Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad in een later stadium komt hiet een full range center bij.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

audiomanics schreef:
Kan ik het hier in Den Helder horen als je het vol open zet daar in Antwerpen :shock:
Of anders: kun je na de eerste film de tweede nog wel horen???
Is je pandje wel van speciaal gewapend beton? (een bunker misschien??)
156 dBA doet echt zeer aan je oren hoor, weet ik uit ervaring 8)
Kees
Misschien moet ik hier het seismologisch instituut verwittigen als ik een film draai :lol:
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Eventjes een blik naar de center.
Deze zit dus nog in ontwerpfase en moet nog getest worden met voorlopige kasten, testen met diffusie op de kasten, afstraling en zomeer.

Een beetje maten
1755mm breed , 490mm hoog en in het midden 53 diep. Geschat gewicht rond de 250 kilo

Full range, driver bezetting 2x mid ,1 x hoog, 1x midlaag, 1x sublaag focal drivers
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Wat een joekel!

Ga je deze ook modulair maken? Zodat je hem nog kan verplaatsen ? ;)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad deze wordt ook volledig modulair, het is anders niet te doen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Heel mooi ontwerp, maar volgens mij gaat dat niet voor problemen zorgen? Vanwege de afstand tussen de drivers..

Ik weet natuurlijk niet hoe laag de WX 15 gecrossed wordt, en overgenomen word door de bas mid die meer dan een meter rechts staat, maar het lijkt mij niet optimaal..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dat is dus iets wat met ook zorgen maakt.
Filter 50-250-2500

Ik dacht eventueel de 2 laag units hetzelfde te nemen, in een D´appol.
Nog een mogelijkheid is deze naar onder te richten.

Zoals ik al zei een voorlopig ontwerp.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Alle inbreng voor de center is goed he jongens. breek jullie breinen :lol:

Wat is het probleem. De drivers van het laag. De overname freq is 250hz
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De 15"die tot 50 Hz meeloopt zort dan niet voor een probleem. Wanneer de overname boven de 100 Hz zou liggen zou je geen fijn geluidsbeeld houden, omdat je het geluid hoort springen als het ware.. Is het geen optie om de 15"achter de 13"naar beneden of achteren te laten richten? De 13"vervolgens onder je mid en hoog?

mvg, Montana
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dan wordt de hele sectie weer hoger van vorm
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

FrankG schreef:
Dan wordt de hele sectie weer hoger van vorm
Stel tijdens de film ontstaat een botsing en het geluid knalt uit je center. Eerst de lage dreun links onder het beeld uit de 15"daarna helemaal rechts uit het beeld en vervolgens centraal de hoge tonen.

Wordt het geheel te hoog wanneer de 13"onder staat en vervolgens de mids daarboven? De 15"eventueel daarnaast of aan mij geven! :D

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Hahahah grapjas :lol:

Je brengt me op een idee!! maar dan moet ik mijn rack opnieuw construeren.
Ik zou dan de center ertussen kunnen plaatsen en links en rechts daarvan het rack laten komen. Dan zou de 11 inch onder het mid en het hoog komen.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik zou anders ook eens testen zonder center. Wellicht heb je hem helemaal niet nodig.
Als je hem toch nodig zou hebben, zou ik ook eens testen met een niet full-range center. Laat die woofer even weg.
Probeer de mid/laag dan nog wel onder je mid te krigen.

