Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Pjotr »

Jamesblond schreef:
Ja, een kilo of veertien in de vorm van een Dynaudio monitor. Maar of dat genoeg is om de trilling te dempen betwijfel ik. Die XXLS12 verplaatst aardig wat lucht! Ik mag hopen dat mn monitor en niet vanaf kukelt :mrgreen:
Daarom altijd 2 XXLS12 tegenover elkaar gebruiken in 1 kast, zodat de versnellingskrachten elkaar opheffen :twisted:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Ik heb nu even een serieuzer probleem:
Kast nr 2 gaan monteren. Eén inslagmoer is losgekomen en daarin zit nu een bout, die toch al stroef draaide. Ik krijg 'm er nu met geen mogelijkheid meer uit. Verder vastdraaien wil ook niet. Hoe tackel ik dat nu weer??

Ik vind zowieso dat de meeste bouten (ook kast 1) stroef lopen. Er is blijkbaar wat PU-lijm in de schroefgaten terecht gekomen en daar draai je zo ongeveer je bouten op kapot.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Pjotr schreef:
Jamesblond schreef:
Ja, een kilo of veertien in de vorm van een Dynaudio monitor. Maar of dat genoeg is om de trilling te dempen betwijfel ik. Die XXLS12 verplaatst aardig wat lucht! Ik mag hopen dat mn monitor en niet vanaf kukelt :mrgreen:
Daarom altijd 2 XXLS12 tegenover elkaar gebruiken in 1 kast, zodat de versnellingskrachten elkaar opheffen :twisted:
Volgende keer.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Walt »

Een doordraaiende inslagmoer, dat is echt een groot probleem! Ik zou zo geen simpele oplossing weten behalve afslijpen of uitboren van de bout, wel zal de korf van je driver dan wat schade oplopen.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Walt schreef:
Een doordraaiende inslagmoer, dat is echt een groot probleem! Ik zou zo geen simpele oplossing weten behalve afslijpen of uitboren van de bout, wel zal de korf van je driver dan wat schade oplopen.
Zoiets zat ik ook aan te denken. Heb alleen geen slijptol en weet ook niet wie die wel heeft. Niet echt zin om die ook nog te gaan kopen of huren voor één klote bouteje. En dan: hoe voorkom ik dat dit nog eens gebeurt? Het gat volstoppen met houtreparatiepasta en opnieuw uitboren, nieuwe inslagmoer erin, etc...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Walt »

Tjsa, beetje het risico van zelfbouw, het gaat niet altijd goed natuurlijk.

Je kan de unit een stukje verdraaien, dan heb je nieuw vlees voor alle boutjes. Ik lijm zelf de inslagmoeren altijd vast met Bison 2 componenten lijm, die zijn nog nooit losgekomen, wel zorgen dat de lijm niet in de inslagmoer komt, dit is bij jouw gebeurd vrees ik.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Ik neem aan dat de inslagmoer uit het hout gedrukt is? Dan kun je met wat trukendozen proberen hem terug te trekken als je een "hefboom" onder de bout krijgt. Heb dit in het verleden wel eens aan de poot gehad met PA kasten. Overigens ben ik van mening dat die dingen gewoon niet thuishoren in een hifi kast.....
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Ik heb de inslagmoeren stuk voor stuk stevig in het hout gedrukt met een lijmklem. Leek vast genoeg te zitten. Kennelijk niet. Als dit werkt in PA, waarom dan niet in Hifi? De werking ervan is toch niet anders? Ik ben ze al in genoeg duurdere (fabrieks) hifi kasten tegengekomen.

Of het lukt met een hefboom heb ik nog niet geprobeerd. Heb wel al een wat schrapend geluid gehoord bij draaien. Dus ik vrees met grote frezen dat de inslagmoer mooi hout aan het uitvreten was en nu met geen mogelijkheid meer vast te krijgen is. Ik neig naar uitboren. Hoe dan verder, dat zie ik daarna wel weer.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door flamingbeatz »

Ik heb er over na zitten denken om een alu ring te laten maken met getapte gaten voor montage van de drivers. Eerst de gaten in het hout boren en de ring dan aan de binnenkant in het hout schroeven voor het inelkaar zetten van de kast. Kan ook aan de voorzijde overigens maar dan sealt het misschien wat moeilijker. Does that make sense?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Jamesblond schreef:
Ik heb de inslagmoeren stuk voor stuk stevig in het hout gedrukt met een lijmklem. Leek vast genoeg te zitten. Kennelijk niet. Als dit werkt in PA, waarom dan niet in Hifi? De werking ervan is toch niet anders? Ik ben ze al in genoeg duurdere (fabrieks) hifi kasten tegengekomen.

