Komt het probleem dan uit de voeding van de 500V, die is enkelvoudig gelijkgericht met een mosfet en een Filter er achter.
SV572/3 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: SV572/3 SE
Dus: Waar moet ik het probleem nu gaan zoeken 
Komt het probleem dan uit de voeding van de 500V, die is enkelvoudig gelijkgericht met een mosfet en een Filter er achter.
Komt het probleem dan uit de voeding van de 500V, die is enkelvoudig gelijkgericht met een mosfet en een Filter er achter.
Re: SV572/3 SE
Ik denk niet dat je voedingsspanning het probleem is, dan had de versterker ook gebromd bij kortgesloten ingang. Het feit dat het dan ophoudt geeft aan dat de voeding schoon genoeg is.
Waar precies leg je die massa verbinding aan?
Waar precies leg je die massa verbinding aan?
Re: SV572/3 SE
Dit is een iets oudere foto, maar de massa zit nu links aan de strip naar het chassis, zonder weerstand., dat is de enige gemeten plaats waar contact met het chassis wordt gemaakt. Verder worden alle aardpunten eerst naar de strip gebracht.
Re: SV572/3 SE
Hoe zit het met de zwarte draad bovenin op de foto? Zit zowel aan ingang massa als uitgang massa ( blauwe draad) lijkt het. ..
Re: SV572/3 SE
Dat is de massa v/d luidspreker uitgang die ook weer aan de massa zit naar het stripje. Anders moest ik deze dwars door de kast naar de strip leggen.
Re: SV572/3 SE
Probeer toch eens de draad die @cool (scherp!) benoemt anders te leggen. Je kan 'm bijvoorbeeld rechts langs de bruine bufferelco's laten lopen naar je massastrip, of anders lokaal aan het chassis knopen. Van alle massa aansluitingen is de luidspreker min de minst kritische, terwijl die van je ingang het meest kritisch is. Als je dat gedaan hebt kan je even kijken of de brom verdwijnt als je het volume dichtdraait en geen bron hebt verbonden. Hoewel onze blik op de versterker is gericht, hoeft de gelijkrichter die problemen geeft zich niet in de versterker te bevinden met zulke lange antennes eraan in de vorm van luisprekersnoeren.
Verder zei je dat, als je pin 1 van de 6BM8 aan massa legt, de brom dan ook weg is. Kan je exact aangeven welke verbindingen je dan maakt en eventueel verbreekt?
Verder zei je dat, als je pin 1 van de 6BM8 aan massa legt, de brom dan ook weg is. Kan je exact aangeven welke verbindingen je dan maakt en eventueel verbreekt?
Re: SV572/3 SE
Ik heb het in rood aangegeven. Wat ik wel vreemd vind(al eens eerder getest) is dat als ik maar 1 ingang kortsluit de brom op de andere speaker bijna verdubbelt en de kortgesloten stil blijft, beide kortgesloten alles stil.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
Heb je nergens stopweerstanden gebruikt? Ik beginnen met 2k2 in serie met rooster van de ingangsbuis. Zo kort mogelijk op de buisvoet. Bij de penthode misschien nog wel belangrijker, want die is meestal steiler.
Re: SV572/3 SE
Oeps zit niet in deze tekening maar ik had er 1 van 1K geplaatst voor de SV572 in serie met het het rooster. maar niet voor de ingangsbuis. Dat kan ik nog proberen. 
Ik heb een stopweerstand van 1K geplaatst in serie voor het rooster van de triode en 1K voor de penthode, maakt geen verschil met het andere kanaal.
Ook heb ik de massa van de LS losgekoppeld, omdat iemand dat aangaf, maakt ook niets uit.
Ik heb een stopweerstand van 1K geplaatst in serie voor het rooster van de triode en 1K voor de penthode, maakt geen verschil met het andere kanaal.
Ook heb ik de massa van de LS losgekoppeld, omdat iemand dat aangaf, maakt ook niets uit.
Re: SV572/3 SE
En zonder bron aan de ingang (dus echt de stekkertjes eruit), en met het volume helemaal "dicht", nog steeds brom?
Re: SV572/3 SE
Ik test nu alles met de ingangs stekkers er uit en volume dicht.
Ik ga morgen 1 kanaal van de 6bm8 op de broodplank aansluiten om te zien wat dat uitmaakt.
Ik ga morgen 1 kanaal van de 6bm8 op de broodplank aansluiten om te zien wat dat uitmaakt.
