Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

markbakk schreef:
Het filterkastje pakt soms mobiele telefoon signalen op bijv. een inkomend sms-je.
Ingangsfilter (LP op 30 à 40 kHz) toepassen?! Is met zulke breedbandige opamps geen overbodige luxe...
Formulering van walt was niet correct. Het filterkastje pakt geen signalen op, dat doet de versterker voor de woofers, waar een brakke kabel van 5 meter aan hangt. De ervaring is bijna zonder uitzondering dat dit soort zaken te maken heeft met slechte aarding en afscherming, niet met electronica waar bovendien laagdoorlaatfilters in de keten zitten die veel meer filteren dan een filtertje aan de ingang (zoals een 3de orde BW op 120Hz, mind you!). Ik heb creative actieve boxjes aan mijn computer hangen. Daar zit echt geen snelle electronica in, maar het pakt ontzettend goed mobiele RF op. Gewoon slechte kabels en een plastic behuizing.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Het was wel zo bij de laatste test toen de subversterkers echt (geen 230V meer) uitstonden dat we nog steeds (wel veel zachter) het stoorgeluid nog konden horen...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Ook daar moet je dus nog goed kijken naar de afscherming en ja, niemand gelooft me (behalve Bruno Putzeys), maar het helpt enorm om je metalen kast als massareferentie te maken op het punt van de ingangen van het filter. Dat maakt dat storingen gewoon niet binnen kunnen komen, want die storingen worden de referentie waar het gewenste signaal op gesuperponeerd wordt, mits natuurlijk ook de afscherming van de kabels in orde is en dat je de kabels zo kort mogelijk houdt. Zo niet: ga volledig gebalanceerd werken maar dat is feitelijk niet nodig als je netjes te werk gaat.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Marp »

Evenals een kabel kan ook slecht afgeschermde apparatuur fungeren als antenne, waarbij afwezigheid van netspanning weinig hoeft uit te maken. De som van beiden als antenne maakt het erger, wat tot ver in de keten effect kan hebben. Heb dit al vaak ondervonden bij vroegere electronische muziekinstrumenten, welke veelal slechts in kunststof waren gehuld en soms een studiomixer omtoverden tot radio.

Tegenwoordig misbruik ik zelfs de voedingsdraad van een losse voeding om de gevoeligheid van het antennedraadje aan mijn wekkerradio te vergroten. Die voeding blijkt een prima antenne te zijn, ongeacht of er spanning op staat, want wikkel ik het antennedraadje enkel rond enkel een losse draad, dan ontvangt de werkkerradio haast niets.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Vandaag de 5m lange interlinks eens nader bekeken (deze zaten bij mijn twee BK XLS200subs).

De kabels bleken wel degelijk voorzien van een buitenste ader die om de binnenste zit als een soort dunne mantel uiteraard met isolatie ertussen.

Ik heb beide kabels nu fors ingekort van 5m naar nu circa nog slechts 1.5m.

Net dezelfde tests gedaan als gisteren, de storingen van het sms-en zijn nu volledig verdwenen... :o

Ik had niet verwacht dat inkorten zoveel zou helpen want 1.5m is nog steeds best lang, echter de kabel is nu wel gestrekt (zitten geen lussen meer in) wellicht maakt dat het grootste verschil?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Lussen van een dergelijke lengte zijn goede ontvangers van hoogfrequent radiosignalen. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Het kan ook helpen om wat afstand te houden tussen netspannings en signaal kabels.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Dat is apart, ik had kleine golflengtes verwacht met die hoge frequenties dus dan zou je gevoelsmatig eerder denken aan kleine lusjes als problematisch.

Anderzijds zijn antennes inderdaad altijd vrij groot :mrgreen:

Ray: ik gebruik die Tunami weet je nog, dan is dat echt geen issue die afscherming is mega goed.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door markbakk »

Bij telefonie hebben we het over golflengten van 12 tot 30 cm. Als mijn rekenen me niet in de steek laat. Maar (ook) in mijn ervaring is (vaak goedkope) apparatuur zonder fatsoenlijke afscherming en/of ingangsfiltering erg gevoelig voor mobiele telefonie.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Het is altijd voortplantingsnelheid gedeeld door de frequentie. Dan zit op 100MHz al op 3 meter qua golflengte. Mobieltjes op 900MHz gaat dan richting 1/3 meter. En een antenne hoeft niet de ideale afmeting te hebben om te werken...bovendien gaat zo'n lus ook nog eens als een spoel werken waardoor het niet meer alleen om de lengte gaat.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Het kastje van Ray gaat wat aangepast worden. Er komen twee regelaars op de achterkant om het niveau van het midlaag in te stellen.

