De ingang op AC zetten, en de gevoeligheid vergroten. Staat nu op 100V per division ( hokje ).Leeuwarden schreef:Ik even een Fluke 43 te leen. Mooi ding. maar als ik heel eerlijk ben schiet mijn kennis slechts een heel klein beetje tekort wat ik nu eigenlijk aan het doen ben. Een gevoel dat mij overigens niet geheel onbekend voorkomt.
Voor mijn gevoel zou ik de lijn van de meting moeten kunnen vergroten om te zien hoeveel mV ripple er onbelast uit mijn HS voeding komt....
Ik krijg dat echter niet voor elkaar... Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?
Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik kreeg ooit eens deze tip, bij Klaré bevelen ze hiervoor een heel simpel draaischakelaartje aan, kost iets van 3 euro. Zou geen negatieve invloed op het geluid hebben...Leeuwarden schreef:Heeft iemand ook nog een gouden tip voor een goed voorkeuze schakelaar?
Ik heb toen ff gebeld met ze, en er eentje opgestuurd gekregen, werkt inderdaad prima.
Een relaisoplossing kan bijvoorbeeld via www.twistedpearaudio.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Als je nog moet scrollen staat hij nog op DC. In de AC stand wordt de DC component er af gehaald en zou je de lijn altijd rond het nulniveau moeten zien. De gevoeligheid zet je van op bijvoorbeeld 1mV per hokje.Leeuwarden schreef:Ingang staat (volgens mij dan...) op AC en de gevoeligheid kan nog naar 50V en dan zie je het nog niet goed. Als ik de gevoeligheid hoger zet kan ik niet meer naar de meetlijn scrollen...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Het heeft even in de pijpleiding gezeten maar inmiddels is er een poging gedaan om alles in een kast te bouwen. Op zich is dat gelukt... Voor het eerst in een jaar of 14 heb ik nu een voorversterker met een aan/uit knop op de voorkant ipv van op een of andere rare onbereikbare plaats.
Omdat ik Edo's voorversterker ook nog eens wilde proberen heb ik die er eerst ingebouwd. Rechterkanaal werkt goed, linkerkanaal is veel te hard, stoort, knakt zo nu en dan vreselijk dus de kast kan weer open en dan maar eens kijken wat er mis is...
Linkje naar Edo's pre (onderaan, ik gebruik een andere voeding):
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/
Omdat ik Edo's voorversterker ook nog eens wilde proberen heb ik die er eerst ingebouwd. Rechterkanaal werkt goed, linkerkanaal is veel te hard, stoort, knakt zo nu en dan vreselijk dus de kast kan weer open en dan maar eens kijken wat er mis is...
Linkje naar Edo's pre (onderaan, ik gebruik een andere voeding):
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Na enig speurwerk heb ik het idee dat de volumepot wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Nu heb ik voor deze pre voor de gelegenheid de goedkoopste pot gekocht die bij de plaatselijke leverancier aanwezig was dus de verdenking valt binnen datgene wat ik zelf bedenken kan. Vooral ook omdat het versterker-gedeelte links en rechts beide hetzelfde meet.
De vraag:
Deze pre vraagt om een 100k pot. Nu heb ik alleen nog een 50k Alps die bewezen goed is. Kan ik zonder rare gevolgen die Alps even proberen of het dan wel goed gaat? Of is dat een absolute afrader?
De vraag:
Deze pre vraagt om een 100k pot. Nu heb ik alleen nog een 50k Alps die bewezen goed is. Kan ik zonder rare gevolgen die Alps even proberen of het dan wel goed gaat? Of is dat een absolute afrader?
