Pagina 15 van 18

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 03 apr 2010, 20:03
door jeroen_d
sietse schreef:
Subwoofers?
Ja
Hoezo?
Verdere verbetering kwaliteit laag
Fotootje is toch wel in eigen huis?
Ja

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 03 apr 2010, 20:44
door JeroenGRT
bekende kamer :mrgreen:

Inderdaad verbetering kwaliteit laag...octaafje erbij....want voldoende laag zit er wat mij betreft genoeg in :lol:
Deze speakers klinken pas echt 'open' , veel lucht tussen de instrumenten, een piano klinkt ook echt als een piano...
En het laag vind ik echt mooi van deze speakers....drums komen erg realistisch over. Bedankt voor de gastvrijheid gisteren jeroen!

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 03 apr 2010, 23:30
door Paul
fraai meubel!

btw, gebruik je de analoge out van de lg bluray, bevalt dat?

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 12:56
door jeroen_d
Nee, gewoon digitaal uit voor dts en dolby digital. CD's gaan in de CD80.

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 19:00
door bertor
Waar komt je overnamepunt te liggen? Ga je ze echt crossen, dwz de dipolen ontlasten, of voeg je de subwoofers toe?

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 20:15
door sietse
jeroen_d schreef:
sietse schreef:
Subwoofers?
Ja
Hoezo?
Verdere verbetering kwaliteit laag
Fotootje is toch wel in eigen huis?
Ja
Hum, tja, hum, zeg maar dat je je stierlijk zit te vervelen nadat die baffeltjes zo goed gelukt zijn en je, net as ik, je zit af te vragen of het nu echt niet nog een ietsie pietsie beter kan? Hoe? Tja, zie mijn onderschrift... :D :D
ja ja, geintje hoor, maar als jij een sub gaat maken, ga ik een openbaffle side loaded maken. En da's geen geintje. Ff wat uitproberen weet je wel.... :wink:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 20:48
door jeroen_d
bertor schreef:
Waar komt je overnamepunt te liggen? Ga je ze echt crossen, dwz de dipolen ontlasten, of voeg je de subwoofers toe?
De subwoofers worden toegevoegd, ik ga kijken of ik het laag nog wat regelmatiger kan krijgen met minimale correctie door EQ. Als ik daarbij de dipolen wat minder hard hoef te laten werken door wat minder dipoolcorrectie toe te passen is dat mooi meegenomen.

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 12:54
door bertor
jeroen_d schreef:
De subwoofers worden toegevoegd, ik ga kijken of ik het laag nog wat regelmatiger kan krijgen met minimale correctie door EQ. Als ik daarbij de dipolen wat minder hard hoef te laten werken door wat minder dipoolcorrectie toe te passen is dat mooi meegenomen.
Waar in de kamer ga je de subwoofers plaaten, of is dat een onderdeel van het experiment? Wordt het 2x12" XLS?

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 15:18
door jeroen_d
Ik ga als basis uit van een XLS-12 subwoofer in de hoek rechtsachter de dipolen. Waarschijnlijk komt de tweede XLS-12 linksachter de luisterplek te staan in de hoek bij de deur, op 1,5 meter hoogte van de wand en dus niet op de grond. Beide in 30 liter kasten, dat geeft met deze woofers ongecorrigeerd een Q-factor van 0,5, een mooi uitgangspunt.

Eens kijken hoe dat gaat uitpakken. Rustig de tijd ervoor nemen, ik gebruik een groot deel van de filtering die er al in zit voor de woofers van de dipolen. Er komt dan hooguit nog een 2de orde laagdoorlaatfilter en een variabele fasedraaier bij per subwoofer om de zaak te optimaliseren. Gemakkelijk te realiseren met een dual opamp per subwoofer kanaal. Nog steeds niet aan de DSP dus. :mrgreen:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:31
door bertor
jeroen_d schreef:
Gemakkelijk te realiseren met een dual opamp per subwoofer kanaal. Nog steeds niet aan de DSP dus. :mrgreen:
Jajaja, maar jij bent niet verhuisd en hebt de kamerinrichting waarschijnlijk ook niet drastisch gewijzigd, anders... :)

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:51
door jeroen_d
haphap :lol:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: di 06 apr 2010, 8:59
door bertor
jeroen_d schreef:
haphap :lol:
8)

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 11:33
door jeroen_d
Het project met de subwoofers vordert zeer langzaam. Dit heeft te maken met het wachten op een mooie nieuwe versterkerbehuizing die mijn zwager aan het maken is. Maar hij heeft erg weinig tijd, grote drukte op het werk...

