Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
De vraag die je je momenteel moet stellen is wat je eigenlijk wel wil. Zolang dat die vraag in de lucht hangt zal je van smorgens tot savonds twijfelen en geen exacte weg naar het doel mogelijk zijn.

Schakeling op zich werkt natuurlijk :wink:

Wat je is moet proberen is je poort aan de achterzijde van je kist steken ( waar ie hoort bij een 2 weg ) , je bafflestep op 4 a 5 dB proberen in de praktijk, je tweeter effe in tegenfase aansluiten ( wegens 2de orde filter, niet 4de ), kas dicht maken met silicone of iets dergelijk anders, kast deftig dempen. Je speakers 40 .. 80cm van de muur in een medium kamer ( 4 x 4 ) en is gewoon uitmaken is dit genoeg of niet, en dit met 2 speakers, niet 1tje.

Groetjes
Rudy
Ik heb dit nog steeds niet geprobeerd. Als ik dit probeer, wordt de uitslag wat minder dan? Anders heeft het geen nut om dit te proberen.
Ik heb de kast nu luchtdicht gemaakt met schildersplakband, en heb hem nog op de grond liggen...
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

werk die kasten toch gewoon af, dit moet toch ooit gebeuren ?

en of dit nou met of zonder subwoofer is, dit blijft toch hetzelfde, niet ?

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb me ook al zitten verbijten :roll:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
werk die kasten toch gewoon af, dit moet toch ooit gebeuren ?

en of dit nou met of zonder subwoofer is, dit blijft toch hetzelfde, niet ?

Groetjes
Rudy
Ja kvind mezelf ook zeuren idd... :evil:

Als ik een subwoofer erbij neem, dan wil ik het laag -onder 100 Hz ofzo- wegfilteren voor deze speakers. Zodat ik totaal geen last van wapperende speakers heb.

Want als ik een subwoofer erbij maak, en dit niet verander dan heb ik nog steeds wapperende speakers.
Dus vandaar dat ik graag een hoogdoorlaatfilter bij de print op wil hebben, die ik eventueel met een jumper uit kan zetten, of de frequentie op 10 Hz ofzo in kan stellen om hier geen last van te hebben.

Als ik hierover uit ben,, bouw ik een print, schroef de speakers vast, zet ze deftig voor me neer ;) met noppenschuim, en dan luisteren. En dan kijken of de speakers nog lopen te wapperen en of er te weinig bas uit komt. ALs dit het geval is, bouw ik er een sub bij.

Hoe had jij dat bedacht dan? Want ik wil nl liever niet 2x een filter print maken...

Trouwens die kasten afwerken, daar ben ik mee bezig. Ben gisteren aan het plamuren gegaan. Maak je je hier maar niet druk om.
Het gaat me nu om het filter :)

/edit
Kan dat gewapper niet worden veroorzaakt door de resonantiefrequentie :?: Kan ik die speaker uberhaubt wel ongefilterd gebruiken voor wat betreft de resonantiefrequentie? Die is ongeveer 45 Hz.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Wat ik maar wil zeggen, is het volgende

Je loopt al dagen te twijfelen of je nou een sub of niet moet hebben, dit kan je te weten komen als je units in je kast zitten en je kast volledig af is, en je filter komt zoiezo extern in een kastje, dus dit "geheel" van je speakers kan je afwerken en dan eventueel zelfs testen, dan weet je namelijk of het geheel te weinig aankan of niet. Want zolang die dingen niet volledig af zijn en niet beide hetzelfde zijn of mono speeld, en ze niet tegoei plaatst in je kamer, dan weet je nog niets, tussentijds testen bij speakers heefd totaal geen nut.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

En dat flapperen zijn geen lage frequenties, maar hogere frequenties die op een tijdbasis van een lage frequentie weerkeren, anders zou je dat überhaubt niet eens visueel kunnen merken.

Het nut van actief filteren is namelijk dat je geen filter nodig hebt, de control die je versterker over je woofer heeft in een actief geval is juist superb.

btw Jeroen, hoeveel krijg je eigenlijk per verkochte peerless unit :P

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah dat snap ik wel van het filter voor de sub!

Maar ik bedoel dat stel dat ik een sub neem, ik het sublaag uit deze speakers (de peerless hds182 met tweeter) moet weg filteren (je hebt me nog steeds niet begrepen wat ik bedoel ;)).

En ik zit dus met de vraag: Kan ik er nu al een optie voor bij maken, zodat ik miss straks niet het filter hoef weg te gooien voor deze speakers (zonde!), ik heb het dus niet over het filter wat er bij een sub in zou moeten he..

