Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Hai Dre,

Laag was niet dominant gelukkig, maarrrrr, dat was 1 kast.
Zaterdag of met een beetje mazzel morgen avond 2 kasten, dan weet ik meer.

gr
paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

To do lijstje;

• Buitenranden maken en fatsoeneren,
• Trechters rond maken, en rand aanbrengen?
• Doek bevestiging verzinnen,
• Aktief filter plaatsen.

Ik speel met ongefilterde laag kasten, spoel heb ik er tussenuit gegooid., kan even geen kwaad denk ik.

Het klinkt prachtig ondanks het ontbrekende laag filter.
Bijlagen
doek.JPG
no 2 gereed.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Zo, …….net terug uit Vaasa Finland en in vergelijk met Nederland is het hier zacht.
Ik stapte daar de taxi uit en men schoenzolen zaten meteen vastgeplakt aan de grond, zo koud.
Ik kon geen stap meer zetten. Leuke ervaring wel, maar rete kkkkkkoud. Min 15 en gelukkig geen wind.
Een oplossing voor glibberige trottoirs hebben ze daar; gewoon de straatverwarming aan bij sneeuwbuien en je houd het ijsvrij.!!!!!!
Fietsen doen ze ook gewoon daar, op spijkerbanden............

On topic maar weer;
Omdat ik ontevreden ben met de speakertrechters wil op de een of andere manier afdrukken maken in gips en dan met epoxi of zo, zwarte, flinterdunne frame’s maken.
Wie weet of er epoxi-hars of zo in zwart te krijgen is? Langzaam drogende.
Dre misschien?
Bijlagen
Vaasa.JPG
Gebruikersavatar
Surpass
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 14:46
Locatie: Eindhoven

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Surpass »

Epoxyhars is verkrijgbaar van gietbaar tot bijna kneedbaar. Deze is vervolgens te vermengen met pigmentpasta in de meest uiteenlopende kleuren, waaronder zwart. Ik heb dit zelf gebruikt en de kleur is echt door en door zwart. Het is onder andere verkrijgbaar bij de polyservice.
http://www.polyservice.nl/Pigmentpasta-c-262.html
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door dre »

dan zou ik maar wel wanten aandoen anders.....(voor een week)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Bedankt Supass,
en Dre....... ja handschoenen zijn kennelijk noodzakelijk :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door richard »

Paul groot schreef:
Bedankt Supass,
en Dre....... ja handschoenen zijn kennelijk noodzakelijk :lol:
Altijd handschoenen dragen bij het werken met epoxy, je kan er een vervelende allergie aan over houden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door RobertD »

Hoi Paul,

Hoe staat het er inmiddels voor? Binnenkort komen Joyce en ik weer eens langs bij je, dus dan wil ik wel wat horen natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Geen zorgen,
spul staat klaar, klinkt fantastisch en over een tijdje het actieve filter ertussen.
Ik heb tussendoor een hoop klussen gehad die voorrang hebben.
Bad lek, gerepareerd en gister weer lek, dus nu weer met mijn soepele lichaam onder het bad en fixxen... :lol:
Ook de nieuwe jvc hd950 (wat een beest) opgehangen op mijn manier... dus niet lachen. :evil:
Hangt uit het zicht !!! in woonkamer aan een soort lift installatie.
Ook 2 dagen werk.
Kortom, druk.... druk...... maar de kastjes moeten nog even wachten.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

………….het is een jaartje stil geweest,…….maar ik heb niet stil gezeten.
Inmiddels een Monobill 2 gebouwd maar na uitproberen noodgedwongen weer gewijzigd in een gewone Monobill. Het vermogen van de 2 was niet voldoende om zich te meten met de Krell op het laag.
Bijlagen
monobill.JPG
monobill  1.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

Het zal te maken hebben met de laag rendement speakers die ik heb toegepast. Nu heb ik wel een veel mooiere behuizing dan voorheen dus het is niet voor niets geweest.
Het actieve filter heb ik inmiddels uit Honk Kong laten komen, een mini DSP. Spoel uit het laag gemikt, doorgang overbrugd, en ik heb nu zat afstel mogelijkheden.
Wat me opviel trouwens bij het filtertje is dat in theorie de linkwitz-riley cross-over de beste papieren heeft (? Ik praat maar na…….) maar dat in de praktijk, bij mij gehoormatig, de Bessel het allerbeste resultaat laat horen.
Bijlagen
Bessel.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

