Ik had mij aangemeld op het forum van TP en mij geabonneerd op het verkoop aankondigings draadje. Helaas werkte dit kennelijk niet. Nou ja, dan maar wachten tot de volgende batch. Hopelijk gaat dat geen 2 maanden duren zoals de laatste keer.
Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik zie net dat ik achter het net heb gevist. De nieuwe batch buffalo DACs zijn helaas al weer uitverkocht.
Ik had mij aangemeld op het forum van TP en mij geabonneerd op het verkoop aankondigings draadje. Helaas werkte dit kennelijk niet. Nou ja, dan maar wachten tot de volgende batch. Hopelijk gaat dat geen 2 maanden duren zoals de laatste keer.
Ik had mij aangemeld op het forum van TP en mij geabonneerd op het verkoop aankondigings draadje. Helaas werkte dit kennelijk niet. Nou ja, dan maar wachten tot de volgende batch. Hopelijk gaat dat geen 2 maanden duren zoals de laatste keer.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Randaarde is inderdaad voor veiligheid, maar is bedoeld voor apparaten die niet dubbel geisoleerd gebouwd kunnen worden en bij gebruik in vochtige ruimtes. Daarom heb je ook geen geaarde stopcontacten in je woon/slaapkamer. Het grote misverstand ontstaat over de begrippen veiligheidsaarde en schone of meetaarde. Veiligheidsaarde hoeft niet aan minimale eisen te voldoen wat betreft overgangsweerstanden en kan dus vervuild zijn ( bijv. door de geweldige netfilters met Y condensatoren). Een meetaarde moet wel aan die eisen voldoen en zal daarom schoon zijn. Wat kan er gebeuren als je een vervuilde aarde op je kast aansluit? Deze gaat dan als antenne fungeren en het stoorsignaal naar je electronica stralen. Aard je je kast alleen aan je interne voedingsnul, dan fungeert deze als afscherming.
Leesvoer ( maar dat zij jullie inmiddels al van mij gewend
):
http://www.vanderheide.nl/documents/5c7 ... ndler.ashx
Leesvoer ( maar dat zij jullie inmiddels al van mij gewend
http://www.vanderheide.nl/documents/5c7 ... ndler.ashx
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE is elk muurstopcontact geaard.ds23man schreef:Randaarde is inderdaad voor veiligheid, maar is bedoeld voor apparaten die niet dubbel geisoleerd gebouwd kunnen worden en bij gebruik in vochtige ruimtes. Daarom heb je ook geen geaarde stopcontacten in je woon/slaapkamer. Het grote misverstand ontstaat over de begrippen veiligheidsaarde en schone of meetaarde. Veiligheidsaarde hoeft niet aan minimale eisen te voldoen wat betreft overgangsweerstanden en kan dus vervuild zijn ( bijv. door de geweldige netfilters met Y condensatoren). Een meetaarde moet wel aan die eisen voldoen en zal daarom schoon zijn. Wat kan er gebeuren als je een vervuilde aarde op je kast aansluit? Deze gaat dan als antenne fungeren en het stoorsignaal naar je electronica stralen. Aard je je kast alleen aan je interne voedingsnul, dan fungeert deze als afscherming.
Leesvoer ( maar dat zij jullie inmiddels al van mij gewend):
http://www.vanderheide.nl/documents/5c7 ... ndler.ashx
Uiteraard kan je'r altijd een toestel of verdeelstekker op aansluiten zonder randaardes.
Het klopt dat dit in hoofdzaak voor apparaten is zonder dubbele isolatie (via transfo).
Echter is het er bij mij altijd ingestampt van ze toch te gebruiken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
In Nederland heb je alleen geaarde stopcontacten in je keuken, bijkeuken, garage of buiten. Oftewel vochtige ruimtes en op plekken waar niet dubbel geisoleerde apparaten gebruikt worden.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Nieuwe installaties moeten ook in Nederland al jaren uitgerust worden met randaarde. Op ALLE wandcontactdozen, niet alleen die in de natte groepen.In Nederland heb je alleen geaarde stopcontacten in je keuken, bijkeuken, garage of buiten.
