Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Zij hij met natte ogen :lagge: Upsampelen/oversampelen is überhaupt nodig om een digitaal reconstructie filter te kunnen realiseren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door ds23man »

Dat deden we vroeger met een analoog uitgangsfilter, door upsampling is dat (bijna) niet meer nodig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nu dan weer even met wat anders aan de slag, ik heb een klein PC-tje van Olaf overgenomen, maar wel met een AMD Ryzen 7.
https://www.amd.com/en/products/process ... 845hs.html

Dat loopt best vlot, behalve de originele OS dat stevig was geïnstalleerd, en bijna niet te wijzigen, maar met behulp van een Linux bakje en een USB SSD externe aansluiting dan met de mogelijkheid die dan te benaderen, en de schijf volledig te formateren, die was via het BIOS beschermt.
Nu eerst maar eens met de Daphile manier da boel opgezet, en dan eens zien of we dan dat ook naar DSD kunnen omzetten.
Er komt in ieder geval geluid uit via de bestaande USB XingCore.
Schermafbeelding 2026-01-20 220144.png
Nu dan eens gaan zien hoe we die 3CPO weer aan het werk kunnen zetten.
Schermafbeelding 2026-01-20 222323.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik had tijdens de zoektocht (wat en hoe) dan nog wel even er een nieuwe versie van het BIOS geïnstalleerd, en nu denk ik na wat testen en luisteren dat ik dan de hogere stand moet gebruiken om dan een stabieler geluid te krijgen. Het hapert of en toe een beetje.
Schermafbeelding 2026-01-21 233309.png
Op de huidige stand (Balanced) is het dat er wat is met de werking.
Hij heeft ook een optie om in te schakelen via het net ( Wake on Lan ), dus dat kan dan ook goed werken als ik dit wil uitproberen met HQ Player.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2026-01-22 105126.png
Schermafbeelding 2026-01-22 105126.png (241.14 KiB) 648 keer bekeken
Ook naar DSD omzetten werkt wel, nu als max dan 256.

Als ik naar DSD 512 wil moet over de AK4137 aansluiten, het volgende stukje.

Ik moet wel eens het stof verwijderen. :hide:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Van uit daphile kan je toch direct naar 512 de interface doet ook gewoon 1024 alleen dat doet je dac dan weer niet.
512 moet gewoon direct kunnen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Klopt, maar dan doet de opzet met de AK4137 het niet lekker, dus dan kan ik de Xingcore direct op de DSD dac aansluiten als ik dat wil.

Maar ik moet nog wat meer doen, zo weer even ergens anders langs, en dan heb ik vanmiddag weer tijd. :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Lekker bezig Hans.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Screenshot_20260122_223451_Open Squeeze.jpg
Screenshot_20260122_150407_Chrome.jpg
Ik moet wel erg wennen aan de verschillende manieren en opzetten.
Screenshot_20260122_224809_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2026-01-27 224500.png
Nu dan toch maar even gedaan, de turbo modus aangezet en de 2 audiochips die via het BIOS kunnen worden uitgeschakeld.
Hij kan nu dus op een hogere frequentie draaien.

Nu verschijnen die audiochips uitgangen ze ook niet meer bij de software in beeld als te gebruiken uitgang, en is alleen de USB card/poort beschikbaar.

Het speelt weer, en gaan we morgen met dan mogelijk met nieuwe energie dan eens de XingCore direct aansluiten en op de DSDDAC zonder de AK4137, ben benieuwd.
In deze mode (Turbo) speelt het zonder ook maar enige hapering.
Schermafbeelding 2026-01-27 230700.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Maar eens zien of we het onder Ubuntu server de light versie de boel kunnen aan sturen.
Schermafbeelding 2026-01-29 142933.png
Gisteren kwam er ineens geen licht meer uit geen scherm niets, nu met de originele voeding weer aan de praat.
Voorlopig maar de naam gegeven "snellejelle" en zien of dat waar gemaakt kan worden.

Als autodidact maar weer eens wat knutselen.
Ook HQPlayer gaan we eens doen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dan snap je niet dat er ook nog programma's zijn die in plaats van https er ook nog zijn die het zonder de s doen.

