Formulering van walt was niet correct. Het filterkastje pakt geen signalen op, dat doet de versterker voor de woofers, waar een brakke kabel van 5 meter aan hangt. De ervaring is bijna zonder uitzondering dat dit soort zaken te maken heeft met slechte aarding en afscherming, niet met electronica waar bovendien laagdoorlaatfilters in de keten zitten die veel meer filteren dan een filtertje aan de ingang (zoals een 3de orde BW op 120Hz, mind you!). Ik heb creative actieve boxjes aan mijn computer hangen. Daar zit echt geen snelle electronica in, maar het pakt ontzettend goed mobiele RF op. Gewoon slechte kabels en een plastic behuizing.markbakk schreef:Ingangsfilter (LP op 30 à 40 kHz) toepassen?! Is met zulke breedbandige opamps geen overbodige luxe...Het filterkastje pakt soms mobiele telefoon signalen op bijv. een inkomend sms-je.
Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Hallo Jeroen,
Het was wel zo bij de laatste test toen de subversterkers echt (geen 230V meer) uitstonden dat we nog steeds (wel veel zachter) het stoorgeluid nog konden horen...
Groetjes Walter
Het was wel zo bij de laatste test toen de subversterkers echt (geen 230V meer) uitstonden dat we nog steeds (wel veel zachter) het stoorgeluid nog konden horen...
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ook daar moet je dus nog goed kijken naar de afscherming en ja, niemand gelooft me (behalve Bruno Putzeys), maar het helpt enorm om je metalen kast als massareferentie te maken op het punt van de ingangen van het filter. Dat maakt dat storingen gewoon niet binnen kunnen komen, want die storingen worden de referentie waar het gewenste signaal op gesuperponeerd wordt, mits natuurlijk ook de afscherming van de kabels in orde is en dat je de kabels zo kort mogelijk houdt. Zo niet: ga volledig gebalanceerd werken maar dat is feitelijk niet nodig als je netjes te werk gaat.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Evenals een kabel kan ook slecht afgeschermde apparatuur fungeren als antenne, waarbij afwezigheid van netspanning weinig hoeft uit te maken. De som van beiden als antenne maakt het erger, wat tot ver in de keten effect kan hebben. Heb dit al vaak ondervonden bij vroegere electronische muziekinstrumenten, welke veelal slechts in kunststof waren gehuld en soms een studiomixer omtoverden tot radio.
Tegenwoordig misbruik ik zelfs de voedingsdraad van een losse voeding om de gevoeligheid van het antennedraadje aan mijn wekkerradio te vergroten. Die voeding blijkt een prima antenne te zijn, ongeacht of er spanning op staat, want wikkel ik het antennedraadje enkel rond enkel een losse draad, dan ontvangt de werkkerradio haast niets.
Tegenwoordig misbruik ik zelfs de voedingsdraad van een losse voeding om de gevoeligheid van het antennedraadje aan mijn wekkerradio te vergroten. Die voeding blijkt een prima antenne te zijn, ongeacht of er spanning op staat, want wikkel ik het antennedraadje enkel rond enkel een losse draad, dan ontvangt de werkkerradio haast niets.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Vandaag de 5m lange interlinks eens nader bekeken (deze zaten bij mijn twee BK XLS200subs).
De kabels bleken wel degelijk voorzien van een buitenste ader die om de binnenste zit als een soort dunne mantel uiteraard met isolatie ertussen.
Ik heb beide kabels nu fors ingekort van 5m naar nu circa nog slechts 1.5m.
Net dezelfde tests gedaan als gisteren, de storingen van het sms-en zijn nu volledig verdwenen...
Ik had niet verwacht dat inkorten zoveel zou helpen want 1.5m is nog steeds best lang, echter de kabel is nu wel gestrekt (zitten geen lussen meer in) wellicht maakt dat het grootste verschil?
Groetjes Walter
De kabels bleken wel degelijk voorzien van een buitenste ader die om de binnenste zit als een soort dunne mantel uiteraard met isolatie ertussen.
