Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

WrineX
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

jeroen_d schreef: vr 01 dec 2023, 18:51
Ik heb ook wel eens geluisterd met van die resonators bij Fastaudio, die zilveren of gouden kelkjes, met de Daudio W1 in zijn luisterruimte.
https://www.fastaudio.com/kategorie/aku ... ystem-gold
Geeft een duidelijk hoorbaar effect. Het hoog krijgt dan een lift en extra ambience. Die kelkjes worden aangesproken door het geluid en gaan meezingen. Zodra je die dingen dan weghaalt wordt het geluid saai, relatief gezien. Je raakt gewend aan het effect. Heeft natuurlijk niets te maken met werkelijkheidsweergave. Ik verdenk de harmonizer ook van zo'n effect.
erm je bedoelt die dingen die dan random op paaltjes staan , goud silver etc en nog wat materialen die duur zijn (Gefertigt aus 18 Karat Gold.... complete scam) , want hoe duurder het materiaal hoe beter dingen werken Six Moons achtige dingen ?

ook gemeten >? geloof er niks van namelijk. sterker nog waarom zou een dom schaaltje helpen >? en waarom zou er verschil zijn in hoe duur het materiaal is als het al zou werken... wat een onzin. ze vonden het onnodig om ze te maken van blik. want tja... dat staat niet fancy goud, silver en titanium etc.
Laatst gewijzigd door WrineX op vr 01 dec 2023, 20:24, 6 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

jeroen_d schreef: vr 01 dec 2023, 18:51
Daarboven gaat je hoofd als een schild werken tussen de oren en is de richtingsbepaling veel meer bepaald door de timing van de aanzet van de puls dan van de faserelatie van de onderlinge golfvormen links en rechts.
Het breken van het takje of de ritsel van het blad.

Wat ik wel denk is dat als de fase tussen tweeter en harmonizer niet goed zit je selectieve uitdoving krijgt bij die frequenties waar het verschil in afstand tot de unit een halve golflengte is en juist versterken als ze samenvallen of een hele golflengte (of veelvoud daarvan) verschillen.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

richard schreef: vr 01 dec 2023, 20:10
Wat ik wel denk is dat als de fase tussen tweeter en harmonizer niet goed zit je selectieve uitdoving krijgt bij die frequenties waar het verschil in afstand tot de unit een halve golflengte is en juist versterken als ze samenvallen of een hele golflengte (of veelvoud daarvan) verschillen.
hihi mjah dat zeg ik ook al 5 posts. naast dat er teveel hoog is. en spreiding slechter (verticaal) wordt :)

neem dan gewoon een kleine tweeter die het ook kan en je bent klaar, als het al iets uit maakt. maarja dat kun je niet zo makkelijk verkopen als extra/tweak. voor een debiel bedrag
rikpost

Bericht door rikpost »

Toch het meest actieve draadje op het forum is dan weer van Walt .
Het zou mij niets verbazen wanneer hij straks zijn vorige topic voorbij giert :lol:
Ergo leuke materie weer en hier mag het ! :wink:
Walt

Bericht door Walt »

Haha, ik zat net te denken, we zijn al weer lekker op weg naar de eerste 100 pagina’s!
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

haha ja dat komt omdat sommige mensen :-" :-" :-" er hard op gaan dat dingen niet lijken te kloppen:)

en dan krijg je discussie , en dat geeft veel posts. :)
Walt

Bericht door Walt »

Ja, en net zoals op de vorige 400 pagina’s puur op grond van theorie, zonder het beestje zelf gehoord te hebben. Maar dat maakt me niet uit, de enkeling die hiermee aan de gang gaat of er iets aan heeft, maakt mij al weer blij. Maar verbazend wel het verschil met bijv. het highend forum, waar men veel meer is van het gaan luisteren en zelf ervaren, te veel echte die hard techneuten hier denk ik.. :mrgreen:

