Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone
Moderator: Beheerdersteam
Misschien moet ik hier het seismologisch instituut verwittigen als ik een film draaiaudiomanics schreef:Kan ik het hier in Den Helder horen als je het vol open zet daar in Antwerpen![]()
Of anders: kun je na de eerste film de tweede nog wel horen???
Is je pandje wel van speciaal gewapend beton? (een bunker misschien??)
156 dBA doet echt zeer aan je oren hoor, weet ik uit ervaring![]()
Kees
Eventjes een blik naar de center.
Deze zit dus nog in ontwerpfase en moet nog getest worden met voorlopige kasten, testen met diffusie op de kasten, afstraling en zomeer.
Een beetje maten
1755mm breed , 490mm hoog en in het midden 53 diep. Geschat gewicht rond de 250 kilo
Full range, driver bezetting 2x mid ,1 x hoog, 1x midlaag, 1x sublaag focal drivers

Deze zit dus nog in ontwerpfase en moet nog getest worden met voorlopige kasten, testen met diffusie op de kasten, afstraling en zomeer.
Een beetje maten
1755mm breed , 490mm hoog en in het midden 53 diep. Geschat gewicht rond de 250 kilo
Full range, driver bezetting 2x mid ,1 x hoog, 1x midlaag, 1x sublaag focal drivers

De 15"die tot 50 Hz meeloopt zort dan niet voor een probleem. Wanneer de overname boven de 100 Hz zou liggen zou je geen fijn geluidsbeeld houden, omdat je het geluid hoort springen als het ware.. Is het geen optie om de 15"achter de 13"naar beneden of achteren te laten richten? De 13"vervolgens onder je mid en hoog?
mvg, Montana
mvg, Montana
Stel tijdens de film ontstaat een botsing en het geluid knalt uit je center. Eerst de lage dreun links onder het beeld uit de 15"daarna helemaal rechts uit het beeld en vervolgens centraal de hoge tonen.FrankG schreef:Dan wordt de hele sectie weer hoger van vorm
Wordt het geheel te hoog wanneer de 13"onder staat en vervolgens de mids daarboven? De 15"eventueel daarnaast of aan mij geven!
mvg,
Montana
Ik zou anders ook eens testen zonder center. Wellicht heb je hem helemaal niet nodig.
Als je hem toch nodig zou hebben, zou ik ook eens testen met een niet full-range center. Laat die woofer even weg.
Probeer de mid/laag dan nog wel onder je mid te krigen.
Hoe laag komen die mids eigenlijk als je die niet filtert?
Als je hem toch nodig zou hebben, zou ik ook eens testen met een niet full-range center. Laat die woofer even weg.
Probeer de mid/laag dan nog wel onder je mid te krigen.
Hoe laag komen die mids eigenlijk als je die niet filtert?
Niet teveel naar mijn geouwehoer luisteren hoor!FrankG schreef:Hahahah grapjas![]()
Je brengt me op een idee!! maar dan moet ik mijn rack opnieuw construeren.
Ik zou dan de center ertussen kunnen plaatsen en links en rechts daarvan het rack laten komen. Dan zou de 11 inch onder het mid en het hoog komen.
Die beginnen rond de 250 hz af te vallen.
Ik ga hem ook pas bouwen als de ruimte af is. Alleen dan kun je zoiets goed testen.
Volgens mij komt die kast dan ook juist goed op de hoogte uit als ze gewoon op de grond staan met dat mid eronder.
Zou je een laagunit ook naar boven kunen laten stralen met een goed effect?
Ik ga hem ook pas bouwen als de ruimte af is. Alleen dan kun je zoiets goed testen.
Volgens mij komt die kast dan ook juist goed op de hoogte uit als ze gewoon op de grond staan met dat mid eronder.
Zou je een laagunit ook naar boven kunen laten stralen met een goed effect?
Je brengt me juist op ideeën !!Montana schreef:Niet teveel naar mijn geouwehoer luisteren hoor!FrankG schreef:Hahahah grapjas![]()
Je brengt me op een idee!! maar dan moet ik mijn rack opnieuw construeren.
Ik zou dan de center ertussen kunnen plaatsen en links en rechts daarvan het rack laten komen. Dan zou de 11 inch onder het mid en het hoog komen.
Dat hangt een beetje af van de stijfheid van de ophanging en de mate van doorhang in de ruststand. Daardoor zal de spreekspoel asymetrisch in de luchtspleet gaan hangen. Ook lijkt het me hinderlijk als er zandkorreltjes in de woofer gaan rammelen.FrankG schreef:...Zou je een laagunit ook naar boven kunen laten stralen met een goed effect?
Zandkorrels in de woofer rammelen???richard schreef:Dat hangt een beetje af van de stijfheid van de ophanging en de mate van doorhang in de ruststand. Daardoor zal de spreekspoel asymetrisch in de luchtspleet gaan hangen. Ook lijkt het me hinderlijk als er zandkorreltjes in de woofer gaan rammelen.FrankG schreef:...Zou je een laagunit ook naar boven kunen laten stralen met een goed effect?
Als je deze onder een hoek van 25 graden zou zetten?
tot een paar 100 hz zelfs met de meeste woofers. Dit zijn natuurlijk grote woofers, maar bij deze frequenties hoef je je volgens mij totaal geen zorgen te maken.rho schreef:Voor het afstraalgedrag zou je het niet moeten laten. Onder de 50Hz straalt een woofer in een behuizing toch aardig omnidirectioneel.
Ik ga met Bart mee wat betreft het niet 100% fullrange door laten lopen van de center. Je andere speakers leveren ruim voldoende pit en normaal gesproken wordt er praktisch geen laag gemixed voor het centerkanaal.
Dat klopt natuurlijk wel, maar het gaat hier ook wel een beetje om het concept lijkt me: 5 onwaarschijnlijke speakers in een surround set.Martijn M schreef:tot een paar 100 hz zelfs met de meeste woofers. Dit zijn natuurlijk grote woofers, maar bij deze frequenties hoef je je volgens mij totaal geen zorgen te maken.rho schreef:Voor het afstraalgedrag zou je het niet moeten laten. Onder de 50Hz straalt een woofer in een behuizing toch aardig omnidirectioneel.
Ik ga met Bart mee wat betreft het niet 100% fullrange door laten lopen van de center. Je andere speakers leveren ruim voldoende pit en normaal gesproken wordt er praktisch geen laag gemixed voor het centerkanaal.
Het weglaten van de subwoofer uit de center zou een beetje te kort doen aan dat concept.
