Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt voor de tip van de akoestiekwinkel, ik zal het bekijken en als de dakbedekking geen bevredigend resultaat geeft het zeker gaan uitproberen.

Hieronder het beloofde plaatje. De ruimtes kunnen precies de spoelen en condensatoren van laag en hoogdoorlaatfilter bevatten. De ruimte voor de tweeter is groter vanwege de grote MKP+ condensator die erin komt. Ik heb gewoon een ronde vorm aangehouden, die is sterk en mooi en aan weerszijden van de condensator (verticaal geplaatst) kunnen dan twee aansluitterminals komen.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project88b.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project88b.jpg
-edit- ook alvast met de snelboor het gat geboord waardoorheen de driver aan de kegel wordt vastgedraaid. Nu het volgende blok, dat ernaast al klaarligt, erop lijmen.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project89.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project89.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project89a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project89a.jpg
Ik heb trouwens iets verzonnen voor het gat dat nodig is voor de sleutel om de woofer vast te schroeven: afsluiten met een kurk! Kan ik de monitor, als het nodig is, als een goede fles wijn behandelen :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Waarom ga je de zijkanten niet gewoon glad shuren en met een blanke lak afwerken? Het patroon van afwisselend donker MDF en licht multiplex ziet er wel fraai uit.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

richard schreef:
Waarom ga je de zijkanten niet gewoon glad shuren en met een blanke lak afwerken? Het patroon van afwisselend donker MDF en licht multiplex ziet er wel fraai uit.
dat krijg je eigenlijk nooit mooi.

1. het oppervlak is moeilijk volledig glad te krijgen en opplamuren bij een transparante afwerking is bijna niet mogelijk.

2. op zeer korte termijn zullen de naden zichtbaar en voelbaar worden, hoe goed je het ook afwerkt.

Ik heb hier in het verleden eens over zitten nadenken en ik denk dat een vlies van polyester deze problemen kan oplossen. Polyester matten met hars worden na het uitharden doorschijnend, weliswaar wordt het geheel wel iets minder doorzichtig. Met een transparante kleurlak zou je dan eventueel verder kunnen afwerken.

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zit nog zwaar te broeden op de afwerking. Ik denk nu langs alle randen een strook te leggen van 5 mm dik en 1,5 cm breed. Daaroverheen komt een laag buigmultiplex van 5 mm dik bekleed met 2 lagen dakbedekking (met 2 cm vrij aan de randen). Dat kan je dus zien als een slappe gedempte afwerklaag. Op deze manier blijft tussen de afwerklaag en de box ongeveer 1 mm lucht zitten, zodat trillingen alleen nog via de randen doorgegeven kunnen worden aan de buitenlaag. Die slap en gedempt is. Als het goed is werkt dat elkaar allemaal zo tegen dat er vrijwel geen trillinkje overblijft, althans in het middengebied. Trillingen in het laag rond de paar honderd Hz houd je met geen enkele constructie volledig tegen heb ik inmiddels ervaren. Overigens, het is al vrijwel net zo akoestisch dood als beton nu hoor. Vooral de afwisselende lagen MDF en multiplex geven dat laatste beetje extra resonantieonderdrukking.

En dan. Mooi lakken met hoogglans óf fineren. Ik ben er nog niet uit.

Hieronder weer de volgende stap.

Gaten geboord met de balkenboor, nodig voor de draden van drivers naar het hoog- en laagdoorlaatfilter. Ziet er scheef uit, is het ook, maar maakt niet uit als het maar goed uitkomt in de filterkamers.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project90.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project90.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

verdorie Jeroen :shock: , staan die Festos bij jullie in de uitverkoop?

Mooi ding zeg, heb jij dan alles Festo?



Verder heb je het wel onder controle zo te zien.
Hoe vul je eigenlijk die speakerdraad gaten op?
Boor je iets groter en kit je dicht met een uithardende massa of boor je juist zeer passend.

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inmiddels heb ik alles Festool. Decoupeerzaag, excenter schuurmachine voor zeer fijn afwerken (toch maar lakken dan?) en accu schroef/boormachine.

Alleen het gat voor de woofer moet dicht. Daar gaat uiteindelijk kit in.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er bijzonder goed uit Jeroen.
Vooral met goed gereedschap en vakkundig gebruik gaat het zo te zien erg goed.

Keep up the good work.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Doe ik!

Hieronder laat ik zien hoe ik de hoorn demp. Drie strengen wol van 30 cm (de lengte van de hoorn) hebben samen een gewicht van ruim 10 gram. Even samengebonden met een elastiekje en lekker uitgeplozen. Dan het elastiekje eraf, een touwtje door de hoorn leiden en om het uiteinde van de uitgeplozen strengen binden. Door de hoorn trekken van het brede naar het smalle uiteinde toe. Zo krijg je een mooi verloop van steeds grotere dichtheid in dempingsmateriaal naar het dunne uiteinde van de hoorn toe. Je kan er nu geen trompet meer op spelen, werkt wel erg goed die demping :shock:

Zoals je ziet zijn nu de laatste twee blokken klaar om aan elkaar gelijmd te worden. Donderdagavond testing time!
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project91.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project91.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project91a.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project91a.jpg
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Schitterend alweer :) ben echt heel benieuwd of al deze moeite echt loont ;)

En niet lachen.. ik zit nog steeds op mijn werk :oops:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb mijn oude monitors in hun oude staat hersteld. De millennium en HDS 134 combineren toch heel mooi moet ik zeggen. Straks moeten ze de competitie aan met de 27TDC en HDS Exclusive in deze ultieme kast. Uitnodiging om straks te luisteren staat nog steeds :wink: Het blijft natuurlijk een onmogelijk vergelijk inmiddels omdat er teveel factoren gewijzigd zijn. Andere drivers en andere kast. Filter zal overigens wel vergelijkbaar zijn daar zal het niet aan liggen. Dat de HDS134 het in zo'n kast ook veel mooier deed heb ik al gehoord door de testbox. Wat ik daarbij altijd wel jammer heb gevonden dat ik het verschil nooit stereo heb kunnen beluisteren, maar ja, 2 testboxen bouwen dat werd me echt te dol.

