de zoveelste Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door dre »

Als je de manier van posten je niet bevalt:je hoeft het niet te lezen. :wink:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door matjans »

Even terzijde...

Juist de combinatie objectieve (meetresultaten) en subjectieve tests (hoe het klinkt, in dit geval) leidt, in het geval van systemen met de mens als doelgroep tot de beste resultaten. Is ook veel onderzoek naar gedaan (gehoorapparaten bijvoorbeeld, audio supported visual localization systemen - lees HUD), google maar raak.

Ik begrijp dan ook vaak de vlammende discussies hierover niet. Het een kan eigenlijk niet zonder het ander.

En dan hebben we het nog niet eens over het doel van in dit geval luidsprekers bouwen.

Moet het goed zijn (technisch/meetresultaat goed) of moet het goed zijn (naar mijn smaak).

Leon ontwerpt naar zijn smaak. Prima, niks mis mee, voor hem. Iemand anders bouwt/ontwerpt op tech specs. Ook niks mis mee, voor hem/haar.

Ik zit er zelf een beetje tussenin, het moet wel goed wezen (technisch), maar ook lekker klinken. Mijn nep grimms hebben smaaktechnisch toch wel wat ingreepjes in de dsp zitten, en zijn technisch zeker niet 100%, maar klinken nu wel 'lekker', in mijn oren.

Just my $.02...

En nu kap ik ermee !!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Pjotr »

Ach, als je het zo doortrekt dan wordt het ook zagen en timmeren zonder duimstok e.d. Een dergelijke aanpak heeft ook een naam: Procesmatig werken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door jeroen_d »

Ik gebruik meten ook alleen maar als duimstok inderdaad, om te weten waar je zit als je een bepaalde richting in ontwerpt. Als ik dan zo'n driver binnen zou krijgen met specs die niet kunnen kloppen vanwege hoe de driver is gebouwd, dan zou ik puur vanuit nieuwsgierigheid het ding gaan nameten.
Ik kan wel begrijpen dat Leon op zich deze behoefte niet heeft. Als je streven is om alles met een 1ste orde seriefilter op te lossen op het gehoor, dan heb je metingen helemaal niet nodig omdat het aantal regelvariabelen beperkt is, je de drivers qua integratie hun werk laat doen en vooral met de klankbalans bezig bent. Het aantal filtercompenten is zeer beperkt. Dit lukt dus gewoon bij iedereen die voldoende ervaring heeft om te weten welke richting hij op wil tunen. En dit is bij Leon dik in orde.
Je krijgt slechts bij hoge uitzondering een neutraal systeem, maar je kan in de regel vrij eenvoudig tot een muzikaal klinkend systeem komen.
Er zijn best wel veel systemen die heel netjes van akoestisch 4de orde filters zijn voorzien en on-axis perfect meten, maar toch voor geen meter klinken als het gaat om muzikale weergave omdat de integratie van de drivers niet op orde is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Er zijn best wel veel systemen die heel netjes van akoestisch 4de orde filters zijn voorzien en on-axis perfect meten, maar toch voor geen meter klinken als het gaat om muzikale weergave omdat de integratie van de drivers niet op orde is.
Da's natuurlijk de ontwerper volledig aan te rekenen, als je on-axis op 1m gaat optimaliseren en helemaal geen andere metingen doet dan snap je echter niet goed waar je mee bezig bent. Niemand zit tenslotte op 1m on-axis te luisteren. Het is noodzaak om off-axis en >1m ook metingen te doen om uiteindelijk tot een zo goed mogelijk compromis te komen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Ik denk dat Mat Jans het wel goed uitdrukt.
Ik blijf zelf het liefst bij mijn : intuitieve manier van ontwerpen.
Er zou minimaal wat ruimte voor moeten zijn.

Zonder continue aan gevallen te worden.

Met alle respect voor Jeroen's ontwerpen maar...…...ik doe het gewoon anders.

mvgr. leon
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door SSassen »

@Leon,

Da's prima, echter hou dan wel de eer aan jezelf en zet mensen die wel alles van voor tot achter doormeten niet weg als zijnde op een dwaalspoor, eenieder beleeft deze hobby (gelukkig!) op geheel eigen wijze.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Walt »

Goed opletten weer om verwarring te voorkomen, de Jeroen die de metingen heeft verricht op de afgelopen luisterdag is niet Jeroen_d...!
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door mtb »

SSassen schreef:
jeroen_d schreef:
Er zijn best wel veel systemen die heel netjes van akoestisch 4de orde filters zijn voorzien en on-axis perfect meten, maar toch voor geen meter klinken als het gaat om muzikale weergave omdat de integratie van de drivers niet op orde is.
Da's natuurlijk de ontwerper volledig aan te rekenen, als je on-axis op 1m gaat optimaliseren en helemaal geen andere metingen doet dan snap je echter niet goed waar je mee bezig bent. Niemand zit tenslotte op 1m on-axis te luisteren. Het is noodzaak om off-axis en >1m ook metingen te doen om uiteindelijk tot een zo goed mogelijk compromis te komen.
Helemaal mee eens!
Je ziet dan pas, wat je hoort, zie bijv. viewtopic.php?t=13334
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Na lange tijd een kleine update.

