Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SSassen »

Zo'n UcD180 wordt nauwelijks warm. Rendement is pakweg 90%, dus zelfs bij 180W continue moet er maar 18W gedissipeerd worden. Voor huiskamergebruik is een alu hoekprofiel zoals dat van Arno meer dan afdoende, of in het geval een aluminium kast wordt gebruikt, het simpelweg monteren tegen de kast.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Als het in de kast niet heter wordt dan 40 a 50 graden zou ik mij geen zorgen maken
Dan zit ik goed, want op de blauwe koelblokjes op de module gemeten kom ik links op 45.6 en rechts op 46.4 graden. Dan staat hij reeds een aantal uur op normaal niveau te spelen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door hannesie »

En met welke speakers? :mrgreen:

Hoe hoog is het rendement, dat is denk ik ook wel een punt. :oops:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
En met welke speakers? :mrgreen:

Hoe hoog is het rendement, dat is denk ik ook wel een punt. :oops:
Ja, hallo :mrgreen:

Vifa Impuls, 86 dB.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door hannesie »

:D OK.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SSassen »

Nou ja, Vifa Impuls met een toefje Arno, dat dan weer wel :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

SSassen schreef:
Nou ja, Vifa Impuls met een toefje Arno, dat dan weer wel :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gelukkig verklap je er niet bij dat ze van kaal mdf zijn :-#
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Zit trouwens net te denken, de trafo is nu nog gezekerd met de zekering die eigenlijk voor de 625VA trafo was :oops:
Wat moet ik er nu inzetten, met de trafo van 225VA?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Zit trouwens net te denken, de trafo is nu nog gezekerd met de zekering die eigenlijk voor de 625VA trafo was :oops:
Wat moet ik er nu inzetten, met de trafo van 225VA?
Staat vaak op de trafo zelf, maar ik denk iets van 1 á 1.5A traag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Gelukkig verklap je er niet bij dat ze van kaal mdf zijn :-#
Het was toch een 'werk in uitvoering'? Dan kijk ik daar doorheen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

SSassen schreef:
Arno schreef:
Gelukkig verklap je er niet bij dat ze van kaal mdf zijn :-#
Het was toch een 'werk in uitvoering'?
Nee hoor, die zijn gewoon klaar :lol:
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door DKM »

WOW! :shock: :kwijl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Henkjan »

Afbeelding

krijgen we dit kunstwerk nog in Breda te bewonderen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Zal ik hem maar meenemen dan :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Zal ik hem maar meenemen dan :)
:goedzo:

zetten we 'm naast deze:
Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
Arno schreef:
Zal ik hem maar meenemen dan :)
:goedzo:

zetten we 'm naast deze:
Afbeelding
:lol: +1

=D>
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Nog even een vraagje over een modificatie.
Ik heb behoefte aan een balansregeling. Aan een kant heb ik wat meer reflecties dan aan de andere. Daardoor is het geluid op links iets harder dan op rechts.
Wat zou daar een goeie oplossing voor zijn? Het kan gewoon in de kast worden weggestopt, want ik hoef er in principe niet meer aan te komen als ie eenmaal goed staat.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Er is vast wel iemand die een antwoord heeft op mijn vraag :D
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door bas focal m180 »

Arno schreef:
Nog even een vraagje over een modificatie.
Ik heb behoefte aan een balansregeling. Aan een kant heb ik wat meer reflecties dan aan de andere. Daardoor is het geluid op links iets harder dan op rechts.
Wat zou daar een goeie oplossing voor zijn? Het kan gewoon in de kast worden weggestopt, want ik hoef er in principe niet meer aan te komen als ie eenmaal goed staat.
Bedoel je het gehele frequentie berijk of juistem het wat hogere gebied.
Bij de reflecties zijn het niet alle frequenties die je nu luider hoort aan een kant , dus als je gaat verzwakken van de DB's zou het kunnen dat andere frequenties te iets te zacht gaan worden .
dan zou het een cosmetische verandering moeten zijn , iets wat bepaalde tonen absorbeerd bv.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door BertDB »

proberen met een gewoon potmetertje op het te sterke kanaal (tussen signaal en massa) als regelbare weerstand;
Eenmaal het goed is kan je de potmeter dan vervangen door 2 vaste weerstanden als vaste spanningsdeler.
(wel plaatsen tussen voor- en eindversterker, na eindversterker moeten je weerstanden anders een pak groter vermogen hebben)
Mocht dat geen bevredigend resultaat geven door wat Bas hierboven zegt, ben je alvast geen €€€ kwijt.
Laatst gewijzigd door BertDB op za 13 aug 2011, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door ray5150 »

Ja, Ik meen dat er speciale balanspotmeters bestaan, van ALPS of Bourns. die hebben ook zo'n "centrer klik" om het het midden punt aan te geven. mischien even neuzen bij conrad?
Volgerns mij kun je ook een gewone stereo potmeter daarvoor gerbruiken. de kunst is dan om de in en uitgang gespiegeld aan te sluiten.

*gaat op zoek naar een stukje schema als voorbeeld*
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door hannesie »

Ik kreeg ooit het advies bij mijn Nakamichi Pre om de ingangsgevoeligheid te verminderen voor de CDROM ingang/Aux.

Dat werd gedaan door Transtec indertijd, met een, gaat tie weer, een weerstand serieel en een weerstand parallel, welke waarde dat zou moeten krijgen is mij ook onbekend.
Misschien is dat wel uit te vogelen met een instelbare Lpad, kunnen we eventueel uitproberen.

Ik heb er hier wel eentje liggen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door BertDB »

zo'n weerstandconfiguratie noemt men een spanningsdeler :)

Afbeelding

De waarde hangt af van de hoeveelheid dat er moet verzwakt worden (volgens formule: Uuit = Uin x R1/(R1+R2)).
De verhouding R1/(R1+R2) hangt ook af van de belasting die dus parallel op R2 komt ! (R2 is dus in feite = R2//Rbelasting)
Hoe groter de te leveren stroom, hoe kleiner R1 zal moeten zijn (spanningsval erover !) en hoe nauwkeuriger.

Voor kleinsignalen volstaan enkele kohm's prima :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door dre »

een potmeter tussen de ingang zou toch wel kunnen werken?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

dre schreef:
een potmeter tussen de ingang zou toch wel kunnen werken?
Dat hoop ik eigenlijk wel. Voor de test zou ik zelfs een potmeter in de interlink kunnen plaatsen. De vraag is dan, als ik die potmeter helemaal opendraai, is hij dan 0 Ohm? Dus één mono-potmeter na de bron op het betreffende kanaal, en die dan een beetje dichtdraaien.

Het hoeft (nog) niet een fancy oplossing te zijn. Er liggen al plannen voor een nieuw all-in-one device, dus deze versterker kan naar de vliering :hide:
Plaats reactie