Kan hem niet vindenLeeuwarden schreef:Linkje naar Edo's pre (onderaan, ik gebruik een andere voeding):
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/
edit: Gevonden !! Je bedoelt de Duopre? In dat geval kun je straffeloos een 50k-potmeter toepassen. Ik denk dat de 100k hier gekozen is om de bron zo weinig mogelijk te belasten.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op vr 09 jan 2009, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Goed... mezelf maar weer eens diep in de ogen kijken... Ik had twee verschillende uitgangsweerstanden gebruikt. Ter verdediging kan ik zeggen dat ze erg op elkaar leken
Anyway, ik jaag zo even de kinderen de kamer uit en dan kan ik even ongestoord luisteren. Eerste indruk is dat de pre muisstil is. Een en ander is nu voorzien van Sovtek 6SN7's. Er ligt echter een setje Sylvania's is de lade van het vorige project (Blue Velvet). Die bleken het een stuk beter te doen, maar eerst even alles checken met de Sovteks. Uitgangs C is een Wima. Die gaat nog vervangen worden door een PIO...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik neem aan dat het dus weer helemaal goed gaat met je oren? Of heb je er "omheen" leren luisteren?
Ik zag trouwens dat je een tijdje terug aan mij een vraag stelde of ik het verschil in geluid weet tussen een solidstate- en een buizenvoeding...
Nee, dat weet ik niet omdat ik nooit dezelfde versterker met een buizenvoeding alsmede een solidstate voeding gemaakt heb...
Hét voordeel van een buizenvoeding is in mijn optiek wel dat de hoogspanning lekker langzaam opgebouwd wordt en de zaak rustig bijkomt..
Dat er verschil in geluid is geloof ik heel graag... dat is meerdere keren beschreven, maar ik heb zelf (nog) niet die ervaring.
Kees
Ik zag trouwens dat je een tijdje terug aan mij een vraag stelde of ik het verschil in geluid weet tussen een solidstate- en een buizenvoeding...
Nee, dat weet ik niet omdat ik nooit dezelfde versterker met een buizenvoeding alsmede een solidstate voeding gemaakt heb...
Hét voordeel van een buizenvoeding is in mijn optiek wel dat de hoogspanning lekker langzaam opgebouwd wordt en de zaak rustig bijkomt..
Dat er verschil in geluid is geloof ik heel graag... dat is meerdere keren beschreven, maar ik heb zelf (nog) niet die ervaring.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hallo Kees,
Nee mijn oren dat komt nooit meer goed. Je drukt het heel mooi uit eigenlijk... Ik heb "er om heen" leren luisteren. Soms gaat dat heel goed, soms staat de installatie hier maanden uit omdat het hoofd zeer doet...
Wat je vaker hoort van mensen met brakke oren is dat de geluidskwaliteit veel uitmaakt bij het prettig kunnen luisteren naar muziek. Wat dat betreft is de smoothness van deze pre erg prettig voor me.
Wat de voeding betreft... misschien bouw ik ooit nog eens een buizenvoeding. Achteraf gezien ben ik wel blij met de regelbare ss voeding.
Het was een behoorlijk karwei geweest om via de Aikido, jouw versie van de Aikido, een Blue Velvet van Dick Olsher nu bij deze pre steeds weer een voeding te fabrieken.
Anyway, ik heb dus net weer de ervaring dat een andere buis een andere versterker oplevert. Nu las ik toevallig net iets over een 1578. Een Russische buis. Werd nogal hoog over opgegeven ten opzichte van de Sylvania's. Ken je die buis? Wat is jouw mening?
Nee mijn oren dat komt nooit meer goed. Je drukt het heel mooi uit eigenlijk... Ik heb "er om heen" leren luisteren. Soms gaat dat heel goed, soms staat de installatie hier maanden uit omdat het hoofd zeer doet...
Wat je vaker hoort van mensen met brakke oren is dat de geluidskwaliteit veel uitmaakt bij het prettig kunnen luisteren naar muziek. Wat dat betreft is de smoothness van deze pre erg prettig voor me.
Wat de voeding betreft... misschien bouw ik ooit nog eens een buizenvoeding. Achteraf gezien ben ik wel blij met de regelbare ss voeding.
Het was een behoorlijk karwei geweest om via de Aikido, jouw versie van de Aikido, een Blue Velvet van Dick Olsher nu bij deze pre steeds weer een voeding te fabrieken.
Anyway, ik heb dus net weer de ervaring dat een andere buis een andere versterker oplevert. Nu las ik toevallig net iets over een 1578. Een Russische buis. Werd nogal hoog over opgegeven ten opzichte van de Sylvania's. Ken je die buis? Wat is jouw mening?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
