Welke DAC nu weer + - + - + -
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Zij hij met natte ogen
Upsampelen/oversampelen is überhaupt nodig om een digitaal reconstructie filter te kunnen realiseren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dat deden we vroeger met een analoog uitgangsfilter, door upsampling is dat (bijna) niet meer nodig.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Nu dan weer even met wat anders aan de slag, ik heb een klein PC-tje van Olaf overgenomen, maar wel met een AMD Ryzen 7.
https://www.amd.com/en/products/process ... 845hs.html
Dat loopt best vlot, behalve de originele OS dat stevig was geïnstalleerd, en bijna niet te wijzigen, maar met behulp van een Linux bakje en een USB SSD externe aansluiting dan met de mogelijkheid die dan te benaderen, en de schijf volledig te formateren, die was via het BIOS beschermt.
Nu eerst maar eens met de Daphile manier da boel opgezet, en dan eens zien of we dan dat ook naar DSD kunnen omzetten.
Er komt in ieder geval geluid uit via de bestaande USB XingCore. Nu dan eens gaan zien hoe we die 3CPO weer aan het werk kunnen zetten.
https://www.amd.com/en/products/process ... 845hs.html
Dat loopt best vlot, behalve de originele OS dat stevig was geïnstalleerd, en bijna niet te wijzigen, maar met behulp van een Linux bakje en een USB SSD externe aansluiting dan met de mogelijkheid die dan te benaderen, en de schijf volledig te formateren, die was via het BIOS beschermt.
Nu eerst maar eens met de Daphile manier da boel opgezet, en dan eens zien of we dan dat ook naar DSD kunnen omzetten.
Er komt in ieder geval geluid uit via de bestaande USB XingCore. Nu dan eens gaan zien hoe we die 3CPO weer aan het werk kunnen zetten.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik had tijdens de zoektocht (wat en hoe) dan nog wel even er een nieuwe versie van het BIOS geïnstalleerd, en nu denk ik na wat testen en luisteren dat ik dan de hogere stand moet gebruiken om dan een stabieler geluid te krijgen. Het hapert of en toe een beetje.
Op de huidige stand (Balanced) is het dat er wat is met de werking.
Hij heeft ook een optie om in te schakelen via het net ( Wake on Lan ), dus dat kan dan ook goed werken als ik dit wil uitproberen met HQ Player.
Op de huidige stand (Balanced) is het dat er wat is met de werking.
Hij heeft ook een optie om in te schakelen via het net ( Wake on Lan ), dus dat kan dan ook goed werken als ik dit wil uitproberen met HQ Player.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ook naar DSD omzetten werkt wel, nu als max dan 256.
Als ik naar DSD 512 wil moet over de AK4137 aansluiten, het volgende stukje.
Ik moet wel eens het stof verwijderen.
Als ik naar DSD 512 wil moet over de AK4137 aansluiten, het volgende stukje.
Ik moet wel eens het stof verwijderen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Van uit daphile kan je toch direct naar 512 de interface doet ook gewoon 1024 alleen dat doet je dac dan weer niet.
512 moet gewoon direct kunnen.
512 moet gewoon direct kunnen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Klopt, maar dan doet de opzet met de AK4137 het niet lekker, dus dan kan ik de Xingcore direct op de DSD dac aansluiten als ik dat wil.
Maar ik moet nog wat meer doen, zo weer even ergens anders langs, en dan heb ik vanmiddag weer tijd.
Maar ik moet nog wat meer doen, zo weer even ergens anders langs, en dan heb ik vanmiddag weer tijd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik moet wel erg wennen aan de verschillende manieren en opzetten.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Nu dan toch maar even gedaan, de turbo modus aangezet en de 2 audiochips die via het BIOS kunnen worden uitgeschakeld.
Hij kan nu dus op een hogere frequentie draaien.
Nu verschijnen die audiochips uitgangen ze ook niet meer bij de software in beeld als te gebruiken uitgang, en is alleen de USB card/poort beschikbaar.
Het speelt weer, en gaan we morgen met dan mogelijk met nieuwe energie dan eens de XingCore direct aansluiten en op de DSDDAC zonder de AK4137, ben benieuwd.
In deze mode (Turbo) speelt het zonder ook maar enige hapering.
Hij kan nu dus op een hogere frequentie draaien.
Nu verschijnen die audiochips uitgangen ze ook niet meer bij de software in beeld als te gebruiken uitgang, en is alleen de USB card/poort beschikbaar.
Het speelt weer, en gaan we morgen met dan mogelijk met nieuwe energie dan eens de XingCore direct aansluiten en op de DSDDAC zonder de AK4137, ben benieuwd.
In deze mode (Turbo) speelt het zonder ook maar enige hapering.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Maar eens zien of we het onder Ubuntu server de light versie de boel kunnen aan sturen.