Om het geheel goed te testen moet ik eerst een fatsoenlijk filter hebben, dus dan moet ik bovenstaande vraag eerst weten om het filter af te kunnen maken.

Snap je? :)
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 25 apr 2005, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Je moet is rondzien wat soort van filters er bij een subwoofer opzitten, toevallig ook een hoog uit :D

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

AAAAAAAAAAAAAAAAA :P

Dus bij je sub haal je het laag eruit en stuur je het door? :!: :!: :D

Kijk, dat is wat ik bedoelde! Nu kan ik verder met de print! :lol:

/edit
Heb je trouwens al gekeken hoever ik was gekomen?
/2wegFilter.ewprj
Het aardvlak is nog niet goed, volgensmij moest de voeding los van het aardvlak he. behalve waar de spanningsregelaars samen komen.
En de pads kloppen nog niet allemaal, doe ik later wel, klik ze gewoon 1 voor 1 aan op het laatst, die libraries editten word ik ook niet vrolijk van.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:30, 6 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Natuurlijk Juul 8)

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dat van je masaavlak klopt idd, die moeten los tot net na de laatste elco ( die na je regulator wel te verstaan, of je weerstand )

Wat je dan nou eens zou kunnen doen is eens gewoon zien waar je niet beter componenten van roteren of verplaatsen zodat je layout wel rommeliger word maar je banen beter uitkomen, de stap daarna is dan terug de componenten deftig schikken zodat zowel je banen als je componenten deftig liggen.

Het ziet er al als een print uit, zeer leuk om dat te zien :wink:

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Haha oke! Ik zal morgen (of vanmiddag, maar dat staat zo raar) eens aan de gang gaan.
Nog maals bedankt voor je hulp Rudy! ;)

En welterusten :)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
En dat flapperen zijn geen lage frequenties, maar hogere frequenties die op een tijdbasis van een lage frequentie weerkeren, anders zou je dat überhaubt niet eens visueel kunnen merken.

Het nut van actief filteren is namelijk dat je geen filter nodig hebt, de control die je versterker over je woofer heeft in een actief geval is juist superb.

btw Jeroen, hoeveel krijg je eigenlijk per verkochte peerless unit :P

Groetjes
Rudy
:lol: :lol: :lol: Ik ben alleen maar enthousiast :wink:

Ik weet door het betonnix project van Erik Klijnsmit dat die SPH300KE ook tot uitstekende bas in staat is. Ook een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding. De Peerless is voor subwerk beter maar ook duurder. Maar voor mij leek doorslaggevend het uiterlijk. Prijs kan voor Juul natuurlijk een probleem zijn. Kost meer als die HDS182 en 27TDC bij elkaar :cry:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Haha idd Jeroen :D

Hij had het er ook over om hem tot 2kHz te gebruiken.
Vraag me af of dat niet een veel betere keuze was dan de peerless HDS182?
Ik kan nog altijd wisselen :oops:

Ik zou ook nog alles om kunnen gooien en toch voor een 3weg gaan.
Met de SPH300KE de seas tweeter en een mid erbij. Dan maak ik nog een lm3886 erbij voor de SPH300KE aangezien deze een hoge spl heeft moet ik me wel redden met 68 watt.
Dan kan ik meteen mooie zuiltjes maken, en worden dit testkastjes ;).

Ik kan wel blijven twijfelen, maar als ik reeel kijk, kunnen deze woofertjes het nooit halen vergeleken met een echte woofer zoals de SPH300KE, al helemaal niet als je er 2 neemt.

Want ik wil toch wel veel bas :twisted:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

2 1/2 ?
met twee HDS 'sen

Ja das om het nog moeilijker te maken kwa keuze he Juul :lol:

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nee, 2x een SPH-300KE en 2 middentoners en de 2 Noferro550 tweeters ;)

Maar dat gaat wel veel tijd kosten (en geld) :shock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet een middentoner Juul. Gewoon de HDS handhaven en rond 100 Hz wisselen. Maximaal flexibel. Je kunt dan de grote woofer als echte sub gebruiken of ook direct onder de HDS plaatsen om er een drieweg van te maken. Het is helemaal niet gezegd dat het gebruik van een specifieke middentoner je veel beter geluid oplevert. Gewoon project afmaken en als je weer gespaard hebt aan een heel nieuw beginnen met eventueel gebruik van een aantal drivers die je nu hebt. Leidt alleen maar tot teleurstellingen die zijpaden tussendoor. Gewoon rustig ervaring opdoen door eerst een project helemaal af te maken.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke, als ik nou deze kastjes afbouw met de speakers die ik nu heb.
En ik voeg er 1 of 2 woofers bij, is dat wat? Want kijk, ik heb nog zeker voldoende vermogen over van mijn trafo, daar kan ik zo nog 2 lm3886 uit halen bijvoorbeeld. (500VA trafo :shock:)
Het geld heb ik trouwens al wel, beetje gespaard ;)