In Belgie is het zelfs verplicht naast de randaarde ook een kinderbeveiliging te gebruiken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Voor nieuwe woningen na 1997, dus 95% van het woningbestand in Nederland geldt nog steeds de oude situatie!. Sterker nog, de meeste stopcontacten die in bouwmarkten en groothandel liggen zijn nog steeds ongeaard!
Maar een geaard stopcontact of niet, het gaat om het feit of de aarde wel schoon is. 20 jaar geleden zou ik zeggen van wel, maar tegenwoordig niet meer.....
Maar een geaard stopcontact of niet, het gaat om het feit of de aarde wel schoon is. 20 jaar geleden zou ik zeggen van wel, maar tegenwoordig niet meer.....
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Owwwww
Net als je dacht dat je wist hoe het moest komt er weer iemand die zegt dat het ook anders kan!!
Ik ga wel weer een keer lezen hoor
Thx!
Net als je dacht dat je wist hoe het moest komt er weer iemand die zegt dat het ook anders kan!!
Ik ga wel weer een keer lezen hoor
Thx!
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ok tussen lezen en begrijpen zit een wezelijk verschil, maar ik heb het even doorgelezen.
Op een gegeven moment staat er:
Storingen worden uitgewisseld tussen apparaten via verbindende bekabeling. Dat kan de netvoeding
zijn, maar ook één of meer data- of telecomkabels.
Dit is dus altijd het geval. Daarom zeg jij; Afsluiten van aarde?
Als afsluiter staat er:
In een procesinstallatie met een vaste opstelling is het voldoende om alle systeemdelen (maar dan ook alle!) onderling en met aarde te verbinden om elektrostatische oplading te voorkomen.
Ik had dus mijn systeem niet geaard. Doordat er een Firewire van de PC tegen de Cinch van mijn Lyngdorf aan kwam was die mooi stuk! Er loop ook ongeveer 5V van de PC GND naar de Aarde....
Ook staat er, en dat is misschien wel een leuke voor Corprius die een afgeschermde voedingscabel gebruikt:
De enige manier om deze effecten in de hand te houden is de afscherming aan twee zijden te aarden.
Weer een nieuwe opvatting dus.
Zoals ik het lees zijn er voors en tegens...
Kwalitatief zou het dus het beste zijn om alles van aarde te isloren (moet je er wel een Classe II apparaat van maken?)
Voor de veiligheid (ook kleine 'Lyngdorf ongelukjes') zou ik de aarde er bij houden...
Op een gegeven moment staat er:
Storingen worden uitgewisseld tussen apparaten via verbindende bekabeling. Dat kan de netvoeding
zijn, maar ook één of meer data- of telecomkabels.
Dit is dus altijd het geval. Daarom zeg jij; Afsluiten van aarde?
Als afsluiter staat er:
In een procesinstallatie met een vaste opstelling is het voldoende om alle systeemdelen (maar dan ook alle!) onderling en met aarde te verbinden om elektrostatische oplading te voorkomen.
Ik had dus mijn systeem niet geaard. Doordat er een Firewire van de PC tegen de Cinch van mijn Lyngdorf aan kwam was die mooi stuk! Er loop ook ongeveer 5V van de PC GND naar de Aarde....
Ook staat er, en dat is misschien wel een leuke voor Corprius die een afgeschermde voedingscabel gebruikt:
De enige manier om deze effecten in de hand te houden is de afscherming aan twee zijden te aarden.
Weer een nieuwe opvatting dus.
Zoals ik het lees zijn er voors en tegens...
Kwalitatief zou het dus het beste zijn om alles van aarde te isloren (moet je er wel een Classe II apparaat van maken?)
Voor de veiligheid (ook kleine 'Lyngdorf ongelukjes') zou ik de aarde er bij houden...
