Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Eh, dat lijkt me een understatement :mrgreen:
Dank je :dank:
wouter schreef:
Dit is direct stukken beter dan met de Coax :D
Dat dacht ik ook :sure:

Even een ander vraagje. Om aan een bepaalde (kleine) spoelwaarde te komen kan je 2 spoelen parallel zetten. Dus bijvoorbeeld twee spoelen van 1,2 mH parallel geeft een resultante van 0,6mH.

Kan je die twee (lucht)spoelen dan gewoon tegen elkaar aanleggen of beïnvloeden die elkaar dan nog en moet je ze uit elkaar plaatsen?
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb (nog) geen inductiemeter en afrollen op de gok wordt ook niks.

Toch een keer aanschaffen zo'n ding.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er is een buitengewoon simpele manier om zo'n piek te filteren met een "mini notch".
Kwestie van een kleine Ctje (ergens rond de 100-680nF) parallel aan de serie spoel van de woofer.

edit:
Ow, ik zie net dat Wouter dat ook al zegt :P

@ Chris_T
Zo'n piek is soms nog prima terug te vinden in de THD, omdat die bij hogere harmonischen lager komt te liggen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, Bart. Maar Leo wil het niet weten :-$

:lagge:

Je ziet in de meting die ik deed wel dat de filterflank volledig om zeep geholpen wordt door zo'n zuinige aanpak. Bij budget ontwerpen wel slim maar ik zou het toch liever met een LCR doen. O nee, Leo leest mee :-$ Ik zou helemaal niets doen :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Door (slim) te schuiven met andere componenten kun je daar een prima compromis in vinden.
Op die manier is het zeker niet alleen bruikbaar voor budget systemen.

Maar ik begrijp dat Leo van het type: "Ikke zelluf doen!" is :wink:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Wat kletsen jullie nou? Natuurlijk luister ik graag naar tips. Maar ik wil voorkomen dat er aan het einde van de rit gezegd wordt: "Ja, allemaal leuk en aardig, maar je hebt het niet zelf gedaan"

Overigens, Wouter, wat is er mis aan mijn filterflank? Wat is daar om zeep geholpen? Of begrijp ik je verkeerd?
Het LP uit het filter van mij bestaat uit 3 onderdelen. Valt wel mee toch ? :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

pappaleo schreef:
Maar ik wil voorkomen dat er aan het einde van de rit gezegd wordt: "Ja, allemaal leuk en aardig, maar je hebt het niet zelf gedaan"
Dan stuur ik wel een knokploegje of twee, mochten ze dat gaan zeggen :mrgreen:

Wij geven enkel tips, wat jij ermee doet moet je zelf weten.
Daarnaast is het voor iedereen mogelijk deze informatie te verschaffen, dus heeft iedereen gelijke kansen.
Waar het om gaat is dat je er van leert, begrijpt en uiteindelijk bewust bepaalde keuzes maakt.

Ik zou het niet goedkeuren wanneer iemand 1 op 1 een heel systeem over zou nemen en zelf enkel drie schroefjes heeft vastgedraaid.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Wat kletsen jullie nou? Natuurlijk luister ik graag naar tips. Maar ik wil voorkomen dat er aan het einde van de rit gezegd wordt: "Ja, allemaal leuk en aardig, maar je hebt het niet zelf gedaan"

Overigens, Wouter, wat is er mis aan mijn filterflank? Wat is daar om zeep geholpen? Of begrijp ik je verkeerd?
Het LP uit het filter van mij bestaat uit 3 onderdelen. Valt wel mee toch ? :mrgreen:
Jouw filterflank is prima. Wat er onder de x as gebeurt is niet te zien maar ik doelde op mijn meting met en zonder mininotch. De piek verdwijnt maar de filtering ook boven die frequentie. Dat kan Bart ook zien
Met componenten schuiven heeft geen zin, die spoel heeft nu de juiste waarde. En voor het filteren rond de piek is de condensator waarde dan ook een vast gegeven.

