Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Ik even een Fluke 43 te leen. Mooi ding. maar als ik heel eerlijk ben schiet mijn kennis slechts een heel klein beetje tekort wat ik nu eigenlijk aan het doen ben. Een gevoel dat mij overigens niet geheel onbekend voorkomt.

Voor mijn gevoel zou ik de lijn van de meting moeten kunnen vergroten om te zien hoeveel mV ripple er onbelast uit mijn HS voeding komt....
Ik krijg dat echter niet voor elkaar... Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?
De ingang op AC zetten, en de gevoeligheid vergroten. Staat nu op 100V per division ( hokje ).
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ingang staat (volgens mij dan...) op AC en de gevoeligheid kan nog naar 50V en dan zie je het nog niet goed. Als ik de gevoeligheid hoger zet kan ik niet meer naar de meetlijn scrollen...
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Leeuwarden schreef:
Heeft iemand ook nog een gouden tip voor een goed voorkeuze schakelaar?
Ik kreeg ooit eens deze tip, bij Klaré bevelen ze hiervoor een heel simpel draaischakelaartje aan, kost iets van 3 euro. Zou geen negatieve invloed op het geluid hebben...

Ik heb toen ff gebeld met ze, en er eentje opgestuurd gekregen, werkt inderdaad prima.

Een relaisoplossing kan bijvoorbeeld via www.twistedpearaudio.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dankjewel Paul. Ik heb echter inmiddels al een paar Grayhill schakelaars besteld...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Ingang staat (volgens mij dan...) op AC en de gevoeligheid kan nog naar 50V en dan zie je het nog niet goed. Als ik de gevoeligheid hoger zet kan ik niet meer naar de meetlijn scrollen...
Als je nog moet scrollen staat hij nog op DC. In de AC stand wordt de DC component er af gehaald en zou je de lijn altijd rond het nulniveau moeten zien. De gevoeligheid zet je van op bijvoorbeeld 1mV per hokje.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Aha! Ik geloof dat ik het zie! Even snel een meting doen!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik meet op de HS 2.6 tot 2.8 mV en op beide gloei 1.0 mV. Dat is dacht ik niet zo slecht, toch?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gloei is trouwens belast gemeten en de HS onbelast.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Ik meet op de HS 2.6 tot 2.8 mV en op beide gloei 1.0 mV. Dat is dacht ik niet zo slecht, toch?
Da´s inderdaad zeer NIET slecht :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Kan natuurlijk altijd nog zo zijn dat ik verkeerd meet cq interpreteer natuurlijk. Maar goed. Laten we er van uit gaan dat ik het wel goed doe, dan heb ik altijd nog ergens brom zitten. Zou dat kunnen zijn omdat ik de buizen dicht tegen elkaar aan heb staan, zeg maar 1,8 cm uit elkaar?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Het heeft even in de pijpleiding gezeten maar inmiddels is er een poging gedaan om alles in een kast te bouwen. Op zich is dat gelukt... Voor het eerst in een jaar of 14 heb ik nu een voorversterker met een aan/uit knop op de voorkant ipv van op een of andere rare onbereikbare plaats. :?

Omdat ik Edo's voorversterker ook nog eens wilde proberen heb ik die er eerst ingebouwd. Rechterkanaal werkt goed, linkerkanaal is veel te hard, stoort, knakt zo nu en dan vreselijk dus de kast kan weer open en dan maar eens kijken wat er mis is...

Linkje naar Edo's pre (onderaan, ik gebruik een andere voeding):

http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Na enig speurwerk heb ik het idee dat de volumepot wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Nu heb ik voor deze pre voor de gelegenheid de goedkoopste pot gekocht die bij de plaatselijke leverancier aanwezig was dus de verdenking valt binnen datgene wat ik zelf bedenken kan. Vooral ook omdat het versterker-gedeelte links en rechts beide hetzelfde meet.

