DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Ik zie jou nog wel eens een Sony tv bij de verzekering claimen waar een drone uit steekt O:)
:rofl: :rofl: :rofl: :mrgreen:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Lnsadnoh »

SSassen schreef:
optioneel nog een frontje voor de luidspreker aan de voorkant om ongelukjes te voorkomen voor degenen met kinderen c.q. huisdieren, of in mijn geval, rondvliegende mini-drones.

Of de drivers er andersom in?
Heb ik volgens mij ook wel eens gezien bij dit soort speakers.
Frontjes = not done.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Hondasnl schreef:
Frontjes = not done.
Afneembaar, netzoals de plastic folie op kant-en-klaar maaltijden, verwijderen voor gebruik.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door richard »

Hondasnl schreef:
Of de drivers er andersom in?
In ieder geval één van de beide woofers. Is misschien visueel minder fraai maar geeft minder harmonische vervorming.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

richard schreef:
Hondasnl schreef:
Of de drivers er andersom in?
In ieder geval één van de beide woofers. Is misschien visueel minder fraai maar geeft minder harmonische vervorming.
Ik vraag me af of iemand daar ooit eens aan gemeten heeft? Ik heb in het verleden OB H-frames en W-frames gebouwd en daar deed ik dat ook altijd, dat kon ook makkelijk, de drivers zag je per slot van rekening toch niet, maar heb nooit de moeite genomen eraan te meten omdat een dergelijke laagfrequent meting in de huiskamer toch ietwat behelpen is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door richard »

Meettechnisch geen idee. Een luidspreker blijft een asymmetrisch ding, door er één achterstevoren te monteren wordt dat opgeheven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Ik heb inmiddels metingen gedaan. De rendement winst valt tegen, hij is beperkt tot 1,5dB. Had ik kunnen weten, je kunt wel de zijkanten virtueel langer maken, de baffle hoogte blijft gelijk en is van dezelfde ordegrootte. Je wint dus maar de helft.

Desalniettemin is dat mooi meegenomen, ook vanwege de stevigheid. Het filter hoeft slechts beperkt te worden aangepast. Ik zal wat filteronderdelen bij Rudy bestellen zodat ik de luistertesten kan gaan uitvoeren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Ik heb inmiddels metingen gedaan. De rendement winst valt tegen, hij is beperkt tot 1,5dB. Had ik kunnen weten, je kunt wel de zijkanten virtueel langer maken, de baffle hoogte blijft gelijk en is van dezelfde ordegrootte. Je wint dus maar de helft.
Mja, van die 3dB blijft inderdaad maar 1.5dB over in dat geval.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Desalniettemin is dat mooi meegenomen, ook vanwege de stevigheid. Het filter hoeft slechts beperkt te worden aangepast. Ik zal wat filteronderdelen bij Rudy bestellen zodat ik de luistertesten kan gaan uitvoeren.
of gewoon het filter ongewijzigd laten Jeroen, ik vind dat die dat beetje meer laag zeer zeker mag hebben, en al helemaal omdat het zo mooi is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Of de spoel voor de woofer verhogen, zodat er rond 40-50Hz meer output komt en dus meer diepgang en punch.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Ik ben voor een meerstanden schakelaar op de achterkant waarmee je de laagweergave kunt ‘equalizen’ naar eigen gerief, ik noem zo’n ding een DeZairelizer ...
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

jeroen_d schreef:
Nog even terugkomend op de baffle met schotten en de uitvoering daarvan. Ik heb het nu simpel gedaan, de huidige constructie uitgebreid, zodat ik precies weet hoe het filter moet worden aangepast en hij weer net zo mooi klinkt als het oorspronkelijke model.

Voor mensen die werkelijk de baffle een stuk steviger willen maken, is het natuurlijk een heel goed idee om de schotten dubbeldik uit te voeren, zolang je maar de ademruimte van de woofers gelijk houdt. De schotten sluiten nu exact aan op de facet in de 12 mm plaat. Dat betekent een maximale dikte van 32 mm.
Ik begrijp dat er nog geen 100% duidelijkheid is over een zo stevig mogelijke baffle? Een eerder in dit draadje door mij opgenomen suggestie heeft geen reacties opgeleverd; een voorbeeld van een in mijn ogen uiterst 'strakke plank'. E.e.a. vergt extra werk en dus kosten, maar zou dit iets kunnen zijn om toe te passen? Zie nogmaals link: http://www.troelsgravesen.dk/EKTA-mkII.htm
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Klopt en het is op zich heel eenvoudig om hem goed stijf en resonantievrij te maken. Kwestie van maximaal dikke zijschotten (van 32 mm in dit ontwerp dus) en combinatie van verschillende materialen. Multiplex basis en hardhouten afwerking zou super mooi zijn. Kost wat, maar het is het waard. Het middenpaneel van tweeter en middentoner zou je apart van hardhout of een ander mooi materiaal kunnen maken en dit van achteren in de baffle monteren. Zomaar wat suggesties :) . Het subframe van asterduc geeft ook mooie mogelijkheden.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Leeuwarden schreef:
Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
Nou ja, buig maar eens een multiplexplaat van 18 mm en je zult zien dat dit zichtbaar lukt. Maar als je diezelfde plaat verzaagt in strookjes van 18 mm lengte en die vervolgens tegenelkaar verlijmt zodanig, dat de kopse kanten zichtbaar zijn, dan ontstaat in wezen ook een multiplexplaat zoals je ziet op de foto. Probeer die maar eens te buigen: dat gaat je niet of nauwelijks lukken. Resultaat: strakke plank!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Nou heb ik hier heel wat deuren van 40mm multiplex, maar het is me tot op heden niet gelukt om ze te buigen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

vastwelgoed schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
Nou ja, buig maar eens een multiplexplaat van 18 mm en je zult zien dat dit zichtbaar lukt. Maar als je diezelfde plaat verzaagt in strookjes van 18 mm lengte en die vervolgens tegenelkaar verlijmt zodanig, dat de kopse kanten zichtbaar zijn, dan ontstaat in wezen ook een multiplexplaat zoals je ziet op de foto. Probeer die maar eens te buigen: dat gaat je niet of nauwelijks lukken. Resultaat: strakke plank!

