drummonitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: drummonitor
Jammer dat de epoxy moeilijk deed. Nu wordt het flink schuren als de boel is uitgehard.
Als je de epoxy in een platte schotel had gedaan wordt het minder heet en is de open tijd iets langer.
Als je de epoxy in een platte schotel had gedaan wordt het minder heet en is de open tijd iets langer.
Re: drummonitor
jarichard schreef:Jammer dat de epoxy moeilijk deed. Nu wordt het flink schuren als de boel is uitgehard.
Als je de epoxy in een platte schotel had gedaan wordt het minder heet en is de open tijd iets langer.
Re: drummonitor
komend weekend wil ik de kasten gaan schuren-warnex-steenwol erin-speakons aansluiten en de speakers erin en dan blijft het afstemmen van het filter de laatste hindernis
Re: drummonitor
het gaat nu snel he
Re: drummonitor
Het is een structuur-verf, die je rolt met een vrij grove roller. Dan werkt het de meeste kleine plekjes wel aardig weg. Het ziet er zo op het oog voor mij uit dat je het vooral gekwast hebt? Of misschien een te gladde roller.architect schreef:met de warnex erop zie je ineens wel plekjes om te plamuren
Re: drummonitor
dit is eerst even een dunne dekkende laag met een roller
er zijn plekken die niet mooi te rollen zijn zoals de baspoort en de grepen
zodra die netjes zijn kan ik de buitenkant grof afrollen
omdat de kast nu egaler wit is kan ik de raarste plekjes beter ontdekken en plamuren
he nog een vraag voor hier op het forum
hoe doe ik de dempingsmaterialen?
ik dacht zelf aan steenwol op alle wanden en verder centraal in de kast polyester om zoveel mogelijk de middentonen te dempen die uit de baspoort komen
er zijn plekken die niet mooi te rollen zijn zoals de baspoort en de grepen
zodra die netjes zijn kan ik de buitenkant grof afrollen
omdat de kast nu egaler wit is kan ik de raarste plekjes beter ontdekken en plamuren
he nog een vraag voor hier op het forum
hoe doe ik de dempingsmaterialen?
ik dacht zelf aan steenwol op alle wanden en verder centraal in de kast polyester om zoveel mogelijk de middentonen te dempen die uit de baspoort komen
Re: drummonitor
Persoonlijk zou ik geen steenwol doen in een basreflex. Ik vertrouw er toch niet helemaal op dat de vezeltjes onschadelijk zouden zijn.
Re: drummonitor
zo het warnexen is gelukt, maar met wit heb je zeker 3 lagen nodig en op plamuur hecht het matig
gisteravond alles aangesloten en vastgeschroefd
steenwol had ik al en dat heb ik op de wanden gezet in de kast aangevuld met polyesterwol in het midden
dan is nu de fase aangebroken van het meten en filterprutsen maar eerst eens relaxed luisteren

gisteravond alles aangesloten en vastgeschroefd
steenwol had ik al en dat heb ik op de wanden gezet in de kast aangevuld met polyesterwol in het midden
dan is nu de fase aangebroken van het meten en filterprutsen maar eerst eens relaxed luisteren
Re: drummonitor
Ja dat klopt, die ervaring heb ik ook. Ik weet niet precies wat je zou kunnen doen om het beter te laten hechten op plamuur. Alleen schuren is niet genoeg. Hecht het wel goed op je epoxy onderlaag?architect schreef:zo het warnexen is gelukt, maar met wit heb je zeker 3 lagen nodig en op plamuur hecht het matig
Complimenten voor het resultaat: het oogt als een mooie subtiele structuur, en na de epoxy op multiplex moet ik zeggen dat het wit er ook heel fraai uitziet.
Re: drummonitor
Ja er mooi idd! Heb je een gewone lakroller gebruikt?
Ik heb destijds ook veel problemen gehad met plamuur onder warnex, liet allemaal weer los. Uiteindelijk epoxy als plamuur gebruikt, dat ging wel goed.
Ik heb destijds ook veel problemen gehad met plamuur onder warnex, liet allemaal weer los. Uiteindelijk epoxy als plamuur gebruikt, dat ging wel goed.
Re: drummonitor
ja, zo'n harig dun dingJag schreef:Ja er mooi idd! Heb je een gewone lakroller gebruikt?
