Walt schreef: ↑vr 01 dec 2023, 20:33
te veel echte die hard techneuten hier denk ik..
Groetjes Walter
Het omgekeerde is dan ook aan de hand, dat jij zegt dat er geen verschillen waar te nemen zullen zijn tussen een Hegel All-in-one en mooie dedicated componenten, terwijl dit twee totaal verschillende installaties zijn dat is ongelooflijk.
Akoestiek aanpakken heeft nauwelijks invloed, het opsluiten van een mid driver in een koker is geen probleem.
Pas zodra het de magische en kostbare kant op gaat, dan pas wordt het interessant.
Het is een geloof, en die ballon is niet door te prikken, als iemand een belachelijk goed klinkende installatie zou hebben, en je zou daar gaan luisteren, maar je ziet er standaard netsnoeren aanhangen die niet op pootjes staan, dan zou je door het daarmee gepaard gaande placebo effect de belachelijk goede installatie al niet goed meer vinden klinken.
Hetzelfde zie je trouwens bij bijvoorbeeld een platte aarde gemeenschap, de wetenschap dat de aarde rond is is al honderden jaren oud, we hebben satellieten rond onze planeet draaien, we hebben een ruimtestation, we zijn naar de maan geweest, maar omdat ooit iemand met een hele handige babbel geroepen heeft dat de aarde plat is, zonder dit te kunnen onderbouwen maar allemaal waus-waus taal te gebruiken is er nu dus nog altijd een opmerkelijk grote groep mensen die er bij blijven dat de aarde plat is, daar kom je met geen enkele manier doorheen, honderden jaren wetenschap wordt moeiteloos van de tafel geveegd.
In de audio wereld is het net zo, onze installaties zijn niet meer dan een stapel metalen bakken met printplaten er in die een signaal converteren en versterken, dat signaal wordt vervolgens door een paar koperspoeltjes met daar een papieren of plastic conus gestuurd.
Niets magisch, niets speciaals, niets bijzonders.
In vliegtuigen, laboratoria en ziekenhuizen staan heel veel precisie instrumenten waarvan de nauwkeurigheid uiterst belangrijk is, daar hangen gewoon normale netsnoeren aan die al helemaal niet op pootjes staan.
Ook staan daar geen zandzakjes op, en de precisie apparatuur staat ook niet op onderzetters met metaaldeeltjes afkomstig van de planeet Pluto.
Net zoals de wetenschap dat de aarde rond is, is ook de elektriciteitsleer al even oud, deze is in de 19e eeuw begonnen, inmiddels is daadwerkelijk alles in deze wereld inmiddels wel geëlektrificeerd en zin er geen geheimen meer op dat gebied.
Toch zie je ook hier een aantal profeten met een handige babbel en een hoop waus-waus taal een flinke aanhang vergaren onder degenen die geen enkele kennis hebben op audio- of elektra gebied en daar ook absoluut zelf geen onderzoek naar doen. De profeten zijn simpele, maar slimme zakkenvullers.
Één audio profetie website die beweert dat stroom niet DOOR een kabel loopt maar er omheen, en al onze gevestigde wetenschap waar de hele wereld op draait wordt schaamteloos van de tafel geveegd.
“ik ben bijna overtuigd, wat moeten jullie netsnoeren kosten? € 1200,-? Dan ben ik nu volledig overtuigd! Ik koop ze!)
Alleen als het duur is dan is het goed.
Mijn luidsprekers vind ikzelf ook altijd een mooi voorbeeld, deze zul je nooit bij een audiofiel aantreffen, het zijn luidsprekers van één van de gangbare grotere merken met een normaal prijskaartje er aan, dus niet goed.
Maak ze drie keer zo duur en hang er een waus-waus naam aan en de audiofielen zullen het bestempelen als één van de beste luidsprekers die er zijn.
Waus-waus taal en hoge prijskaartjes trekken de kennisloze audiofiel gelovigen massaal over de streep, ik heb echt het verkeerde vak gekozen, maar dan dien ik mezelf tegelijkertijd af te vragen of ik het dan in me zou hebben om zo schaamteloos het geld uit de zakken te kloppen bij mensen die totaal kennis loos zijn en gewoon ergens in willen geloven….. ik denk het niet.
Een Hegel of een dedicated componenten = geen verschil.
Aanpakken van de akoestiek = geen verschil
Mid driver ademruimte geven in de baffle = geen verschil
Elk sjoelschijfje, pootjes onder het € 1200,- kostende netsnoer, audiolamp, zakje met engelenzand, onderleggers met metaaldeeltjes afkomstig van de planeet Pluto = mega verschil, maar ook altijd een verbetering, het valt nooit een keer tegen.
Wat mij daarin nou juist fascineert is de vraag wat die enkele profeten nou hebben wat honderden wetenschappers, professoren en leraren niet hebben, wat zijn de handvaten om als profeet mensen zo makkelijk te strikken waarna ze nooit meer loskomen uit de magische placebo bubbel, Deze profeten zijn zich kennelijk bewust van een trigger, een zogenaamde sleutel in wat ze moeten presenteren om bepaalde mensen de gevestigde wetenschap van de tafel te laten vegen en voorgoed een platte aarde te laten zien, of voorgoed mensen verbeteringen te laten horen na het plaatsen van hun ingeblikte printplaten op waus-waus schijfjes die duurder zijn dan het toestel wat er op staat.
Tegelijkertijd is het een doodordinaire verslaving , daar waar iemand als ik een keer een gepaste upgrade doet die op zijn plek is en daarna weer jaren van de muziek kan genieten is een audiofiel nooit tevreden, elke dag, zonder onderbreking, gaat het geblinddoekte "onderzoek" naar nieuwe magie door, zodra er weer een nieuwe profeet opstaat met nieuwe duurbetaalde flauwekul, dan wordt deze onmiddellijk op handen gedragen en bedankt voor de verbeteringen die zijn waus-waus prutzooi weer brengt. en ook deze maand gaat de portemonnee weer schoon leeg aan zooi wat voor losse euro's is geproduceerden en vervolgens voor honderden of duizenden euro's naar de verslaafden gaat.