Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door b_force »

Recht trekken tov wat?
Ik begrijp dat het uiteindelijk een drie weg systeem moet worden?
Dan kun je nu een heel filter gaan bedenken, maar -aangezien het een passief filter is- dat kun je tzt weer helemaal op de schop gooien.
Problemen die in de unit zelf zitten zijn nooit recht te trekken, althans niet met een passief filter.
Met een DSP kun je middels FIR technieken nog een beetje sleutelen om het flink te maskeren.
Met een passief filter kun je echt alleen ervoor zorgen dat de nadelen niet al te storend worden (hoewel erg beperkt)

Dergelijke problemen kun je trouwens heel goed zien in nearfield metingen incl THD, waterfall, burst decay en impedantie.
(eigenlijk zegt een nearfield en impedantie al heel erg veel)

Overigens is leren door zelf te constateren en verifiëren een goede aanpak :goedzo:
Zouden meer mensen eens moeten doen....
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

b_force schreef:
Recht trekken tov wat?
Ik bedoel de bergetappe van de Tour de France te verplaatsen naar een gezellig hollands weidelandschapje.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 28 aug 2014, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

pappaleo schreef:
b_force schreef:
Recht trekken tov wat?
Ik bedoel de bergettappe van de Tour de France te verplaatsen naar een gezellig hollands weidelandschapje.
Dat was een retorische vraag van mijn kant :P :wink:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik heb nog even een paar metingen aan de coax gedaan en met name de tweeter. We zijn nu toch bezig :mrgreen:

De vorige keer hadden de metingen het volgende resultaat 0⁰ (groen), 10⁰ (lila), 20⁰ (lichblauw) en 30⁰ (geel)

Nearfield 2 cm:
Afbeelding

Afstand 50 cm:
Afbeelding

En dit zijn de metingen van vandaag. De meetomstandigheden zijn gelijk aan de vorige keer.
Onder een hoek meten heeft bij nearfield metingen blijkbaar weinig zin, dus dat heb ik vandaag achterwege gelaten.

Nearfield 2 cm:
CP-10X H 2 cm
CP-10X H 2 cm
Afstand 50 cm:
CP-10X H 50 cm
CP-10X H 50 cm
Dat ziet er een stuk netter uit dan de vorige keer :roll: :roll:
Wat is hier gebeurd :?: :-k :-k
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Zeg ik alweer 'told you so!', terwijl ik dat helemaal niet leuk vind :rofl: Je tweeter is niet het probleem : het feit dat ie op een ongelukkig plekkie zit (in je konus), is het probleem. En daar kunnen best oplossingen voor zijn. Find them ;-) !

Nearfield onder hoeken meten heeft geen zin (was al gezegd, weet ik). Als je een klein beetje je hersens pijnigt, snap je zeker weten waarom. (Vooruit, een voorzetje : je mic is omni-directioneel).

Wat er gebeurd is, zal niemand kunnen zeggen ben ik bang. Niemand was erbij...
Ik schat (...) dat je de vorige keer toch náást het midden van de tweet zat. Dan zit je middenin het (zeer heftige!) reflectiepad te meten, en om eerlijk te zijn dacht ik dat bij dat plaatje ook. Ik kan het nooit weten iig :lol: .

EDIT. Ho WTF ??? Op 50cm ook zo fraai ? Dat kan niet !
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Zeg ik alweer 'told you so!', terwijl ik dat helemaal niet leuk vind :rofl: Je tweeter is niet het probleem : het feit dat ie op een ongelukkig plekkie zit (in je konus), is het probleem. En daar kunnen best oplossingen voor zijn. Find them ;-) !
Dat was mij al wel duidelijk.
MarcoSQ schreef:
Nearfield onder hoeken meten heeft geen zin (was al gezegd, weet ik). Als je een klein beetje je hersens pijnigt, snap je zeker weten waarom. (Vooruit, een voorzetje : je mic is omni-directioneel).