De vraag:

Deze pre vraagt om een 100k pot. Nu heb ik alleen nog een 50k Alps die bewezen goed is. Kan ik zonder rare gevolgen die Alps even proberen of het dan wel goed gaat? Of is dat een absolute afrader?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Linkje naar Edo's pre (onderaan, ik gebruik een andere voeding):
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/
Kan hem niet vinden :cry: :cry: De site wel, maar niet de pre.

edit: Gevonden !! Je bedoelt de Duopre? In dat geval kun je straffeloos een 50k-potmeter toepassen. Ik denk dat de 100k hier gekozen is om de bron zo weinig mogelijk te belasten.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 09 jan 2009, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ah! Neem me niet kwalijk...
Wederom onderaan:

http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/300b.htm
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zoals Mischa al zei: voor zo'n buizenversterker is een 50k potmeter geen probleem.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Prachtig! Ga ik hem even omzetten! Thanks.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, de tijd is om. Hoe klinkt ie?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm... Ik moet nog even verder zoeken ben ik bang.... :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Zucht... zover ik nu kan overzien heb ik een los contact aan de binnenzijde van mijn luidsprekerterminal van de woofer... Morgen weer een dag... :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Probleem met de luidspreker terminal meedogenloos opgelost!

Volgende probleem met volgende vraag:

Het rechterkanaal is bijna stil. Er komt geluid uit maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Zoals al eerder gemeten meet ik op beide buisvoetjes ongeveer dezelfde voltages. Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Goed... mezelf maar weer eens diep in de ogen kijken... Ik had twee verschillende uitgangsweerstanden gebruikt. Ter verdediging kan ik zeggen dat ze erg op elkaar leken 8) Anyway, ik jaag zo even de kinderen de kamer uit en dan kan ik even ongestoord luisteren. Eerste indruk is dat de pre muisstil is. Een en ander is nu voorzien van Sovtek 6SN7's. Er ligt echter een setje Sylvania's is de lade van het vorige project (Blue Velvet). Die bleken het een stuk beter te doen, maar eerst even alles checken met de Sovteks. Uitgangs C is een Wima. Die gaat nog vervangen worden door een PIO...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Sovteks eruit en Sylvania's erin.
One small step for men, a giant step for the amp.

Dynamiek, ruimtelijkheid, detail etc alles neemt een stap voorwaarts!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik neem aan dat het dus weer helemaal goed gaat met je oren? Of heb je er "omheen" leren luisteren?
Ik zag trouwens dat je een tijdje terug aan mij een vraag stelde of ik het verschil in geluid weet tussen een solidstate- en een buizenvoeding...
Nee, dat weet ik niet omdat ik nooit dezelfde versterker met een buizenvoeding alsmede een solidstate voeding gemaakt heb...
Hét voordeel van een buizenvoeding is in mijn optiek wel dat de hoogspanning lekker langzaam opgebouwd wordt en de zaak rustig bijkomt..
Dat er verschil in geluid is geloof ik heel graag... dat is meerdere keren beschreven, maar ik heb zelf (nog) niet die ervaring.

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hallo Kees,

Nee mijn oren dat komt nooit meer goed. Je drukt het heel mooi uit eigenlijk... Ik heb "er om heen" leren luisteren. Soms gaat dat heel goed, soms staat de installatie hier maanden uit omdat het hoofd zeer doet...
Wat je vaker hoort van mensen met brakke oren is dat de geluidskwaliteit veel uitmaakt bij het prettig kunnen luisteren naar muziek. Wat dat betreft is de smoothness van deze pre erg prettig voor me.

Wat de voeding betreft... misschien bouw ik ooit nog eens een buizenvoeding. Achteraf gezien ben ik wel blij met de regelbare ss voeding.
Het was een behoorlijk karwei geweest om via de Aikido, jouw versie van de Aikido, een Blue Velvet van Dick Olsher nu bij deze pre steeds weer een voeding te fabrieken.

Anyway, ik heb dus net weer de ervaring dat een andere buis een andere versterker oplevert. Nu las ik toevallig net iets over een 1578. Een Russische buis. Werd nogal hoog over opgegeven ten opzichte van de Sylvania's. Ken je die buis? Wat is jouw mening?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

De situatie...
Bijlagen
situatie.jpg
Plaats reactie