD abonnement voorbij zie komen is nogal divers. Duitsland zend uit op 720 maar heeft soms beter beeld al bv RTL4. Het zal wel. Als het goed is is het goed, nietwaar...
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Leeuwarden schreef:
Als het goed is is het goed, nietwaar...
Hmmm, dat klinkt als een behoorlijk sluitende conclusie jah :lol:

Zo kijken wij nog vaak genoeg naar de good 'ol DVD's. Vooral de laatste DVD's zijn goed gecodeerd en zien er gewoon perfect uit.
Ik, als Friends fan zijnde, heb de eerste DVD's eens naast de laatste bekeken en dan zie je meteen dat hetzelfde formaat een STUK mooier geworden is.
JvS schreef:
Teveel detail bestaat niet :P.
Da's waar. Zo bedoelde ik eigenlijk meer dat het zonde is van de MB's om een 1080p te downloaden als je met een 720P ook perfect beeld hebt. Komt ook nog bij dat een plasma een beter beeld geeft bij een lagere resolutie dan een TFT.

Maar goed, ik dwaal weer eens af :)
Leeuwarden

Michael, heb jij toevallig ook uit eerste hand reacties van lieden die hun AppleTV hebben geupgrade met zo'n HD kaartje?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Leeuwarden schreef:
Michael, heb jij toevallig ook uit eerste hand reacties van lieden die hun AppleTV hebben geupgrade met zo'n HD kaartje?
Helaas... Ik ken zelfs niemand die een AppleTV heeft.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Leeuwarden schreef:
Het hele 720-1080 verhaal staat of valt bij de kwaliteit van de opname zelf. Wat ik op mijn HD tv met HD sattelietontvanger en HD abonnement voorbij zie komen is nogal divers. Duitsland zend uit op 720 maar heeft soms beter beeld al bv RTL4. Het zal wel. Als het goed is is het goed, nietwaar...
Dat is waar. Ik heb het over kwalitatief de beste films. Bij matigere kwaliteit is het belang van 1080p nog minder.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kweenie hoor, op de slaapkamer zit de HD kabel tuner via Scart RGB op een CRT TV'tje aangesloten. HD wordt dus gedown scaled. Het verschil tussen Ned in HD en Ned in SD is toch behoorlijk goed zichtbaar wat scherpte en contrast betreft. Of het nog verschil maakt tussen 720 en 1080 kan ik niet zeggen.

En idd veel content wordt wel HD uitgezonden maar is dat van origine niet. Dan maakt het geen lor uit.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Kweenie hoor, op de slaapkamer zit de HD kabel tuner via Scart RGB op een CRT TV'tje aangesloten. HD wordt dus gedown scaled. Het verschil tussen Ned in HD en Ned in SD is toch behoorlijk goed zichtbaar wat scherpte en contrast betreft. Of het nog verschil maakt tussen 720 en 1080 kan ik niet zeggen.

En idd veel content wordt wel HD uitgezonden maar is dat van origine niet. Dan maakt het geen lor uit.
Volgens mij is de SD kwaliteit in de loop der jaren ook slechter geworden. Een aantal zenders is ook verplaatst naar hogere frequenties, wat het bij ons ook al niet ten goed kwam.
Dat HD digitaal omgezet naar SD een beter beeld geeft dan standaard SD verbaasd me niets. Het gehele traject tot in je decoder is immers digitaal, je hebt hierdoor een stuk minder te maken met slechte kabels/connectors/storingen van buiten af.

SD wat in de studio geupscaled wordt naar HD geeft vaak een beter beeld dan het digitale SD signaal laten upscalen door je tv. Helemaal als dat een onvervalste Hotsjiwah is van Tjingtang Tech. :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef:
Volgens mij is de SD kwaliteit in de loop der jaren ook slechter geworden. Een aantal zenders is ook verplaatst naar hogere frequenties, wat het bij ons ook al niet ten goed kwam.
De Nederlandse SD kanalen zijn bij ons ook verhuisd naar stream 71-73. Maar voor digitaal maakt dat toch helemaal niets uit? De BER blijft iig gewoon op 0 staan bij ons. Als dat niet zo is is er iets met je bekabeling niet in orde.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
MichaelB schreef:
De Nederlandse SD kanalen zijn bij ons ook verhuisd naar stream 71-73. Maar voor digitaal maakt dat toch helemaal niets uit? De BER blijft iig gewoon op 0 staan bij ons. Als dat niet zo is is er iets met je bekabeling niet in orde.
Ik bedoelde dat het analoge signaal minder goed geworden is. Dat zal wel iets aan de bekabeling zijn (die bij lagere frequenties nog wel goed genoeg was). Digitaal maakt het idd. niets uit.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bij ons (upc) is de analoge kwaliteit vrijwel net zo fraai om te zien ls de digitale. Had in ieder geval meer gehoopt van de digitale overstap. (Panasonic plasma 756P)

jan
JvS

Bericht door JvS »