Dat had ik ook al begrepen.
MarcoSQ schreef:
Wat er gebeurd is, zal niemand kunnen zeggen ben ik bang. Niemand was erbij...
Ik schat (...) dat je de vorige keer toch náást het midden van de tweet zat. Dan zit je middenin het (zeer heftige!) reflectiepad te meten, en om eerlijk te zijn dacht ik dat bij dat plaatje ook. Ik kan het nooit weten iig :lol: .
Ik werk best nauwkeurig. Als ik op 50cm meet, dan is het ook 50cm en als ik recht voor het hart van de tweeter meet, dan zit ik daar niet naast. Overigens heeft deze tweeter een klein beschermkapje recht voor het midden dat met 3 staafjes aan de rand vastzit.
MarcoSQ schreef:
EDIT. Ho WTF ??? Op 50cm ook zo fraai ? Dat kan niet !
Toch wel :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik wilde zien wat de tweeter deed zonder de invloed van reflecties. Ik heb een triplex plaatje gemaakt met een rond gat erin dat aan 3 kanten afgeplat is, zodat het exact om de opbouw van de tweeter heenpast. Ik heb de ruimte onder het triplex (in de konus van de woofer dus opgevuld met dempingsmateriaal. Het plaatje heb ik met spanbanden vastgemaakt, waardoor de wooferkonus een ietsipietsie werd ingedrukt. Zo kon er niets meetrillen dat de metingen zou beïnvloeden.
Woofer afgedekt
Woofer afgedekt
Het resultaat staat hierboven. Met de tweeter is niks mis. Met de plaatsing ervan in de wooferkonus des te meer.
Ik kan op deze wijze de woofer niet los meten zonder de boel te slopen, maar ik verwacht dat dat berglandschap ook sterk vermindert als er geen tweeter in de weg zit.

Ik ga denk ik een paar CP104 bestellen (de CP108 bestaat niet :( ) en kijken hoe die het doet.

De coaxen kunnen dan een leuk plaatsje krijgen in een klein kastje naast de computer of zo.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Diep respect ! Echt een heel diepe buiging :). Probleem lokaliseren, en (hopelijk) oplossen. ZO doe je dat !! Niks van dat slappe geneuzel met meten en net-niet-helemaal-weten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Precies, zoiets het wetenschap en engineering.
Probleem constateren, theorietje opstellen en daarna meten ter bevestiging.
:goedzo: :proost:

Ik heb nog eens zitten kijken bij andere coaxen (met name PA, aangezien ik daar een berg metingen van heb), en die hebben altijd dit probleem.
Daar hebben ze het alleen zo weten uit te mikken dat het qua filtering nog net zou kunnen.
Al verdient het niet de schoonheid (maar dat is bij PA wat minder boeiend)
In dit geval zou je kunnen proberen de boel te filteren rond de 3-3,5kHz.
Je komt alleen qua directivity niet zo goed uit.

BTW, dat plastic dingetje voor de tweeter is om de extreme resonantie piek in het domepje te dempen.
Daardoor wordt de bundeling ook iets fijner.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

:relax: :relax: :relax:

Heb ik niet gezegd dat alle coaxen dit probleem hebben??? Nog nooit een gezien waar de woofer boven de 1k raar doet ( missende dome, eventueel naar voren geplaatste tweeter/hoorn) en problemen in het lage bereik van de tweeter. Vandaar dat ik zei dat een coax pas goed werkt als die op 1K/1,5K gefilterd kan worden.....

En daar wordt dan wat lacherig over gedaan. :(
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Coaxen hebben niet een probleem omdat jij dat zegt, maar je komt wel eens wat stellig over als je meent te zien wat iedereen over het hoofd ziet :wink:

Ik heb een setje Omnes Audio CX3.0 en volgens mij meet die een stuk normaler. Dat is ook een echte middentoner met een fs van 110Hz
http://shop.speakerenco.nl/omnes-audio- ... e-driver-1
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het gaat er niet om dat ik het zeg, maar wat anderen er over zeggen.

Zoals ik eerder zei heeft de stofkap een HEEL belangrijke rol bij het afstralen van hogere frequenties.

Dit zegt SEAS er over:

The dust cap has great influence on the behaviour of a drive unit at high frequencies. We offer dust caps made from various paper qualities and from fabric. All of these may be coated for dynamic control. Dust caps made from Polypropylene, Aluminium and various PVC qualities are also available.