Gisteren kwam er ineens geen licht meer uit geen scherm niets, nu met de originele voeding weer aan de praat.
Voorlopig maar de naam gegeven "snellejelle" en zien of dat waar gemaakt kan worden.
Als autodidact maar weer eens wat knutselen.
Ook HQPlayer gaan we eens doen.
Voorlopig maar de naam gegeven "snellejelle" en zien of dat waar gemaakt kan worden.
Als autodidact maar weer eens wat knutselen.
Ook HQPlayer gaan we eens doen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dan snap je niet dat er ook nog programma's zijn die in plaats van https er ook nog zijn die het zonder de s doen.
Zit je een tijd te zoeken waarom het niet lukt, en dan is dat de oorzaak, http://10.0.0.170:9000/settings/server/wizard.html
Zit je een tijd te zoeken waarom het niet lukt, en dan is dat de oorzaak, http://10.0.0.170:9000/settings/server/wizard.html
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Wel weer even wennen, de usb card is dan nu naar de PC genoemd, dus is de snellejelle de audio uitgang, is even wennen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Maar eens beluisteren wat dit als resultaat geeft, de snellejelle zoals ik hem heb genoemd.
Met een AMD Ryzen 7 op een hoge snelheid moet toch wel wat herrie kunnen maken, en dan wat meer als alleen de ventilator.
De tijdelijke USB card die dan aangeeft dat dat herkend is,
16 cores en voldoende snelheid.
Met een AMD Ryzen 7 op een hoge snelheid moet toch wel wat herrie kunnen maken, en dan wat meer als alleen de ventilator.
De tijdelijke USB card die dan aangeeft dat dat herkend is,
16 cores en voldoende snelheid.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Upsampling zonder digitaal filter haalt de spiegelfrequenties niet weg. Dat maakt een analoog uitgangsfilter juist wel noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 10 feb 2026, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 10 feb 2026, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
klopt. en upsamplen zonder een digitaal reconstructiefilter lost niks op. het gaat dus altijd samen als je het goed wilt doen.
als je bij de initiele AD conversie, direct bij de opname, voor een hogere samplerate kiest, ja dan heb je daadwerkelijk een voordeligere situatie en kan je bij 96kHz met een eenvoudiger analoog filter toe dan bij 44.1/48kHz.
Maar dat is geen upsamplen.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Nu dan toch maar eens de HQPlayer geïnstalleerd, met wat vallen en opstaan, ik meende aardig wat met de Webmin opzet te kunnen doen, maar daar ging het ook wel weer deels fout.
Het scherm dan kunnen kopiëren is blijkbaar door mij wat veranderd, en ik krijg het nog niet helemaal lekker, zoals het was.
We gaan morgen wel eens verder kijken.
We gaan morgen wel eens verder kijken.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Maar weer eens de tijd genomen om wat verder te stoeien, maar de handleiding ligt op een andere plaats dus even zoeken, heb het wachtwoord nog niet ingegeven, of misschien wel.
Zal wel boven liggen maar vrouwlief slaapt al wel denk ik.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dan ga je je ROON servertje even bijwerken en doe je wat verkeerd, en door te vroeg naar de nieuwe versie van Ubuntu te gaan kom je dan dat de zaak niet meer doorloopt.
Omdat er geen scherm aanhangt moet ik dat dus doen op een betere plek, en boven heb ik daar wel ruimte en spullen voor.
En dan zie je dat je blijkbaar wat kapot hebt gemaakt, en komt geen reactie na het opstarten, alles blijft donker, geen idee wat ik fout doe.
Na wat dagen met wat mindere aandacht voor andere dingen als de longetjes, die wat tijd vragen, nu dan doorgezocht.
Kom je op het idee om er toch de voeding die ik beneden gebruikte nu dan toch maar te koppelen en AMD 3200, en zowaar, we hebben weer beeld en helder wat er mis ging.
Nu dan eerst maar eens zien dat we de boel maar weer bijwerken en gelijk opwaarderen naar de laatste versie van UBUNTU server.
Omdat er geen scherm aanhangt moet ik dat dus doen op een betere plek, en boven heb ik daar wel ruimte en spullen voor.
En dan zie je dat je blijkbaar wat kapot hebt gemaakt, en komt geen reactie na het opstarten, alles blijft donker, geen idee wat ik fout doe.
Na wat dagen met wat mindere aandacht voor andere dingen als de longetjes, die wat tijd vragen, nu dan doorgezocht.
Kom je op het idee om er toch de voeding die ik beneden gebruikte nu dan toch maar te koppelen en AMD 3200, en zowaar, we hebben weer beeld en helder wat er mis ging.
Nu dan eerst maar eens zien dat we de boel maar weer bijwerken en gelijk opwaarderen naar de laatste versie van UBUNTU server.
