15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Nou, dan moet je wel een heel grote auto hebben wil je resonanties kunnen uitdoven onder 50Hz :wink:
2 voorin, 2 achterin, DSP er aan en gaan met die banaan :mrgreen: Dat gaat vast heel mooi worden maar als het echt hard moet heeft het weinig nut ben ik bang.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn H »

Als het hard moet hang je een 18" audiopulse subwoofer en een generator in de kofferbak.. De parameters van drivers die in een auto gebruikt worden zijn trouwens ontzettend veranderlijk. De temperatuur van de omgeving heeft een enorme invloed op bijv de Fs van een driver. Als je een br bouwt voor high qwalittie ga je dat wel merken/kunnen meten
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door XC-C30 »

Pjotr schreef:
wouter schreef:
Nou, dan moet je wel een heel grote auto hebben wil je resonanties kunnen uitdoven onder 50Hz :wink:
2 voorin, 2 achterin, DSP er aan en gaan met die banaan :mrgreen: Dat gaat vast heel mooi worden maar als het echt hard moet heeft het weinig nut ben ik bang.
faseproblemen gegarandeerd volgens mij

Trek- en sleurwerk laat ik wel over aan bepaalde andere mensen.
Laatst gewijzigd door XC-C30 op ma 18 jan 2010, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door XC-C30 »

Montana schreef:
Als het hard moet hang je een 18" audiopulse subwoofer en een generator in de kofferbak.. De parameters van drivers die in een auto gebruikt worden zijn trouwens ontzettend veranderlijk. De temperatuur van de omgeving heeft een enorme invloed op bijv de Fs van een driver. Als je een br bouwt voor high qwalittie ga je dat wel merken/kunnen meten
Wie sprak er hier van hard gaan?

Efficient, effectief, dynamisch en diep zijn hier de kernwoorden.... De Marina uithangen is niet het beoogde doel..... Zo zijn er al genoeg :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Pjotr »

XC-C30 schreef:

faseproblemen gegarandeerd volgens mij
Als je dat goed doet juist niet. Er heeft hier in een ander draadje een voorbeeld gestaan voor een normale huiskamer (met 8 subs) waarbij een perfecte lopende golf werd gecreëerd, in de auto heb ik het nog niet gezien.

<Edit> http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=837744


P.s. op Marktplaats staat een Phoenix Gold Cyclone te koop: http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... clone.html
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn H »

XC-C30 schreef:

faseproblemen gegarandeerd volgens mij

Trek- en sleurwerk laat ik wel over aan bepaalde andere mensen.
:( 8-[ we shall see! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Candisa »

Die Cyclone is ondertussen gereserveerd en is ook meer een sub voor de liefhebbers, als je weet dat die dingen koolborsteltjes vreten.
Bovendien is dit nog maar eens een voorbeeld van een aangehaalde sub die niet aan de eisen voldoet. Zo een Cyclone is een erg delicaat ding die een heel specifieke kist nodig heeft en absoluut niet meer dan 300W RMS slikt.

Loeihard moet het niet gaan, maar wel ontzettend diep zonder te moeten spelen op een lager niveau dan wat de frontset kan weergeven.

Gooi dit topicje maar op slot, blijkbaar kan er meer onzin verteld worden over deze setup, dan dat er subs voor bestaan (tot nu toe enkel de SDX15 of de Dayton die geschikt zou zijn). Kans is groot dat het gewoon de Daytons worden.

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Pjotr »

Nu dacht ik toch begrepen te hebben dat jullie en liefhebbers waren en diep wilden gaan? :-s

Zo'n multi sub aanpak is overigens geen grapje als je en diep wilt gaan en toch delicaat wilt blijven ;)

Anyway suc6 met de Daytons (zijn helemaal geen verkeerde speakers). Laat je ons ook even zien wat er van geworden is?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn H »

Ik gooi hem niet op slot hoor ;)

De woofers die het hardst kunnen en het minst vervormen zijn de audiopulse woofers. Een enkele LMS ultra vervormd net zoveel als 2 sdx 15 woofers. Dynamiek wordt beperkt door vervorming. Dus diepgang en dynamiek: http://www.audiojunkies.com/product/630 ... 15-reviews In het laag draait het echter veel meer om de behuizing die niet moet trillen en in het geval van een auto wellicht ook de carosserie. Bracen die auto dus! (grapje)En dat verhaal over multisubs is inderdaad geen grap.. Dat hoop ik tenminste anders ben ik zelf voor niks bezig!
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Candisa »

Qts van 0.28 lijkt me niet echt geschikt voor een gesloten kist en een MSRP van 1700 dollar is toch wel een stukje meer dan 500 euro :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn H »

oh ik zag het budget niet.. Overheengelezen.

