Mijn ultieme monitor
Moderator: Beheerdersteam
Bedankt voor de tip van de akoestiekwinkel, ik zal het bekijken en als de dakbedekking geen bevredigend resultaat geeft het zeker gaan uitproberen.
Hieronder het beloofde plaatje. De ruimtes kunnen precies de spoelen en condensatoren van laag en hoogdoorlaatfilter bevatten. De ruimte voor de tweeter is groter vanwege de grote MKP+ condensator die erin komt. Ik heb gewoon een ronde vorm aangehouden, die is sterk en mooi en aan weerszijden van de condensator (verticaal geplaatst) kunnen dan twee aansluitterminals komen.
-edit- ook alvast met de snelboor het gat geboord waardoorheen de driver aan de kegel wordt vastgedraaid. Nu het volgende blok, dat ernaast al klaarligt, erop lijmen.
Hieronder het beloofde plaatje. De ruimtes kunnen precies de spoelen en condensatoren van laag en hoogdoorlaatfilter bevatten. De ruimte voor de tweeter is groter vanwege de grote MKP+ condensator die erin komt. Ik heb gewoon een ronde vorm aangehouden, die is sterk en mooi en aan weerszijden van de condensator (verticaal geplaatst) kunnen dan twee aansluitterminals komen.
-edit- ook alvast met de snelboor het gat geboord waardoorheen de driver aan de kegel wordt vastgedraaid. Nu het volgende blok, dat ernaast al klaarligt, erop lijmen.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat krijg je eigenlijk nooit mooi.richard schreef:Waarom ga je de zijkanten niet gewoon glad shuren en met een blanke lak afwerken? Het patroon van afwisselend donker MDF en licht multiplex ziet er wel fraai uit.
1. het oppervlak is moeilijk volledig glad te krijgen en opplamuren bij een transparante afwerking is bijna niet mogelijk.
2. op zeer korte termijn zullen de naden zichtbaar en voelbaar worden, hoe goed je het ook afwerkt.
Ik heb hier in het verleden eens over zitten nadenken en ik denk dat een vlies van polyester deze problemen kan oplossen. Polyester matten met hars worden na het uitharden doorschijnend, weliswaar wordt het geheel wel iets minder doorzichtig. Met een transparante kleurlak zou je dan eventueel verder kunnen afwerken.
Ed.
Ik zit nog zwaar te broeden op de afwerking. Ik denk nu langs alle randen een strook te leggen van 5 mm dik en 1,5 cm breed. Daaroverheen komt een laag buigmultiplex van 5 mm dik bekleed met 2 lagen dakbedekking (met 2 cm vrij aan de randen). Dat kan je dus zien als een slappe gedempte afwerklaag. Op deze manier blijft tussen de afwerklaag en de box ongeveer 1 mm lucht zitten, zodat trillingen alleen nog via de randen doorgegeven kunnen worden aan de buitenlaag. Die slap en gedempt is. Als het goed is werkt dat elkaar allemaal zo tegen dat er vrijwel geen trillinkje overblijft, althans in het middengebied. Trillingen in het laag rond de paar honderd Hz houd je met geen enkele constructie volledig tegen heb ik inmiddels ervaren. Overigens, het is al vrijwel net zo akoestisch dood als beton nu hoor. Vooral de afwisselende lagen MDF en multiplex geven dat laatste beetje extra resonantieonderdrukking.
En dan. Mooi lakken met hoogglans óf fineren. Ik ben er nog niet uit.
Hieronder weer de volgende stap.
Gaten geboord met de balkenboor, nodig voor de draden van drivers naar het hoog- en laagdoorlaatfilter. Ziet er scheef uit, is het ook, maar maakt niet uit als het maar goed uitkomt in de filterkamers.
En dan. Mooi lakken met hoogglans óf fineren. Ik ben er nog niet uit.
Hieronder weer de volgende stap.
Gaten geboord met de balkenboor, nodig voor de draden van drivers naar het hoog- en laagdoorlaatfilter. Ziet er scheef uit, is het ook, maar maakt niet uit als het maar goed uitkomt in de filterkamers.
Doe ik!
Hieronder laat ik zien hoe ik de hoorn demp. Drie strengen wol van 30 cm (de lengte van de hoorn) hebben samen een gewicht van ruim 10 gram. Even samengebonden met een elastiekje en lekker uitgeplozen. Dan het elastiekje eraf, een touwtje door de hoorn leiden en om het uiteinde van de uitgeplozen strengen binden. Door de hoorn trekken van het brede naar het smalle uiteinde toe. Zo krijg je een mooi verloop van steeds grotere dichtheid in dempingsmateriaal naar het dunne uiteinde van de hoorn toe. Je kan er nu geen trompet meer op spelen, werkt wel erg goed die demping
Zoals je ziet zijn nu de laatste twee blokken klaar om aan elkaar gelijmd te worden. Donderdagavond testing time!