Groetjes Walter
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Het maakt jou inderdaad niet uit.
Lekker doorgaan hier op dit forum.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Walt schreef: vr 01 dec 2023, 20:33
Ja, en net zoals op de vorige 400 pagina’s puur op grond van theorie, zonder het beestje zelf gehoord te hebben. Maar dat maakt me niet uit, de enkeling die hiermee aan de gang gaat of er iets aan heeft, maakt mij al weer blij. Maar verbazend wel het verschil met bijv. het highend forum, waar men veel meer is van het gaan luisteren en zelf ervaren, te veel echte die hard techneuten hier denk ik.. :mrgreen:

Groetjes Walter
hmm we willen terug naar de jaren 20 (of eerder weet ik veel) niks meten, maar gewoon beetje aan klooien, zodat we ruimte over laten voor ons brein om het te verkloten (bias). ondanks dat we veel meer kennis hebben. niet gebruiken hoor dat is vies!

er is toch heel vel onderzoek gedaan binnen de audio ? moeten we dat dan aan dfe kant schuiven en gewoon luisteren. terwijl er ook onderzoek is gedaan naar hoe we beïnvloed worden door veranderingen zelfs als ze er niet zijn.
Laatst gewijzigd door WrineX op vr 01 dec 2023, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Prima dat je die dingen zou willen doormeten, maar ernaar luisteren mag ook natuurlijk. Meten is weten gaat niet altijd op in de audio, zie het bekende condensator verhaal, alles meet exact gelijk maar de luxe jongens klinken veel beter.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Walt schreef: vr 01 dec 2023, 20:47
Prima dat je die dingen zou willen doormeten, maar ernaar luisteren mag ook natuurlijk. Meten is weten gaat niet altijd op in de audio, zie het bekende condensator verhaal, alles meet exact gelijk maar de luxe jongens klinken veel beter.
zeker luisteren moet ook ! maar als het met de kennis van nu al niet werkt.... dan kan ik wel gaan luisteren maar ik heb weinig behoeft aan een speaker die compleet uit balans is bijvoorbeeld. , over de condensator is denk ik nog wel wat twijfel :)

blijft denk ik een combo, je maakt een speaker met bepaalde richt lijnen vanuit de theorie (je gebruikt dus geen 4 tweeters 30 cm uit elkaar.... (als voorbeeld). je doet je best en je meet en gaat dan luisteren. wellicht verander je wat, en meet je weer (overigens is het moeilijk om alles perfect te meten als hobby persoon) en volgens mij is het dan niet verboden om dingen aan te passen naar wat je zelf mooi vind :) of het klopt is een 2e :)
Laatst gewijzigd door WrineX op vr 01 dec 2023, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

In ieder geval komt er nauwelijks hoorbaar geluid uit, dus alle interferentie verhalen denk ik dat daardoor wel mee zal vallen.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Walt schreef: vr 01 dec 2023, 20:52
In ieder geval komt er nauwelijks hoorbaar geluid uit, dus alle interferentie verhalen denk ik dat daardoor wel mee zal vallen.
betekend ook dat hij nagenoeg niks doet zodra je een plaat/cd draait, of alles wat band limited is, en spreiding is dan zelfs slechter op die hoge frequenties.
richard

Bericht door richard »

Ach, in het verleden ook in de weer geweest met groene Edding 3000 stiften, dunne UTP luidsprekerkabeltjes en audiofiele tulpstekkertjes. Ook wel eens wezen luisteren naar de audiolamp en een Van der Heide behandelde installatie. Mijn ervaring hierin heeft me er niet van overtuigd om voortaan achter ieder klankschaaltje aan te rennen.

Was die Van der Heide installatie wel erg goed klinkend, maar de lamp deed me niets.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

richard schreef: vr 01 dec 2023, 21:29
Was die Van der Heide installatie wel erg goed klinkend, maar de lamp deed me niets.
ooh eens opzoeken Van der heide. UTP luidspreker kabel is nog steeds best ok.. als in kost geen drol leuke kabel als je maar genoeg gebruikt :) en het is leuk om zelf te maken. beetje vlechten :)
richard

Bericht door richard »