Met een dsp maken de parameters niet veel meer uit trouwens. Je kan dan ook een kleine kast bouwen en corrigeren. Daardoor is de kans op het ontstaan van resonanties van de kofferbak wellicht ook kleiner. Ook heb je minder snel last van staande golven.. Of je moet natuurlijk onder de +/- 50-60 Hz blijven, waardoor staande golven geen issue zijn..
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door XC-C30 »

Ik begin me werkelijk vragen te stellen bij sommige replies/voorstellen hier.... We geraken er zelf wel uit, want zo schiet het nix op

En zoals ik al eerder zei ben ik geen voorstandster van trek- en sleurwerk. Als jij gelooft dat een DSP een wondermiddel is dat er voor zorgt dat mechanische invloeden niet ter zake doen..... :roll:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Candisa »

Xenia's hu heeft mogelijkheden genoeg, maar dat wilt daarom niet zeggen dat ze moeten gebruikt (of is het misbruikt?) worden. Xenia heeft die headunit gekocht omdat ze die kon krijgen voor een mooi prijsje en sommige DSP functies nu eenmaal een noodzaak zullen zijn in de Saab, niet om zo maar alles te plaatsen waar het goed uitkomt en totaal geen rekening te houden met hoe de boel zou spelen zonder dsp mogelijkheden...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Pjotr »

Montana schreef:
oh ik zag het budget niet.. Overheengelezen.

Met een dsp maken de parameters niet veel meer uit trouwens. Je kan dan ook een kleine kast bouwen en corrigeren.
Dat heeft toch ook wel zijn beperkingen. Met een kleinere kast gaat Fb omhoog en je kunt met een CB niet veel meer dan 1/2 oktaaf naar beneden corrigeren. Met veel geweld kun je misschien richting 1 oktaaf komen maar X_max blijft de beperkende factor. Met een BR kun je het onder de BR frequentie wel vergeten om te corrigeren.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door sevenup »

Hier ook nog een mooie 15" speaker met hoge Qts.
Heeft 2 spreekspoelen van 8 Ohm. Kun je dan mooi parrallel zetten.
Vermogen helaas niet zo heel hoog.

Ik weet niet precies wat de prijs is. Zag wel iets van $279 langskomen.

http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=32

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 18 jan 2010, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn H »

uitslag bepaalt output of dat nou uit 10 of uit 100 liter komt. De versterker moet in het ene geval wat meer doen alleen. Maar voor beide kasten valt wat te zeggen!

Maar het klopt wel dat ik het onderwerp in de verkeerde richting duw als plannen al vaststaan. De Daytons zijn zeer goede woofers! Als het kleiner moet zou een shiva-x 12" of tempest-x 15" wellicht ook iets kunnen zijn.

sevenup, dat zijn die dipoolwoofers. Hoge qts, zodat in dipool passief toch redelijk wat bas te krijgen is. Kostten 1 jaar terug 150 dollar.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Candisa »

Nogmaals: de kofferbak van 350 à 400 liter wordt als kist gebruikt, géén klein gesloten kistje, géén BR.....

Een Qts van .92 is dan weer te hoog, en AE wordt niet verdeeld in Europa (vroeger nog naar geïnformeerd...)

Andere voorstellen zijn nog steeds welkom, maar ze moeten aan de voorwaarden voldoen:
- 500 euro budget te spenderen aan 1 of 2 15" of 18" subs
- luchtverplaatsing minimum het equivalent van 2x15" met 12mm x-max
- moet in een kist van 350à400l spelen
- aanstuurbaar met een versterker die 2x300W bij 4 ohm, 2x450W bij 2 ohm, 1x600W bij 8ohm of 1x900W bij 4 ohm levert
Laatst gewijzigd door Candisa op ma 18 jan 2010, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn M »

Pjotr schreef:
Montana schreef:
oh ik zag het budget niet.. Overheengelezen.

Met een dsp maken de parameters niet veel meer uit trouwens. Je kan dan ook een kleine kast bouwen en corrigeren.
Dat heeft toch ook wel zijn beperkingen. Met een kleinere kast gaat Fb omhoog en je kunt met een CB niet veel meer dan 1/2 oktaaf naar beneden corrigeren. Met veel geweld kun je misschien richting 1 oktaaf komen maar X_max blijft de beperkende factor. Met een BR kun je het onder de BR frequentie wel vergeten om te corrigeren.
Een beetje OT, maar zou je dit even willen toelichten? Waarom niet tot bijvoorbeeld 2 octaven onder fb corringeren?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
Een beetje OT, maar zou je dit even willen toelichten? Waarom niet tot bijvoorbeeld 2 octaven onder fb corringeren?
Omdat de speaker in een CB onder Fb met 12 dB/okt afvalt. Om hem recht te trekken 1 octaaf onder Fb heb je 4x zoveel spanning op de speaker nodig als boven Fb. Dat wordt dan een versterker die 4^2 = 16 keer het nominale vermogen moet kunnen leveren. Met 2 octaven gaat dat nog eens een keer kwadratisch omhoog. Mag je wel waterkoeling voor en de versterker en de spreekspoel van de speaker gaan organiseren :mrgreen:

Nu zal het in een auto niet zo extreem zijn omdat je daar behoorlijk wat room gain hebt als het akoestisch niet al te veel lekt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 18 jan 2010, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn M »