Een plaatje uit High Performance Loudspeakers door Martin Colloms:
dustcap.~png.jpg
Haal de stofkap uit je woofer en je krijgt ellende boven de 1K. Tannoy was daar vroeger al achter en gebruikte daarom crossover frequenties rond die 1K. Dat leverde wel weer andere problemen op omdat de gebruikte 1" compressiedrivers op die lage frequenties het niet lekker deden.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Wat je zegt klopt weliswaar, maar wat hier aan de hand is, past niet helemaal bij je stelling.
Dat is misschien de reden dat sommigen je lijken 'weg te lachen'.

Het probleem hier is NIET, dat je het stukje membraan/stofkap wegneemt, wat de afstraling van het mid had moeten verzorgen. (wegnemen van kapje geeft een reflectie daar : da's de oorzaak van 'jouw' >1kHz narigheid).

Het probleem is (was) WEL, dat de konus een fors reflectievlak is geworden voor de tweet. Kun je zelf ook zien als je in zijn impuls kijkt : een enorme reflectie bij 14-21mm, die minimaal tien keer heen en weer geslingerd wordt. Vind je het gek dat er niks meer overblijft ? Pas als je de oorzaak weet, kun je naar de oplossing toewerken.

Wouter probeert te zeggen wat het verschil tussen die twee is : bij een GOEDE coax, ligt de tweeter keurig verzonken in het mid-membraan. Zo glooiend als mogelijk de vorm van het membraan volgend.
Zo heb je alsnog niet jouw 'stofkap' die het mid kan verzorgen; dat hoeft ook niet, want zelfs een oneindig stijve zuiger van 17cm kan dat prima rechtdoor.
Maar je hebt WEL de bron van je narigheid (het reflectievlak) geminimaliseerd.

Als je dan ook nog eens zorgt dat je midje niet zo ver hoeft uit te slaan, blijft de invloed van de reflectie altijd klein.
Ik denk niet dat iemand heeft willen beweren dat coaxen probleemloos zijn. Die bestaan helaas (nog) niet.

Dit is een mooi voorbeed hiervan : http://medleysmusings.com/category/spea ... ts/page/2/
Het mooiste voorbeeld wat ik ken, heeft Genelec. Die post ik niet, da's een tamelijk andere oplossing.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het is een en/en probleem... Dat heb ik al eerder gezegd. De problemen die ontstaan door het weghalen van de stofkap ( was Bforce ook bevestigd in zijn verhaal dat veel coaxen dit probleem hebben) en het feit dat in dit geval de tweet voor de woofer geplaatst is en daarbij deze qua afmetingen heel erg groot is t.o.v. de woofer.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Los van dat elk concept wel voor en nadelen heeft, de TAD reference is 1 van de mooiste speakers die ik ooit gehoord heb.
Diverse keren opnieuw was dat voor mij duidelijk.

En die tweet meet niet optimaal:
http://medleysmusings.com/pioneer-s-iw6 ... t-testing/

Kortom, problemen zijn zo groot als dat ze hoorbaar zijn. Maar die Mission is wel een beetje een grote uitdaging. Wellicht kun je binnen dat budget een betere oplossing vinden.

Die link van Marco is leuk plaatjes kijken. KEF heeft het best goed voor elkaar (6dB filter zelfs) maar er zit ook een KEF ei meting bij waar dan weer een filter aan geknoopt wordt #-o

Anyway, een consessie is acceptabel als het klankmatig een ander groot voordeel oplevert. Bij de Mission zie ik dat nog niet helemaal gebeuren. Toch kun je het misschien prima klinkend krijgen. Hobby hifi had in de Spiralino een tangband breedbander, volgens Henkjan klonk dat gefilterd erg fraai.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

ds23man schreef:
De problemen die ontstaan door het weghalen van de stofkap ( was Bforce ook bevestigd in zijn verhaal dat veel coaxen dit probleem hebben) [knip].
B_force bevestigt helemaal niets. Even niet zo netjes gezegd : je leest dingen, die hij helemaal niet schrijft. Vraag hem eens rechtstreeks naar zijn antwoord op de kwestie 'stofkap',hij heeft er geen woord over gezegd...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Het gaat er niet om dat ik het zeg, maar wat anderen er over zeggen.

Zoals ik eerder zei heeft de stofkap een HEEL belangrijke rol bij het afstralen van hogere frequenties.