Pjotr schreef:

Klopt, HD streams zien er vaak mooier uit. Op de een of andere manier lijkt er ook meer kleurdiepte in te zitten. Om jouw argument wat kracht bij te zetten:

Gedownscalede HD ziet er vaak veel beter uit dan hetzelfde materiaal op DVD: http://www.cornbread.org/FOTRCompare/

Dit is bij gedownscalede 1080p naar 720p is dat niet echt zo te zien.
Laatst gewijzigd door JvS op do 25 feb 2010, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Pjotr schreef:
Voor geluid heb ik een EeePC'tje wat in het netwerk hangt. Daar hangt een losse DAC aan. Muziek staat als FLAC op een NAS servertje van 1 TB in Raid1.
Op welke uitgang heb je de DAC zitten? USB? Ik dacht zelf aan een externe USB geluidskaart voor de EEE PC 4G van mijn vriendin, die hopelijk binnenkort aan een goedkope desktop of laptop met groter scherm gaat. Zo'n meerkanaals ding en dan met Webfilter/Brutefir filteren en EQ-en. Met een stel stereospeakers die dat niet nodig hebben, is een DAC ook wel een hele mooie oplossing.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Ivo,

Ik heb er een Musiland Monitor 01 USD USB -> S/PDIF converter aan gehangen die naar mijn extern DAC'je gaat. Ik heb daar incl. verzenden €58 voor betaald. Dit is bij mijn weten verreweg de beste oplossing voor het minste geld als je audiopiele kwaliteit wilt. Deze converter is een van de echt weinige die de audio ook echt a-synchroon over de USB bus stuurt en zijn eigen interne x-tal clock heeft. Ding is ook als complete USB dac met dezelfde Xilinx chip set: Musiland Monitor 02 US maar die ken in verder niet.

Ik heb verschillende USB Dacs geprobeerd w.o. de E-MU's maar dit klinkt toch het beste. Ook de drivers werken echt probleemloos zowel met WDM als ASIO. Is wel Windows. Ze schijnen met Linux bezig te zijn maar dat is een gerucht van diyaudio.com.

Als player gebruik ik J.River's Media Center. Roomcorrectie op een EeePC'tje is bij mij tot nu toe geen succes, dat trekt ie gewoon niet, althans onder XP. Misschien dat het onder Linux beter gaat. J.River is trouwens wel hard bezig om room/speaker correction te integreren in MC zodat dat veel minder recources vergt. Zie hier en de links die daar gegeven zijn voor verdere discussie aldaar.

Heb gisteravond naar Rachmaninoff's Symphonic Dances zitten luisteren in 24/96 van Reference Recordings. Ongehoord mooi.
holco

Bericht door holco »

Hier is het TV beeld echt topie via de satelliet :D

Toppfield TF7700HD-PVR met een 80cm schotel.
Leeuwarden

Leeuwarden schreef:

Zat gisteravond naar de heren achtervolging te kijken... de Nederlanders waren geweest dus ik zapte even wat op en neer. daarbij kwam ik toevallig op een Duitse HD zender waar ook de heren achtervolging op was. Even heen en weer gezapt tussen NL HD en DtsL HD. NL in 1080i en DTsL in 720p. Het verschil was levensgroot in het voordeel van Duitsland...

Wat de mediaspelers betreft heb ik de Appletv maar even laten varen. Ik begin een beetje te vrezen dat er nog niet echt een goede oplossing is om video en audio in 1 apparaat te combineren zonder dat je voor audio de tv hoeft aan te zetten. Ik overweeg nu zo'n Squeezebox receiver. Die kost hier in Leeuwarden €103,- en kan ik aansturen met mijn iPhone... Hongkong DAC erachter en spelen maar...

Ben overigens best enthousiast hoe je iTunes kan aansturen via je iPhone. Wat een gebruiksgemak. Het zal ongetwijfeld nog mooier kunnen maar alle opnamen onder de knop is toch wel ideaal!
JvS

Bericht door JvS »

Sport wordt nog weleens in 720p50 uitgezonden (50 frames / sec). Dat werkt met sport echt ontzettend goed. Was dat toevallig het geval?
Leeuwarden

Geen idee...
JvS

Bericht door JvS »

AH, het effect is dat het supersoepel loopt. Met films geeft dat een heel 'nep' video-effect (omdat je daar juist 24fps verwacht), maar met sport werkt dat echt wonderbaarlijk goed.
Leeuwarden

Mijn ontvanger schakelt automatisch dus dan zou het aan de NOS moeten liggen... Ik neem aan dat CanalDigitaal het doorstuurt zoals ze het krijgen aangeboden.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Leeuwarden schreef:
Leeuwarden schreef:

Zat gisteravond naar de heren achtervolging te kijken... de Nederlanders waren geweest dus ik zapte even wat op en neer. daarbij kwam ik toevallig op een Duitse HD zender waar ook de heren achtervolging op was. Even heen en weer gezapt tussen NL HD en DtsL HD. NL in 1080i en DTsL in 720p. Het verschil was levensgroot in het voordeel van Duitsland...

