de zoveelste Open Baffle
Moderator: Beheerdersteam
Re: de zoveelste Open Baffle
Als je de manier van posten je niet bevalt:je hoeft het niet te lezen. 
Re: de zoveelste Open Baffle
Even terzijde...
Juist de combinatie objectieve (meetresultaten) en subjectieve tests (hoe het klinkt, in dit geval) leidt, in het geval van systemen met de mens als doelgroep tot de beste resultaten. Is ook veel onderzoek naar gedaan (gehoorapparaten bijvoorbeeld, audio supported visual localization systemen - lees HUD), google maar raak.
Ik begrijp dan ook vaak de vlammende discussies hierover niet. Het een kan eigenlijk niet zonder het ander.
En dan hebben we het nog niet eens over het doel van in dit geval luidsprekers bouwen.
Moet het goed zijn (technisch/meetresultaat goed) of moet het goed zijn (naar mijn smaak).
Leon ontwerpt naar zijn smaak. Prima, niks mis mee, voor hem. Iemand anders bouwt/ontwerpt op tech specs. Ook niks mis mee, voor hem/haar.
Ik zit er zelf een beetje tussenin, het moet wel goed wezen (technisch), maar ook lekker klinken. Mijn nep grimms hebben smaaktechnisch toch wel wat ingreepjes in de dsp zitten, en zijn technisch zeker niet 100%, maar klinken nu wel 'lekker', in mijn oren.
Just my $.02...
En nu kap ik ermee !!
Juist de combinatie objectieve (meetresultaten) en subjectieve tests (hoe het klinkt, in dit geval) leidt, in het geval van systemen met de mens als doelgroep tot de beste resultaten. Is ook veel onderzoek naar gedaan (gehoorapparaten bijvoorbeeld, audio supported visual localization systemen - lees HUD), google maar raak.
Ik begrijp dan ook vaak de vlammende discussies hierover niet. Het een kan eigenlijk niet zonder het ander.
En dan hebben we het nog niet eens over het doel van in dit geval luidsprekers bouwen.
Moet het goed zijn (technisch/meetresultaat goed) of moet het goed zijn (naar mijn smaak).
Leon ontwerpt naar zijn smaak. Prima, niks mis mee, voor hem. Iemand anders bouwt/ontwerpt op tech specs. Ook niks mis mee, voor hem/haar.
Ik zit er zelf een beetje tussenin, het moet wel goed wezen (technisch), maar ook lekker klinken. Mijn nep grimms hebben smaaktechnisch toch wel wat ingreepjes in de dsp zitten, en zijn technisch zeker niet 100%, maar klinken nu wel 'lekker', in mijn oren.
Just my $.02...
En nu kap ik ermee !!
Re: de zoveelste Open Baffle
Ach, als je het zo doortrekt dan wordt het ook zagen en timmeren zonder duimstok e.d. Een dergelijke aanpak heeft ook een naam: Procesmatig werken.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik gebruik meten ook alleen maar als duimstok inderdaad, om te weten waar je zit als je een bepaalde richting in ontwerpt. Als ik dan zo'n driver binnen zou krijgen met specs die niet kunnen kloppen vanwege hoe de driver is gebouwd, dan zou ik puur vanuit nieuwsgierigheid het ding gaan nameten.
Ik kan wel begrijpen dat Leon op zich deze behoefte niet heeft. Als je streven is om alles met een 1ste orde seriefilter op te lossen op het gehoor, dan heb je metingen helemaal niet nodig omdat het aantal regelvariabelen beperkt is, je de drivers qua integratie hun werk laat doen en vooral met de klankbalans bezig bent. Het aantal filtercompenten is zeer beperkt. Dit lukt dus gewoon bij iedereen die voldoende ervaring heeft om te weten welke richting hij op wil tunen. En dit is bij Leon dik in orde.
Je krijgt slechts bij hoge uitzondering een neutraal systeem, maar je kan in de regel vrij eenvoudig tot een muzikaal klinkend systeem komen.
Er zijn best wel veel systemen die heel netjes van akoestisch 4de orde filters zijn voorzien en on-axis perfect meten, maar toch voor geen meter klinken als het gaat om muzikale weergave omdat de integratie van de drivers niet op orde is.
Ik kan wel begrijpen dat Leon op zich deze behoefte niet heeft. Als je streven is om alles met een 1ste orde seriefilter op te lossen op het gehoor, dan heb je metingen helemaal niet nodig omdat het aantal regelvariabelen beperkt is, je de drivers qua integratie hun werk laat doen en vooral met de klankbalans bezig bent. Het aantal filtercompenten is zeer beperkt. Dit lukt dus gewoon bij iedereen die voldoende ervaring heeft om te weten welke richting hij op wil tunen. En dit is bij Leon dik in orde.