Walt schreef: vr 01 dec 2023, 20:47
... Meten is weten gaat niet altijd op in de audio, ...
Meten is pas weten als je weet wat je meet.
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels zit ik een paar uurtjes naar de Harmonizers te luisteren, of ik moet zeggen naar het effect van de Harmonizers, want er komt (voor mij) weinig direct hoorbaar geluid uit. Toch doen ze iets met de weergave, bij de ene track wat meer hoorbaar dan bij de andere. Wat velen zullen denken: er zal wel extra hoog bijkomen, nee dat is niet zozeer het geval, hoogstens in de allerhoogste regionen lijkt er inderdaad wat meer ‘shimmer’ te zijn. Heel globaal komt er een extra laagje realisme en echtheid bij, nog meer het idee dat je erbij bent. Filigrane details in de muziek komen meer naar voren, en het geluid klinkt langer na, geen echo maar het geluid sterft langzamer uit zo lijkt het.

Ik moet wel eerlijk zijn, het is in mijn set een subtiel effect dus ik moet er langer naar gaan luisteren. Maar als je al op een hoog niveau zit, dan is elke verbetering toch weer welkom.

De eerste indruk is in ieder geval goed en dat is meestal een goed teken! Ik vraag me wel af waarom ik deze eigenlijk niet eerder heb aangeschaft, maar ja een ieder bewandeld zijn eigen audio pad, en nu kwamen ze ineens bij mij voorbij.

Groetjes Walter
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

er komt extra hoog bij afhankelijk van waar ze gecrossed zijn, hoe dan ook :)

zou je kunnen opstaan ? en kijken of je het zelfde ervaart ? aan of uit
Walt

Bericht door Walt »

Kom zelf een keer hier luisteren anders, of nog beter, ga een keer bij Cock langs in Rotterdam, hij is de maker en kan jouw vragen veel beter beantwoorden dan ik!
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

wellicht doe ik dat !is wel in de buurt !, maar vroeg me het gewoon af. zittend of staand. of het effect het zelfde is. gezien iemand zei dat je ze ook er naast of achter kon zetten
rikpost

Bericht door rikpost »

Hoe dan ook ,je word weer uitgedaagd in het extra goed luistèren wellicht hoor je dingen die eerst ook al aanwezig waren .
Links of rechtsom ,wanneer je het ook hoord dan is het 't waard .
Ik zit zelf meer in de rationele hoek dus ik zou het niet eens proberen .
Loop daardoor ook wel iets mis misschien, ergo lekker doorgaan zo !
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: vr 01 dec 2023, 20:33
te veel echte die hard techneuten hier denk ik.. :mrgreen:
Groetjes Walter
Het omgekeerde is dan ook aan de hand, dat jij zegt dat er geen verschillen waar te nemen zullen zijn tussen een Hegel All-in-one en mooie dedicated componenten, terwijl dit twee totaal verschillende installaties zijn dat is ongelooflijk.

Akoestiek aanpakken heeft nauwelijks invloed, het opsluiten van een mid driver in een koker is geen probleem.

Pas zodra het de magische en kostbare kant op gaat, dan pas wordt het interessant.

Het is een geloof, en die ballon is niet door te prikken, als iemand een belachelijk goed klinkende installatie zou hebben, en je zou daar gaan luisteren, maar je ziet er standaard netsnoeren aanhangen die niet op pootjes staan, dan zou je door het daarmee gepaard gaande placebo effect de belachelijk goede installatie al niet goed meer vinden klinken.

Hetzelfde zie je trouwens bij bijvoorbeeld een platte aarde gemeenschap, de wetenschap dat de aarde rond is is al honderden jaren oud, we hebben satellieten rond onze planeet draaien, we hebben een ruimtestation, we zijn naar de maan geweest, maar omdat ooit iemand met een hele handige babbel geroepen heeft dat de aarde plat is, zonder dit te kunnen onderbouwen maar allemaal waus-waus taal te gebruiken is er nu dus nog altijd een opmerkelijk grote groep mensen die er bij blijven dat de aarde plat is, daar kom je met geen enkele manier doorheen, honderden jaren wetenschap wordt moeiteloos van de tafel geveegd.