Net binnen uit China : de Lii Audio W15 open baffle woofers.
Een set.

Met het verzoek om , in combinatie met de Crystal 10 , een open baffle systeem te ontwikkelen.

Vind het leuk om weer iets nieuws te gaan proberen.
Het wordt voor mij weer lekker "spelen" de komende tijd.

e.e.a. zal makkelijker te volgen zijn op Facebook maar mocht het leuk worden dan zal ik voor de liefhebbers ook hier posten.

De units zien er perfect uit in mijn ogen. Gewoon erg fraai afgewerkt.

wat plaatjes voor een indruk.

mvgr. Leon.
Bijlagen
10 inch 01.jpg
10 inch 02.jpg
w15 01.jpg
w15 02.jpg
w15 03.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

zo dan, dat is een magneet :shock:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Ze wegen zo'n 13 kg :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Henkjan »

dat valt dan weer mee
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door ds23man »

Dus er zit een hoop :lucht: onder die kap? :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Shadow »

En ik me maar afvragen waarom dat pak babyvoeding bij jou op de foto staat Leon :think:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

Shadow schreef:
En ik me maar afvragen waarom dat pak babyvoeding bij jou op de foto staat Leon :think:
Ruilhandel met die Chinezen. Zijn ze gek op.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door wouter »

mooi spul zeg, 13kg woofer is gewoon echt veel. Is geen lucht voor nodig, meestal dekt een kap een extra magneet af. Maar met een Qts van 0,79 verwacht ik geen hoge BL
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door floeper »

@Shadow, dat komt omdat die foto in mijn keuken is gemaakt en er hier wel een kleine rond huppelt :P
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door OWC »

Dat zijn toch wel een aantal fraaie units hoor!
Blijf ook vooral hier posten, ben namelijk altijd zeer geïnteresseerd

btw, je refereert naar FB, maar dan moeten de mensen wel weten waar dat te vinden is?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

Na zo'n 4 jaren toch maar besloten om iets aan de "looks" te doen van mijn , onderhand , custom PAP trio OB.
Dat kwam eigenlijk doordat ik bij Ikea , in de afprijshoek , een stel passende bordjes vond.

Nu kwam tenminste mijn "oude" PAP frame vrij om de Lii units in te spelen.

Voor de geïnteresseerden wat foto's.

Begin onderhand "gevoel" voor de Lii units te krijgen en hoop binnenkort een eerste prototype OB te gaan bouwen.

mvgr. Leon.
Bijlagen
IMG_0510.JPG
IMG_0510.JPG (25.64 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0515.JPG
IMG_0515.JPG (19.75 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0521.JPG
IMG_0521.JPG (20.82 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0524.JPG
IMG_0524.JPG (22 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0528.JPG
IMG_0528.JPG (35.26 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0529.JPG
IMG_0529.JPG (29.49 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0532.JPG
IMG_0532.JPG (29.38 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0533.JPG
IMG_0533.JPG (26.79 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0534.jpg
IMG_0534.jpg (26.77 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0535.jpg
IMG_0535.jpg (26.11 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0536.JPG
IMG_0536.JPG (32.5 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0539.JPG
IMG_0539.JPG (31.88 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0542.jpg
IMG_0542.jpg (29.53 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0544.JPG
IMG_0544.JPG (30.06 KiB) 440 keer bekeken
IMG_0545.JPG
IMG_0545.JPG (25.57 KiB) 440 keer bekeken
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door hannesie »

Zolang het niet zo chaotisch klinkt als de foto's, zal het best wel een beleving zijn. :sure:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door richard »

hannesie schreef:
Zolang het niet zo chaotisch klinkt als de foto's, zal het best wel een beleving zijn. :sure:
Ik denk dat Leon zijn toestel beter op de kop kan houden bij het maken van de foto's voor dit forum.

Die Lii breedbanders hebben wel wat van de Coral breedbanders van een aantal jaren geleden. De vorm van de korf wijkt wel wat af:
Bestandsbron: https://i.pinimg.com/474x/47/5f/75/475f75fe7b287b9d4ecb5c6ceb2d462b--hifi-audio-coral.jpg
Bestandsbron: https://i.pinimg.com/474x/47/5f/75/475f75fe7b287b9d4ecb5c6ceb2d462b--hifi-audio-coral.jpg
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door leonidas »

The beauty and the beast Open baffle.

Er is een XO voor de vlakke baffle en de aanpassingen als je vleugeltjes wil gebruiken.

Zelfde config als voor PAP : een spoel een cap en een L-pad.

ZEER overtuigend :)

mvgr. Leon.
Bijlagen
w15 01.jpg
w15 02.jpg
w15 03.jpg
w15 04.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Walt »

Welke woofers gebruik je hierin?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: de zoveelste Open Baffle

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Welke woofers gebruik je hierin?
Die staan een paar posts omhoog Walter :roll:
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”