De speaker behuizing gebeitst , nu gewijzigd in palissander. Toch veel mooier en makkelijker af te werken zo meteen.
Dat lichte fineer gaf vond ik ook een te groot contrast.
Bijlagen
licht fineer.JPG
palisander.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

Ter info.
Beits van Rambo kleur 770 en hoogglans vernis van de Hema.
Bijlagen
afwerklaag 002.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door dre »

goedemorgen paul,nog steeds bezig zie ik!
ik wil wel weer eens langskomen als het laaggedeelte ook af is.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

Hee DRE

Welkom,
alles is af en speelt, alleen de afwerking ben ik nog een beetje aan het prakkiseren.............
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door dre »

Paul groot schreef:
Hee DRE

Welkom,
alles is af en speelt, alleen de afwerking ben ik nog een beetje aan het prakkiseren.............
dan is juist een blik van buitenaf vaak handig! :wink:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Leeuwarden »

Paul groot schreef:
Het zal te maken hebben met de laag rendement speakers die ik heb toegepast. Nu heb ik wel een veel mooiere behuizing dan voorheen dus het is niet voor niets geweest.
Het actieve filter heb ik inmiddels uit Honk Kong laten komen, een mini DSP. Spoel uit het laag gemikt, doorgang overbrugd, en ik heb nu zat afstel mogelijkheden.
Wat me opviel trouwens bij het filtertje is dat in theorie de linkwitz-riley cross-over de beste papieren heeft (? Ik praat maar na…….) maar dat in de praktijk, bij mij gehoormatig, de Bessel het allerbeste resultaat laat horen.
Half on topic gezien ik ook met minidsp bezig ben. Het valt mij op dat je bij het begin van het loog en het einde van het hoog geen cut off frequentie gebruikt.
Is dat niet beter? Energie die onverhoopt buiten het bereik valt wordt met cut off niet verspild. Of zie ik dat verkeerd?
Bijlagen
Minidsp.jpg
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

Hai Leeuwarden,

Ik kan je niet volgen.................maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn beperkte kennis van zo een filter.
Ik heb maar 1 foto geplaatst zover ik weet, en dat is van de crossover, het Bessel type.
De cut off heb ik ingesteld op gehoor trouwens, en , omdat dat bij mij boven 13kHz ophoud, ik die met een krul naar beneden , 15kHz, afgerond.
Ik zal nog wel eens een print screen plaatsen daarvan.
Verder heb ik eigenlijk alles op gehoor gedaan,......... en dan kom je een end,...............na 2 maanden !!!!!!?
Helaas is Camiel (die mij uitstekend geholpen heeft) druk,........ die heeft van die mooie software, microfoon etc.
Verder is mijn KT88 te dominant kwa output en dan heb je met die DSP mooi de mogelijkheid de boel op midden/hoog te knijpen.........

Verder ben ik wel op zoek naar een high end filterje,,,,, een Bryston 10B is nieuw te veel geld, belachelijk veel, maar ik kijk ondertussen verder wat er is aan betaalbare rommel :twisted:
Voorlopig voldoet die DSP voortreffelijk, prijs/kwaliteit in acht genomen.

gr
Paul
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Leeuwarden »

Beetje lastig uit te leggen want ik ben zelf nogal blond op dit gebied.
Wat ik bedoel is dat jouw laag geen begin heeft (wel een eind) en je hoog wel een begin en geen eind.

Zie verschil in curves tusen jou en mijn plaatje.

Misschien dat iemand met meer verstand van zaken hier iets over kan zeggen?
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door ]eep »

Ik weet het antwoord wel maar ik ga het niet zeggen...

Ps: dit antwoord was analoog aan de vraag. En een doordenker. Mijn antwoord is net als jouw hoog. :twisted:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Leeuwarden »

Hallo... het is zondag... dan worden raadsels automatisch geblocked bij mij...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Leeuwarden »

Inmiddels heel diep nagedacht maar het kwartje is bij mij nog steeds niet gevallen...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door dre »

verrassend....... :mrgreen:

Afbeelding

aub
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Leeuwarden »

Ik raak wat confuus van dergelijke opmerkingen... 8-[
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door dre »

gewoon op tijd naar bed,morgen is alles weer goed! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”