In de audio wereld is het net zo, onze installaties zijn niet meer dan een stapel metalen bakken met printplaten er in die een signaal converteren en versterken, dat signaal wordt vervolgens door een paar koperspoeltjes met daar een papieren of plastic conus gestuurd.
Niets magisch, niets speciaals, niets bijzonders.
In vliegtuigen, laboratoria en ziekenhuizen staan heel veel precisie instrumenten waarvan de nauwkeurigheid uiterst belangrijk is, daar hangen gewoon normale netsnoeren aan die al helemaal niet op pootjes staan.
Ook staan daar geen zandzakjes op, en de precisie apparatuur staat ook niet op onderzetters met metaaldeeltjes afkomstig van de planeet Pluto.

Net zoals de wetenschap dat de aarde rond is, is ook de elektriciteitsleer al even oud, deze is in de 19e eeuw begonnen, inmiddels is daadwerkelijk alles in deze wereld inmiddels wel geëlektrificeerd en zin er geen geheimen meer op dat gebied.
Toch zie je ook hier een aantal profeten met een handige babbel en een hoop waus-waus taal een flinke aanhang vergaren onder degenen die geen enkele kennis hebben op audio- of elektra gebied en daar ook absoluut zelf geen onderzoek naar doen. De profeten zijn simpele, maar slimme zakkenvullers.

Één audio profetie website die beweert dat stroom niet DOOR een kabel loopt maar er omheen, en al onze gevestigde wetenschap waar de hele wereld op draait wordt schaamteloos van de tafel geveegd.
“ik ben bijna overtuigd, wat moeten jullie netsnoeren kosten? € 1200,-? Dan ben ik nu volledig overtuigd! Ik koop ze!)
Alleen als het duur is dan is het goed.

Mijn luidsprekers vind ikzelf ook altijd een mooi voorbeeld, deze zul je nooit bij een audiofiel aantreffen, het zijn luidsprekers van één van de gangbare grotere merken met een normaal prijskaartje er aan, dus niet goed.
Maak ze drie keer zo duur en hang er een waus-waus naam aan en de audiofielen zullen het bestempelen als één van de beste luidsprekers die er zijn.

Waus-waus taal en hoge prijskaartjes trekken de kennisloze audiofiel gelovigen massaal over de streep, ik heb echt het verkeerde vak gekozen, maar dan dien ik mezelf tegelijkertijd af te vragen of ik het dan in me zou hebben om zo schaamteloos het geld uit de zakken te kloppen bij mensen die totaal kennis loos zijn en gewoon ergens in willen geloven….. ik denk het niet.

Een Hegel of een dedicated componenten = geen verschil.
Aanpakken van de akoestiek = geen verschil
Mid driver ademruimte geven in de baffle = geen verschil

Elk sjoelschijfje, pootjes onder het € 1200,- kostende netsnoer, audiolamp, zakje met engelenzand, onderleggers met metaaldeeltjes afkomstig van de planeet Pluto = mega verschil, maar ook altijd een verbetering, het valt nooit een keer tegen.

Wat mij daarin nou juist fascineert is de vraag wat die enkele profeten nou hebben wat honderden wetenschappers, professoren en leraren niet hebben, wat zijn de handvaten om als profeet mensen zo makkelijk te strikken waarna ze nooit meer loskomen uit de magische placebo bubbel, Deze profeten zijn zich kennelijk bewust van een trigger, een zogenaamde sleutel in wat ze moeten presenteren om bepaalde mensen de gevestigde wetenschap van de tafel te laten vegen en voorgoed een platte aarde te laten zien, of voorgoed mensen verbeteringen te laten horen na het plaatsen van hun ingeblikte printplaten op waus-waus schijfjes die duurder zijn dan het toestel wat er op staat.

Tegelijkertijd is het een doodordinaire verslaving , daar waar iemand als ik een keer een gepaste upgrade doet die op zijn plek is en daarna weer jaren van de muziek kan genieten is een audiofiel nooit tevreden, elke dag, zonder onderbreking, gaat het geblinddoekte "onderzoek" naar nieuwe magie door, zodra er weer een nieuwe profeet opstaat met nieuwe duurbetaalde flauwekul, dan wordt deze onmiddellijk op handen gedragen en bedankt voor de verbeteringen die zijn waus-waus prutzooi weer brengt. en ook deze maand gaat de portemonnee weer schoon leeg aan zooi wat voor losse euro's is geproduceerden en vervolgens voor honderden of duizenden euro's naar de verslaafden gaat.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 02 dec 2023, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Bedankt Olaf, lekker bakje espresso erbij en met big smile jouw uitvoerige post doorgelezen.