Of het lukt met een hefboom heb ik nog niet geprobeerd. Heb wel al een wat schrapend geluid gehoord bij draaien. Dus ik vrees met grote frezen dat de inslagmoer mooi hout aan het uitvreten was en nu met geen mogelijkheid meer vast te krijgen is. Ik neig naar uitboren. Hoe dan verder, dat zie ik daarna wel weer.
In de PA wereld wordt altijd multiplex gebruikt, dan klemmen die dingen over het algemeen goed. Bovendien sloeg ik die dingen er niet in maar trok ze eerst in het hout met een onderlegring voordat ik de speakers monteerde.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ray5150 »

Jamesblond schreef:
En dan: hoe voorkom ik dat dit nog eens gebeurt? Het gat volstoppen met houtreparatiepasta en opnieuw uitboren, nieuwe inslagmoer erin, etc...
Propje papier erin, en later schoondraaien met een tap ?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Prop papier? Wat is daar de functie van?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Pjotr schreef:
Jamesblond schreef:
Ja, een kilo of veertien in de vorm van een Dynaudio monitor. Maar of dat genoeg is om de trilling te dempen betwijfel ik. Die XXLS12 verplaatst aardig wat lucht! Ik mag hopen dat mn monitor en niet vanaf kukelt :mrgreen:
Daarom altijd 2 XXLS12 tegenover elkaar gebruiken in 1 kast, zodat de versnellingskrachten elkaar opheffen :twisted:
Dat heb ik overigens nog steeds niet helder. Want als je 2 drivers in fase tegenover elkaar in één kast schroeft, worden de krachten toch twee keer zo groot? Als volgt;
Als beide conussen naar binnen bewegen wordt de druk in de kast hoger dan wanneer één conus dat doet. Zelfde met naar buiten bewegen: twee conussen veroorzaken een grotere onderdruk in de kast dan één conus. En als je beiden uit fase schakelt werkt het hele ding niet meer.

Dus: hoe zit dat nou..?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Pjotr »

Het gaat om de versnellingskrachten van de korf op de kast. Dus de kracht waarmee de speaker zelf zich a.h.w. afzet, niet de conus.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Je hebt 2 soorten ''trillingen'' van de kast

Onder of overdruk daardoor willen de ''planken'' naar binnen of buiten bewegen, deze ga je tegen met nog dikkere kast bracing en loodbitumen.

De bewegingen van de gehele speakerkast word tegen gegaan door zwaarte kracht, een membraan +- 150 gram beweegt 20/ 40 x per seconden naar binnen en buiten enkele millimeters tot ruim en meer als 1 centimeter.
De kast voel je bewegen omdat de membraam heen en weer beweegt actie en reactie, de wet van Newton, wat gebeurd er als je aan de andere kant van je kast dezelfde speaker monteert, beide membranen bewegen de andere kant op, die krachten heffen elkaar op, de kast staat 99,9999999% stil.
De enige resonanties die je zou voelen van de kast is dus onder en overdruk.

De trillingen die je voelt bij een kast zijn grotendeels bewegingen die de membraan maakt, wet van newton.
En niet onder en overdruk.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Dus: een driver beweegt naar buiten, de andere naar binnen..?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Jamesblond schreef:
Dus: een driver beweegt naar buiten, de andere naar binnen..?
Nee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Pjotr »

Jamesblond schreef:
Dus: een driver beweegt naar buiten, de andere naar binnen..?
Nope ze bewegen tegelijkertijd naar binnen en tegelijkertijd naar buiten. Maar omdat ze tegenover elkaar zitten is de totale kracht van beide korven samen op de kast... 3x raden :D
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Heb 'm uitgeboord. Gelukkig geen schade aan de korf.
IMG_7237.JPG
Lijkt me slim om uit voorzorg alle inslagmoeren en bouten maar te vervangen. Dit is niet de enige die stroef liep door verdwaalde PU-lijm.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Kappa7 »

Volgende keer als de lijm droog is even een tap door de moer jagen voor de bouten er in mogen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Pjotr »

Dasmooi =D> Nog een geluk dat het geen inbus was, die krijg je er niet zomaar uitgeboord.

Tegen dat vollopen met lijm of verf draai ik er meestal tijdelijk nylon schroeven in. Maar eigenlijk gaan die inslagmoeren er altijd pas op het laatste in.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Was wel een inbus. Was :mrgreen:
De inslagmoeren hadden ook als laatste gemoeten. Maar omdat de baffles niet helemaal lekker leken te passen, heb ik de houten omgekeerd in de moeren gedraaid, van binnen naar buiten, om de buitenste baffle op uit te lijnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Pjotr »

Dan was het een Chinese bamievariant. In een echte krijg je niet zomaar een boor. Of heb je er omheen geboord? :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

En die inslagmoer was ook van bamikwaliteit, de punten liggen bijna plat! :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”