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Bij mij is de afscherming slechts aan 1 zijde verbonden met de aarde. Aan de kan het dichtste bij de (wand)contactdoos om precies te zijn. Geldt ook voor alle voedingskabels die ik gebruik.Ook staat er, en dat is misschien wel een leuke voor Corprius die een afgeschermde voedingscabel gebruikt:
De enige manier om deze effecten in de hand te houden is de afscherming aan twee zijden te aarden.
Weer een nieuwe opvatting dus.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Als je met randaarde werkt moet je er zeker van zijn dat je netwerk klopt, anders introduceer je weer andere problemen. Een vervelend probleem wat kan onstaan is aardlussen via de aarde en signaalnullijnen tussen apparaten. Dat ongelukje met je lyngdorf, was je pc geaard of niet?
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Nee, er lag niets aan aarde... Heb ik nl niet in mijn '53 woning..
Dat heb ik naderhand gemaakt d.m.v. een draad te trekken naar de gasleiding in de meterkast.... (moet geloof ik ook niet iedereen weten denk ik)
Dat gebeurde vroeger vaak zo.
In mijn keuken hebben ze een draadje naar de waterleiding getrokken. Dat heb ik dan ook maar in de badkamer gedaan voor mijn scheerapparaat
Dat heb ik naderhand gemaakt d.m.v. een draad te trekken naar de gasleiding in de meterkast.... (moet geloof ik ook niet iedereen weten denk ik)
Dat gebeurde vroeger vaak zo.
In mijn keuken hebben ze een draadje naar de waterleiding getrokken. Dat heb ik dan ook maar in de badkamer gedaan voor mijn scheerapparaat
Laatst gewijzigd door jordo81 op do 22 mar 2012, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Dat moet dan vanaf nu aan 2 kantenBij mij is de afscherming slechts aan 1 zijde verbonden met de aarde. Aan de kan het dichtste bij de (wand)contactdoos om precies te zijn. Geldt ook voor alle voedingskabels die ik gebruik.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Daar ga ik mij nog eens in verdiepen...
wordt vast vervolgt...
wordt vast vervolgt...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
In jouw geval zou ik HELEMAAL geen aarde gebruiken!!!!!!!!!!!
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ja, ik loop er al een tijdje mee te kloten eigenlijk; Het wel of niet aansluiten (van de computer) op aarde...
IK heb een netfilterblok waar ik al mijn apperatuur op heb zitten.
De stereo is galvanisch ontkoppeld dmv het gebruik van een glasvezelkabel.
De Hypex heeft net als de computer ook switchmode supplies mocht dat het bezewaar zijn..
Wat moet ik nou?!
De computer op aarde aansluiten en de rest niet,
Alles op aarde aansluiten behalve de computer,
Alles op aarde aansluiten,
alles op een onderlinge GND aansluiten maar niet op randaarde?...
IK heb een netfilterblok waar ik al mijn apperatuur op heb zitten.
De stereo is galvanisch ontkoppeld dmv het gebruik van een glasvezelkabel.
De Hypex heeft net als de computer ook switchmode supplies mocht dat het bezewaar zijn..
Wat moet ik nou?!
De computer op aarde aansluiten en de rest niet,
Alles op aarde aansluiten behalve de computer,
Alles op aarde aansluiten,
alles op een onderlinge GND aansluiten maar niet op randaarde?...
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Dus eigenlijk moet ik de computer (rand)aarden en zorgen dat de 2 versterkers via hun eigen systeempje met elkaar in verbinding staan maar niet aan de randaarde, klopt dat?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Je moet voor je eigen veiligheid, en dan bedoel ik niet qua audio, zo snel mogelijk een aardpin laten slaan en randaarde in je huis aanleggen! Je bent als huiseigenaar ( neem ik aan) zelf verantwoordelijk voor de technische staat van je electrische installatie, als er wat gebeurt betaald er geen enkele verzekeringsmaatschappij uit. Je hebt nu een soort schijnveiligheid gecreeerd dmv de aarding op je gasmeter!
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik heb een huurhuis. En de aarding zit niet op de meter zelf.