Je hebt helemaal gelijk, ik zit nu in de Sonore fase, dit begon met een setje interlinks, hier had Leobus goede ervaring mee opgedaan, dus ook eens geprobeerd, en die bevielen goed, daarna nog wat interlinks, toen Sonore speakerkabels en daarna Sonore netsnoeren. Alles weer tweedehands natuurlijk, je kent me. Nou kan ik het niet bewijzen, maar ik hoor met al die kabels een bepaalde synergie, het geluid klinkt natuurlijk en logisch. Bovendien speelt het geluid nu meer naast en soms achter je, je wordt meer omringt met het geluid, terwijl het ook tot ver achter de speakers komt, wellicht is dit een my-fi effect immers we luisteren stereo en geen surround, maar ik vind dit fijn klinken, hierdoor merk ik veel minder dat je maar in een kamertje van 2.7 x 4.5m zit. (Wellicht komt dit effect door de audiotegels en de audiolamp, dat die beter hun werk doen door de andere snoeren).

Nu had ik natuurlijk al gelezen over de luisterbezoekjes in Rotterdam bij Cock, en dat iedereen zo onder de indruk is. Nu was ik zeker huiverig om te gaan luisteren daar, want je hebt gelijk. Als het daar heel veel beter zou zijn, zou ik absoluut niet meer van mijn set kunnen genieten en direct in een zware depressie belanden. Maar uiteindelijk toch gegaan, en inderdaad, het klinkt bij hem heel bijzonder, maar: mijn setje hoeft zich niet te schamen, in het 3D beeld en diepte in het beeld vind ik mijn set fijner. Maar de (fijn) dynamiek, de absolute stilte/rust , het realisme, de echtheid dat doet Cock zijn set echt beter. Tevens is het indrukwekkend dat alles uit een 13cm speakertje komt. Elk aspect van de keten heeft hij kritisch bekeken en getuned, de som van al die kleine verbeteringen is denk ik verantwoordelijk voor het verbluffende eindresultaat. Volgens Cock heeft zijn passieve voortrap de grootste invloed, hier zitten kleine trafo’s in (heel veel) waarmee het volume geregeld wordt, geen weerstanden, condensators etc.

Daarom ben ik nu wat tips van Cock aan het toepassen, het fijne is dat het adviezen zijn die gewoon op je eigen set toepasbaar zijn, hier kwam de koppelstang en de Twaron demping vandaan, kost ook bijna niks. En dan wel min of meer toevallig komt er een setje Harmonizers voorbij voor 25% van de nieuwprijs, dan was dat snel besloten. Natuurlijk hoopte ik op de wauw factor en weer 2 gordijnen die open gingen maar het effect is subtiel, maar lijkt een verbetering dus ik ben er weer blij mee.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: za 02 dec 2023, 7:08
Bedankt Olaf,

Je hebt helemaal gelijk,

Iets zegt me dat je niet gelezen hebt.
Walt

Bericht door Walt »

Zelfs 2x!

Maar als je bedoeld dat ik nu gewoon 3 jaar moet gaan luisteren en niks meer mag veranderen en tevreden MOET zijn, dat vind ik juist een vreemde insteek. Waarom zou je niet een beter geluid blijven nastreven, ja ik geniet van de muziek, maar de set verbeteren is bij mij ook een deel van de hobby, maar bij jou niet blijkbaar dan?

Het is juist nogal tegenstrijdig, je hebt met de Hegel jaren een zo-zo geluid gehad, immers je geeft zelf aan dat het nu VEEL beter is. Dan juist door bij anderen te luisteren, en meer te proberen had je hier zelf eerder achter kunnen komen.

Stilstand is achteruitgang toch? :mrgreen:

Groetjes Walter
Plaats reactie