MarcoSQ schreef:Voor de nabouwbaarheid is zo'n specifiek spoeltje natuurlijk niet heel handig.
Kun je niet de dichtstbijzijnde spoelwaarde pakken (0,1mH), en spelen met de C waarde ? (Al dan niet een paar C'tjes parallel ?) Meestal kun je heel dichtbij je oorspronkelijke doel komen, zo.
Die nabouwbaarheid is niet mijn primaire doelstelling.
Jouw theorie betekent dat ik ook geen weerstand van 6 ohm mag toepassen, want dat is er ook geen uit de E12 reeks, terwijl je gewoon 10 en 15 ohm parallel kan zetten.
Maar 2 stuks 0,15mH parallel geeft toch precies die waarde? Dat is gewoon aan te schaffen. Geen probleem dus.
De spoel is nodig in de lowpass sectie. Die bestaat maar uit 3 onderdelen. Ik heb een beetje gespeeld met de waarde, maar 0,075mH is echt nodig. Het dichtst in de buurt liggen 0,050 en 0,1. Een afwijking van 33% dus. Die waarde is echt nodig ter onderdrukking van de 6250Hz piek. Neem ik een andere waarde, dan zit ik er gewoon naast. Ga ik spelen met de condensator die ermee in serie staat, dan verleg ik de scheidingsfrequentie en dan kan het hele highpass filter weer op de schop, met het risico dat ik daar weer niet standaard waarden introduceer.
Dit is overigens allemaal nog in de simulatie. Bij de metingen van het fysieke resultaat verandert dat misschien nog.
De lowpass weet ik toevallig wel uit mijn hoofd: Een seriespoel van 0,82 mH en parallel over de woofer een netwerkje van een C van 8,2 μF in serie met een spoel van 75 μH. Het effect daarvan werkt netter de piek weg en heeft minder invloed op de filterhelling dan de eerder hier voorgestelde notch C parallel aan de seriespoel van de woofer. Die constructie heft de filtering van frequenties boven de notch frequentie volledig op. Met het spoeltje blijft er altijd nog een demping van 6dB/oct over boven die frequentie. Verder heeft die notch C in een 12 dB filter het nadeel dat ie in serie met de filter C een ongewenste capacitieve belasting van de versterkeruitgang veroorzaakt. Het is wel niet veel, maar toch.