Wat de mediaspelers betreft heb ik de Appletv maar even laten varen. Ik begin een beetje te vrezen dat er nog niet echt een goede oplossing is om video en audio in 1 apparaat te combineren zonder dat je voor audio de tv hoeft aan te zetten. Ik overweeg nu zo'n Squeezebox receiver. Die kost hier in Leeuwarden €103,- en kan ik aansturen met mijn iPhone... Hongkong DAC erachter en spelen maar...

Ben overigens best enthousiast hoe je iTunes kan aansturen via je iPhone. Wat een gebruiksgemak. Het zal ongetwijfeld nog mooier kunnen maar alle opnamen onder de knop is toch wel ideaal!
De kwaliteit van het signaal is afhankelijk van een aantal factoren.
1080 (p of i) 720p of 720p50 is hier eigenlijk de minst belangrijke factor.
Het belangrijkste is de bron. Zonder goede bron, geen goed beeld.
Daarna de band breedte. Voor goed beeld heb je een stevig video bandbreedte nodig.
Brandbreedte kost geld. Dit is vaak waar de kwaliteit van het beeld het meest van af hangt.
Ook wordt er gebruik gemaakt van verschillende codecs. KPN gebruikt bijvoorbeeld een nieuwe STB dan Ziggo.
Hij gebruiken H264 AVC waar Ziggo Mpeg2 gebruikt.

Ge-upscaled SD kan er beter uitzien, doordat de bandbreedte van de video stream hoger is.
De conversie van beeld formaten kan echter ook nadelen met zich mee brengen (slechte de-interlacing etc).

Conclusie: als je goed beeld wilt, koop een blu-ray :)
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Pjotr schreef:
Als player gebruik ik J.River's Media Center. Roomcorrectie op een EeePC'tje is bij mij tot nu toe geen succes, dat trekt ie gewoon niet, althans onder XP. Misschien dat het onder Linux beter gaat.
Verschil tussen XP en Ubuntu is idd behoorlijk groot, maar ik heb de afgelopen maanden ook andere linux-versie's uitgeprobeerd en tot mijn verbazing ondervonden dat er ook versies zijn die net zo'n kluif zijn als XP. Blijft een kwestie van testen. Verder vermoed ik dat Ubuntu Netbook Remix, door de extra grafische beslommeringen, ook wat zwaarder is dan de standaard desktop. Omdat mijn vriendin het nu als dagelijkse computer(tje) gebruikt (Firefox, Open Office, spelletjes, Skype), laat ik de netbook-versie er maar op staan, maar als ik de EEE als mediacenter ga gebruiken, probeer ik de minimal install uit. Alleen het OS, de essentials van de grafische interface en veiligheidsupdates en verder helemaal niks. Alleen de mediaspeler en eventuele DSP software, geen toeters en bellen.

Ik hoop dan voldoende capaciteit over te houden om ook DSP toe te passen. Blijft een twijfelachtige zaak hoor, ben ik met je eens. Het is maar een netbookje.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ben heel benieuwd naar je resultaten Ivo.

JRMC loopt overigen wel probleemloos onder XP. Daarin zit ook een uitgebreide DSP en die loopt prima. Echter als ik met Virtual Cable + Console of VST host en diverse VST plugins aan de slag ga krijgt het ernstig de hik. Het moet wel kunnen denk ik mits de software zelf efficiënt genoeg is en efficiënt route.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

he Pjotr, dat is een mooi apparaatje. En knap lastig te vinden: USB-in 24/192 en dan S/PDIF uit. Ik heb me daar suf naar zitten zoeken, maar je komt al snel uit bij heel dure apparaten.