Om hierna nou nog een heel nieuw project met alles erop en eraan te doen vind ik wel beetje duur hoor!
Ik gebruik liever deze amps voor meteen een goed project.

Wat ik wel zou kunnen doen is eerst 1 filter bouwen. Alles goed opstellen en aansluiten en dit testen (dan is het project als het ware af, behalve de behuizingen en het afwerken etc).
En dan bekijken hoe het klinkt. En dan wel of niet 1 sub erbij of drieweg ervan maken.
Dus maw, een filter afstemmen voor deze boxen. Als ik hier niet tevreden mee ben, bouw ik een nieuw filter en ga ik voor de sub / 3weg.
Ideetje? :?:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Gat van mijn woofers is wel aan de grote kant, de schuimband raakt de rand niet echt goed...
Heb aan de zijkanten circa 4mm over :shock:. Op hoop van zege :P

/edit
Het is wel goed gegaan, de gaatjes voor de woofers heb ik geboord
Nu ff de gaatjes voor de tweeters boren

Kan ik trouwens gewoon wat draden aan die tweeter solderen, als ik een kleine punt (en mijn soldeerbout niet zo warm instel)?
Want het zijn erg fragiele aansluitclipjes bij tweeters. (Hehe mijn eerste tweeter solderen op stage, dat was dus een los aansluitklipje geworden met een lekkere plastic stank :D)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Iets anders, C2 is getekent als een elco, en dat is ie niet, dat ding moet een MKT/MKP zijn.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Iets anders, C2 is getekent als een elco, en dat is ie niet, dat ding moet een MKT/MKP zijn.

Groetjes
Rudy
Ik weet het ;)

Again, die libraries... In het schema stond wel een condensator ipv een elco.

Maar ik bouw nu ff 1 kastje af (gesloten wel te verstaan en hij is bijna klaar). En ik ga kijken of hij nog steeds een grote uitslag maakt.
Als dit het geval is dan ga ik het filter veranderen. En dan krijg ik waarsch weinig bas, en dan ga ik miss de sub tour op.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Updateje:

Nou, ik heb getest met een zeer stevige gesloten kast, met demping.

De speaker wappert nog steeds als een gek heen en weer :(.
Nu probeer ik het (de woofer) zonder filter, wieweet..

/edit
Ik heb getest zonder filter.
De speaker wappert iets minder, maar dit is gewoon puur de bafflestep die ontbreekt.... Maar de speaker wappert nog steeds als een gek bij sommige nummers (op laag-normaal volume)....

Ik zou echt niet weten hoe en of ik dit wegkrijg behalve de bas wegfilteren (maar miss is het de resonantiefrequentie van de woofer?)
Ook vind ik de bas niet genoeg, maar goed met een bafflestep, br pijp en zonder het wapperen is de bas een stuk hoger.
Maw, subwoofer(s)? Want ik wil wel bas ;)

Dit is de testsetup:
/boxtesten.JPG

/edit2 Meting met Winisd:
10Hz: Flink gewapper (dit is de oorzaak volgensmij)
20Hz: Ook flink wat, maar iets minder
Hogere freq: Ik zie niet echt wat wapperen ofzo

Rumble? Ik test dit trouwens zonder filter
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nou, beter wordt het hiero ook niet.

Mijn hele filter is stuk nu. Gelijkspanning op de uitgang, opamp gloeiend warm...
Lekker zo'n breadbordje :P.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

en jij begrijpt niet waarom ofwat ?

btw Juul, op je hoofd gevallen ?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
en jij begrijpt niet waarom ofwat ?

btw Juul, op je hoofd gevallen ?
Watte? Dit is net gebeurt hoor met dat filtertje, net was hij wel goed hoor!
Ik ben m nu ff aan het fixen.

En nee, ben niet op mijn hoofd gevallen, wel knort mijn maag van honger :roll:

En die gelijkspanning op de uitgang is ook niet door mijn woofer gegaan hoor....
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”