Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Arno »

Ik weet niet precies hoe breed die verdiepte 'band' moet worden, maar zoiets zou je dan toch moet frezen als je het mij vraagt. Of het wordt houtsnijwerk :? .
Geleiding zou je kunnen creëren met een mal, waar je dan met een kopiëerring die op de freeszool gemonteerd zit, langs gaat.

Persoonlijk denk ik dat je je een frustrerend klusje op de hals haalt. Aan de andere kant; ik ben misschien wat vakkundiger op het gebied van houtbewerking, jij wint de prijs voor het geduld :wink:

Foto van kopiëerring, geleend van Vinculum:
Bijlagen
100_1027.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door dre »

ik zie dat je baspoort erin hebt gemaakt....
hoe bevalt het?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door RobertD »

Hoe breed moet die rand worden, Paul? En gaat het reliëf de diepte in, of moet het erop liggen?
Als er een klein gleufje in moet kun je het zelfs proberen met een stanleymes. Je hebt nu een vaste hand en kunt dan langs het tape snijden. Daarna kun je het met een dubbelgevouwen, grof schuurpapiertje in model schuren.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Arno,
De rand moet ca 15mm breed worden en 1 a 2 mm verdiept, verzonken.
Ja een mal is een idee (maar een hoop werk) .
Een geleidemal bedoel je toch? Dan heb ik te maken met rondingen in 3D.
Volgens mij heb ik zo een ring...... die zat erbij........


Bij de frees zaten een hoop hulpstukken waar ik de functie niet van ken. Boekie lezen ben ik niet sterk in.
Wellicht dat Robert daar de eerst volgende keer iets over kan zeggen........

Nee Dre, ik heb ze nog niet gehoord met basport. Zometeen een verrassing. :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Arno »

Ik bedoel inderdaad een geleidemal. Dat is zeker een berg werk en nog lastig ook met die driedimensionale vorm. En dan twee stuks, gespiegeld. :roll:
Uit de hand zoiets uitbeitelen daar zou ik helemaal nooit van m'n levensdagen aan beginnen, zeker niet in mdf.

Mijn advies; bedenk een ander leuk detail :D
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Ja Arno,

Ik haal me een hoop ellende op men hals als ik daaraan begin,

ik verzin wat anders......... thanks

paul
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

…………Vandaag een hoop uren gemaakt maar het is niet zichtbaar. :(
Besloten dat de OB van achter aangesloten wordt, middels stekers.
Al die stekerverbindingen zijn wel niet zo top maar om praktische overwegingen toch wel besloten.
De OB moet “los” van het laag getransporteerd kunnen worden.
Het geheel is anders onhandig en loodzwaar.

De OB in grijzeverf grond gezet en de tiptoe bevestigingen achter afgeknot tot kleine uitstulpingen.
Misschien later niet meer te zien, of wel, afhankelijk van hoe eea uiterlijk “uitpakt”.
De voorste zitten verzonken in het front van de OB.
Ik heb zometeen een minimale spleet tussen OB en laagkast.

Filter in laagkast geplaatst en verbindingen naar de stekers gesoldeerd.
Bijlagen
OB aamsluiting.JPG
filter in laag tegen achterwand.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door RobertD »

Paul groot schreef:
Filter in laagkast geplaatst en verbindingen naar de stekers gesoldeerd.
Je ging toch actief filteren????
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

RobertD schreef:
Paul groot schreef:
Filter in laagkast geplaatst en verbindingen naar de stekers gesoldeerd.
Je ging toch actief filteren????
...dat actieve filter scheid laag en midden-hoog voordat het de eindbakken ingaat.
Dit filter is alleen voor de scheiding midden-hoog op de OB.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door RobertD »

aha... begrepen...
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

…….vandaag tip toe bevestigd, laat je niet misleiden, de spleet zo meteen zal minimaal zijn, nu zijn de spikes “uitgeschroefd, later fine tunen, gaan ze naar binnen.

De C12 en de serie C95-ers krijgen allebei een min toegeleverd.
Vandaar de dubbele zwarte stekers.
Bijlagen
dubbele MIN.JPG
tip toe gewicht.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

….ik ben de boel aan het voorbereiden om morgen te fineren.
Om er een kleine spleet tussen te houden, tussen de laagkast en de OB, heb ik er dunne doekjes tussen gedaan.
Ik heb dan zometeen een beetje speelruimte.
De achterzijden van de OB-’s bespan ik later met doek.
Ik heb even getwijfeld om dat eerst op te pakken maar dat wordt een secure klus wat ik beter “boven” kan doen.
Een schone omgeving. :lol:

Vraagje; ik kom aan weerszijden 1,5 cm tekort aan fineer. :oops: Jammer maar ik heb gelezen op de fineer pagina van dit forum dan ik daar later fineer kan bijplaatsen, dat moet bijna niet opvallen.
Als jullie adviezen hebben tav dit feit, een klein tekort aan fineer, of raad, commentaar…. dan graag posten.

Thanks
Paul
Bijlagen
voorbereiding.JPG
afstandsdoekjes.JPG
morgen D-DAY.JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Arno »

Met het fineer dat je gaat gebruiken, met die tekening, ga je naden heel duidelijk zien. Het fineer dat Edo gebruikt in zijn artikel over fineren (ik neem aan dat je daaraan refereerde?), is kwartiers eiken. Dat heeft allemaal streepjes als tekening. Aangezien die streepjes evenwijdig aan elkaar liggen, valt de naad niet op.
In jouw geval zou ik kiezen voor een andere houtsoort om het tekort aan te vullen (als je dat mooi vindt).