Re: SV572/3 SE
Even wat alu folie er om frommelen met een draadje aan massa en je weet dan of het geen instraling is van buitenaf.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
Is de behuizing van de volumeregelaar verbonden met massa? Ik heb daar ook nog weleens ellende mee gehad. Je kunt ook de verbinding met de volumeregelaar even onderbreken en de ingang met een 47k weerstand met massa verbinden. Het kan namelijk ook nog uit je volumeregelprintje komen.
Re: SV572/3 SE
Ja, dat ook. Je hebt een niet te verwaarlozen magneetveld onder je chassis, dus als de bus van de potmeteras aan massa ligt maakt de mantel van de afgeschermde kabel een aardlus. Als die lus wat magneetveld oppikt dan gaat er een stroom door de mantel van de kabel lopen en heb je brom. Weer iets om te checken!
Re: SV572/3 SE
Bedankt voor deze info, ga ik checken.
Ik heb met aluminium folie een bus gemaakt en die over de buis geplaatst en op de massa aangesloten, deed helaas niets, maar dat betekent dat het niet van buiten de kast komt.
Ook heb ik 47K over de plus en min van de ingang op het printje geplaatst en dat deed ook niets. de plus en min vanaf de potmeter losgekoppeld.
Potmeter ligt uiteraard wel aan massa, maar de mindraden van het signaal maken geen contact met het chassis via de potmeter.
Kan het zijn dat de printjes die over de 6BM8 zitten, een soort van spoel vormen omdat de massa bijna rondloopt?
download/file.php?id=202452&t=1
Ik heb met aluminium folie een bus gemaakt en die over de buis geplaatst en op de massa aangesloten, deed helaas niets, maar dat betekent dat het niet van buiten de kast komt.
Ook heb ik 47K over de plus en min van de ingang op het printje geplaatst en dat deed ook niets. de plus en min vanaf de potmeter losgekoppeld.
Potmeter ligt uiteraard wel aan massa, maar de mindraden van het signaal maken geen contact met het chassis via de potmeter.
Kan het zijn dat de printjes die over de 6BM8 zitten, een soort van spoel vormen omdat de massa bijna rondloopt?
download/file.php?id=202452&t=1
Re: SV572/3 SE
Een spoel loopt rond.
Is er ergens een onderbreking dan is het geen spoel ,maar een massa vlak.
En voor de printen had je al problemen.
Zoek,zoek etc.
Is er ergens een onderbreking dan is het geen spoel ,maar een massa vlak.
En voor de printen had je al problemen.
Zoek,zoek etc.
Re: SV572/3 SE
Ik heb iets ontdekt wat ik vreemd vind, het gaat om het schema van de 500Vdie krijgt de min van de 900V maar ik heb de min ook nogmaals na
het filter aangesloten. Klopt dit wel, want het lijkt nu een lus. Wat rood is ligt aan massa.
het filter aangesloten. Klopt dit wel, want het lijkt nu een lus. Wat rood is ligt aan massa.
Re: SV572/3 SE
Het is inderdaad een lus, maar ik verwacht niet dat die je brom veroorzaakt. Ik zou eerst even naar de bus van je potmeter kijken als ik jou was, en kijken wat er gebeurt als je die van het chassis isoleert.
Re: SV572/3 SE
Vandaag de potmeter geïsoleerd van het chassis door een kunststof plaat te gebruiken(die kon ik verwisselen met het alu plaatje wat er achter zat.
Helaas geen verbetering. Toch nog een keer de ingang kortgesloten(pootje 1 naar massa, en dan is hij vrijwel stil)(ik heb de gelijkrichting van de 6BM8 gloei er weer afgehaald omdat deze in de weg zit om te knutselen(kast is vol). maakt het nog wat uit welke van de 2 massa draden van 500V ik van de massa haal, de ingang of de uitgang?
Helaas geen verbetering. Toch nog een keer de ingang kortgesloten(pootje 1 naar massa, en dan is hij vrijwel stil)(ik heb de gelijkrichting van de 6BM8 gloei er weer afgehaald omdat deze in de weg zit om te knutselen(kast is vol). maakt het nog wat uit welke van de 2 massa draden van 500V ik van de massa haal, de ingang of de uitgang?
Re: SV572/3 SE
Jammer dat dat niet werkte, het blijft een puzzel. Dus als je pin 1 met een draadje aan massa hangt verdwijnt de brom, maar als je het volume dichtdraait (waardoor pin 1 aan massa komt te hangen) verdwijnt de brom niet. Heel vreemd. ER moet nog iets zijn wat we niet zien met z'n allen.
