[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Ook even passen met een rits 8x8 LED matrix blokjes (misschien ooit eens project).
Gewoon direct doen. :mrgreen:

Ik ga eens aan de slag met een stuk of 10 van deze kitjes.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
hsmeets schreef:
Ook even passen met een rits 8x8 LED matrix blokjes (misschien ooit eens project).
Gewoon direct doen. :mrgreen:

Ik ga eens aan de slag met een stuk of 10 van deze kitjes.
Leuke kit maar met 32x32mm iets te groot voor mijn smaak, maar het principe met een MAX7219 kan natuurlijk gekopieerd worden, trouwens zijn wel veel van op dit IC gebaseerde kits te vinden, van het weekend eens zoeken naar een 20x20mm variant.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

snel even door de datasheet gescanned, leuk IC, voordeel is dat hij uit zichzelf scanned/refreshed zodat ook al zou je alle 64 leds aan zetten van de matrix je toch maar de load hebt van 8 leds. In worst case zou je met 10 matrixen grofweg 10x8x20mA =1,6A moeten leveren uit de voeding, maar aangezien het percentage gebruikte LEDS vermoedelijk altijd onder de 50% ligt zou je met een 1A voeding moeten kunnen wegkomen. In de firmware/library zou je het aantal ingeschakelde LED's kunnen tellen en zo ook een overload kunnen voorkomen. Verder kan je het IC de helderheid laten aanpassen in 16 stappen, lichtsensor aan de uproc en auto dimmend display is gepiept.

Wanneer kan ik printjes en software van je verwachten? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hannesie »

En met het internet verbinden en je hebt gelijk een lichtkrant met het laatste nieuws. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Wanneer kan ik printjes en software van je verwachten? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Printjes kun je kopen via de link. :D

Voor de software moet je even nadenken wat je precies getoond wilt hebben en hoeveel karakters daarvoor nodig zijn.
Het menu e.d. ga ik niet maken, als je (incidenteel) zaken wilt instellen zou je in de kast een 16x2 lcd kunnen verstoppen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
hsmeets schreef:
Wanneer kan ik printjes en software van je verwachten? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Printjes kun je kopen via de link. :D

Voor de software moet je even nadenken wat je precies getoond wilt hebben en hoeveel karakters daarvoor nodig zijn.
Het menu e.d. ga ik niet maken, als je (incidenteel) zaken wilt instellen zou je in de kast een 16x2 lcd kunnen verstoppen.
Geintje knuisje, geintje mijn waarde.

Hoe ga je hem aan de controller hangen? Als ik mij niet vergis zag ik een ander, verglijkbaar IC bij Maxin dat je wel aan de bestaande I2C bus zou kunnen plakken: MAX6950.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Je stuurt de max7219 aan via SPI. Deze pinnen zitten op de ISP-header van de controller, dus makkelijk aan te sluiten.

De max6950 is ook SPI, geen I2C.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Je stuurt de max7219 aan via SPI. Deze pinnen zitten op de ISP-header van de controller, dus makkelijk aan te sluiten.

De max6950 is ook SPI, geen I2C.
ja, inderdaad die is ook spi, keek er ook maar heel snel even naar.

Verhip, ja niet bij stil gestaan dat dit inderdaad op de ISP header zit. Maakt het relatief simpel.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
hsmeets schreef:
Voor de software moet je even nadenken wat je precies getoond wilt hebben en hoeveel karakters daarvoor nodig zijn.
Het menu e.d. ga ik niet maken, als je (incidenteel) zaken wilt instellen zou je in de kast een 16x2 lcd kunnen verstoppen.
Gelijk voor de dotmatrix gaan...

Ja, na de setupfase koppel je het display af. Uit mijn hoofd: ik dacht dat tussen controller en OLED 9 lijnen lopen, het is dus te overwegen om op de achterwand een d-sub connector te plaatsen voor het display (of anders gewoon dan de kast open maken en even aansluiten.....).

10 matrix blokjes van 0,8"/20mm passen ook achter mijn venster uitsparing, als ik het schema met de MAX7219 overneem en bij iTead een print laat maken zou ik met jouw software ook uit de voeten moeten kunnen.

Qua user interface denk ik langs onderstaande lijnen:
  • Nice to have: Splashscreen: apparaat naam en evt foutcode als er iets niet in de haak is. Die code kan verder kort zijn 'CHK DAC'.
    Must Have: Na opstarten verschijnt links de bron naam en rechts het volume, volume 2 digits eventueel met een prefix 'Vol' o.i.d. Bij Mute tekst "Mute".
    Must Have: Als er geen lock op de bron is: alternerend de bron naam en 'No Lock' laten zien.
    Nice to have: eventueel bovenstaande met een animatie dat het verticaal scrolt tussen bronnaam en No Lock
    Nice to have: als er na een wisseling van de bron een lock is: enkele seconden de bitrate/woordbreedte tonen, dan de bron naam. eventueel ook met een verticale scroll wisselen.
    Nice to have: 2 instelbare helderheden: hoger nivo als er een wijziging op het scherm was, daarna dimmen, of bv helemaal uit schakelen (dan wellicht geen em storingen meer door dat de refresh stopped).
Font opbouw in 5x7/5x8

Zal wel een ATMEGA88 variant in beeld komen met meer geheugen.....
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Als je zelf een print wilt maken wordt het wat duurder. Evt. kun je dan gaatjesprint gebruiken. 10 x max7219 is niet goedkoop evenals de matrixleds. Met die kant en klare blokjes ben je een stuk sneller en goedkoper uit.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Als je zelf een print wilt maken wordt het wat duurder. Evt. kun je dan gaatjesprint gebruiken. 10 x max7219 is niet goedkoop evenals de matrixleds. Met die kant en klare blokjes ben je een stuk sneller en goedkoper uit.
Schnapp ik :-), maar die jongens zijn mij te groot qua afmetingen. Als je het helemaal naar eigen zin wilt maken is het altijd wel duurder.