Het mooie van de wedstrijd is dat het voor iedereen leerzaam kan zijn. Niet alleen voor TS. Ik sta te popelen om verder te gaan met mijn project....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wouter schreef:
pappaleo schreef:

Jouw filterflank is prima. Wat er onder de x as gebeurt is niet te zien maar ik doelde op mijn meting met en zonder mininotch. De piek verdwijnt maar de filtering ook boven die frequentie. Dat kan Bart ook zien.
Alsof ik dat niet al wist :wink:
Zoals ik al zei, gaat het altijd om een goed compromis.
Dat automatisch een trade-off wordt dus aantal componenten en hoe effectief het filter werkt.
In dit geval ligt dat stuk on-axis nog steeds iets van >25dB onder de nominaal.
Dat zijn getallen waar je iig niet wakker van ligt, van zo'n gigantische piek wel ;)
Is het de meeste ideale oplossing? Nee.
Maar daar zijn we niet naar op zoek :)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Filtersimulatie nog ietsje aangepast. Deze ga ik bouwen en uitproberen. In Boxsim simuleert die redelijk glad, ik ben benieuwd hoe dat in werkelijkheid uit gaat pakken. Omdat de heren graag wilden zien wat er onder water gebeurt heb ik de schaal nog 20dB naar beneden uitgebreid.
MI_094.png
De piek op 6250Hz is deskundig vermoord, toch?

pappaleo schreef:
Even een ander vraagje. Om aan een bepaalde (kleine) spoelwaarde te komen kan je 2 spoelen parallel zetten. Dus bijvoorbeeld twee spoelen van 1,2 mH parallel geeft een resultante van 0,6mH.

Kan je die twee (lucht)spoelen dan gewoon tegen elkaar aanleggen of beïnvloeden die elkaar dan nog en moet je ze uit elkaar plaatsen?
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb (nog) geen inductiemeter en afrollen op de gok wordt ook niks.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat geeft mooi inzicht :rock:

Hopelijk meet het straks ongeveer zoals gesimuleerd. Dan kun je met Boxsim lekker optimaliseren.

Het piekje van de tweeter, doet ie dat ook van dichtbij? Want in boxsim lijkt het iets dat misschien gecorrigeerd MAG worden :wink:

Leuk hoor dit. Jij kunt nu met ARTA overweg en het importeren. Ik ga je daarin hopelijk binnenkort volgen :wink:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ben ik even een paar daagjes weg, is ineens alles weer anders :shock: .
Je hebt hier iig een stuk fijner startpunt mee; goeie keuze denk ik. En ook met de sim lijk je lekker op weg te zijn.

Die tweeterpiek die Wouter ziet; heb je in de gaten wat dat is ? En wat je er (dus) aan zou kunnen doen ? Ik gok dat er nu een LCR'etje op zit. De gekkigheid zit er inderdaad, zelfs in de 'kale' curve, maar ik weet niet zeker wat ik bij jouw oplossing zie...volgens mij haal je de basis van de gekkigheid niet weg.

Ja, idd wat cryptischer verwoord, omdat je niet graag directe antwoorden/oplossingen krijgt...

EDIT. Je herhaling gemist. Ja, die spoelen zullen elkaar beinvloeden. Voor wat het waard is, in mijn persoonlijke mening wordt dat effect nogal sterk overdreven. Als het moet, zet ik spoelen dicht tegen elkaar, zonder daar veel nadeel aan te ondervinden. Perfect, vast niet. Maar een probleem; nee, dat gaat te ver. Je maakt grotere fouten, dan dat. Blijft een mening!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Dat geeft mooi inzicht :rock:

Hopelijk meet het straks ongeveer zoals gesimuleerd. Dan kun je met Boxsim lekker optimaliseren.