Re: drummonitor
om het filter goed te bepalen wil ik eerst de het laag en hoog kaal meten onder verschillende hoeken, 0, 15, 30, 45, 60, 75 en 90 graden
het valt me nu op dat het hoog ongeacht de meethoek onder 800hz sterk afvalt
dat heeft vast te maken met de opening waardoor het geluid naar buiten komt
omdat de woofer een hele nare piek op 1,8hz heeft, wil ik deze het liefst vrij stijl en zo laag mogelijk filteren; in de datasheet van de compressiedriver ND1480 wordt een 12 db filter geadviseerd vanaf 800hz daarom heb ik gezocht naar een crossoverfrequentie voor het hoog dat zo laag mogelijk is maar wel zo hoog dat het effect merkbaar wordt in de metingen; in de meting valt het hoog af vanaf 1000hz
de behringer versterker heeft een verwarrende benoeming van de filterinstellingen
ik heb hem nu op 48db/850hz voor het laag en 12db/600hz voor het hoog
als je goed kijkt naar de visualisatie van het filter dan blijkt het laag al af te vallen vanaf 400hz en het hoog vanaf 4khz; het snijpunt van de lijnen ligt dan op 800hz
het blijkt dat bij deze filterinstelling de twee signalen het hoogst optellen wanneer geen delay op het laag wordt toegepast
het valt me nu op dat het hoog ongeacht de meethoek onder 800hz sterk afvalt
dat heeft vast te maken met de opening waardoor het geluid naar buiten komt
omdat de woofer een hele nare piek op 1,8hz heeft, wil ik deze het liefst vrij stijl en zo laag mogelijk filteren; in de datasheet van de compressiedriver ND1480 wordt een 12 db filter geadviseerd vanaf 800hz daarom heb ik gezocht naar een crossoverfrequentie voor het hoog dat zo laag mogelijk is maar wel zo hoog dat het effect merkbaar wordt in de metingen; in de meting valt het hoog af vanaf 1000hz
de behringer versterker heeft een verwarrende benoeming van de filterinstellingen
ik heb hem nu op 48db/850hz voor het laag en 12db/600hz voor het hoog
als je goed kijkt naar de visualisatie van het filter dan blijkt het laag al af te vallen vanaf 400hz en het hoog vanaf 4khz; het snijpunt van de lijnen ligt dan op 800hz
het blijkt dat bij deze filterinstelling de twee signalen het hoogst optellen wanneer geen delay op het laag wordt toegepast
Re: drummonitor
Hoe zijn deze metingen tot stand gekomen?
Over het algemeen worden 8ste orde filters afgeraden. De cone breakup kan je prima (ook buiten de passband) met een PEQ wat temperen. Verder zou ik met de akoestische curve op 4e orde afval mikken.
Over het algemeen worden 8ste orde filters afgeraden. De cone breakup kan je prima (ook buiten de passband) met een PEQ wat temperen. Verder zou ik met de akoestische curve op 4e orde afval mikken.
Re: drummonitor
bedoel je soms een 2e orde op het hoog en een 4e orde op het laag?Jag schreef:Hoe zijn deze metingen tot stand gekomen?
Over het algemeen worden 8ste orde filters afgeraden. De cone breakup kan je prima (ook buiten de passband) met een PEQ wat temperen. Verder zou ik met de akoestische curve op 4e orde afval mikken.
het hoog valt namelijk al heel snel af in de meting
Re: drummonitor
nieuw filter
1000hz 24db linkwitz-riley op laag met 0,5ms delay
850 12db lr op hoog zonder delay
1000hz 24db linkwitz-riley op laag met 0,5ms delay
850 12db lr op hoog zonder delay
- Bijlagen
Re: drummonitor
het filter nu nog iets hoger op 1khz
24db lr voor het laag en 12db lr voor het hoog
het laag krijgt een delay van .4ms
24db lr voor het laag en 12db lr voor het hoog
het laag krijgt een delay van .4ms
Re: drummonitor
En hoe bevalt ie nou?
Die epoxy die je als onderlaag had gebruikt, heeft die nog iets toegevoegd? Vult dat nog onregelmatigheden?
Die epoxy die je als onderlaag had gebruikt, heeft die nog iets toegevoegd? Vult dat nog onregelmatigheden?
