@ ds23man
Je haalt een paar dingen door elkaar.
Als ik het me goed herinner, legde je in jou uitleg uit dat het kwam door de bundeling.
DAAR heb ik op gereageerd.
Het heeft namelijk helemaal niks met de bundeling van een speaker te maken.
Ik heb toen uitgelegd wanneer een speaker gaat bundelen.
Over het weghalen van een stofkap heb ik het iig nog niet gehad.
Daarnaast heb ik trouwens ook nog niets bevestigd, enkel geconstateerd (is niets zelfde

)
Het feit dat een stofkap wordt verwijderd, betekent nog niet automatisch dat een stofkap het probleem is.
De vraag die we ons moeten stellen, is wat voor gevolgen het zou kunnen hebben als je zo'n ding weghaalt.
Als ik mijn geheugen even snel opfris en door Loudspeaker Handbook (Eargle) en Loudspeaker and Headphone Handbook (Borwick) blader, wordt daar enkel iets gezegd over de akoestische belasting op de motor.
Zo kun je bv al direct zeggen dat je met stofkap een wat betere koeling hebt.
Doordat de akoestische belasting veranderd, zul je daar voor moeten corrigeren.
Het enige wat ik in boek van Borwick kan vinden is:
11.4.6 Dust cap
The dust cap or centre dome of the speaker prevents foreign particles from entering
the gap, pumps air past the coil to improve cooling, and can improve high-frequency
response. A light thin dome, whether of aluminium or stiff paper, connected directly
to the top of the coil form, can radiate high frequencies directly from the coil when
the outer cone sections decouple at short wavelengths. The dome can also increase
the structural rigidity of the coil form. Domes larger than the coil size may be purely
for cosmetic purposes or may actually be attached at critical vibration node or peak
points for response adjustment48
. Aluminium domes connected to an aluminium coil
form can add extra heat dissipation area (Fig. 11.25). If a non-vented magnet struc-
ture is used, a porous dust cap may be required to reduce internal air pressure at
the expense of some effective piston area.
Er wordt hier gesproken over "high frequencies", maar het wordt voor de rest niet gekwantificeerd.
Daarnaast wordt niet heel duidelijk uitgelegd wat nu exact het probleem veroorzaakt, of dat er wellicht nog andere problemen zouden kunnen zijn.
Ook zijn er genoeg voorbeeld te vinden waarbij geen dome, of een extreem poreuze dome (wat akoestisch op hetzelfde neerkomt) geen tot bijna geen invloed geeft.
Eargle doet er wat meer pagina's over en begint op een gegeven ook over "whizzzer" cones.
Het effect daarvan ligt boven het bereik waar wij het over hebben.
Er wordt dus wel gespeculeerd, maar niks helemaal absoluut bevestigd.
Wat ik me evt nog kan voorstellen, is dat je een resonantie in de conus zelf krijgt.
De dust-cap zorgt namelijk wel voor de nodige stijfheid en demping in een conus.
Ik kan eens AES library doorspitten, wellicht dat iemand daar eens flink onderzoek naar heeft gedaan.
Het verhaaltje van SEAS en het plaatje kan ik niks mee.
Dat zegt letterlijk: "Kijk dit is met en zonder, en het is verschillend".
Waarom dat dan precies zo is, wordt niks over gezegd.
Overigens, de meeste PA coaxen hebben een hoorntje.
Ik ken eigenlijk alleen B&C die in het hart heeft liggen
edit:
Even puur een ervaringsfeitje.
Bij PA coax speakers met hoorntje en zonder hoorntje, weet ik iig wel dat met hoorntje de dip verschrikkelijk is.
Zonder hoorntje, verschilt het, zo zijn er 8" units die gewoon netjes verlopen.