Shadow schreef:Ik zie jou nog wel eens een Sony tv bij de verzekering claimen waar een drone uit steekt
DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
SSassen schreef:optioneel nog een frontje voor de luidspreker aan de voorkant om ongelukjes te voorkomen voor degenen met kinderen c.q. huisdieren, of in mijn geval, rondvliegende mini-drones.
Of de drivers er andersom in?
Heb ik volgens mij ook wel eens gezien bij dit soort speakers.
Frontjes = not done.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Afneembaar, netzoals de plastic folie op kant-en-klaar maaltijden, verwijderen voor gebruik.Hondasnl schreef:Frontjes = not done.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
In ieder geval één van de beide woofers. Is misschien visueel minder fraai maar geeft minder harmonische vervorming.Hondasnl schreef:Of de drivers er andersom in?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik vraag me af of iemand daar ooit eens aan gemeten heeft? Ik heb in het verleden OB H-frames en W-frames gebouwd en daar deed ik dat ook altijd, dat kon ook makkelijk, de drivers zag je per slot van rekening toch niet, maar heb nooit de moeite genomen eraan te meten omdat een dergelijke laagfrequent meting in de huiskamer toch ietwat behelpen is.richard schreef:In ieder geval één van de beide woofers. Is misschien visueel minder fraai maar geeft minder harmonische vervorming.Hondasnl schreef:Of de drivers er andersom in?
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Meettechnisch geen idee. Een luidspreker blijft een asymmetrisch ding, door er één achterstevoren te monteren wordt dat opgeheven.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb inmiddels metingen gedaan. De rendement winst valt tegen, hij is beperkt tot 1,5dB. Had ik kunnen weten, je kunt wel de zijkanten virtueel langer maken, de baffle hoogte blijft gelijk en is van dezelfde ordegrootte. Je wint dus maar de helft.
Desalniettemin is dat mooi meegenomen, ook vanwege de stevigheid. Het filter hoeft slechts beperkt te worden aangepast. Ik zal wat filteronderdelen bij Rudy bestellen zodat ik de luistertesten kan gaan uitvoeren.
Desalniettemin is dat mooi meegenomen, ook vanwege de stevigheid. Het filter hoeft slechts beperkt te worden aangepast. Ik zal wat filteronderdelen bij Rudy bestellen zodat ik de luistertesten kan gaan uitvoeren.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Mja, van die 3dB blijft inderdaad maar 1.5dB over in dat geval.jeroen_d schreef:Ik heb inmiddels metingen gedaan. De rendement winst valt tegen, hij is beperkt tot 1,5dB. Had ik kunnen weten, je kunt wel de zijkanten virtueel langer maken, de baffle hoogte blijft gelijk en is van dezelfde ordegrootte. Je wint dus maar de helft.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
of gewoon het filter ongewijzigd laten Jeroen, ik vind dat die dat beetje meer laag zeer zeker mag hebben, en al helemaal omdat het zo mooi is.jeroen_d schreef:Desalniettemin is dat mooi meegenomen, ook vanwege de stevigheid. Het filter hoeft slechts beperkt te worden aangepast. Ik zal wat filteronderdelen bij Rudy bestellen zodat ik de luistertesten kan gaan uitvoeren.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Of de spoel voor de woofer verhogen, zodat er rond 40-50Hz meer output komt en dus meer diepgang en punch.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik ben voor een meerstanden schakelaar op de achterkant waarmee je de laagweergave kunt ‘equalizen’ naar eigen gerief, ik noem zo’n ding een DeZairelizer ...
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik begrijp dat er nog geen 100% duidelijkheid is over een zo stevig mogelijke baffle? Een eerder in dit draadje door mij opgenomen suggestie heeft geen reacties opgeleverd; een voorbeeld van een in mijn ogen uiterst 'strakke plank'. E.e.a. vergt extra werk en dus kosten, maar zou dit iets kunnen zijn om toe te passen? Zie nogmaals link: http://www.troelsgravesen.dk/EKTA-mkII.htmjeroen_d schreef:Nog even terugkomend op de baffle met schotten en de uitvoering daarvan. Ik heb het nu simpel gedaan, de huidige constructie uitgebreid, zodat ik precies weet hoe het filter moet worden aangepast en hij weer net zo mooi klinkt als het oorspronkelijke model.