Maar misschien is dezelfde opzet ook met 20mm matrixen ergens te vinden, Google were are thou?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Huuuuuuuuh, dat chipje mot rond 10 euro kosten bij de vrinden mouser en farnell....hoe kan dat kitje zo goedkoop zijn...too good to be true?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Snap ook niet hoe die Chinezen dat doen. Op ebay wemelt het van goedkope kitjes met dit ic.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ik "moet" die LED Matrix even aan de kant leggen om te voorkomen dat ik op te veel zijsporen ga belanden….

Nog even enkele constructie details uitgewerkt ivm de plaatsing van het OLED (en de optie open houden voor iets anders).
Schermafbeelding 2014-01-24 om 22.06.12.png
In de achterkant komen boven en onder het venster om de 2cm gaten met M3 draad. Het plexiglas zet ik op enkele plekken vast met L stukjes gezaagd uit kunststof hoekproefiel. Met aftandsbussen cq draadeindjes zet ik daar dan weer een drager overheen voor het OLED. Een sleufgat is aanwezig om de connector op de OLED te kunnen bevestigen. Ipv een vierkante plaat zou het ook met twee strippen kunnen, links en rechts van het display.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ff spelen met InkScape….eerste probeersel logootje voor straks op het front
LOGO.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

nog een beetje aanklooien…..rekening houdende met de door IT2000 al aangebrachte gaten….heel veel zal er nu niet meer wijzigen.
p7-29.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Is het een idee om het plexiglas gelijk met het frontpaneel te laten lopen, dus niet verzonken?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

Ik vind de standby knop er niet echt bijpassen. Verder ziet het er erg mooi uit.
En net wat knuisje zegt, het display vlak met de voorkant en dan een klein facet er aan.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Plexi 'flush' met de voorkant is lastiger om te realiseren. Bij dezelfde buitenmaat wordt het gat smaller vanwege dat het plex ergens op moet rusten, da's weer lastig voor het plaatsen van het OLED. Bevestiging is ook weer lastiger. Maatvoering is ook kritisch: plexi en gat moeten wel heel goed passen, diepte van het frezen en dikte van de plexi, eventuele lijm laag, etc.

Ik zal wel de alu rand aan de voorkant nog van een facetje voorzien om de haakse hoek te breken maar ik heb ruzie met SKU 2013: de followme tool werkt anders dan in SKU 8.....of ik heb nooit begrepen hoe die werkt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Het is eerder gedaan: viewtopic.php?p=1624190#p1624190
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Het is eerder gedaan: viewtopic.php?p=1624190#p1624190
Ja, had ik gezien en gelezen :-) is zeker fraai, maar zoals ik het voor ogen heb vind ik het ook prima.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

De OKW draaiknop is binnen. Valt mij mee: het hulpmiddel voor de montage zit er ook bij.

Zit even naar de led ring te kijken, de leds staan per kleur paralel als ik de koperbanen volg, voor elke RGB led zitten drie SMD weerstanden, als ik die nameet, meet ik bij alle vier de RGB leds 1x120 ohm en 2x560 ohm. Aan het printje zitten vier draadjes, rood, groen, blauw en zwart. Als ik via het blauwe draadje nameet kom ik uit bij de 'n weerstand van 560ohm. De 120ohm tref ik aan op de groene aansluitdraad. Ik had die 120ohm eerder op blauw verwacht wegens de hogere forward spanning van blauwe leds……nu zie ik dat groene leds ook een hoge forward spanning hebben maar ook een hogere lichtopbrengst per mA. mhmmmm. Morgen maar eens aansluiten en de stromen die lopen ook eens nameten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Henkjan »

als je nou nog een van Hannesie's RPi streaming oplossingen integreerd, dan heb je een DIY versie van dit ding:
http://www.trinnov.com/products/high-en ... lang=en_us
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

post deleted
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 02 mar 2014, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Deze zonderlinge zuiderling stort zich niet in het carnavals geweld maar zat/zit nog even in Eagle aan zijn XLR/Mute print te rommelen. Afgelopen weken nauwelijks tijd gehad om aan dit project te werken maar nu toch even dit onderdeel afmaken gezien de levertijd. Er is mij afgelopen weken ook niets meer te binnen geschoten om het anders te doen dan in deze opzet. Voor ik ze opstuur wel nog even met 'n Gerber viewer checken dat die hetzelfde er over denkt als Eagle, dat zal wel zo zijn maar ff checken kan nooit kwaad.
Schermafbeelding 2014-03-02 om 12.14.03.jpg
Plaats reactie