6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Maak er maar rustig €100,- van als je alles mee telt (inclusief behuizing, chassisdelen, schakelaar, printplaten) en nieuwe onderdelen koopt. De €50,- is meer de prijs voor de versterkeronderdelen + trafo's.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door grimoire »

Dat maakt nogal een verschil inderdaad. Blijft een mooi ding die ik in gedachen hou!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef:
Maak er maar rustig €100,- van als je alles mee telt (inclusief behuizing, chassisdelen, schakelaar, printplaten) en nieuwe onderdelen koopt. De €50,- is meer de prijs voor de versterkeronderdelen + trafo's.
Dat is voor een buizen pre dus echt niet duur te noemen.
Ik zit er aan te denken om dit ook eens op te bouwen.
Kan alleen de buisjes niet zo snel vinden waar halen jullie die vandaan?
Op Ebay staan er nog wel een paar maar dat vind ik meest niet echt betrouwbaar.

Groetjes George
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

6N16 buisjes? Ask Jan first bijvoorbeeld http://www.die-wuestens.de/eindex.htm

Betrouwbaar adres, nette verzending, even een mailtje sturen want vaak ligt er nog veel meer dan op de website staat. De reli-propaganda krijg je er gratis bij :mrgreen:

Voor echt een koopje moet je toch op ebay zijn, alhoewel Jan goede prijzen heeft.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

koifarm schreef:
Is nog handiger natuurlijk!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef:
jeroen_d schreef:
Maak er maar rustig €100,- van als je alles mee telt (inclusief behuizing, chassisdelen, schakelaar, printplaten) en nieuwe onderdelen koopt. De €50,- is meer de prijs voor de versterkeronderdelen + trafo's.
Dat is voor een buizen pre dus echt niet duur te noemen.
Ik zit er aan te denken om dit ook eens op te bouwen.
Kan alleen de buisjes niet zo snel vinden waar halen jullie die vandaan?
Op Ebay staan er nog wel een paar maar dat vind ik meest niet echt betrouwbaar.

Groetjes George
Dat klopt inderdaad, voor een buizenpre echt niet duur en met een hele goede kwaliteit.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Kappa7 »

koifarm schreef:
PB verstuurd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Die van triode dick is volgens hetzelfde principe en heeft een aantal zaken nog wat verder doorgevoerd, zoals buizengelijkrichter voor de voeding, gestabiliseerde voeding voor de gloeidraad, luxe behuizing met Jos van Eijndhoven volumeregelaar. Natuurlijk ook wat duurder en wat moeilijker te bouwen. Vooral om de kosten laag te houden en omdat het mijn eerste buizenproject was, ben ik begonnen met het ontwerp van koifarm en dat is me zo goed bevallen dat ik het hier ook verder bij laat.

Toch nog even de link naar de pre-amp van triode dick: http://www.triodedick.com/Classic%20One ... deel_1.htm
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Kappa7 »

Ik ben van plan om hem op de plek te zetten waar nu de A&T P11 staat.
Die printen gaan er uit en deze er in.
De transformator zal ook aangepast moeten worden die geeft nu 200V ac en dat is wel wat veel om op 140V dc uit te komen.
Het idee is een 125V trafo te gebruiken en daar achter een stel Salas shunts te bouwen.
http://www.diyaudio.com/forums/group-bu ... lator.html
Wat mij nog niet duidelijk is hoe veel gain deze schakeling nu heeft.
Aangezien mijn eindbakjes wel wat harder aangestuurd mogen worden is dat wel belangrijk.
Welk schema hebben jullie nu aangehouden?
Is het schema van pag 1 de juiste of heb ik er een gemist??

Groetjes George
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door jeroen_d »

Schema pagina 1 klopt en daar staat ook de vrij forse gain genoemd.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door hanselchen »

Kappa7 schreef:
De transformator zal ook aangepast moeten worden die geeft nu 200V ac en dat is wel wat veel om op 140V dc uit te komen.

Groetjes George
Of je past een voeding volgens het Choke Input Filter -principe.
Dan kun je gewoon de originele trafo gebruiken.
Dit type voeding geeft ook nog eens een mooie softstart.

http://lenardaudio.com/education/14_valve_amps_6.html
http://headwize.com/?page_id=413
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Met de voeding in het huidige schema laat ik zien dat je met standaard trafo's ook hoge anode spanningen kunt krijgen. Tegen goedkopere prijzen als de speciaal hiervoor gemaakte trafo's. De rest van de voeding is ook zo gekozen dat je bij minimale kosten toch een zeer goed resultaat bereikt.

De versterking van de schakeling is 11 a 12x.

Voor wat betreft de uitgangscondensator kan dit ook prima met WIMA of andere MKP condensatoren. Dit is goedkoper als die oude Sprague Vitamine Q condensatoren.

De condensatoren in de voeding worden heel veel in geschakelde voedingen gebruikt en zijn door de massa produktie zeer goedkoop.

Het kleine relais komt bij conrad weg.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5046 ... Detail=005
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door Kappa7 »

Je hebt gelijk.
Ik heb de hele tijd met 5H choke zitten kijken maar als ik nu een een 15H choke neem en een buizen gelijkrichter dan verlies ik wel voldoende spanning om op de 140V uit te komen. zonder dat het een hele trage voeding wordt.
Schermafdruk-PSU Designer II Voeding Koifam pre.png
Dit is prima te doen.
De diode buis voor de 0 wordt overigens vervangen door gewone diodes.
Eens rustig aan rond kijken naar onderdelen dan komt dat wel goed.