Maar had je ook in de gaten dat je 2 types hebt: Monitor 01 US en Monitor 01 USD
Musiland site
klik voor groot plaatje USD Musiland site
AfbeeldingAfbeelding
De USD kost €54 incl verz. op Ebay

klik voor groot plaatje US Musiland site
AfbeeldingAfbeelding
De US is €62
Als je alleen optische uit nodig hebt en ook analoge uit is deze ook geschikt

●Interface
A pair of RCA line output interface (stereo)
One 3.5mm earphone output interface
One square-mouth optical fiber digital output interface
One B-type USB input interface
●Major characteristic
Stereo analog output
USB2.0 high speed transmission
24bit/192KHz Analog &digital output
Digital output PCM/Dolby Digital/DTS format
ASIO Support
Support MUSILAND MMDI interface
Output sample rate manual settings
Line / earphone output control panel manual switching
Drivers support Windows XP/2003/VISTA/7 system 32&64Bit

Ik heb trouwens nog iets anders gevonden voor $25 dat misschien net zo bruikbaar is als je alleen sp/dif nodig hebt:
http://cgi.ebay.nl/PCLINK-USB-SPDIF-FOR ... 35a77350ed
This is a NEW MODEL DIGITAL PCLINK USB-SPDIF.24 BIT

DIGITAL PCLINK USB-SPDIF Interface uses Philips UDA1321 as USB and digital audio interface and CS8405A as SPDIF encoder.

UDA1321
The UDA1321PS is a stereo CMOS digital-to-analog bitstream converter. The UDA1321 is an adaptive asynchronous sink USB audio device with a continuous sampling frequency range from 5 to 55 kHz. It contains a USB interface, an embedded microcontroller and an Asynchronous Digital-to-Analog Converter (ADAC).

The USB interface is the interface between the USB, the ADAC and the microcontroller. The USB interface consists of an analog front-end and a USB processor. The analog front-end transforms the differential USB data to a digital data stream. The USB processor buffers the input and output data from the analog front-end and handles all low-level USB protocols. The USB processor selects the relevant data from the universal serial bus performs an extensive error detection and separates control information (input and output) and audio information (input only).

The wide dynamic range of the bitstream conversion technique used in the UDA1321 guarantees a high audio sound quality.

CS8405A
The CS8405A is a monolithic CMOS device that encodes and transmits audio data according to the AES3, IEC-60958, S/PDIF, or EIAJ CP1201 standards. The CS8405A accepts audio and digital data from the UDA1321PS, which it then multiplexes, encodes, and drives onto a cable.

DIGITAL PCLINK USB-SPDIF Interface Features
* Universal Serial Bus (USB) stereo digital audio interface
* Adaptive (5 to 55 kHz) continuous frequency sampling range
* Supports 12 Mbits/s full-speed serial data transmission
* Supports multiple audio data formats (16 and 24 bits)
* Fully automatic Plug-and-Play operation
* High linearity and wide dynamic range
* Optical digital out
* Supports kmixer bypass via ASIO4ALL and ASIO2KS
* Using ASIO, bit-perfect digital out can be achieved.
* AC3/DTS signal passthrough using ASIO
* Excellent computer as source to connect to external DACs
* Size (mm) : 55(w) x 75(d) x 20(h)

It comes with a gold plated USB connector.

Worldwide air shipping eveywhere is $12 for 1pc. Add $6 for next pc.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

I know Jeep,

De USD is de USDigital en alleen digitaal uit. De US is ook met analoge uitgang. Die US uitvoering zou je ook kunnen modden voor I2S uit. Dat hebben mensen op diyaudio.com gedaan. Met de USD kan dat niet. De USD heeft nette en kwalitatief goede isolatie transformators aan boord voor de coax link. De US heeft die weer niet. Is niet relevant als je optisch via TOS-link werkt.

Wat ik zelf aan de Musiland erg goed vind zijn de drivers. Die werken echt goed zowel met WDM als ASIO. Nemen zonder enig probleem de sample rate over van je player. Dat is met veel duurdere kaarten wel anders en problematisch.

Hou er ook rekening mee dat de Musiland echt een van de zeldzame converters is die ook echt a-synchroon over de USB-bus comminiceren, d.w.z. op handshake basis met buffering in de converter. Dat is de enige manier waarmee je de jitter kunt minimaliseren en dat hoor je echt wel. Daarom heeft ie ook zijn eigen drivers nodig. Zie ook hier voor wat jitter metingen, dat is echt bizar laag.

Die andere converters en vrijwel alle andere tot en met de 5K euries range toe communiceren isosynchroon of adaptive a-synchroon. D.w.z. ze synchroniseren de clock met datastroom die over de USB bus gaat. Daarmee kun je nooit de jitter echt laag krijgen. Dat is de standaard voor USB audio en daarvoor zijn geen aparte drivers nodig. Voor Linux en de Mac ben je bijna daartoe veroordeeld want er zijn weinig USB kaarten die daarvoor drivers hebben. Alleen de E-MU kaarten meen ik hebben drivers voor het Mac OS. Maar misschien is het nu al wel beter.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”