Ik heb beide kabels nu fors ingekort van 5m naar nu circa nog slechts 1.5m.
Net dezelfde tests gedaan als gisteren, de storingen van het sms-en zijn nu volledig verdwenen...
Ik had niet verwacht dat inkorten zoveel zou helpen want 1.5m is nog steeds best lang, echter de kabel is nu wel gestrekt (zitten geen lussen meer in) wellicht maakt dat het grootste verschil?
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Lussen van een dergelijke lengte zijn goede ontvangers van hoogfrequent radiosignalen. 
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Het kan ook helpen om wat afstand te houden tussen netspannings en signaal kabels.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dat is apart, ik had kleine golflengtes verwacht met die hoge frequenties dus dan zou je gevoelsmatig eerder denken aan kleine lusjes als problematisch.
Anderzijds zijn antennes inderdaad altijd vrij groot
Ray: ik gebruik die Tunami weet je nog, dan is dat echt geen issue die afscherming is mega goed.
Groetjes Walter
Anderzijds zijn antennes inderdaad altijd vrij groot
Ray: ik gebruik die Tunami weet je nog, dan is dat echt geen issue die afscherming is mega goed.
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Bij telefonie hebben we het over golflengten van 12 tot 30 cm. Als mijn rekenen me niet in de steek laat. Maar (ook) in mijn ervaring is (vaak goedkope) apparatuur zonder fatsoenlijke afscherming en/of ingangsfiltering erg gevoelig voor mobiele telefonie.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Het is altijd voortplantingsnelheid gedeeld door de frequentie. Dan zit op 100MHz al op 3 meter qua golflengte. Mobieltjes op 900MHz gaat dan richting 1/3 meter. En een antenne hoeft niet de ideale afmeting te hebben om te werken...bovendien gaat zo'n lus ook nog eens als een spoel werken waardoor het niet meer alleen om de lengte gaat.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Het kastje van Ray gaat wat aangepast worden. Er komen twee regelaars op de achterkant om het niveau van het midlaag in te stellen.
Dit is nodig omdat ik ga overstappen op een 'Daudio' 2x 250W eindversterker maar dan mis de volume regeling die mijn huidige BK sub-amps wel hebben.
De toegepaste regelaars zijn van Vishay en kunnen 10 omwentelingen maken dus daarmee is het niveau nauwkeurig instelbaar.
Groetjes Walter
Dit is nodig omdat ik ga overstappen op een 'Daudio' 2x 250W eindversterker maar dan mis de volume regeling die mijn huidige BK sub-amps wel hebben.
De toegepaste regelaars zijn van Vishay en kunnen 10 omwentelingen maken dus daarmee is het niveau nauwkeurig instelbaar.
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Lijkt me juist omslachtig om een multiturn daarvoor te gebruiken.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Lijkt mij juist ideaal! Lekker nauwkeurig in te regelen!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Inderdaad, de ervaring leert anders. Je krijgt hiermee een groot regelbereik, zodat een uitgebreide keus aan eindversterkers kan worden toegepast terwijl het niveau zeer nauwkeurig instelbaar blijft.
Trouwens, netjes gebouwd Ray!
Trouwens, netjes gebouwd Ray!
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Nu weet ook gelijk iedereen dat ik niet zelf die Vishay's erin zet
Maar inderdaad erg netjes opgebouwd!
Groetjes Walter
Maar inderdaad erg netjes opgebouwd!
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik heb de modifcatie gedaan. Gecontroleerd en werkt prima. Echter: de jumper stond op de sub stand!!!! Je hebt dus nooit sublaag gehad....
Verder zie ik dat het filter voor midhoog niet klopt. Links en rechts zijn precies gelijk, echter de kantelfrequentie ligt veel te hoog. Je krijgt nu een gat tussen 100 en 200Hz. Ik had dat al gehoord, maar dacht dat het aan je kamer lag.