Dit zegt SEAS er over:

The dust cap has great influence on the behaviour of a drive unit at high frequencies. We offer dust caps made from various paper qualities and from fabric. All of these may be coated for dynamic control. Dust caps made from Polypropylene, Aluminium and various PVC qualities are also available.

Een plaatje uit High Performance Loudspeakers door Martin Colloms:
dustcap.~png.jpg
Haal de stofkap uit je woofer en je krijgt ellende boven de 1K. Tannoy was daar vroeger al achter en gebruikte daarom crossover frequenties rond die 1K. Dat leverde wel weer andere problemen op omdat de gebruikte 1" compressiedrivers op die lage frequenties het niet lekker deden.
Als ik het goed lees gaat dat plaatje over sealed en unsealed stofkapjes. Waarbij de unsealed waarschijnlijk akoestisch transparant(er) is (en luchtdoorlatend) en de dip zal dan een reflectie zijn.

Dat is niet hetzelfde als een stofkap verwijderen natuurlijk. Of heb ik dat nu verkeerd gelezen/begrepen?

Maar ik heb hier wel 4" units liggen met en zonder de stofkap, ook wel 2" units
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Jongens, lees elkaars berichten nou eens goed:
ds23man schreef:
Het is een en/en probleem... Dat heb ik al eerder gezegd. De problemen die ontstaan door het weghalen van de stofkap ( was Bforce ook bevestigd in zijn verhaal dat veel coaxen dit probleem hebben) en het feit dat in dit geval de tweet voor de woofer geplaatst is en daarbij deze qua afmetingen heel erg groot is t.o.v. de woofer.
ds23man zegt nergens dat b_force bevestigt dat het aan de stofkap ligt. Hij zegt alleen dat b_force bevestigt dat coaxen een probleem hebben.
b_force schreef:
Ik heb nog eens zitten kijken bij andere coaxen (met name PA, aangezien ik daar een berg metingen van heb), en die hebben altijd dit probleem.
Wat b_force dan ook inderdaad bevestigd heeft.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het komt er in ieder geval op neer dat deze unit geen stofkap heeft maar een paal in het midden (faseplug / tegenfaseplug?) waarop een opbouw zit die aan de Euromast doet denken. Doorsnede is 44mm. Dat zit dan midden voor een 4" woofertje. Ik vind het dus niet gek dat dat ding in de weg zit en problemen veroorzaakt. Ik had me dat bij de aanschaf niet gerealiseerd en je kan natuurlijk ook geen perfecte unit verwachten voor 21 euro.

Maar dit is een wedstrijd en als ik weet dat ik met deze unit kansloos ben tegen deelnemers die met kwaliteitsunits tegen de grenzen van het toegelaten budget schurken, dan moet het roer om. Ik heb nog 1 of 2 ideeën die ik uit ga proberen en als dat niks wordt, dan ga ik toch op zoek naar ander units voor dit project.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Staat nota bena in je eigen quote. Specifieker :
Wat Bart bevestigt, is dat de tweeter reflectie-wise last heeft, van de konus. Hij reageert op JOUW bewijs hiervan.

Wat ds23 stelt, is de reden waarom de woofer een beetje last heeft van de tweeter. Andersom dus. Een reflectie tegen de spreekspoelkoker (hier : tweeter), vanwege de ontbrekende stofkap. Dat is zeker waar. Maar ik neem aan dat je ziet, dat dat geen antwoord op het nu lopende onderwerp kan zijn.

Voor mij heeft deze discussie niet zo veel nut, dus daar stap ik even uit. Veel geluk met het vinden van jouw/jullie oorzaken :goedzo: .
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Hmmm :oops: :oops: :hide: :hide:
Ik heb zelf een vuiltje in mijn oog. (echt waar trouwens).
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Bart heeft het over PA coaxen, die hebben bijna allemaal een hoorn in het hart van de speaker die niet voor de conus uitkomt. En zijn ervaring is dat ze allemaal raar meten...... :relax:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En vermoedelijk gaat het dan om coaxen van B&C:

http://www.bcspeakers.com/products/coaxial

Kijk maar eens lekker naar de grafiekjes.... :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik zat te denken, wat als je nou eens wat baffletex om de achterkant van die tweeter plakt.