Beneden zitten hele dikke aardekabels aan de leidingen vast, heb ik zelf gezien
Beneden zitten hele dikke aardekabels aan de leidingen vast, heb ik zelf gezien
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Op de meter zelf of niet, heb je een aardpin??? Zo niet, dan is je verhuurder daar aansprakelijk voor!
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Weet iemand hoe ik halfgeleiders door kan meten?
Ik heb problemen met een van de Placid HDBP voedingen.
De spanning is in te stellen maar de stroom niet.
De potmeters (VR1) die zijn mooi in te stellen maar zodra ik de stroom probeer te meten, lijken ze gefixeerd of inconstand en fluctueerd de waarde.
Ik heb alle transistoren bekeken op juiste montage en juiste waarde. Dit klopt allemaal.
Ook heb ik net wat soldeerverbindinkjes nagesoldeerd...
Het gekke is dat dat het aan beide kanten van de bipolaire voeding niet regelbaar is...
Zou iemand zo een idee hebben?
http://www.twistedpearaudio.com/power/placidbp.aspx
Ik heb problemen met een van de Placid HDBP voedingen.
De spanning is in te stellen maar de stroom niet.
De potmeters (VR1) die zijn mooi in te stellen maar zodra ik de stroom probeer te meten, lijken ze gefixeerd of inconstand en fluctueerd de waarde.
Ik heb alle transistoren bekeken op juiste montage en juiste waarde. Dit klopt allemaal.
Ook heb ik net wat soldeerverbindinkjes nagesoldeerd...
Het gekke is dat dat het aan beide kanten van de bipolaire voeding niet regelbaar is...
Zou iemand zo een idee hebben?
http://www.twistedpearaudio.com/power/placidbp.aspx
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Ik heb nog even op jouw aardingsverhaal zitten nadenken. Waar we van uit kunnen gaan is dat de aarding in jouw huis dubieus is en dat je die dus NIET moet gebruiken voor je audioapparatuur. Is ook niet nodig want die kun je dubbel geisoleerd uitvoeren. De Hypex SMPSen zijn ook dubbel geisoleerd ( waarvoor hulde aan Bruno!
. Je PC zou ik wel aan de aarde gooien of je moet het bestaande Yfilter er uitslopen en er een medisch filter inzetten. Verder geen galvanische verbing tussen je PC en audio maken, dus een toslink! Het aarden van je apparatuur onderling via je stekkerblok brengt verder niks, sterker nog dat kan aardlussen veroorzaken. Onderlinge aarding gaat via je signaalnullen. En verder netjes de nullen van je voedingen op een centraal punt aan je kast leggen ( steraarding) anders werkt je kast niet als afscherming.
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Hey ds23man,
Dank voor je overdenkingen!
De PC zal ik via de dubieuze aarding vastleggen.
De Hypex heeft netfiltering van zichzelf en voor de DAC gebruik ik een medisch filter. http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... ND&x=0&y=0
Die heeft neem ik alleen zin zodra die aan aarde hangt?
De signaalnullen komen aan elkaar via de shielding van de XLR cabels.
Wat bedoel je met de nullen van de voeding? Neutraal, in de zin van Line en Nutral?
Moet ik die dan aan de steraarde leggen ipv wat ik nu met de randaarde doe?...
Dank voor je overdenkingen!
De PC zal ik via de dubieuze aarding vastleggen.
De Hypex heeft netfiltering van zichzelf en voor de DAC gebruik ik een medisch filter. http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... ND&x=0&y=0
Die heeft neem ik alleen zin zodra die aan aarde hangt?
De signaalnullen komen aan elkaar via de shielding van de XLR cabels.
Wat bedoel je met de nullen van de voeding? Neutraal, in de zin van Line en Nutral?
Moet ik die dan aan de steraarde leggen ipv wat ik nu met de randaarde doe?...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project
Dat medische filter heeft als het goed is geen Y condensator. Dus dat moet gewoon werken. Met de voedingsnullen bedoel ik de 0 volt aansluitingen van je stabilisatie printen.