Ik ga nu uitzoeken waar de fout zit.
Verder zie ik dat het filter voor midhoog niet klopt. Links en rechts zijn precies gelijk, echter de kantelfrequentie ligt veel te hoog. Je krijgt nu een gat tussen 100 en 200Hz. Ik had dat al gehoord, maar dacht dat het aan je kamer lag.
Ik ga nu uitzoeken waar de fout zit.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik ben erachter. Op de een of andere manier is de laatste filtertrap op 150Hz afgestemd, terwijl deze op 48 Hz had moeten worden afgestemd. Ik zal het aanpassen door er andere condensators en weerstanden in te zetten.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Misschien een miscommunicatie tussen ons.
Het is inmiddels gefikst, Walter kan hem komen ophalen!
De laatste trap had condensators van 10nF en weerstanden van 75k en 150k. Dat geeft 150Hz. Ik heb de condensators vervangen door 47n, de 150k parallel over de 75k gezet om 50k te krijgen en de 150k vervangen door 100k. Deze nieuwe waarden, 47nF, 50k en 100k, geven netjes 48Hz.
Het is inmiddels gefikst, Walter kan hem komen ophalen!
De laatste trap had condensators van 10nF en weerstanden van 75k en 150k. Dat geeft 150Hz. Ik heb de condensators vervangen door 47n, de 150k parallel over de 75k gezet om 50k te krijgen en de 150k vervangen door 100k. Deze nieuwe waarden, 47nF, 50k en 100k, geven netjes 48Hz.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dat zal het meest waarschijnlijke zijn.jeroen_d schreef:Misschien een miscommunicatie tussen ons.
Er is in de loop van de tijd natuurlijk het een en ander aan veranderd.
Gelukkig is het nu opgelost.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Hallo Jeroen,
Bedankt voor de aanpassing en het vinden van de fouten!
Ik vond altijd al dat ik weinig sublaag had na het vervangen van de mini DSP door de ASP...
Groetjes Walter
Bedankt voor de aanpassing en het vinden van de fouten!
Ik vond altijd al dat ik weinig sublaag had na het vervangen van de mini DSP door de ASP...
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Hallo Jeroen,
Kun je nog wat uitgebreider toelichten wat het effect was op de curve door de fout in de laatste filter trap.
Tevens zat de fout nou ook in het laatste schema van Ray op klopte het schema wel maar was de print anders uitgevoerd?
Groetjes Walter
Kun je nog wat uitgebreider toelichten wat het effect was op de curve door de fout in de laatste filter trap.
Tevens zat de fout nou ook in het laatste schema van Ray op klopte het schema wel maar was de print anders uitgevoerd?
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
De fout zat in het laatste schema. De print was uitgevoerd volgens schema. Je kreeg er een dubbel filter op 150Hz door, in plaats van een enkele gevolgd door eentje op 48Hz. Daardoor 3dB te weinig op 150Hz en extra fasedraaiing waardoor het niet meer mooi optelt.
Zie plaatje, zwart is zoals het hoort bij MOB3W. Jij hebt naar de blauwe geluisterd, met dan ook nog eens extra sublaag weg. Nu het goed is heb je een -3dB punt dat iets boven 40Hz ligt, zoals deze curve aangeeft.
Zie plaatje, zwart is zoals het hoort bij MOB3W. Jij hebt naar de blauwe geluisterd, met dan ook nog eens extra sublaag weg. Nu het goed is heb je een -3dB punt dat iets boven 40Hz ligt, zoals deze curve aangeeft.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Een dip van 3dB is natuurlijk moeilijk te horen, dit had inderdaad net zo goed de kamer kunnen zijn. Het extra sub laag is nu wel zeer goed hoorbaar. Het klinkt nu weer net zo diep als eerst met de Mini-DSP.
Groet
Groet
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
En je vond hem daarvoor al behoorlijk goed klinken.
Nu nog beter ?
Nu nog beter ?