Het piekje van de tweeter, doet ie dat ook van dichtbij? Want in boxsim lijkt het iets dat misschien gecorrigeerd MAG worden :wink:

Leuk hoor dit. Jij kunt nu met ARTA overweg en het importeren. Ik ga je daarin hopelijk binnenkort volgen :wink:
Dat piekje is de resonantiefrequentie van de tweeter. Ongefilterd is het een behoorlijke puist. Als je tenminste dat piekje bij 1350Hz bedoelt:
Afbeelding

Ook al wijken de metingen straks een beetje af van de simulatie, ik kan toch doorsimuleren. Ik verwacht niet dat de meting van de werkelijkheid exact hetzelfde is als de simulatie. Het zal niet dramatisch afwijken, maar kleine afwijkingen ten opzichte van de simulatie zullen er wel zijn. Omdat de simulatie nu redelijk recht is kan ik wel in een bepaald frequentiegebied wat energie toevoegen of wegnemen als de werkelijke metingen en luisterproeven dat verlangen. Een soort van relatief simuleren dus. Zo werd dat bij de speakerworkshop in Oss ook gedaan. Daar waren de verschillen tussen meting van de ongefilterde units en de simulatie (het vertrekpunt) trouwens groter dan wat ik nu heb, dus ik ben niet ontevreden.

Edit: Laatste alinea even hergeformuleerd :D
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 09 sep 2014, 9:31, 2 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Ben ik even een paar daagjes weg, is ineens alles weer anders :shock: .
Je hebt hier iig een stuk fijner startpunt mee; goeie keuze denk ik. En ook met de sim lijk je lekker op weg te zijn.

Die tweeterpiek die Wouter ziet; heb je in de gaten wat dat is ? En wat je er (dus) aan zou kunnen doen ? Ik gok dat er nu een LCR'etje op zit. De gekkigheid zit er inderdaad, zelfs in de 'kale' curve, maar ik weet niet zeker wat ik bij jouw oplossing zie...volgens mij haal je de basis van de gekkigheid niet weg.

Ja, idd wat cryptischer verwoord, omdat je niet graag directe antwoorden/oplossingen krijgt...

EDIT. Je herhaling gemist. Ja, die spoelen zullen elkaar beinvloeden. Voor wat het waard is, in mijn persoonlijke mening wordt dat effect nogal sterk overdreven. Als het moet, zet ik spoelen dicht tegen elkaar, zonder daar veel nadeel aan te ondervinden. Perfect, vast niet. Maar een probleem; nee, dat gaat te ver. Je maakt grotere fouten, dan dat. Blijft een mening!
Nou, al die LCR correcties vallen mee hoor. Het LowPass bestaat uit 3 componenten. Het HighPass uit 7. Daar zit een LCR sperkring in, maar om een andere reden dan je waarschijnlijk denkt. :D
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 08 sep 2014, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ja, wat moet ik daar nou weer op zeggen. Waarschijnlijk denk je dat ik iets anders denk, dan wat ik werkelijk denk :lol: ?

Vooruit dan : ik gok dat je hebt : een LCR om de amplitude hogerop wat in te dammen. Mogelijk zelfs een serieLCR'etje ? We gaan het vanzelf zien...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

MarcoSQ schreef:
Ja, die spoelen zullen elkaar beinvloeden. Voor wat het waard is, in mijn persoonlijke mening wordt dat effect nogal sterk overdreven. Als het moet, zet ik spoelen dicht tegen elkaar, zonder daar veel nadeel aan te ondervinden. Perfect, vast niet. Maar een probleem; nee, dat gaat te ver. Je maakt grotere fouten, dan dat. Blijft een mening!
Als ze direct parallel staan, zal mogelijk enkel de waarde niet direct mooi evenredig oplopen (dus exact verdubbelen).
Ze doen voor de rest hetzelfde, dus van overspraak is geen spraken.

Sowieso is overspraak idd praktisch gezien erg ver gezocht en het hangt tevens sterk af van waar en hoe, type spoel etc etc.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Ja, wat moet ik daar nou weer op zeggen. Waarschijnlijk denk je dat ik iets anders denk, dan wat ik werkelijk denk :lol: ?