Voor mensen die werkelijk de baffle een stuk steviger willen maken, is het natuurlijk een heel goed idee om de schotten dubbeldik uit te voeren, zolang je maar de ademruimte van de woofers gelijk houdt. De schotten sluiten nu exact aan op de facet in de 12 mm plaat. Dat betekent een maximale dikte van 32 mm.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Klopt en het is op zich heel eenvoudig om hem goed stijf en resonantievrij te maken. Kwestie van maximaal dikke zijschotten (van 32 mm in dit ontwerp dus) en combinatie van verschillende materialen. Multiplex basis en hardhouten afwerking zou super mooi zijn. Kost wat, maar het is het waard. Het middenpaneel van tweeter en middentoner zou je apart van hardhout of een ander mooi materiaal kunnen maken en dit van achteren in de baffle monteren. Zomaar wat suggesties
. Het subframe van asterduc geeft ook mooie mogelijkheden.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nou ja, buig maar eens een multiplexplaat van 18 mm en je zult zien dat dit zichtbaar lukt. Maar als je diezelfde plaat verzaagt in strookjes van 18 mm lengte en die vervolgens tegenelkaar verlijmt zodanig, dat de kopse kanten zichtbaar zijn, dan ontstaat in wezen ook een multiplexplaat zoals je ziet op de foto. Probeer die maar eens te buigen: dat gaat je niet of nauwelijks lukken. Resultaat: strakke plank!Leeuwarden schreef:Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nou heb ik hier heel wat deuren van 40mm multiplex, maar het is me tot op heden niet gelukt om ze te buigen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
vastwelgoed schreef:Nou ja, buig maar eens een multiplexplaat van 18 mm en je zult zien dat dit zichtbaar lukt. Maar als je diezelfde plaat verzaagt in strookjes van 18 mm lengte en die vervolgens tegenelkaar verlijmt zodanig, dat de kopse kanten zichtbaar zijn, dan ontstaat in wezen ook een multiplexplaat zoals je ziet op de foto. Probeer die maar eens te buigen: dat gaat je niet of nauwelijks lukken. Resultaat: strakke plank!Leeuwarden schreef:Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
Ja okee, dat snapte ik dan weer wel.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Laten we het niet moeilijker maken dan nodig?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Het ontwerp leent zich wel om er een mooi stukje hout voor te nemen ipv mdf, met respect naar het ontwerp natuurlijk 
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik heb sinds een maandje of 2 op exact dezelfde wijze een tafelblad gemaakt, dikte vh blad is 30mm (afmeting tafel 200x75cm)...maar ben toch verbaasd hoe snel dit aan het kromtrekken/doorbuigen is in de breedte (jaja, op die beperkte breedte van 75cm!), ondanks de ondersteuning van een stalen frame, dus ik zou echt niet uitgaan van wat je hier beweertvastwelgoed schreef:Nou ja, buig maar eens een multiplexplaat van 18 mm en je zult zien dat dit zichtbaar lukt. Maar als je diezelfde plaat verzaagt in strookjes van 18 mm lengte en die vervolgens tegenelkaar verlijmt zodanig, dat de kopse kanten zichtbaar zijn, dan ontstaat in wezen ook een multiplexplaat zoals je ziet op de foto. Probeer die maar eens te buigen: dat gaat je niet of nauwelijks lukken. Resultaat: strakke plank!Leeuwarden schreef:Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ja, het zou best kunnen dat het construeren van zoiets erg lastig en risicovol is. Aan de andere kant, er zijn genoeg voorbeelden te vinden van vergelijkbare toepassingen, zelfs op dit forum. Of, Troels Gravesen kan erg goed plankjes lijmen ...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Ik zou erg voorzichtig zijn met concluderen dat omdat Troels het kan iedere zelfbouwer zoiets in elkaar moet kunnen zetten, veel zelfbouw projecten staan niet zonder reden achter gesloten deuren, of onder een kleedje. Iets net en strak afwerken is helaas niet iedereen gegeven, zei het door gebrek aan kennis en kunde (of geduld) of door gebrek aan budget, hou daar wel rekening mee!
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
voor alle duidelijkheid, zo'n "samengestelde" plank uit latjes multiplex ziet er wel erg mooi uit en is perfect strak te maken (tafel blijft bij mij ook gewoon in gebruik, ga enkel het frame eronder wat aanpassen), ik reageerde louter op de bewering dat dit zo "solide" is, want dat is het dus eigenlijk absoluut niet
op zich lijkt me dat in het geval specifiek als front (=afwerk) plaat vooraan op de baffle ook niet zo belangrijk, want die heeft geen dragende functie meer.
op zich lijkt me dat in het geval specifiek als front (=afwerk) plaat vooraan op de baffle ook niet zo belangrijk, want die heeft geen dragende functie meer.
-
vastwelgoed
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
- Locatie: Joure
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Eens! afgaand op de foto's van genoemde website kun je concluderen dat daar bij tijd en wijle een houtkunstenaar aan het werk is en dat zie ik mijzelf ook niet doen. Wel had ik een beetje de hoop dat er mensen op dit forum rondlopen die deze bouwwijze zien zitten voor de beoogde baffle. Desondanks heb ik geen twijfel dat het resultaat straks meer dan uitstekend zal zijn.SSassen schreef:Ik zou erg voorzichtig zijn met concluderen dat omdat Troels het kan iedere zelfbouwer zoiets in elkaar moet kunnen zetten, veel zelfbouw projecten staan niet zonder reden achter gesloten deuren, of onder een kleedje. Iets net en strak afwerken is helaas niet iedereen gegeven, zei het door gebrek aan kennis en kunde (of geduld) of door gebrek aan budget, hou daar wel rekening mee!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Probleem met de bouwwijze van de voorplaat van de EKTA is dat je de plaat alleen sterker maakt in de lengterichting. In de dwarsrichting haal je echter alle kracht en taaiheid uit de multiplex. Het zal gemakkelijk breken en is absoluut niet aan te raden als basis, precies wat Leeuwarden aangeeft. Alleen dus te gebruiken in een sandwich. Maar, zoals ds23man aangeeft, deze baffle is 40mm dik en indien gemaakt van multiplex of hardhout zal hij zeer stijf zijn. Ook gewoon MDF voldoet. Het enige wat dan nog nodig is, maak de zijschotten niet van een enkel 18 mm MDF plankje zoals ik het in mijn prototype voor het gemak doe.
