drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: drummonitor

Bericht door richard »

Jammer dat de epoxy moeilijk deed. Nu wordt het flink schuren als de boel is uitgehard.
Als je de epoxy in een platte schotel had gedaan wordt het minder heet en is de open tijd iets langer.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

richard schreef:
Jammer dat de epoxy moeilijk deed. Nu wordt het flink schuren als de boel is uitgehard.
Als je de epoxy in een platte schotel had gedaan wordt het minder heet en is de open tijd iets langer.
ja
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

komend weekend wil ik de kasten gaan schuren-warnex-steenwol erin-speakons aansluiten en de speakers erin en dan blijft het afstemmen van het filter de laatste hindernis
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Zoonlief moet wel erg lang wachten zeg voordat ie kan oefenen :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Die is inmiddels al op kamers. :mrgreen:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

het gaat nu snel he
Bijlagen
de epoxy geschuurd zodat er een eerste laag warnex op kan
de epoxy geschuurd zodat er een eerste laag warnex op kan
IMG_3944.JPG
met de warnex erop zie je ineens wel plekjes om te plamuren
met de warnex erop zie je ineens wel plekjes om te plamuren
IMG_3947.JPG
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: drummonitor

Bericht door AntonZ »

architect schreef:
met de warnex erop zie je ineens wel plekjes om te plamuren
Het is een structuur-verf, die je rolt met een vrij grove roller. Dan werkt het de meeste kleine plekjes wel aardig weg. Het ziet er zo op het oog voor mij uit dat je het vooral gekwast hebt? Of misschien een te gladde roller.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

dit is eerst even een dunne dekkende laag met een roller
er zijn plekken die niet mooi te rollen zijn zoals de baspoort en de grepen
zodra die netjes zijn kan ik de buitenkant grof afrollen
omdat de kast nu egaler wit is kan ik de raarste plekjes beter ontdekken en plamuren

he nog een vraag voor hier op het forum
hoe doe ik de dempingsmaterialen?
ik dacht zelf aan steenwol op alle wanden en verder centraal in de kast polyester om zoveel mogelijk de middentonen te dempen die uit de baspoort komen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: drummonitor

Bericht door richard »

Persoonlijk zou ik geen steenwol doen in een basreflex. Ik vertrouw er toch niet helemaal op dat de vezeltjes onschadelijk zouden zijn.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

zo het warnexen is gelukt, maar met wit heb je zeker 3 lagen nodig en op plamuur hecht het matig
gisteravond alles aangesloten en vastgeschroefd
steenwol had ik al en dat heb ik op de wanden gezet in de kast aangevuld met polyesterwol in het midden

dan is nu de fase aangebroken van het meten en filterprutsen maar eerst eens relaxed luisteren
:bakkie:
Bijlagen
IMG_3956.JPG
IMG_3955.JPG
opstelling drumonitor
opstelling drumonitor
opstelling zangmonitor
opstelling zangmonitor
opstelling pa zonder luidsprekerstandaard
opstelling pa zonder luidsprekerstandaard
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: drummonitor

Bericht door AntonZ »

architect schreef:
zo het warnexen is gelukt, maar met wit heb je zeker 3 lagen nodig en op plamuur hecht het matig
Ja dat klopt, die ervaring heb ik ook. Ik weet niet precies wat je zou kunnen doen om het beter te laten hechten op plamuur. Alleen schuren is niet genoeg. Hecht het wel goed op je epoxy onderlaag?

Complimenten voor het resultaat: het oogt als een mooie subtiele structuur, en na de epoxy op multiplex moet ik zeggen dat het wit er ook heel fraai uitziet.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Ja er mooi idd! Heb je een gewone lakroller gebruikt?