Ondertussen krijg ik waarschijnlijk volgende week een Griek op bezoek die MOB3W aan het bouwen is in plexiglas! Ik heb wat eerste foto's gehad. Om dit voor hem mogelijk te maken heb ik de filters voor hem in elkaar gezet en opgestuurd. Het actieve filter is op zijn verzoek een high-end versie geworden, waarbij Hypex HXR regulators zijn gebruikt en newclassD discrete opamps. Ook XLR in- en uitgangen, waardoor ik er een gebalanceerde ingangstrap bij moest bouwen. Tevens een inschakelvertraging, waarbij de eerste halve seconden de uitgangen worden kortgesloten door relais om een inschakelknal te voorkomen als per ongeluk de eindversterker nog aan staat.

Hieronder wat foto's.

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 12:09
door Walt
Wellicht een idee om de spoelen op het passieve filter onderling te verdraaien, nu staan ze niet optimaal opgesteld.

Groeten Walter

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 12:11
door Henkjan
zo, dat is een hoop perspex zeg :shock: ben benieuwd hoe het oogt met de drivers er in.
jeroen_d schreef:
.... Maar hij heeft erg weinig tijd, grote drukte op het werk...
altijd weer t zelfde gedoe, dat werk kost veel te veel vrije tijd :lol:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 12:19
door asterduc
jeroen_d schreef:
Ondertussen krijg ik waarschijnlijk volgende week een Griek op bezoek die MOB3W aan het bouwen is in plexiglas!
zozo Jeroen, jij hebt alvast jouw deel van die aan Griekenland aangereikte 750 mlj euro terug :lol:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 13:40
door b_force
Perspex, plexiglas? :P :wink:

Ziet er waanzinnig uit zich. Zou het zelf niet in de kamer willen, maar het heeft zeker wel wat.
Jeroen gaat internationaal? :wink:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 14:08
door Marp
b_force schreef:
Perspex, plexiglas? :P :wink:
Ze bedoelen gewoon polymethylmethacrylaat.:-$

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 14:10
door b_force
Marp schreef:
b_force schreef:
Perspex, plexiglas? :P :wink:
Ze bedoelen gewoon polymethylmethacrylaat.:-$
Ja, afgekort PMMA :wink:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 14:55
door dre
stiekem dat actieve filter nog getest?

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 14:58
door jeroen_d
Walt schreef:
Wellicht een idee om de spoelen op het passieve filter onderling te verdraaien, nu staan ze niet optimaal opgesteld.

Groeten Walter
Even wat toelichten over dit filter.

Je ziet dat de spoelen van laagdoorlaat en hoogdoorlaat ver van elkaar staan. Zo ver dat onderlinge beïnvloeding verwaarloosbaar is. Het kleine spoeltje voor de tweeter is zo klein en zit op een zo hoog werkgebied dat ook daar de onderlinge beïnvloeding heel klein is. Dit spoeltje ligt ook vlak, omdat ik meettechnisch heb vastgesteld dat de werking beïnvloed wordt als je hem 90 graden draait. Hij wordt dan effectief kleiner in waarde door de grote condensator die het veld verstoort.

De belangrijkste reden dat ze vlak liggen, is dat de hoogte van het filter minimaal blijft en daardoor het filtercompartiment laag kan blijven. Dat is optisch mooier.

Vergeet niet dat de laatste kleine wijzigingen gehoormatig zijn vastgesteld. Daarom heb ik het filter exact zo opgebouwd als dat het in de originele MOB3W zit.

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:01
door jeroen_d
dre schreef:
stiekem dat actieve filter nog getest?
Ja natuurlijk, al was het alleen maar om de goede werking te controleren voordat je zoiets helemaal naar Griekenland stuurt. Maar het maakt voor mijn oren geen verschil. De LM4562 klinkt exact als dit discrete geval. Het discrete geval heeft trouwens wel veel meer DC-offset. Ach, als hij er een goed gevoel bij heeft dan klinkt het ook goed.

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:03
door jeroen_d
b_force schreef:
Perspex, plexiglas? :P :wink:

Ziet er waanzinnig uit zich. Zou het zelf niet in de kamer willen, maar het heeft zeker wel wat.
Jeroen gaat internationaal? :wink:
Het heeft heel wat mailtjes over en weer gekost, zodat hij de juiste dimensies kon bepalen met deze andere opbouw. Maar ik vind dat het resultaat er mag zijn!

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:20
door jeroen_d
Ik kreeg zojuist nog een nieuwe foto binnen.

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Geplaatst: za 31 jul 2010, 15:23
door Henkjan
=P~