Hoe laag komen die mids eigenlijk als je die niet filtert?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

FrankG schreef:
Hahahah grapjas :lol:

Je brengt me op een idee!! maar dan moet ik mijn rack opnieuw construeren.
Ik zou dan de center ertussen kunnen plaatsen en links en rechts daarvan het rack laten komen. Dan zou de 11 inch onder het mid en het hoog komen.
Niet teveel naar mijn geouwehoer luisteren hoor! :wink:
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Die beginnen rond de 250 hz af te vallen.
Ik ga hem ook pas bouwen als de ruimte af is. Alleen dan kun je zoiets goed testen.
Volgens mij komt die kast dan ook juist goed op de hoogte uit als ze gewoon op de grond staan met dat mid eronder.
Zou je een laagunit ook naar boven kunen laten stralen met een goed effect?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Montana schreef:
FrankG schreef:
Hahahah grapjas :lol:

Je brengt me op een idee!! maar dan moet ik mijn rack opnieuw construeren.
Ik zou dan de center ertussen kunnen plaatsen en links en rechts daarvan het rack laten komen. Dan zou de 11 inch onder het mid en het hoog komen.
Niet teveel naar mijn geouwehoer luisteren hoor! :wink:
Je brengt me juist op ideeën !!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

FrankG schreef:
...Zou je een laagunit ook naar boven kunen laten stralen met een goed effect?
Dat hangt een beetje af van de stijfheid van de ophanging en de mate van doorhang in de ruststand. Daardoor zal de spreekspoel asymetrisch in de luchtspleet gaan hangen. Ook lijkt het me hinderlijk als er zandkorreltjes in de woofer gaan rammelen.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

richard schreef:
FrankG schreef:
...Zou je een laagunit ook naar boven kunen laten stralen met een goed effect?
Dat hangt een beetje af van de stijfheid van de ophanging en de mate van doorhang in de ruststand. Daardoor zal de spreekspoel asymetrisch in de luchtspleet gaan hangen. Ook lijkt het me hinderlijk als er zandkorreltjes in de woofer gaan rammelen.
Zandkorrels in de woofer rammelen???

Als je deze onder een hoek van 25 graden zou zetten?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Voor het afstraalgedrag zou je het niet moeten laten. Onder de 50Hz straalt een woofer in een behuizing toch aardig omnidirectioneel.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rho schreef:
Voor het afstraalgedrag zou je het niet moeten laten. Onder de 50Hz straalt een woofer in een behuizing toch aardig omnidirectioneel.
tot een paar 100 hz zelfs met de meeste woofers. Dit zijn natuurlijk grote woofers, maar bij deze frequenties hoef je je volgens mij totaal geen zorgen te maken.
Ik ga met Bart mee wat betreft het niet 100% fullrange door laten lopen van de center. Je andere speakers leveren ruim voldoende pit en normaal gesproken wordt er praktisch geen laag gemixed voor het centerkanaal.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Martijn M schreef:
rho schreef:
Voor het afstraalgedrag zou je het niet moeten laten. Onder de 50Hz straalt een woofer in een behuizing toch aardig omnidirectioneel.
tot een paar 100 hz zelfs met de meeste woofers. Dit zijn natuurlijk grote woofers, maar bij deze frequenties hoef je je volgens mij totaal geen zorgen te maken.
Ik ga met Bart mee wat betreft het niet 100% fullrange door laten lopen van de center. Je andere speakers leveren ruim voldoende pit en normaal gesproken wordt er praktisch geen laag gemixed voor het centerkanaal.
Dat klopt natuurlijk wel, maar het gaat hier ook wel een beetje om het concept lijkt me: 5 onwaarschijnlijke speakers in een surround set.
Het weglaten van de subwoofer uit de center zou een beetje te kort doen aan dat concept.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

O.. daar kan ik meegaan :lol:
Dan nog hoef je je geen zorgen te maken over de afstaling van die grote woofers.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Er zijn genoeg opstellingen waarmee je de center niet eens mist.
Misschien in het geval als je niet helemaal in het midden zit, maar dan klopt het toch allemaal niet helemaal meer.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Inderdaad, dat is ook zo. Maar voor film is dit soms toch aangewezen.
Ik denk dat ik al een idee heb hoe ik hem ga maken. Ik zal straks even een schets maken.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ach ja, als je de spullen en de kinderen toch hebt liggen, dan zou ik hem ook maken. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”