Okay, ik was al bang dat er nog extra redenen waren waarom je het niet zou moeten doen. Dergelijk grapjes zou ik echter uithalen met hoogefficiënte (PA-)woofers. Dan hou je al gauw meer rendement over dan met een hifi-sub in een behuizing van vergelijkbare afmetingen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door sevenup »

Martijn M schreef:
Okay, ik was al bang dat er nog extra redenen waren waarom je het niet zou moeten doen. Dergelijk grapjes zou ik echter uithalen met hoogefficiënte (PA-)woofers. Dan hou je al gauw meer rendement over dan met een hifi-sub in een behuizing van vergelijkbare afmetingen.
Misschien met zoiets? http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... OMAX18.pdf
Heeft redelijk hoge Qts

Qts 0,56
Xmax 9,8 mm
SPL 96 dB
Fs 33 Hz
Power 1250W

Helaas wel 8 Ohm.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Martijn H »

Misschien is dat een discussie voor het ultieme laagweergave topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... e&start=25, waar dit bijv al aan bod komt. Over de zin en onzin van PA woofers voor subgebruik is ook niet alles gezegd! :twisted:
Of een nieuw topic..
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door XC-C30 »

sevenup schreef:
Martijn M schreef:
Okay, ik was al bang dat er nog extra redenen waren waarom je het niet zou moeten doen. Dergelijk grapjes zou ik echter uithalen met hoogefficiënte (PA-)woofers. Dan hou je al gauw meer rendement over dan met een hifi-sub in een behuizing van vergelijkbare afmetingen.
Misschien met zoiets? http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... OMAX18.pdf
Heeft redelijk hoge Qts

Qts 0,56
Xmax 9,8 mm
SPL 96 dB
Fs 33 Hz
Power 1250W

Helaas wel 8 Ohm.
8Ohm is helemaal geen probleem, dit lijkt dus wel een geschikte woofer te zijn (hoewel de Fs aan de hoge kant is), maar ik zou er al 2 nodig hebben om de nodige luchtverplaatsing te genereren.... En dan komt het boven budget met een prijs van €290 excl. btw.
Spijtig, want dit voorstel komt inderdaad aardig in de buurt van wat we zoeken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door sevenup »

XC-C30 schreef:
sevenup schreef:
Martijn M schreef:
Okay, ik was al bang dat er nog extra redenen waren waarom je het niet zou moeten doen. Dergelijk grapjes zou ik echter uithalen met hoogefficiënte (PA-)woofers. Dan hou je al gauw meer rendement over dan met een hifi-sub in een behuizing van vergelijkbare afmetingen.
Misschien met zoiets? http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... OMAX18.pdf
Heeft redelijk hoge Qts

Qts 0,56
Xmax 9,8 mm
SPL 96 dB
Fs 33 Hz
Power 1250W

Helaas wel 8 Ohm.
8Ohm is helemaal geen probleem, dit lijkt dus wel een geschikte woofer te zijn (hoewel de Fs aan de hoge kant is), maar ik zou er al 2 nodig hebben om de nodige luchtverplaatsing te genereren.... En dan komt het boven budget met een prijs van €290 excl. btw.
Spijtig, want dit voorstel komt inderdaad aardig in de buurt van wat we zoeken.
Bij conrad zijn ze 249 Eruo incl. btw maar dan voor de 15" uitvoering.
Heeft weer een lagere Qts.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=360654
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: 15 of 18" subs, max 250eur/stuk

Bericht door Candisa »

Ow, nog een kleine toevoeging:
Ik heb de indruk dat veel mensen hier over DSP een mening hebben die ook in de car audio wereld bij veel mensen geldt en dit zien als een techniek die de eisen die voor het bestaan van DSP gesteld werden, grotendeels overbodig maakt (Q kan aangepast worden, er kan uitgebreid ge-equalized worden, er kunnen faseproblemen rechtgetrokken worden...), maar wij zien DSP anders...
Wij zien DSP als een laatste hulpmiddel om het eindresultaat verder te verbeteren nadat we eerst de boel zo goed mogelijk hebben gekregen met de klassieke middelen. Met andere woorden:
- eerst drivers selecteren die gecombineerd met de versterkers waar ze op komen het gewenste totale klankbeeld opleveren (de ene driver klinkt warmer dan de andere, de ene versterker klinkt warmer dan de andere) én bruikbaar zijn (rekening houden met de eisen qua kisten, on- of off-axis montage...),
- vervolgens de boel zo optimaal mogelijk monteren (kistvolume, plaatsing, uitrichting...),
- vervolgens de nodige crossovers toepassen en hiermee ook experimenteren,
- eventueel drivers nog wat bijrichten en/of ompolen,
- daarna equalizen en...
...dàn pas de laatste foutjes goedmaken met DSP (time-alignment, faseverdraaiing...).

sevenup: Die link die je post naar conrad gaat over de 15" en deze heeft een x-max van amper 7.9mm, wat dus onvoldoende is, de Dayton RSS390HF-4 levert bijna het dubbele! De 18" versie is een stuk geschikter dankzij de iets hogere x-max en het grotere conusoppervlak, maar buiten budget (de Daytons zijn al het uiterste maximum van het budget)...
Plaats reactie