Dit is nodig omdat ik ga overstappen op een 'Daudio' 2x 250W eindversterker maar dan mis de volume regeling die mijn huidige BK sub-amps wel hebben.

De toegepaste regelaars zijn van Vishay en kunnen 10 omwentelingen maken dus daarmee is het niveau nauwkeurig instelbaar.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Lijkt me juist omslachtig om een multiturn daarvoor te gebruiken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Lijkt mij juist ideaal! Lekker nauwkeurig in te regelen!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad, de ervaring leert anders. Je krijgt hiermee een groot regelbereik, zodat een uitgebreide keus aan eindversterkers kan worden toegepast terwijl het niveau zeer nauwkeurig instelbaar blijft.

Trouwens, netjes gebouwd Ray!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Nu weet ook gelijk iedereen dat ik niet zelf die Vishay's erin zet :mrgreen:

Maar inderdaad erg netjes opgebouwd!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de modifcatie gedaan. Gecontroleerd en werkt prima. Echter: de jumper stond op de sub stand!!!! Je hebt dus nooit sublaag gehad....

Verder zie ik dat het filter voor midhoog niet klopt. Links en rechts zijn precies gelijk, echter de kantelfrequentie ligt veel te hoog. Je krijgt nu een gat tussen 100 en 200Hz. Ik had dat al gehoord, maar dacht dat het aan je kamer lag.

Ik ga nu uitzoeken waar de fout zit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Ik ben erachter. Op de een of andere manier is de laatste filtertrap op 150Hz afgestemd, terwijl deze op 48 Hz had moeten worden afgestemd. Ik zal het aanpassen door er andere condensators en weerstanden in te zetten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

Hoe kan dat nou ? :shock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

Misschien een miscommunicatie tussen ons.

Het is inmiddels gefikst, Walter kan hem komen ophalen! :D

De laatste trap had condensators van 10nF en weerstanden van 75k en 150k. Dat geeft 150Hz. Ik heb de condensators vervangen door 47n, de 150k parallel over de 75k gezet om 50k te krijgen en de 150k vervangen door 100k. Deze nieuwe waarden, 47nF, 50k en 100k, geven netjes 48Hz.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

jeroen_d schreef:
Misschien een miscommunicatie tussen ons.
Dat zal het meest waarschijnlijke zijn.
Er is in de loop van de tijd natuurlijk het een en ander aan veranderd.
Gelukkig is het nu opgelost.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor de aanpassing en het vinden van de fouten!

Ik vond altijd al dat ik weinig sublaag had na het vervangen van de mini DSP door de ASP...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Kun je nog wat uitgebreider toelichten wat het effect was op de curve door de fout in de laatste filter trap.

Tevens zat de fout nou ook in het laatste schema van Ray op klopte het schema wel maar was de print anders uitgevoerd?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door jeroen_d »

De fout zat in het laatste schema. De print was uitgevoerd volgens schema. Je kreeg er een dubbel filter op 150Hz door, in plaats van een enkele gevolgd door eentje op 48Hz. Daardoor 3dB te weinig op 150Hz en extra fasedraaiing waardoor het niet meer mooi optelt.

Zie plaatje, zwart is zoals het hoort bij MOB3W. Jij hebt naar de blauwe geluisterd, met dan ook nog eens extra sublaag weg. Nu het goed is heb je een -3dB punt dat iets boven 40Hz ligt, zoals deze curve aangeeft.
Bijlagen
MOB3W.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door Walt »

Een dip van 3dB is natuurlijk moeilijk te horen, dit had inderdaad net zo goed de kamer kunnen zijn. Het extra sub laag is nu wel zeer goed hoorbaar. Het klinkt nu weer net zo diep als eerst met de Mini-DSP.

Groet
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Bericht door ray5150 »

En je vond hem daarvoor al behoorlijk goed klinken. :D
Nu nog beter ?
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”