Hypex Nilai Class D technology

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door timpert »

En het fnuikende van crossover vervorming is ook dat het niet of nauwelijks te herkennen is in de THD cijfers bij de typische vermogens waarbij vervorming wordt opgegeven (vaak 1W en Pmax).

Dat elk instrument een opbouw heeft van alleen maar even boventonen klopt niet, een gitaarsnaar bijvoorbeeld trilt net zo lief bij 3xf0 als bij 2xf0 en dat geldt voor heel veel akoestische en mechanische resonatoren. Een pijp die aan 1 kant open is (blaasinstrument, orgel) ondersteunt zelfs alleen maar oneven harmonischen. De mythe van de goede even harmonische versus de slechte oneven harmonische verdient een diep graf met een zware steen erop.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door timpert »

En?
Een klarinet onderscheidt zich in timbre door de afwezigheid van even harmonischen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door ds23man »

Ja, en daarom klinkt zo'n ding ook ruk. Net als een carillon trouwens en niet te vergeten kerkklokken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Laten we nu boventonen en harmonischen ieder even in hun waarde laten. De nummering daarvan is niet hetzelfde: De eerste boventoon (oneven) komt overeen met de 2e harmonische (even).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door jeroen_d »

ds23man schreef: wo 02 aug 2023, 18:16
Ja, en daarom klinkt zo'n ding ook ruk. Net als een carillon trouwens en niet te vergeten kerkklokken.
Geldt voor heel veel blaasinstrumenten met gesloten en open uiteinde. Ik vind ze juist heel mooi. De verhouding is nog veel bepalender.

Het is vooral de 2de harmonische waarvoor we vrij ongevoelig zijn als het gaat om onhoorbaarheid van vervorming. Een 4de harmonische wil je echt niet boven 0,1% hebben. Meestal is dat ook zo als het totaal van even harmonische niet boven 1% ligt. Vaak zie je het 10dB uit elkaar liggen. 2de op -45dB, 3de op -55dB en 4de op -65dB bv bij goede luidsprekers. En liefst nog 10dB lager voor alles boven de 2de orde harmonische als je het vrijwel onhoorbaar wil hebben.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef: za 29 jul 2023, 20:26
Waar lezen jullie dat dat Axign systeem iets wil doen aan het corrigeren van de luidsprekervervorming? Of iets van doen heeft met feed forward? Is niet anders dan een klasse-D met post filter feedback. En meer pretenderen ze niet. Alleen dan met een poging om de feedbackloop digitaal te implementeren. Wat het m.i. nodeloos gecompliceerd maakt en geen voordeel oplevert.
Ze beweren dat ze op die manier makkelijker een hoge-ordelus stabiel kunnen houden dan met een analoge opbouw, maar waarom is me nooit helemaal duidelijk geworden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door hannesie »

ds23man schreef: wo 02 aug 2023, 18:16
Ja, en daarom klinkt zo'n ding ook ruk. Net als een carillon trouwens en niet te vergeten kerkklokken.
Ik kan hier erg van genieten.
https://soundcloud.com/user-681815909/b ... ov-feidman

Mijn broer bespeelde dit instrument
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

MarcelvdG schreef: wo 02 aug 2023, 21:03
Ze beweren dat ze op die manier makkelijker een hoge-ordelus stabiel kunnen houden dan met een analoge opbouw, maar waarom is me nooit helemaal duidelijk geworden.
Een digitaal filter heeft inherent extra delay t.o.v. een analoog filter. Ook al is het maar klein. En in een regellus kun je delay juist missen als kiespijn. Een F.I.R. filter kun je eigenlijk wel vergeten. Een I.I.R. filter kan ik mij nog wel iets bij voorstellen maar dat is principieel eigenlijk hetzelfde als analoog.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door MarcelvdG »

Het grootste probleem wat vertraging betreft was de terugkoppel-ADC. Daarvoor hebben ze iets heel creatiefs ontworpen. Ik ben ooit (ergens voor eind 2013) bij een ontwerpbespreking van die ADC geweest, maar daar mag ik je helaas niets over vertellen. Misschien staat het inmiddels ergens in een octrooi beschreven.