Ik vraag me alleen af waarom de mute functie nodig is?
Die wil ik eigenlijk laten vervallen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Kappa7 schreef:
Ik vraag me alleen af waarom de mute functie nodig is?
Die wil ik eigenlijk laten vervallen.
Tijdens het opwarmen van de buizen komt aan de uitgang een spanning te staan die van 0 naar halve anodespanning gaat(70v). Deze spanning wordt niet tegen gehouden door de uitgangscondensator want hij ziet dit als wisselspanning. De uitgangscondensator houd alleen gelijkspanning tegen. Om nu de navolgende electronica te beschermen tegen deze spanning wordt de uitgang tijdelijk naar massa geschakeld en als de buis is opgewarmd dan wordt de uitgang vrij geschakeld.

Deze schakeling werkt ook nog goed bij anodespanningen tot 200V.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 27 jan 2013, 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door hanselchen »

Kappa7 schreef:
Je hebt gelijk.
Ik heb de hele tijd met 5H choke zitten kijken maar als ik nu een een 15H choke neem en een buizen gelijkrichter dan verlies ik wel voldoende spanning om op de 140V uit te komen. zonder dat het een hele trage voeding wordt.
Schermafdruk-PSU Designer II Voeding Koifam pre.png
Dit is prima te doen.
De diode buis voor de 0 wordt overigens vervangen door gewone diodes.
Eens rustig aan rond kijken naar onderdelen dan komt dat wel goed.

Ik vraag me alleen af waarom de mute functie nodig is?
Die wil ik eigenlijk laten vervallen.
Voor de choke bijvoorbeeld eentje uit de Hammond 15... -serie (Tube Town).

Vwb de voedingsspanning en buizen; dit komt niet zo heel kritisch, naar verwachting speelt die prima op een voedingsspanning tussen 140-180V.
Wil je echter wat (meer) spanning kwijt, dan hang je er een RC trap achter.

Een tijdje geleden ben ik ook eens met miniatuurbuizen van het type 5703/6111/6112 aan de gang geweest. Klonk heel erg fraai!
(Btw-Als de spanning wat aan de hoge kant gekozen werd, (Ua >200V) dan beginnen ze soms te ruisen... vreemd...
Ik heb nog een klein stapeltje van die buisjes in mijn voorraadkast, het jeukt weer een beetje om nog eens versterkertrapje te maken).
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door grimoire »

Hammond trafo ook gewoon in NL te bestellen bij tonefactory.nl
(ik meende in dit draadje dat het uit het buitenland gehaald werd)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door grimoire »

Ga de fetzilla bouwen
En misschien wordt dit wel mijn voorversterker dan!
wel alles in 1 kast als het ff kan.
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door feraty »

Gisteren maar eens aan het test printje begonnen
en vandaag even getest Hij doet ut :rock:
nog even een input signaal er over en dan weer even kijken
IMAG0259.jpg
(Dit was een foto van gister avond enige wat op deze foto mist is de gloei bekabeling)

helaas was me gloei spanning erg laag 5,4 Volt met een trafo die nog had liggen.
dus er worden nieuwe trafo's besteld :D
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Ruben, goed zo. :rock:

Ik weet niet voor welke toepassing je hem gaat gebruiken. Maar hij heeft de minste vervorming als het ingangsignaal kleiner als 250mV is. Het kan dan soms handig zijn om voor de buffer een potmeter te plaatsen.

Ronny
Gebruikersavatar
feraty
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:01
Locatie: Nieuwegein

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door feraty »

Als ik het goed begrijp gebruiken jullie deze trafo's?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/504438/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/504684/
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Bijna goed, de 6V trafo moet je hebben met 2 secundaire wikkelingen van 6V.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5043 ... trotechnik

Voor een buffer/voorversterker kun je ook wel trafo's nemen met minder vermogen. Voor de 9V trafo 1 van 10VA en de 2 x6v van 25VA. is weer iets goedkoper?
Laatst gewijzigd door koifarm op do 21 feb 2013, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Had een vraagje,

Heb deze voorversterker nu 3x gebouwd.

Waaronder 1x voor mijn dac projecten.

Allen klinken goed........................ :mrgreen:

De versterking was iets van 11 a 12x maal.

Is het misschien mogelijk,met deze buisjes,een voorversterker te bouwen met iets meer versterking.

Of moet ik dan denken aan de variant van Anne,op pagina 1?



Een buisje meer maakt me niet uit,heb er nog genoeg liggen.
Laatst gewijzigd door democles op vr 22 feb 2013, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door koifarm »

Als er alleen spanning versterkt moet worden is dat geen probleem.

Hoeveel versterking ben je nodig en hoe groot is het ingangsignaal en wat is de uitgangimpedantie?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: 6n16 Buizenbuffer/voorversterker/hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Mijn dac geeft iets van 127mV.

Dat van die uitgangsimpedantie,heb ik helaas geen verstand van :-s

Versterking van 15 x, was leuk geweest.
Plaats reactie