Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT

Bericht door Ah!buis »

Als je 280V meet ipv 250V dan trekken de buizen maar 2,5mA (geen 3).Kan dat ze wat veroudert zijn of,als de twee hetzelfde doen, ze wijken wat van de standaard af.Kan niet veel kwaad,behalve dan dat de spanning tussen de buizen (125V) nu meer is(liever niet).
Je kan de 47k wat vergroten,bijv.56k of 68k.De kathode-weerstanden van 1k verkleinen kan ook,is veel meer werk :wink: .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb nu één zware 47K weerstand aan de 400 volt liggen van waaruit drie draden vertrekken: twee naar de beide 6N1P buisjes en de derde naar de EM84. Keurig verdeeld dus. Nu meet ik echter nog slechts 225 volt na de 47K. Als ik de EM84 er uit trek gaat de spanning een volt of tien omhoog. Voor het geluid maakt het niks uit. Toch vreemd. Of niet Anne?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoe meer stroom door een weerstand hoemeer spanning erover komt.Als je twee buizen ipv één eraan hangt hou je minder over.Om met die weerstand de stroom naar beide te verzorgen (die EM84 trekt bijna niks)zou dat zoiets als 27k moeten zijn (een watt of 2).
Dat het geluid hetzelfde blijft is normaal,met de lagere spanning is de max.uitgangsspanning minder geworden,die is veel meer dan nodig.Die hogere spanning was eigenlijk om,later misschien,een tegenkoppeling in de eindtrap mogelijk te maken.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb hem gelaten zoals ie nu was Anne. Alle draden netjes en goed weggewerkt en hij staat nu weer in de kast. Bij het omdraaien van de versterker stootte ik even iets te hard tegen één van de TT22's en dus brak het richtpennetje af. Dat zit nu weer op z'n plekje gelijmd en alles doet het weer. Maar niet als vanouds :lol: Ik vind de versterker er tien keer op vooruit gegaan! Er komt niet alleen veel meer vermogen uit, maar de klank is gewoon overall beter. Nog beter dan ie al was. Ik denk dat ie gewoon dat extra optatertje van de voorbuisjes nodig had. Bedankt maar weer voor de goede zorgen en als je ooit in de buurt van Urk komt, trakteer ik je op vis! :kwijl: :kwijl:
Bijlagen
imagesCAJ02D6M.jpg
imagesCAJ02D6M.jpg (6.14 KiB) 112 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Fijn dat het naar tevredenheid werkt :D .
Om een gezegde te misbruiken,een tevreden mens is er twee waard,kun je een dubbele portie op :shock:
Ja want ondanks het zeer viendelijke aanbod zal het niet doorgaan :cry: .
In Urk zal ik met m'n elektrieke stoel wel niet komen :wink: .
Wel ooit in de buurt geweest,naar Groningen (zus opzoeken) via Lelystad,Herenveen.Bleek wel stuk langer dan over de Veluwe :-$ .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Wel ooit in de buurt geweest,naar Groningen (zus opzoeken) via Lelystad,Herenveen.Bleek wel stuk langer dan over de Veluwe .
Toch niet met je elektrieke stoel Anne? Lelystad ligt hier om de hoek, kan ik vanuit het dakraam zien.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Gefeliciteerd Rein. Leuk dat het zoveel verbeterd is.
Heb je nu ook een definitief "As-built" schema?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bedankt Robert, ik vind de versterker heel erg verbeterd door de toevoeging van Anne. Er komt veel meer geluid uit, maar klankmatig is het ook beter op de een of andere manier. Een definitief schema is er eigenlijk niet, want dan moet het schema van Anne er in getekend worden. Ik ben niet zo goed met programma's om zoiets te maken en om nou een middag te gaan zitten tekenen... :-&
Plaats reactie