Vooruit dan : ik gok dat je hebt : een LCR om de amplitude hogerop wat in te dammen. Mogelijk zelfs een serieLCR'etje ? We gaan het vanzelf zien...
Klopt redelijk. De highpass bestaat uit een T filter (CLC), daarna een verzwakkings R en dan een LCR-kring om een gebied met teveel energie (niet in de buurt van het piekje van 1350 Hz) wat te temmen.

Exacte waardes van de onderdelen weet ik niet uit mijn hoofd. Ik werk nu niet thuis en heb mijn eigen laptop niet bij me.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 09 sep 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

b_force schreef:
MarcoSQ schreef:
Ja, die spoelen zullen elkaar beinvloeden. Voor wat het waard is, in mijn persoonlijke mening wordt dat effect nogal sterk overdreven. Als het moet, zet ik spoelen dicht tegen elkaar, zonder daar veel nadeel aan te ondervinden. Perfect, vast niet. Maar een probleem; nee, dat gaat te ver. Je maakt grotere fouten, dan dat. Blijft een mening!
Als ze direct parallel staan, zal mogelijk enkel de waarde niet direct mooi evenredig oplopen (dus exact verdubbelen).
Ze doen voor de rest hetzelfde, dus van overspraak is geen spraken.

Sowieso is overspraak idd praktisch gezien erg ver gezocht en het hangt tevens sterk af van waar en hoe, type spoel etc etc.
Ik heb 0,075mH nodig. In de simulatie is die waarde vrij kritisch, in de praktijk weet ik dat (nog) niet. Omdat het geen standaardwaarde is, dacht ik eraan om 2 stuks 0,15mH parallel te zetten. De spoeltjes doen dus gewoon hetzelfde, vandaar dat overspraak waarschijnlijk niet aan de orde is. Maar mogelijk dat als je ze tegen elkaar zet dat het gezamenlijke magnetisch veld nog iets doet met de inductieresultante. Andere optie is om gewoon 0,1mH te kopen en af te wikkelen, maar ik kan de waarde niet bepalen vanwege geen inductiemeter.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hebt trouwens een prima inductiemeter, genaamd ARTA (of nouja, LIMP) :wink:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

b_force schreef:
Je hebt trouwens een prima inductiemeter, genaamd ARTA (of nouja, LIMP) :wink:
Soms zit ik met open ogen te kijken en zie niks 8) 8) 8)
Vanavond even de handleiding doorneuzen. :goedzo:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Voor de nabouwbaarheid is zo'n specifiek spoeltje natuurlijk niet heel handig.
Kun je niet de dichtstbijzijnde spoelwaarde pakken (0,1mH), en spelen met de C waarde ? (Al dan niet een paar C'tjes parallel ?) Meestal kun je heel dichtbij je oorspronkelijke doel komen, zo.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

0,07mH of 0,08mH moet ook zeker lukken en die zijn prima te krijgen.

0,075mH is theoretisch leuk, maar qua toleranties haal je dat nooit.
Je zult je filter dan echt moeten aanpassen zodat deze niet zo gevoelig is daarvoor.
Die waardes kom je trouwens ook nog wel tegen bij spoelen voor bv schakelende regelaars ed.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Voor de nabouwbaarheid is zo'n specifiek spoeltje natuurlijk niet heel handig.
Kun je niet de dichtstbijzijnde spoelwaarde pakken (0,1mH), en spelen met de C waarde ? (Al dan niet een paar C'tjes parallel ?) Meestal kun je heel dichtbij je oorspronkelijke doel komen, zo.
Die nabouwbaarheid is niet mijn primaire doelstelling. :rofl:

Jouw theorie betekent dat ik ook geen weerstand van 6 ohm mag toepassen, want dat is er ook geen uit de E12 reeks, terwijl je gewoon 10 en 15 ohm parallel kan zetten.
Maar 2 stuks 0,15mH parallel geeft toch precies die waarde? Dat is gewoon aan te schaffen. Geen probleem dus. :mrgreen:

De spoel is nodig in de lowpass sectie. Die bestaat maar uit 3 onderdelen. Ik heb een beetje gespeeld met de waarde, maar 0,075mH is echt nodig. Het dichtst in de buurt liggen 0,050 en 0,1. Een afwijking van 33% dus. Die waarde is echt nodig ter onderdrukking van de 6250Hz piek. Neem ik een andere waarde, dan zit ik er gewoon naast. Ga ik spelen met de condensator die ermee in serie staat, dan verleg ik de scheidingsfrequentie en dan kan het hele highpass filter weer op de schop, met het risico dat ik daar weer niet standaard waarden introduceer.