Zit je een tijd te zoeken waarom het niet lukt, en dan is dat de oorzaak, http://10.0.0.170:9000/settings/server/wizard.html :shock:
Schermafbeelding 2026-01-29 153248.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2026-01-29 174322.png
Wel weer even wennen, de usb card is dan nu naar de PC genoemd, dus is de snellejelle de audio uitgang, is even wennen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2026-02-10 161156.png
Maar eens beluisteren wat dit als resultaat geeft, de snellejelle zoals ik hem heb genoemd.

Met een AMD Ryzen 7 op een hoge snelheid moet toch wel wat herrie kunnen maken, en dan wat meer als alleen de ventilator.
Schermafbeelding 2026-02-10 162133.png
De tijdelijke USB card die dan aangeeft dat dat herkend is,
Schermafbeelding 2026-02-10 162448.png
16 cores en voldoende snelheid.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef: zo 04 jan 2026, 13:34
Dat deden we vroeger met een analoog uitgangsfilter, door upsampling is dat (bijna) niet meer nodig.
Upsampling zonder digitaal filter haalt de spiegelfrequenties niet weg. Dat maakt een analoog uitgangsfilter juist wel noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 10 feb 2026, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef: zo 04 jan 2026, 12:24
Zeg je dit nu echt met droge ogen Jeroen? Upsampling is alleen maar bedoeld om het ruisniveau te verlagen in de hoorbare band bij een dac.
:lol:
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 10 feb 2026, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: zo 04 jan 2026, 13:26
Zij hij met natte ogen :lagge: Upsampelen/oversampelen is überhaupt nodig om een digitaal reconstructie filter te kunnen realiseren.
klopt. en upsamplen zonder een digitaal reconstructiefilter lost niks op. het gaat dus altijd samen als je het goed wilt doen.

als je bij de initiele AD conversie, direct bij de opname, voor een hogere samplerate kiest, ja dan heb je daadwerkelijk een voordeligere situatie en kan je bij 96kHz met een eenvoudiger analoog filter toe dan bij 44.1/48kHz.
Maar dat is geen upsamplen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nu dan toch maar eens de HQPlayer geïnstalleerd, met wat vallen en opstaan, ik meende aardig wat met de Webmin opzet te kunnen doen, maar daar ging het ook wel weer deels fout.
Het laatste stukje met de opzet van  HQ
Het laatste stukje met de opzet van HQ
Het scherm dan kunnen kopiëren is blijkbaar door mij wat veranderd, en ik krijg het nog niet helemaal lekker, zoals het was.
Schermafbeelding 2026-02-13 003853.png
We gaan morgen wel eens verder kijken.
Schermafbeelding 2026-02-13 004328.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Maar weer eens de tijd genomen om wat verder te stoeien, maar de handleiding ligt op een andere plaats dus even zoeken, heb het wachtwoord nog niet ingegeven, of misschien wel. :D :hide:
Schermafbeelding 2026-02-17 232509.png
Schermafbeelding 2026-02-17 232854.png
Schermafbeelding 2026-02-18 001328.png
Zal wel boven liggen maar vrouwlief slaapt al wel denk ik.
Schermafbeelding 2026-02-18 001720.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dan ga je je ROON servertje even bijwerken en doe je wat verkeerd, en door te vroeg naar de nieuwe versie van Ubuntu te gaan kom je dan dat de zaak niet meer doorloopt.
Omdat er geen scherm aanhangt moet ik dat dus doen op een betere plek, en boven heb ik daar wel ruimte en spullen voor.

En dan zie je dat je blijkbaar wat kapot hebt gemaakt, en komt geen reactie na het opstarten, alles blijft donker, geen idee wat ik fout doe. :shock:

Na wat dagen met wat mindere aandacht voor andere dingen als de longetjes, die wat tijd vragen, nu dan doorgezocht.
Kom je op het idee om er toch de voeding die ik beneden gebruikte nu dan toch maar te koppelen en AMD 3200, en zowaar, we hebben weer beeld en helder wat er mis ging.

Nu dan eerst maar eens zien dat we de boel maar weer bijwerken en gelijk opwaarderen naar de laatste versie van UBUNTU server.
Schermafbeelding 2026-06-02 175738.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Screenshot_20260603_191813_Roon.jpg
Allesdoettutweer :yeah:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Topper, goed opgelost.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Shadow »

Wat bedoel je Hans?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: vr 05 jun 2026, 23:43
Wanneer heb je hem binnen?
Premium CNC-Machined Remote
Hopelijk werkt die beter dan wat ik van Topping gewend ben :|
Plaats reactie