Restauratie KEF Reference 104/2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door pappaleo »

Bij George in de tuin mat ik wel 9 teeeters, 1 Audax, 1 KEF, 2 koolmezen en 5 mussen.

Die laatsten lieten luid van zich horen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Douwe84 »

Hoe was de respons van die laatste 5? :P

Als ik thuis ben maar contact zoeken en mijn mic opsturen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Tegenswoordig moet buurman verderop duiven houden :boos: Echt de hooligans onder het vliegend spul. Niet alleen schijten ze er op los, gaan de hele dag op het dak irritant zitten herriën.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Hier is er iemand die ook vond dat het overlast gaf, ik kan het huis van afstand zien, en daar zitten nooit meer meeuwen en duiven op de reling.

Ze heeft zo een nep raaf op de reling gezet, en niemand/vogel gaat er meer zitten.
https://www.bol.com/nl/p/esschert-desig ... country=BE
raaf.PNG
raaf.PNG (79 KiB) 275 keer bekeken
Back on topic.!!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Leuk die duiven, krijg je er gelijk een lading muizen ook bij, die komen net zo hard op het voer af als de vogels.

Maar waar ik eigenlijk op doelde met de meetafstand is dat zij aangeven dat de kalibratie geldig is tot 50cm en juist voor het meten van speakers wil je een grotere afstand aanhouden.
En ik kan me voorstellen dat de lage frequenties verder dragen als hoog en dus op een grotere afstand het hoog eerder zal afnemen.
moet daar dan niet nog voor gecompenseerd worden?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Hier is er iemand die ook vond dat het overlast gaf, ik kan het huis van afstand zien, en daar zitten nooit meer meeuwen en duiven op de reling.

Ze heeft zo een nep raaf op de reling gezet, en niemand/vogel gaat er meer zitten.
https://www.bol.com/nl/p/esschert-desig ... country=BE

raaf.PNG

Back on topic.!!
Van mij mogen de vogels wel komen, behalve die dikke duif (ja ik discrimineer op ras :mrgreen: ) die elke dag een bad nam in de vijver waardoor er een laag vet op dreef.
Voor de musjes gooien we elke dag nog een paar boterhamen in de tuin. blijft leuk om te zien en te horen.
Alleen met buiten meten is dat wat minder.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

Wel grappig nu, ik was al aan het zoeken waar ik dat toen een keer had gemeld dat heel veel van die mic's een oplopend gedrag vertonen.
Dus het probleem bleef aanwezig, en ik had ze anders zelf laten kalibreren, en nu heb jij dus het ook duidelijk aan het licht gebracht. :lol:

Maar nu wel de kalibratie file goed opbergen..!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Leuk die duiven, krijg je er gelijk een lading muizen ook bij, die komen net zo hard op het voer af als de vogels.

Maar waar ik eigenlijk op doelde met de meetafstand is dat zij aangeven dat de kalibratie geldig is tot 50cm en juist voor het meten van speakers wil je een grotere afstand aanhouden.
En ik kan me voorstellen dat de lage frequenties verder dragen als hoog en dus op een grotere afstand het hoog eerder zal afnemen.
moet daar dan niet nog voor gecompenseerd worden?
Klopt, met oplopende frequentie neemt de demping van de lucht toe per m afstand. Maar tussen 0,5m, 1m of zelfs 2m is dat echt te verwaarlozen. Dan spreek je echt over tientallen meters wil je dat gaan merken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Wel grappig nu, ik was al aan het zoeken waar ik dat toen een keer had gemeld dat heel veel van die mic's een oplopend gedrag vertonen.
Dus het probleem bleef aanwezig, en ik had ze anders zelf laten kalibreren, en nu heb jij dus het ook duidelijk aan het licht gebracht. :lol:

Maar nu wel de kalibratie file goed opbergen..!!
Ja zoveel oplopend in het hoog daar moest wel iets niet goed zitten.
Maar om dat ik nog niet zo heel veel ervaring met microfoon metingen had ga je dan toch twijfelen.
Ik heb echt nog een tijdje gedacht dat de microfoon gewoon gaar was. maar een vergelijk van de microfoon van Leo gaf me wel uitsluitsel en bleek dat ik ook nog te hard uitstuurde.
Ik mete namelijk met op 1K 2.83Vrms wat in 8 ohm overeen komt met 1 watt.
Kijk ik dan met de spectrum analyzer naar het signaal wat op de microfoon binnen komt dan is dat een wout van harmonische, hij wordt dus overstuurt. Its wat ik wel apart vind aangezien de mic tot 112dB is gespecificeerd.
Dat gaat hij duidelijk niet halen maar op een lager niveau gaat het gewoon prima.