Dit is overigens allemaal nog in de simulatie. Bij de metingen van het fysieke resultaat verandert dat misschien nog.

De lowpass weet ik toevallig wel uit mijn hoofd: Een seriespoel van 0,82 mH en parallel over de woofer een netwerkje van een C van 8,2 μF in serie met een spoel van 75 μH. Het effect daarvan werkt netter de piek weg en heeft minder invloed op de filterhelling dan de eerder hier voorgestelde notch C parallel aan de seriespoel van de woofer. Die constructie heft de filtering van frequenties boven de notch frequentie volledig op. Met het spoeltje blijft er altijd nog een demping van 6dB/oct over boven die frequentie. Verder heeft die notch C in een 12 dB filter het nadeel dat ie in serie met de filter C een ongewenste capacitieve belasting van de versterkeruitgang veroorzaakt. Het is wel niet veel, maar toch.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

b_force schreef:
0,07mH of 0,08mH moet ook zeker lukken en die zijn prima te krijgen.

0,075mH is theoretisch leuk, maar qua toleranties haal je dat nooit.
Je zult je filter dan echt moeten aanpassen zodat deze niet zo gevoelig is daarvoor.
Die waardes kom je trouwens ook nog wel tegen bij spoelen voor bv schakelende regelaars ed.
Ja, het is allemaal nog theorie. In de praktijk moet blijken welke toleranties toelaatbaar zijn.
Ik ging trouwens uit van de verkrijgbaarheid bij RumoH omdat zijn prijslijst bepalend is voor het budget. daar heb ik ze niet tussen zien staan.

Overigens, nu geef ik het schema van het verzonnen filter niet, gaan ze hier zitten speculeren hoe het in elkaar zit en al verkondigen dat het anders moet. :rofl: :rofl:
b_force schreef:
Maar ik begrijp dat Leo van het type: "Ikke zelluf doen!" is :wink:
:proost: :proost:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ow, nog een tip, houd de totale impedantie in de gaten.
Zal niet de eerste keer zijn dat iemand een mooi filter heeft bedacht, maar de impedantie ver beneden de 4ohm zakt op een bepaalde frequentie.
Dan krijg je nogal problemen met aansturen (versterkers vinden dat nmlk niet altijd even leuk)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

b_force schreef:
Ow, nog een tip, houd de totale impedantie in de gaten.
Zal niet de eerste keer zijn dat iemand een mooi filter heeft bedacht, maar de impedantie ver beneden de 4ohm zakt op een bepaalde frequentie.
Dan krijg je nogal problemen met aansturen (versterkers vinden dat nmlk niet altijd even leuk)
Jazeker:
Afbeelding
Ziet er mooi uit toch?

Ik heb vroeger ooit eens de Dynaudio Twynn gebouwd. In dat filter zaten allerlei correcties om de impedantie van het geheel recht te trekken. Allemaal RC en RLC netwerken parallel aan de versterkeruitgang (voor de filtercomponenten dus vanuit de versterker gezien). Was bedoeld voor de Ocos kabel die afgestemd was op 8 Ohm. Na korte tijd mijn Quad 405 opgeblazen. Alle waarden toen in een spreadsheet gezet en doorgerekend. Theoretisch was de resultante van alle impedanties en inducties inderdaad 8 ohm, maar in de praktijk vond mijn eindversterker het niet leuk, terwijl die toch niet zo heel kieskeurig was.
filtwynn.gif
Alle troep uit het filter gesloopt en toen klonk hij nog lekkerder ook. :yeah: :yeah:

Edit: even filter opgezocht
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”