Je krijgt slechts bij hoge uitzondering een neutraal systeem, maar je kan in de regel vrij eenvoudig tot een muzikaal klinkend systeem komen.
Er zijn best wel veel systemen die heel netjes van akoestisch 4de orde filters zijn voorzien en on-axis perfect meten, maar toch voor geen meter klinken als het gaat om muzikale weergave omdat de integratie van de drivers niet op orde is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Da's natuurlijk de ontwerper volledig aan te rekenen, als je on-axis op 1m gaat optimaliseren en helemaal geen andere metingen doet dan snap je echter niet goed waar je mee bezig bent. Niemand zit tenslotte op 1m on-axis te luisteren. Het is noodzaak om off-axis en >1m ook metingen te doen om uiteindelijk tot een zo goed mogelijk compromis te komen.jeroen_d schreef:Er zijn best wel veel systemen die heel netjes van akoestisch 4de orde filters zijn voorzien en on-axis perfect meten, maar toch voor geen meter klinken als het gaat om muzikale weergave omdat de integratie van de drivers niet op orde is.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik denk dat Mat Jans het wel goed uitdrukt.
Ik blijf zelf het liefst bij mijn : intuitieve manier van ontwerpen.
Er zou minimaal wat ruimte voor moeten zijn.
Zonder continue aan gevallen te worden.
Met alle respect voor Jeroen's ontwerpen maar...…...ik doe het gewoon anders.
mvgr. leon
Ik blijf zelf het liefst bij mijn : intuitieve manier van ontwerpen.
Er zou minimaal wat ruimte voor moeten zijn.
Zonder continue aan gevallen te worden.
Met alle respect voor Jeroen's ontwerpen maar...…...ik doe het gewoon anders.
mvgr. leon
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
@Leon,
Da's prima, echter hou dan wel de eer aan jezelf en zet mensen die wel alles van voor tot achter doormeten niet weg als zijnde op een dwaalspoor, eenieder beleeft deze hobby (gelukkig!) op geheel eigen wijze.
Da's prima, echter hou dan wel de eer aan jezelf en zet mensen die wel alles van voor tot achter doormeten niet weg als zijnde op een dwaalspoor, eenieder beleeft deze hobby (gelukkig!) op geheel eigen wijze.
Re: de zoveelste Open Baffle
Goed opletten weer om verwarring te voorkomen, de Jeroen die de metingen heeft verricht op de afgelopen luisterdag is niet Jeroen_d...!
Re: de zoveelste Open Baffle
Helemaal mee eens!SSassen schreef:Da's natuurlijk de ontwerper volledig aan te rekenen, als je on-axis op 1m gaat optimaliseren en helemaal geen andere metingen doet dan snap je echter niet goed waar je mee bezig bent. Niemand zit tenslotte op 1m on-axis te luisteren. Het is noodzaak om off-axis en >1m ook metingen te doen om uiteindelijk tot een zo goed mogelijk compromis te komen.jeroen_d schreef:Er zijn best wel veel systemen die heel netjes van akoestisch 4de orde filters zijn voorzien en on-axis perfect meten, maar toch voor geen meter klinken als het gaat om muzikale weergave omdat de integratie van de drivers niet op orde is.
Je ziet dan pas, wat je hoort, zie bijv. viewtopic.php?t=13334
Re: de zoveelste Open Baffle
Na lange tijd een kleine update.
Net binnen uit China : de Lii Audio W15 open baffle woofers.
Een set.
Met het verzoek om , in combinatie met de Crystal 10 , een open baffle systeem te ontwikkelen.
Vind het leuk om weer iets nieuws te gaan proberen.
Het wordt voor mij weer lekker "spelen" de komende tijd.
e.e.a. zal makkelijker te volgen zijn op Facebook maar mocht het leuk worden dan zal ik voor de liefhebbers ook hier posten.
De units zien er perfect uit in mijn ogen. Gewoon erg fraai afgewerkt.
wat plaatjes voor een indruk.
mvgr. Leon.
Net binnen uit China : de Lii Audio W15 open baffle woofers.
Een set.
Met het verzoek om , in combinatie met de Crystal 10 , een open baffle systeem te ontwikkelen.
Vind het leuk om weer iets nieuws te gaan proberen.