En ga nu als de donder naar huis toe! Dit heeft toch geen zin, joh. Morgen weer een dag en eerst goed uitrusten dan gaat de productiviteit met rasse schreden omhoog :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
En ga nu als de donder naar huis toe! Dit heeft toch geen zin, joh. Morgen weer een dag en eerst goed uitrusten dan gaat de productiviteit met rasse schreden omhoog :wink:
Tja, dat is allemaal zo, maar morgenvroeg hebben we TT03 keuring, en daarvoor moeten we nu last minute nog vanalles voor aanpassen en testen :-({|=
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit plaatje was ik nog vergeten, achterkant van de kegel met sluitring erop gelijmd.
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project91b.jpg
Bron: http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/project/project91b.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
.......Het blijft natuurlijk een onmogelijk vergelijk inmiddels omdat er teveel factoren gewijzigd zijn. Andere drivers en andere kast. Filter zal overigens wel vergelijkbaar zijn daar zal het niet aan liggen........
Juist een mooi vergelijk! Nu kun je zien of "goedkope" drivers in een perfecte kast het beter doen dan "dure" drivers in een standaard kast.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waarbij opgemerkt dat dat alleen voor de tweeter geldt. De nieuwe midwoofer is ietsje goedkoper dan de oude maar heeft wel een motor met veel lagere vervorming in het middengebied.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Nu kun je zien of "goedkope" drivers in een perfecte kast het beter doen dan "dure" drivers in een standaard kast.
Propbleem is alleen dat de goedkope driver het in een standaard kast al net zo goed doet dan een dure...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben ik het niet mee eens. De kwaliteiten van kast en driver werken anders uit op het gehoor en zijn onafhankelijk van elkaar goed waarneembaar. Met elke kast loont het om er een goede driver in te zetten. Elke driver gaat beter klinken in een goede kast.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Ben ik het niet mee eens. De kwaliteiten van kast en driver werken anders uit op het gehoor en zijn onafhankelijk van elkaar goed waarneembaar. Met elke kast loont het om er een goede driver in te zetten. Elke driver gaat beter klinken in een goede kast.
Ik denk dat je mijn zin ff anders moet lezen, want ik ben het met je eens :oops:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je bedoelt dat die goedkope HDS Exclusive net zo goed is als die dure Accuton of Scan Speak? Anders ikke niet begrijpen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Je bedoelt dat die goedkope HDS Exclusive net zo goed is als die dure Accuton of Scan Speak? Anders ikke niet begrijpen.
Zo ongeveer ja...
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

Ik las ergens dat de schuine hoeken gezaagt worden met aluminium geleidings stripjes . Zelf heb ik vandaag 45 graden hoeken eerst ingezaagt met een hand circel zaag ( ca 35 mm diep ) . ALs geleiding een ijzeren stripje gebruikt met klemmen vastgezet . Wat er dan overblijft is een 5 cm materiaal wat je dan alsnog met de hand moet doen .. Maar je heb dan al een hoop voorgezaagt .en gelijding is niet meer nodig . Met een handzaag kost het nu veel minder tijd en moeite.

Schuren word het zowiezo .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het huis staat! Nu de afwerking nog... Ow, wat klinkt ie al mooi! Alsof je naar een excel met een ribbon zit te luisteren 8) . De frontplaat van de tweeter is een dun plastic plaatje, maar dat geeft totaal niet in deze behuizing en ook niet omdat ie via rubber slangetjes is opgehangen. Het trilt nauwelijks. De zware millennium in de oude monitor trilt gevoelsmatig 20 dB harder.

Ik zit nu zelfs te twijfelen of ik die dakbedekking nog ga toepassen. De behuizing is erg goed. Het geluidsbeeld heeft erg veel diepte. Ofschoon het veeel helderder is dan voorheen krijg je de neiging om het harder te zetten. Je hoort alles. Helaas ook het gebrek aan dynamisch bereik in een mooie piano opname die ik heb, de typische CD-grain bij zachte passages (Horawitz met zijn extreme dynamiek).

Dit wordt moeilijk. Zaakje weer uit elkaar halen om het mooi te gaan afwerken :cry:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kijkende naar de zeer stijve en stevige constructie die je gemaakt hebt denk ik dat die bitumen of dakbedekking nog weinig invloed zullen hebben. Knap stukje werk Jeroen. Jammer dat we ze niet kunnen horen via het forum... :)

Had je al ideetjes over je afwerking?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Gewoon laten zo, is mooi zat ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Complimenten! Ben benieuwd naar de meetresultaten, en voorzichtig met die standaard, ziet er erg wankel uit zo.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”