Het argument voor een digitale lus was vooral de reproduceerbaarheid ervan, en misschien ook het gemak waarmee de coëfficiënten kunnen worden aangepast. Maar ja, op zich is een analoog geïntegreerd filter met een goede afstemautomaat ook reproduceerbaar te maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door dre »

Nog steeds niemand? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Shadow »

Die een setje heeft? Nee ff andere bezigheden en prio's
Robbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30
Locatie: Haarlem

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Robbie »

Beste forummers,

Op blz 12 van dit draadje heb ik gemeld dat de Nilai binnen was en dat ik er op terug zou komen, nu bij deze.. Voordat de Nilai verscheen heb ik het nooit kunnen opbrengen langer dan 2-3 uur te luisteren, dan kreeg ik last van luistermoeheid of had ik de muziek zo vaak gehoord dat het niet meer interessant was. Om mijn ervaring met mijn versterkers in chronologische volgorde op te sommen:
Sinclair (rommel), Pioneer tuner versterker SX 6000 (prachtig apparaat en best muzikaal), Pioneer versterker (een mooi degelijk ding met beroerd hoog), Rennwald dc met ELS (zelfbouw met QE 06/50 oftewel 807 eindbuizen, levensgevaarlijk, maar wel muzikaal) en Bose eindtrap voor het laag (< 150 Hz best redelijk), Musical Fidelity B200 (onbetrouwbaar), Miracle buizen versterker ITA45 (muzikaal, maar te warm geluid), Zelfbouw met 3886 (Elektuur print, behoorlijk veel kleuring), Hypex Ucd 400 HG (indrukwekkend stereobeeld, maar pittig hoog) en uiteindelijk de Nilai.

Even tussendoor; Ik heb 4 weken niet geluisterd omdat de akoestiek tijdelijk heel beroerd was, ons bankstel was naar de stoffeerder en wat maakt dat een verschil... Het geluid was een soort soep, ik had me nooit kunnen voorstellen hoe groot die invloed is.

Maar goed, de Nilai dus.. Het bankstel weer terug en weer gaan luisteren, en ja hoor... het eerste dat opvalt is, dat alles zo natuurlijk klinkt, niets overdreven en dus ook een iets minder indrukwekkend stereobeeld dan bij de Ucd, het klopt allemaal gewoon. En onderschat dit niet als je naar een vleugel luistert, je hoort het uitklinken van de noten en wanneer de pedalen worden gebruikt dan sterven de noten veel sneller uit. Stemmen staan als een huis, zelfs sopraan saxofoons en klarinetten klinken goed. Dus mijn ervaring is, een geweldige versterker. Ik kan weer uren luisteren en blijf nieuwsgierig naar cd's die ik eigenlijk al lang ken en voorheen niet meer interessant waren.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Leeuwarden »

Ach, verandering van spijs doet eten. Op naar de volgende tussenstop…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Mwah, die Nilai is sowieso een veel schonere versterker dan die op het lijstje wat Rob geeft. Dus het mag ook wel!

Leuk verslagje Rob!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door ds23man »

Denk dat we inmiddels wel op het max haalbare zitten met de Nilai, NCOREx en de Purifi. Je moet wel heel erg je best doen met een AB versterker om dat te halen. Moet zelf de Nilai nog beluisteren, heb geen passieve luidsprekers meer anders had ik ze hier al gehad in de pre productiefase. Binnenkort een luistersessie inplannen bij Hypex om een vergelijk te doen op die theepotten van Vivid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Vond in een direct AB vergelijk de Purifi duidelijk uitsteken boven de NCore. En ik was niet de enige. Dus die NCore valt af in dat rijtje w.m.b.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door dre »

Hier ook. :goedzo:

De Vivid luidsprekers vind ik altijd wel heel fraai trouwens. 8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: zo 13 aug 2023, 16:02
Vond in een direct AB vergelijk de Purifi duidelijk uitsteken boven de NCore. En ik was niet de enige. Dus die NCore valt af in dat rijtje w.m.b.
Heeft die Purifi dan meer “emotie” dan Ncore en ook de laatste versies van UCD? Ik bedoel, Ncore doet alles goed, niks mis mee maar ik mis de “betrokkenheid”…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door dre »

In transparantie vond ik ook verschil zitten.
Jan,emotie is voor slappelingen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Emotie is voor mij niet het goede woord al zullen sommigen dat wel zo duiden. Het is eigenlijk wat Rob hierboven aangaf m.b.t. de Nilai. De Purify klinkt meer ontspannen en gemakkelijker. Detail en stemmen rollen er als vanzelf op een natuurlijke manier uit. Heeft gewoon meer autoriteit en finesse. In vergelijk daarmee klonk de NCore meer gestressed, gespannen en met minder finesse. Het vloeit gewoon minder.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Fedde »

Welke NCore heb je het hier over? NCoreX, of een van de oudere types?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Leeuwarden »

Nc502mp
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef: zo 13 aug 2023, 16:51
Jan,emotie is voor slappelingen. :mrgreen:
Wel ja, noem mij maar een slappeling… 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Nilai Class D technology

Bericht door Pjotr »

Fedde schreef: zo 13 aug 2023, 17:06
Welke NCore heb je het hier over? NCoreX, of een van de oudere types?
HY252mp

https://www.soundimports.eu/nl/soundimp ... 2-2ch.html
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 13 aug 2023, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie