Versterker bouwen met 4% kennis
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Zo'n UcD180 wordt nauwelijks warm. Rendement is pakweg 90%, dus zelfs bij 180W continue moet er maar 18W gedissipeerd worden. Voor huiskamergebruik is een alu hoekprofiel zoals dat van Arno meer dan afdoende, of in het geval een aluminium kast wordt gebruikt, het simpelweg monteren tegen de kast.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: 'Design' versterker met UcD180
Dan zit ik goed, want op de blauwe koelblokjes op de module gemeten kom ik links op 45.6 en rechts op 46.4 graden. Dan staat hij reeds een aantal uur op normaal niveau te spelen.Pjotr schreef:Als het in de kast niet heter wordt dan 40 a 50 graden zou ik mij geen zorgen maken
Re: 'Design' versterker met UcD180
En met welke speakers?
Hoe hoog is het rendement, dat is denk ik ook wel een punt.
Hoe hoog is het rendement, dat is denk ik ook wel een punt.
Re: 'Design' versterker met UcD180
Ja, hallohannesie schreef:En met welke speakers?![]()
Hoe hoog is het rendement, dat is denk ik ook wel een punt.
Vifa Impuls, 86 dB.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Nou ja, Vifa Impuls met een toefje Arno, dat dan weer wel 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: 'Design' versterker met UcD180
Gelukkig verklap je er niet bij dat ze van kaal mdf zijnSSassen schreef:Nou ja, Vifa Impuls met een toefje Arno, dat dan weer wel
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: 'Design' versterker met UcD180
Zit trouwens net te denken, de trafo is nu nog gezekerd met de zekering die eigenlijk voor de 625VA trafo was
Wat moet ik er nu inzetten, met de trafo van 225VA?
Wat moet ik er nu inzetten, met de trafo van 225VA?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Staat vaak op de trafo zelf, maar ik denk iets van 1 á 1.5A traag.Arno schreef:Zit trouwens net te denken, de trafo is nu nog gezekerd met de zekering die eigenlijk voor de 625VA trafo was![]()
Wat moet ik er nu inzetten, met de trafo van 225VA?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Het was toch een 'werk in uitvoering'? Dan kijk ik daar doorheenArno schreef:Gelukkig verklap je er niet bij dat ze van kaal mdf zijn
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: 'Design' versterker met UcD180
Nee hoor, die zijn gewoon klaarSSassen schreef:Het was toch een 'werk in uitvoering'?Arno schreef:Gelukkig verklap je er niet bij dat ze van kaal mdf zijn
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Arno schreef:Zal ik hem maar meenemen dan
zetten we 'm naast deze:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Henkjan schreef:Arno schreef:Zal ik hem maar meenemen dan
zetten we 'm naast deze:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Nog even een vraagje over een modificatie.
Ik heb behoefte aan een balansregeling. Aan een kant heb ik wat meer reflecties dan aan de andere. Daardoor is het geluid op links iets harder dan op rechts.
Wat zou daar een goeie oplossing voor zijn? Het kan gewoon in de kast worden weggestopt, want ik hoef er in principe niet meer aan te komen als ie eenmaal goed staat.
Ik heb behoefte aan een balansregeling. Aan een kant heb ik wat meer reflecties dan aan de andere. Daardoor is het geluid op links iets harder dan op rechts.
Wat zou daar een goeie oplossing voor zijn? Het kan gewoon in de kast worden weggestopt, want ik hoef er in principe niet meer aan te komen als ie eenmaal goed staat.
Re: 'Design' versterker met UcD180
Er is vast wel iemand die een antwoord heeft op mijn vraag 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Bedoel je het gehele frequentie berijk of juistem het wat hogere gebied.Arno schreef:Nog even een vraagje over een modificatie.
Ik heb behoefte aan een balansregeling. Aan een kant heb ik wat meer reflecties dan aan de andere. Daardoor is het geluid op links iets harder dan op rechts.
Wat zou daar een goeie oplossing voor zijn? Het kan gewoon in de kast worden weggestopt, want ik hoef er in principe niet meer aan te komen als ie eenmaal goed staat.
Bij de reflecties zijn het niet alle frequenties die je nu luider hoort aan een kant , dus als je gaat verzwakken van de DB's zou het kunnen dat andere frequenties te iets te zacht gaan worden .
dan zou het een cosmetische verandering moeten zijn , iets wat bepaalde tonen absorbeerd bv.
Re: 'Design' versterker met UcD180
proberen met een gewoon potmetertje op het te sterke kanaal (tussen signaal en massa) als regelbare weerstand;
Eenmaal het goed is kan je de potmeter dan vervangen door 2 vaste weerstanden als vaste spanningsdeler.
(wel plaatsen tussen voor- en eindversterker, na eindversterker moeten je weerstanden anders een pak groter vermogen hebben)
Mocht dat geen bevredigend resultaat geven door wat Bas hierboven zegt, ben je alvast geen €€€ kwijt.
Eenmaal het goed is kan je de potmeter dan vervangen door 2 vaste weerstanden als vaste spanningsdeler.
(wel plaatsen tussen voor- en eindversterker, na eindversterker moeten je weerstanden anders een pak groter vermogen hebben)
Mocht dat geen bevredigend resultaat geven door wat Bas hierboven zegt, ben je alvast geen €€€ kwijt.
Laatst gewijzigd door BertDB op za 13 aug 2011, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 'Design' versterker met UcD180
Ja, Ik meen dat er speciale balanspotmeters bestaan, van ALPS of Bourns. die hebben ook zo'n "centrer klik" om het het midden punt aan te geven. mischien even neuzen bij conrad?
Volgerns mij kun je ook een gewone stereo potmeter daarvoor gerbruiken. de kunst is dan om de in en uitgang gespiegeld aan te sluiten.
*gaat op zoek naar een stukje schema als voorbeeld*
Volgerns mij kun je ook een gewone stereo potmeter daarvoor gerbruiken. de kunst is dan om de in en uitgang gespiegeld aan te sluiten.
*gaat op zoek naar een stukje schema als voorbeeld*
Re: 'Design' versterker met UcD180
Ik kreeg ooit het advies bij mijn Nakamichi Pre om de ingangsgevoeligheid te verminderen voor de CDROM ingang/Aux.
Dat werd gedaan door Transtec indertijd, met een, gaat tie weer, een weerstand serieel en een weerstand parallel, welke waarde dat zou moeten krijgen is mij ook onbekend.
Misschien is dat wel uit te vogelen met een instelbare Lpad, kunnen we eventueel uitproberen.
Ik heb er hier wel eentje liggen.
Dat werd gedaan door Transtec indertijd, met een, gaat tie weer, een weerstand serieel en een weerstand parallel, welke waarde dat zou moeten krijgen is mij ook onbekend.
Misschien is dat wel uit te vogelen met een instelbare Lpad, kunnen we eventueel uitproberen.
Ik heb er hier wel eentje liggen.
Re: 'Design' versterker met UcD180
zo'n weerstandconfiguratie noemt men een spanningsdeler

De waarde hangt af van de hoeveelheid dat er moet verzwakt worden (volgens formule: Uuit = Uin x R1/(R1+R2)).
De verhouding R1/(R1+R2) hangt ook af van de belasting die dus parallel op R2 komt ! (R2 is dus in feite = R2//Rbelasting)
Hoe groter de te leveren stroom, hoe kleiner R1 zal moeten zijn (spanningsval erover !) en hoe nauwkeuriger.
Voor kleinsignalen volstaan enkele kohm's prima

De waarde hangt af van de hoeveelheid dat er moet verzwakt worden (volgens formule: Uuit = Uin x R1/(R1+R2)).
De verhouding R1/(R1+R2) hangt ook af van de belasting die dus parallel op R2 komt ! (R2 is dus in feite = R2//Rbelasting)
Hoe groter de te leveren stroom, hoe kleiner R1 zal moeten zijn (spanningsval erover !) en hoe nauwkeuriger.
Voor kleinsignalen volstaan enkele kohm's prima
Re: 'Design' versterker met UcD180
Dat hoop ik eigenlijk wel. Voor de test zou ik zelfs een potmeter in de interlink kunnen plaatsen. De vraag is dan, als ik die potmeter helemaal opendraai, is hij dan 0 Ohm? Dus één mono-potmeter na de bron op het betreffende kanaal, en die dan een beetje dichtdraaien.dre schreef:een potmeter tussen de ingang zou toch wel kunnen werken?
Het hoeft (nog) niet een fancy oplossing te zijn. Er liggen al plannen voor een nieuw all-in-one device, dus deze versterker kan naar de vliering