Het wordt voor mij weer lekker "spelen" de komende tijd.
e.e.a. zal makkelijker te volgen zijn op Facebook maar mocht het leuk worden dan zal ik voor de liefhebbers ook hier posten.
De units zien er perfect uit in mijn ogen. Gewoon erg fraai afgewerkt.
wat plaatjes voor een indruk.
mvgr. Leon.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
zo dan, dat is een magneet 
Re: de zoveelste Open Baffle
Ze wegen zo'n 13 kg 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
dat valt dan weer mee
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: de zoveelste Open Baffle
Dus er zit een hoop
onder die kap? 
onder die kap? Re: de zoveelste Open Baffle
En ik me maar afvragen waarom dat pak babyvoeding bij jou op de foto staat Leon 
Re: de zoveelste Open Baffle
Ruilhandel met die Chinezen. Zijn ze gek op.Shadow schreef:En ik me maar afvragen waarom dat pak babyvoeding bij jou op de foto staat Leon
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: de zoveelste Open Baffle
mooi spul zeg, 13kg woofer is gewoon echt veel. Is geen lucht voor nodig, meestal dekt een kap een extra magneet af. Maar met een Qts van 0,79 verwacht ik geen hoge BL
Re: de zoveelste Open Baffle
@Shadow, dat komt omdat die foto in mijn keuken is gemaakt en er hier wel een kleine rond huppelt 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Dat zijn toch wel een aantal fraaie units hoor!
Blijf ook vooral hier posten, ben namelijk altijd zeer geïnteresseerd
btw, je refereert naar FB, maar dan moeten de mensen wel weten waar dat te vinden is?
Blijf ook vooral hier posten, ben namelijk altijd zeer geïnteresseerd
btw, je refereert naar FB, maar dan moeten de mensen wel weten waar dat te vinden is?
Re: de zoveelste Open Baffle
Na zo'n 4 jaren toch maar besloten om iets aan de "looks" te doen van mijn , onderhand , custom PAP trio OB.
Dat kwam eigenlijk doordat ik bij Ikea , in de afprijshoek , een stel passende bordjes vond.
Nu kwam tenminste mijn "oude" PAP frame vrij om de Lii units in te spelen.
Voor de geïnteresseerden wat foto's.
Begin onderhand "gevoel" voor de Lii units te krijgen en hoop binnenkort een eerste prototype OB te gaan bouwen.
mvgr. Leon.
Dat kwam eigenlijk doordat ik bij Ikea , in de afprijshoek , een stel passende bordjes vond.
Nu kwam tenminste mijn "oude" PAP frame vrij om de Lii units in te spelen.
Voor de geïnteresseerden wat foto's.
Begin onderhand "gevoel" voor de Lii units te krijgen en hoop binnenkort een eerste prototype OB te gaan bouwen.
mvgr. Leon.
- Bijlagen
-
- IMG_0510.JPG (25.64 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0515.JPG (19.75 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0521.JPG (20.82 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0524.JPG (22 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0528.JPG (35.26 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0529.JPG (29.49 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0532.JPG (29.38 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0533.JPG (26.79 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0534.jpg (26.77 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0535.jpg (26.11 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0536.JPG (32.5 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0539.JPG (31.88 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0542.jpg (29.53 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0544.JPG (30.06 KiB) 440 keer bekeken
-
- IMG_0545.JPG (25.57 KiB) 440 keer bekeken
Re: de zoveelste Open Baffle
Zolang het niet zo chaotisch klinkt als de foto's, zal het best wel een beleving zijn. 
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik denk dat Leon zijn toestel beter op de kop kan houden bij het maken van de foto's voor dit forum.hannesie schreef:Zolang het niet zo chaotisch klinkt als de foto's, zal het best wel een beleving zijn.
Die Lii breedbanders hebben wel wat van de Coral breedbanders van een aantal jaren geleden. De vorm van de korf wijkt wel wat af:
Re: de zoveelste Open Baffle
The beauty and the beast Open baffle.
Er is een XO voor de vlakke baffle en de aanpassingen als je vleugeltjes wil gebruiken.
Zelfde config als voor PAP : een spoel een cap en een L-pad.
ZEER overtuigend
mvgr. Leon.
Er is een XO voor de vlakke baffle en de aanpassingen als je vleugeltjes wil gebruiken.
Zelfde config als voor PAP : een spoel een cap en een L-pad.
ZEER overtuigend
mvgr. Leon.
Re: de zoveelste Open Baffle
Welke woofers gebruik je hierin?
Re: de zoveelste Open Baffle
Die staan een paar posts omhoog WalterWalt schreef:Welke woofers gebruik je hierin?
