SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dus: Waar moet ik het probleem nu gaan zoeken :lol:
Komt het probleem dan uit de voeding van de 500V, die is enkelvoudig gelijkgericht met een mosfet en een Filter er achter.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Ik denk niet dat je voedingsspanning het probleem is, dan had de versterker ook gebromd bij kortgesloten ingang. Het feit dat het dan ophoudt geeft aan dat de voeding schoon genoeg is.

Waar precies leg je die massa verbinding aan?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dit is een iets oudere foto, maar de massa zit nu links aan de strip naar het chassis, zonder weerstand., dat is de enige gemeten plaats waar contact met het chassis wordt gemaakt. Verder worden alle aardpunten eerst naar de strip gebracht.
Bijlagen
binnen sv572-3.jpg
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: SV572/3 SE

Bericht door cool »

Hoe zit het met de zwarte draad bovenin op de foto? Zit zowel aan ingang massa als uitgang massa ( blauwe draad) lijkt het. ..
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dat is de massa v/d luidspreker uitgang die ook weer aan de massa zit naar het stripje. Anders moest ik deze dwars door de kast naar de strip leggen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Probeer toch eens de draad die @cool (scherp!) benoemt anders te leggen. Je kan 'm bijvoorbeeld rechts langs de bruine bufferelco's laten lopen naar je massastrip, of anders lokaal aan het chassis knopen. Van alle massa aansluitingen is de luidspreker min de minst kritische, terwijl die van je ingang het meest kritisch is. Als je dat gedaan hebt kan je even kijken of de brom verdwijnt als je het volume dichtdraait en geen bron hebt verbonden. Hoewel onze blik op de versterker is gericht, hoeft de gelijkrichter die problemen geeft zich niet in de versterker te bevinden met zulke lange antennes eraan in de vorm van luisprekersnoeren.

Verder zei je dat, als je pin 1 van de 6BM8 aan massa legt, de brom dan ook weg is. Kan je exact aangeven welke verbindingen je dan maakt en eventueel verbreekt?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb het in rood aangegeven. Wat ik wel vreemd vind(al eens eerder getest) is dat als ik maar 1 ingang kortsluit de brom op de andere speaker bijna verdubbelt en de kortgesloten stil blijft, beide kortgesloten alles stil.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SV572/3 SE

Bericht door Shadow »

R13 was in je originele schema 100k toch?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Klopt, is ook weer 100k. dit is een wat ouder schema zie ik.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door RobertD »

Heb je nergens stopweerstanden gebruikt? Ik beginnen met 2k2 in serie met rooster van de ingangsbuis. Zo kort mogelijk op de buisvoet. Bij de penthode misschien nog wel belangrijker, want die is meestal steiler.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Oeps zit niet in deze tekening maar ik had er 1 van 1K geplaatst voor de SV572 in serie met het het rooster. maar niet voor de ingangsbuis. Dat kan ik nog proberen. :goedzo:
Ik heb een stopweerstand van 1K geplaatst in serie voor het rooster van de triode en 1K voor de penthode, maakt geen verschil met het andere kanaal.
Ook heb ik de massa van de LS losgekoppeld, omdat iemand dat aangaf, maakt ook niets uit.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

En zonder bron aan de ingang (dus echt de stekkertjes eruit), en met het volume helemaal "dicht", nog steeds brom?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik test nu alles met de ingangs stekkers er uit en volume dicht.
Ik ga morgen 1 kanaal van de 6bm8 op de broodplank aansluiten om te zien wat dat uitmaakt.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

peterl schreef: za 26 okt 2024, 21:23
Ik heb de coupling op AC gezet bij de trigger, hier is de uitkomst.
Afschermhulzen heb ik helaas niet om te testen, dan zou ik ze moeten bestellen.
Even wat alu folie er om frommelen met een draadje aan massa en je weet dan of het geen instraling is van buitenaf.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door RobertD »

Is de behuizing van de volumeregelaar verbonden met massa? Ik heb daar ook nog weleens ellende mee gehad. Je kunt ook de verbinding met de volumeregelaar even onderbreken en de ingang met een 47k weerstand met massa verbinden. Het kan namelijk ook nog uit je volumeregelprintje komen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Ja, dat ook. Je hebt een niet te verwaarlozen magneetveld onder je chassis, dus als de bus van de potmeteras aan massa ligt maakt de mantel van de afgeschermde kabel een aardlus. Als die lus wat magneetveld oppikt dan gaat er een stroom door de mantel van de kabel lopen en heb je brom. Weer iets om te checken!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Bedankt voor deze info, ga ik checken.
Ik heb met aluminium folie een bus gemaakt en die over de buis geplaatst en op de massa aangesloten, deed helaas niets, maar dat betekent dat het niet van buiten de kast komt.
Ook heb ik 47K over de plus en min van de ingang op het printje geplaatst en dat deed ook niets. de plus en min vanaf de potmeter losgekoppeld.
Potmeter ligt uiteraard wel aan massa, maar de mindraden van het signaal maken geen contact met het chassis via de potmeter.
Kan het zijn dat de printjes die over de 6BM8 zitten, een soort van spoel vormen omdat de massa bijna rondloopt?
download/file.php?id=202452&t=1
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

Een spoel loopt rond.
Is er ergens een onderbreking dan is het geen spoel ,maar een massa vlak.
En voor de printen had je al problemen.
Zoek,zoek etc.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb iets ontdekt wat ik vreemd vind, het gaat om het schema van de 500Vdie krijgt de min van de 900V maar ik heb de min ook nogmaals na
het filter aangesloten. Klopt dit wel, want het lijkt nu een lus. Wat rood is ligt aan massa.
Bijlagen
voedingsschema sv572-3 tijdelijk.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Het is inderdaad een lus, maar ik verwacht niet dat die je brom veroorzaakt. Ik zou eerst even naar de bus van je potmeter kijken als ik jou was, en kijken wat er gebeurt als je die van het chassis isoleert.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Vandaag de potmeter geïsoleerd van het chassis door een kunststof plaat te gebruiken(die kon ik verwisselen met het alu plaatje wat er achter zat.
Helaas geen verbetering. Toch nog een keer de ingang kortgesloten(pootje 1 naar massa, en dan is hij vrijwel stil)(ik heb de gelijkrichting van de 6BM8 gloei er weer afgehaald omdat deze in de weg zit om te knutselen(kast is vol). maakt het nog wat uit welke van de 2 massa draden van 500V ik van de massa haal, de ingang of de uitgang?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Jammer dat dat niet werkte, het blijft een puzzel. Dus als je pin 1 met een draadje aan massa hangt verdwijnt de brom, maar als je het volume dichtdraait (waardoor pin 1 aan massa komt te hangen) verdwijnt de brom niet. Heel vreemd. ER moet nog iets zijn wat we niet zien met z'n allen.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: SV572/3 SE

Bericht door cool »

Misschien al voorbij gekomen maar is de brom 50 of 100hz?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

100 Hz
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: SV572/3 SE

Bericht door cool »

Dan is het geen straling lijkt mij....
Plaats reactie