Ja okee, dat snapte ik dan weer wel. :D Maar dat was niet nieuw voor me. Die werkwijze zal dan wel in een sandwich moeten verdwijnen want in de ene richting buigt het niet maar de richting haaks daarop doet het makkelijk breken. Mijn voorkeur zou dan zijn om dat in een "sandwich" te verwerken maar ik heb een nog grotere voorkeur om gewoon een sandwich van gewoon plaatmateriaal te gebruiken. Voor wat betreft de C1 moet jet het ook weer niet moeilijker maken dan het al is. Die gedachtengang vloeit overigens ook voort uit het feit dat ik de C1 beluisterd heb die gemaakt is van gewoon bouwmarkt MDF en dat was op zich al heel prima.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Laten we het niet moeilijker maken dan nodig?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Barry2001 »

Het ontwerp leent zich wel om er een mooi stukje hout voor te nemen ipv mdf, met respect naar het ontwerp natuurlijk :D
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

vastwelgoed schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik zie eigenlijk niets bijzonders aan de baffle van de Ekta...
Nou ja, buig maar eens een multiplexplaat van 18 mm en je zult zien dat dit zichtbaar lukt. Maar als je diezelfde plaat verzaagt in strookjes van 18 mm lengte en die vervolgens tegenelkaar verlijmt zodanig, dat de kopse kanten zichtbaar zijn, dan ontstaat in wezen ook een multiplexplaat zoals je ziet op de foto. Probeer die maar eens te buigen: dat gaat je niet of nauwelijks lukken. Resultaat: strakke plank!
Ik heb sinds een maandje of 2 op exact dezelfde wijze een tafelblad gemaakt, dikte vh blad is 30mm (afmeting tafel 200x75cm)...maar ben toch verbaasd hoe snel dit aan het kromtrekken/doorbuigen is in de breedte (jaja, op die beperkte breedte van 75cm!), ondanks de ondersteuning van een stalen frame, dus ik zou echt niet uitgaan van wat je hier beweert :wink:
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

Ja, het zou best kunnen dat het construeren van zoiets erg lastig en risicovol is. Aan de andere kant, er zijn genoeg voorbeelden te vinden van vergelijkbare toepassingen, zelfs op dit forum. Of, Troels Gravesen kan erg goed plankjes lijmen ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door SSassen »

Ik zou erg voorzichtig zijn met concluderen dat omdat Troels het kan iedere zelfbouwer zoiets in elkaar moet kunnen zetten, veel zelfbouw projecten staan niet zonder reden achter gesloten deuren, of onder een kleedje. Iets net en strak afwerken is helaas niet iedereen gegeven, zei het door gebrek aan kennis en kunde (of geduld) of door gebrek aan budget, hou daar wel rekening mee!
Dynky
Ook commercieel actief
Berichten: 363
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Dynky »

voor alle duidelijkheid, zo'n "samengestelde" plank uit latjes multiplex ziet er wel erg mooi uit en is perfect strak te maken (tafel blijft bij mij ook gewoon in gebruik, ga enkel het frame eronder wat aanpassen), ik reageerde louter op de bewering dat dit zo "solide" is, want dat is het dus eigenlijk absoluut niet

op zich lijkt me dat in het geval specifiek als front (=afwerk) plaat vooraan op de baffle ook niet zo belangrijk, want die heeft geen dragende functie meer.
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door vastwelgoed »

SSassen schreef:
Ik zou erg voorzichtig zijn met concluderen dat omdat Troels het kan iedere zelfbouwer zoiets in elkaar moet kunnen zetten, veel zelfbouw projecten staan niet zonder reden achter gesloten deuren, of onder een kleedje. Iets net en strak afwerken is helaas niet iedereen gegeven, zei het door gebrek aan kennis en kunde (of geduld) of door gebrek aan budget, hou daar wel rekening mee!
Eens! afgaand op de foto's van genoemde website kun je concluderen dat daar bij tijd en wijle een houtkunstenaar aan het werk is en dat zie ik mijzelf ook niet doen. Wel had ik een beetje de hoop dat er mensen op dit forum rondlopen die deze bouwwijze zien zitten voor de beoogde baffle. Desondanks heb ik geen twijfel dat het resultaat straks meer dan uitstekend zal zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Probleem met de bouwwijze van de voorplaat van de EKTA is dat je de plaat alleen sterker maakt in de lengterichting. In de dwarsrichting haal je echter alle kracht en taaiheid uit de multiplex. Het zal gemakkelijk breken en is absoluut niet aan te raden als basis, precies wat Leeuwarden aangeeft. Alleen dus te gebruiken in een sandwich. Maar, zoals ds23man aangeeft, deze baffle is 40mm dik en indien gemaakt van multiplex of hardhout zal hij zeer stijf zijn. Ook gewoon MDF voldoet. Het enige wat dan nog nodig is, maak de zijschotten niet van een enkel 18 mm MDF plankje zoals ik het in mijn prototype voor het gemak doe.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”