De kalibratie staat op de Nas en in mn gmail box.
Tenminste op 2 plaatsen opgeslagen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Kappa7 schreef:
Leuk die duiven, krijg je er gelijk een lading muizen ook bij, die komen net zo hard op het voer af als de vogels.

Maar waar ik eigenlijk op doelde met de meetafstand is dat zij aangeven dat de kalibratie geldig is tot 50cm en juist voor het meten van speakers wil je een grotere afstand aanhouden.
En ik kan me voorstellen dat de lage frequenties verder dragen als hoog en dus op een grotere afstand het hoog eerder zal afnemen.
moet daar dan niet nog voor gecompenseerd worden?
Klopt, met oplopende frequentie neemt de demping van de lucht toe per m afstand. Maar tussen 0,5m, 1m of zelfs 2m is dat echt te verwaarlozen. Dan spreek je echt over tientallen meters wil je dat gaan merken.
Duidelijk dan maar weer op de post wachten en dan de tuin in. :rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Hier wat meer: https://bk.nijsnet.com/0206013_TH05_Luchtabsorptie.aspx
image006.gif
image006.gif (5.06 KiB) 264 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Bedankt voor de info peter.
Mooie link.

Aangezien de microfoon nog ergens in Keulen is maar verder met wat ik wel kan doen.
Van de week had ik al het fame van het speaker doek los gehaald en de boel opnieuw verlijmd.
vandaag het nieuwe doek er maar eens omheen gespannen.
Het lastigste is de bovenzijde.
Daar wil je geen vouw inmaken dus de boel moet er omheen getrokken worden en dat is gelukt.
IMG_20210612_160748.jpg
Hier nog even de andere speaker met het oude doek.
Dat gaat er nu ook af nr 2 is ook aan de beurt.
IMG_20210612_161440.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Barry2001 »

Netjes gedaan, wel ff een verschil :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Pjotr »

Strak =D> W.b.t. dat vouwen op de heken. Ik zaag het schuin naar achteren in met een dun ijzerzaagje en trek dan het "teveel" aan doek in de sleuf met wat houtlijm. Maar als er rek genoeg in het doek zit zoals bij jou, is dat wel mooier
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

De rek was meer als voldoende.
Ik heb het doek van Rumoh gebruikt en dat werkt echt makkelijk.
Barry2001 schreef:
Netjes gedaan, wel ff een verschil :goedzo:
bedankt, ik ben er ook best trots op zo.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Douwe84 »

Als nieuw!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door pappaleo »

Netjes :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Maakt hem toch wel netjes af he.
Dat grijs staat wel leuk maar ik vind dit toch wel erg mooi staan zo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Henkjan »

mooi zo hoor :goeie:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

De microfoon is vandaag binnen gekomen en dus gelijk aan het meten geslagen vanavond.
En ik moet zeggen.
Dat ziet er niet eens zo verkeerd uit.
KEF 104-2 Audax -2.5dB.jpg
Ik denk wel dat de tweeter nog 1 db lager mag om dat het hoog nog we fris is.
Aangezien ik spullen besteld heb voor -4, -5.3 en -6.1dB ga ik nu eerst -4dB maar eens toepassen.
Je ziet hier nu overigens het verschil met (rood) en zonder (Groen) gril.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door hannesie »

:lol: Leuk dit te lezen. :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door OWC »

Zou je referentie response eens kunnen laten zien?
Ben daar wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

One World Concepts schreef:
Zou je referentie response eens kunnen laten zien?
Ben daar wel benieuwd naar.
Dat wordt na de metingen en aanpassingen.
Ik kan de bestanden niet opslaan en wil de meetopstelling nu niet aanpassen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

One World Concepts schreef:
Zou je referentie response eens kunnen laten zien?
Ben daar wel benieuwd naar.
Toch maar even gemaakt.
Dit is de uitgang van de versterker FR1 gemeten zonder correctie file.
Ref response.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Restauratie KEF Reference 104/2

Bericht door Kappa7 »

Zo de 4dB compensatie is klaar en gaat er in.
IMG_20210616_210054.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”