Ik heb destijds ook veel problemen gehad met plamuur onder warnex, liet allemaal weer los. Uiteindelijk epoxy als plamuur gebruikt, dat ging wel goed.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Jag schreef:
Ja er mooi idd! Heb je een gewone lakroller gebruikt?
ja, zo'n harig dun ding
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

om het filter goed te bepalen wil ik eerst de het laag en hoog kaal meten onder verschillende hoeken, 0, 15, 30, 45, 60, 75 en 90 graden

het valt me nu op dat het hoog ongeacht de meethoek onder 800hz sterk afvalt
dat heeft vast te maken met de opening waardoor het geluid naar buiten komt

omdat de woofer een hele nare piek op 1,8hz heeft, wil ik deze het liefst vrij stijl en zo laag mogelijk filteren; in de datasheet van de compressiedriver ND1480 wordt een 12 db filter geadviseerd vanaf 800hz daarom heb ik gezocht naar een crossoverfrequentie voor het hoog dat zo laag mogelijk is maar wel zo hoog dat het effect merkbaar wordt in de metingen; in de meting valt het hoog af vanaf 1000hz

de behringer versterker heeft een verwarrende benoeming van de filterinstellingen
ik heb hem nu op 48db/850hz voor het laag en 12db/600hz voor het hoog
als je goed kijkt naar de visualisatie van het filter dan blijkt het laag al af te vallen vanaf 400hz en het hoog vanaf 4khz; het snijpunt van de lijnen ligt dan op 800hz

het blijkt dat bij deze filterinstelling de twee signalen het hoogst optellen wanneer geen delay op het laag wordt toegepast
Bijlagen
combi smoothing 1 02.~png.jpg
filter - 48db 850hz - 12db 600hz.~png.jpg
behringer 800.~png.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Hoe zijn deze metingen tot stand gekomen?

Over het algemeen worden 8ste orde filters afgeraden. De cone breakup kan je prima (ook buiten de passband) met een PEQ wat temperen. Verder zou ik met de akoestische curve op 4e orde afval mikken.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Jag schreef:
Hoe zijn deze metingen tot stand gekomen?

Over het algemeen worden 8ste orde filters afgeraden. De cone breakup kan je prima (ook buiten de passband) met een PEQ wat temperen. Verder zou ik met de akoestische curve op 4e orde afval mikken.
bedoel je soms een 2e orde op het hoog en een 4e orde op het laag?
het hoog valt namelijk al heel snel af in de meting
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

nieuw filter
1000hz 24db linkwitz-riley op laag met 0,5ms delay
850 12db lr op hoog zonder delay
Bijlagen
in dit grafiekje kun je heel mooi het faseverloop zien, als het rond het XO mooi vloeiend doorloopt zit het goed en tellen laag en hoog het mooist op
in dit grafiekje kun je heel mooi het faseverloop zien, als het rond het XO mooi vloeiend doorloopt zit het goed en tellen laag en hoog het mooist op
recht van voren gemeten op een kleine meter afstand
recht van voren gemeten op een kleine meter afstand
onder 20 graden
onder 20 graden
onder een hoek van 40 graden gemeten
onder een hoek van 40 graden gemeten
hier zien we de instelling van de versterker met daarbij ook de parametrische filters voor laag en voor hoog; vooral het hoog kan zo gladder worden afgesteld; omdat de metingen van het laag sterk gekleurd zijn door de ruimte heb ik hierin geen grote aanpassingen gedaan
hier zien we de instelling van de versterker met daarbij ook de parametrische filters voor laag en voor hoog; vooral het hoog kan zo gladder worden afgesteld; omdat de metingen van het laag sterk gekleurd zijn door de ruimte heb ik hierin geen grote aanpassingen gedaan
nog een meting recht van voren met kleinere dip op 2.2khz
nog een meting recht van voren met kleinere dip op 2.2khz
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

het filter nu nog iets hoger op 1khz
24db lr voor het laag en 12db lr voor het hoog
het laag krijgt een delay van .4ms
Bijlagen
recht van voren met aparte meting voor laag en hoog
recht van voren met aparte meting voor laag en hoog
onder 0 20 en 40 graden gemeten
onder 0 20 en 40 graden gemeten
inuke600dsp 1khz.png
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

En hoe bevalt ie nou?

Die epoxy die je als onderlaag had gebruikt, heeft die nog iets toegevoegd? Vult dat nog onregelmatigheden?
Plaats reactie