Edit: Ik weet trouwens niet helemaal zeker of ik het probleem wel goed begrepen heb.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

..Ja Arno, ik moet iets verzinnen.
Het tekort zit vrij ver "om de hoek" zal ik maar zeggen dus heel veel zal het niet opvallen.
Misschien dat de "tekening" van stukken die ik zometeen overhoud mooi aansluiten........of niet.
Thanks
Paul
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Arno »

Het hoeft inderdaad ook niet lelijk te zijn natuurlijk. Ik ben waarschijnlijk wat kritischer dan gemiddeld :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Arno »

Zit het probleem dan bij de rode streep?:
Bijlagen
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Ja
daar zit ie........
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

…..spannend. :shock:
Fineren.
En dat tussen de bedrijven door. Eerst nog de huiskamer 2x gewit en een verstopping in de badkamer opgelost. Maar er was nog wat tijd over.

Het fineer geheel over het front gelegd zodat het patroon mooi overloopt.
En inderdaad, met bison tix is; vast=vast. Gelukkig ging het meteen goed. Marijke heeft geholpen…..........ken je niet beter Peter vragen (de buurman) zei ze nerveus.? Nee dit kan je wel………….
Met tegenzin heeft ze geholpen en het ging goed.
Zoals Camiel had gezegd; met pvc pijpjes afstand houden en geleidelijk “aanrollen” en pijpjes verwijderen.
Nu de speaker sparingen steeds een beetje “bijsnijden” en het laatste stukje met de dremel slijpen. Dat gaat goed.
Ik hoop morgen de eerste zover af te hebben dat de units erin kunnen.

De flappen hangen links en rechts op de laagkast nog een beetje los. Morgen op maat maken en vasthechten.
De rondingen kan dit fineer makkelijk aan..........oef........ :roll:

Gr
Paul
Bijlagen
rond maken met dremel.JPG
OB.JPG
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door jantje-secuur »

Paul groot schreef:
…..spannend. :shock:
Fineren.
En dat tussen de bedrijven door. Eerst nog de huiskamer 2x gewit en een verstopping in de badkamer opgelost. Maar er was nog wat tijd over.

Het fineer geheel over het front gelegd zodat het patroon mooi overloopt.
En inderdaad, met bison tix is; vast=vast. Gelukkig ging het meteen goed. Marijke heeft geholpen…..........ken je niet beter Peter vragen (de buurman) zei ze nerveus.? Nee dit kan je wel………….
Met tegenzin heeft ze geholpen en het ging goed.
Zoals Camiel had gezegd; met pvc pijpjes afstand houden en geleidelijk “aanrollen” en pijpjes verwijderen.
Nu de speaker sparingen steeds een beetje “bijsnijden” en het laatste stukje met de dremel slijpen. Dat gaat goed.
Ik hoop morgen de eerste zover af te hebben dat de units erin kunnen.

De flappen hangen links en rechts op de laagkast nog een beetje los. Morgen op maat maken en vasthechten.
De rondingen kan dit fineer makkelijk aan..........oef........ :roll:

Gr
Paul
Wow jij bent lekker bezig! Volgens mij maakt het echt een hele mooie combinatie zo. Weet je al hoe je het gaat afwerken? Lakken/olien/waxolie (mijn persoonlijke favoriet)?
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Nee, de afwerking nog geen idee........
Voor vettige afwerkingen ben ik niet zo....... dus het zal wel vernis worden...
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

….even onderzoeken hoe eea er uit komt te zien.
Spleet moet ik fineren aan binnenzijde laagkast, dan valt het zwart niet meer op.
Ik heb even gespeeld met een zwarte bies want zonder lijkt het wel behang met een ouderwets patroontje……..bah :x …..daar moet ik nog aan werken……

Biesje komt er, breekt mooi, er komen er natuurlijk 2.
Er moet toch een rand komen tussen fineer en laagkast.
Misschien dat ik zelf een rand aanbreng die iets hoger ligt en houtkleurig is (donkere beits).

Ik ga zo meteen even luisteren ………naar het laag vooral.
Maar 1 kast die zover is maar wat maakt het uit…
Kikken…
Bijlagen
estetisch onderzoek.JPG
zwart biesje.JPG
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

De OB krijgt ook een smal zwart biesje.
Bijlagen
zwarte rand.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door RobertD »

Heel fraai Paul, wanneer is nummer twee klaar en kan ik komen luisteren?

Dat biesje is wel fraai, maar zonder is het ook mooi. Ik zou volgens mij beginnen met alleen een zwarte afscheiding tussen open Baffle en laagkast. Die verticale bies moet je pas daarna gaan bekijken.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door Paul groot »

Hallo Robert,

Terwijl ik bezig ben beneden met kast 2, fineren gaat een stuk sneller met ervaring van kast 1, ben ik een beetje aan het spelen met biesjes en dergelijke.
De trechters van de speakers moeten nog rond gemaakt worden en wellicht dat deze gefineerd moeten worden……of niet.?
Scheiding tussen OB en laagkast zwart of juist niet?
Kortom, over een tijdje weten we het.

Ja ik ben ook benieuwd hoe het stelletje zal klinken als geheel. Gister even naar 1 kast geluisterd.
Bijlagen
beisjes en streepjes.JPG
geen streepje.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Bericht door dre »

indruk van het laag met br?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”