Hieronder laat ik zien hoe ik de hoorn demp. Drie strengen wol van 30 cm (de lengte van de hoorn) hebben samen een gewicht van ruim 10 gram. Even samengebonden met een elastiekje en lekker uitgeplozen. Dan het elastiekje eraf, een touwtje door de hoorn leiden en om het uiteinde van de uitgeplozen strengen binden. Door de hoorn trekken van het brede naar het smalle uiteinde toe. Zo krijg je een mooi verloop van steeds grotere dichtheid in dempingsmateriaal naar het dunne uiteinde van de hoorn toe. Je kan er nu geen trompet meer op spelen, werkt wel erg goed die demping
Zoals je ziet zijn nu de laatste twee blokken klaar om aan elkaar gelijmd te worden. Donderdagavond testing time!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb mijn oude monitors in hun oude staat hersteld. De millennium en HDS 134 combineren toch heel mooi moet ik zeggen. Straks moeten ze de competitie aan met de 27TDC en HDS Exclusive in deze ultieme kast. Uitnodiging om straks te luisteren staat nog steeds
Het blijft natuurlijk een onmogelijk vergelijk inmiddels omdat er teveel factoren gewijzigd zijn. Andere drivers en andere kast. Filter zal overigens wel vergelijkbaar zijn daar zal het niet aan liggen. Dat de HDS134 het in zo'n kast ook veel mooier deed heb ik al gehoord door de testbox. Wat ik daarbij altijd wel jammer heb gevonden dat ik het verschil nooit stereo heb kunnen beluisteren, maar ja, 2 testboxen bouwen dat werd me echt te dol.
En ga nu als de donder naar huis toe! Dit heeft toch geen zin, joh. Morgen weer een dag en eerst goed uitrusten dan gaat de productiviteit met rasse schreden omhoog
En ga nu als de donder naar huis toe! Dit heeft toch geen zin, joh. Morgen weer een dag en eerst goed uitrusten dan gaat de productiviteit met rasse schreden omhoog
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, dat is allemaal zo, maar morgenvroeg hebben we TT03 keuring, en daarvoor moeten we nu last minute nog vanalles voor aanpassen en testenjeroen_d schreef:En ga nu als de donder naar huis toe! Dit heeft toch geen zin, joh. Morgen weer een dag en eerst goed uitrusten dan gaat de productiviteit met rasse schreden omhoog
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Juist een mooi vergelijk! Nu kun je zien of "goedkope" drivers in een perfecte kast het beter doen dan "dure" drivers in een standaard kast.jeroen_d schreef:.......Het blijft natuurlijk een onmogelijk vergelijk inmiddels omdat er teveel factoren gewijzigd zijn. Andere drivers en andere kast. Filter zal overigens wel vergelijkbaar zijn daar zal het niet aan liggen........
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik denk dat je mijn zin ff anders moet lezen, want ik ben het met je eensjeroen_d schreef:Ben ik het niet mee eens. De kwaliteiten van kast en driver werken anders uit op het gehoor en zijn onafhankelijk van elkaar goed waarneembaar. Met elke kast loont het om er een goede driver in te zetten. Elke driver gaat beter klinken in een goede kast.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
Mischa
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
- Locatie: loppersum
Ik las ergens dat de schuine hoeken gezaagt worden met aluminium geleidings stripjes . Zelf heb ik vandaag 45 graden hoeken eerst ingezaagt met een hand circel zaag ( ca 35 mm diep ) . ALs geleiding een ijzeren stripje gebruikt met klemmen vastgezet . Wat er dan overblijft is een 5 cm materiaal wat je dan alsnog met de hand moet doen .. Maar je heb dan al een hoop voorgezaagt .en gelijding is niet meer nodig . Met een handzaag kost het nu veel minder tijd en moeite.
Schuren word het zowiezo .
Schuren word het zowiezo .
Het huis staat! Nu de afwerking nog... Ow, wat klinkt ie al mooi! Alsof je naar een excel met een ribbon zit te luisteren
. De frontplaat van de tweeter is een dun plastic plaatje, maar dat geeft totaal niet in deze behuizing en ook niet omdat ie via rubber slangetjes is opgehangen. Het trilt nauwelijks. De zware millennium in de oude monitor trilt gevoelsmatig 20 dB harder.
Ik zit nu zelfs te twijfelen of ik die dakbedekking nog ga toepassen. De behuizing is erg goed. Het geluidsbeeld heeft erg veel diepte. Ofschoon het veeel helderder is dan voorheen krijg je de neiging om het harder te zetten. Je hoort alles. Helaas ook het gebrek aan dynamisch bereik in een mooie piano opname die ik heb, de typische CD-grain bij zachte passages (Horawitz met zijn extreme dynamiek).
Dit wordt moeilijk. Zaakje weer uit elkaar halen om het mooi te gaan afwerken

Ik zit nu zelfs te twijfelen of ik die dakbedekking nog ga toepassen. De behuizing is erg goed. Het geluidsbeeld heeft erg veel diepte. Ofschoon het veeel helderder is dan voorheen krijg je de neiging om het harder te zetten. Je hoort alles. Helaas ook het gebrek aan dynamisch bereik in een mooie piano opname die ik heb, de typische CD-grain bij zachte passages (Horawitz met zijn extreme dynamiek).
Dit wordt moeilijk. Zaakje weer uit elkaar halen om het mooi te gaan afwerken

- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Complimenten! Ben benieuwd naar de meetresultaten, en voorzichtig met die standaard, ziet er erg wankel uit zo.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