Heb eens gekeken wat het effect is van wel en geen stofkap, dat moet je vast niet zo meten als dat ik gedaan heb maar het was wel leuk. Ik denk dat je met een middagje experimenteren heel leuke fratsen kunt uithalen :wink:
w100s3.jpg
Doe mij die groene curve maar :wink:

Een soort Eton Heatpipe vorm van foam.

Baffletex heeft trouwens een mega effect op tophoog. Ik had 2 kleine stukjes in een Fountek bandje geplaatst waardoor het 3 segmenten werden... na 10kHz de hele 6dB bult vlak!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ ds23man
Je haalt een paar dingen door elkaar.
Als ik het me goed herinner, legde je in jou uitleg uit dat het kwam door de bundeling.
DAAR heb ik op gereageerd.
Het heeft namelijk helemaal niks met de bundeling van een speaker te maken.
Ik heb toen uitgelegd wanneer een speaker gaat bundelen.

Over het weghalen van een stofkap heb ik het iig nog niet gehad.
Daarnaast heb ik trouwens ook nog niets bevestigd, enkel geconstateerd (is niets zelfde :P)

Het feit dat een stofkap wordt verwijderd, betekent nog niet automatisch dat een stofkap het probleem is.
De vraag die we ons moeten stellen, is wat voor gevolgen het zou kunnen hebben als je zo'n ding weghaalt.
Als ik mijn geheugen even snel opfris en door Loudspeaker Handbook (Eargle) en Loudspeaker and Headphone Handbook (Borwick) blader, wordt daar enkel iets gezegd over de akoestische belasting op de motor.
Zo kun je bv al direct zeggen dat je met stofkap een wat betere koeling hebt.
Doordat de akoestische belasting veranderd, zul je daar voor moeten corrigeren.

Het enige wat ik in boek van Borwick kan vinden is:
11.4.6 Dust cap
The dust cap or centre dome of the speaker prevents foreign particles from entering
the gap, pumps air past the coil to improve cooling, and can improve high-frequency
response. A light thin dome, whether of aluminium or stiff paper, connected directly
to the top of the coil form, can radiate high frequencies directly from the coil when
the outer cone sections decouple at short wavelengths. The dome can also increase
the structural rigidity of the coil form. Domes larger than the coil size may be purely
for cosmetic purposes or may actually be attached at critical vibration node or peak
points for response adjustment48
. Aluminium domes connected to an aluminium coil
form can add extra heat dissipation area (Fig. 11.25). If a non-vented magnet struc-
ture is used, a porous dust cap may be required to reduce internal air pressure at
the expense of some effective piston area.
Er wordt hier gesproken over "high frequencies", maar het wordt voor de rest niet gekwantificeerd.
Daarnaast wordt niet heel duidelijk uitgelegd wat nu exact het probleem veroorzaakt, of dat er wellicht nog andere problemen zouden kunnen zijn.
Ook zijn er genoeg voorbeeld te vinden waarbij geen dome, of een extreem poreuze dome (wat akoestisch op hetzelfde neerkomt) geen tot bijna geen invloed geeft.
Eargle doet er wat meer pagina's over en begint op een gegeven ook over "whizzzer" cones.
Het effect daarvan ligt boven het bereik waar wij het over hebben.
Er wordt dus wel gespeculeerd, maar niks helemaal absoluut bevestigd.

Wat ik me evt nog kan voorstellen, is dat je een resonantie in de conus zelf krijgt.
De dust-cap zorgt namelijk wel voor de nodige stijfheid en demping in een conus.
Ik kan eens AES library doorspitten, wellicht dat iemand daar eens flink onderzoek naar heeft gedaan.

Het verhaaltje van SEAS en het plaatje kan ik niks mee.
Dat zegt letterlijk: "Kijk dit is met en zonder, en het is verschillend".
Waarom dat dan precies zo is, wordt niks over gezegd.

Overigens, de meeste PA coaxen hebben een hoorntje.
Ik ken eigenlijk alleen B&C die in het hart heeft liggen

edit:
Even puur een ervaringsfeitje.
Bij PA coax speakers met hoorntje en zonder hoorntje, weet ik iig wel dat met hoorntje de dip verschrikkelijk is.
Zonder hoorntje, verschilt het, zo zijn er 8" units die gewoon netjes verlopen.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”