Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Wat is het eigenlijk voor geluid wat je hoort? Geruis, gefluit? Opstaande randjes in de poort zijn bij hoge luchtsnelheden wel een probleem, eigenlijk net zoals scherpe randen aan de uiteinden: Veroorzaakt juist turbulentie!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

Kan ook een lekje zijn in de luidspreker.....
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door markbakk »

Misschien is het goed om na te gaan op welk niveau deze stoorgeluiden zitten ten opzichte van je referentieniveau. Goede kans dat je er met muziek (of films) nooit wat van gaat merken. Of ga je hele dagen naar sinussen op 20Hz luisteren?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Het is een soort puffend geluid. Het lag dus aan het afgespeelde fragment of mogelijk gewoon de druk op mijn oren.
Ik heb net een oude testcd van mij erop los gelaten en ik hoor hierbij pas bijgeluiden als de woofer ook echt zeer heftige uitslagen maakt en deze dus aan zijn grens komt. Maar dan praten we over hoge geluidsdrukken bij zeer lage frequenties. Ten eerste is dat boven mijn normale luisterniveau en ten tweede is dat subwooferterrein.

Conclusie: het afronden van de baspijp aan de binnenkant zal zeker wel effect hebben, maar ik heb met muziek nog geen enkel bijgeluid gehoord. Ik denk dat ik het dus toch maar laat.
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door m_cruiser »

Mooi resultaat hoor!
Ik ga me ook eens wagen aan schilderen, welke verven en middelen heb je nu uiteindelijk gebruikt?
Als ik het goed gelezen heb heb je 10% Owatrol gebruikt? Dat is toch deze?
Grondverf? Ik heb ook gelezen om daar ook al Owatrol in te mengen.
Je kopse kanten met wat heb je die eerst gedaan?

Thx
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Dankjewel!

Ik heb grondlak en hoogglans wit van histor gebruikt en inderdaad de owatrol van jouw linkje.

Ik heb in de grondlak geen owatrol gedaan, omdat ik verwachtte nog heel veel te moeten plamuren. Dan is de veel langere droogtijd een groot nadeel t.o.v. het voordeel van die toevoeging.

Op de bovenkant heb ik een dun plaatje berkentriplex gedaan om de kopse kanten van het buighout weg te werken. De kopse kanten aan de zijkant van de baffle zijn na het gronden geplamuurd met lakplamuur van alabastine.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door JeroenGRT »

Hoe is het met het filter afgelopen? Heb je er al een op maat gemaakt?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Vorige week maandag ben ik bij Jeroen_D langsgeweest om de speakers te laten meten. Was een erg leerzame avond. Afgelopen weekend heb ik het filterontwerp van hem gekregen, dus ik ga z.s.m. alle componenten bestellen.
Curve filter Jeroen 21-6.png
De verwachte frequentie curve op 0(rood), 15(groen) en 30 graden(zwart)

Ik heb goed nagedacht hoever ik wil gaan met investeren in hoge kwaliteit componenten, want mijn akoestiek is nog niet geweldig. In de huidige akoestiek kan ik waarschijnlijk geen lekker laag krijgen zonder ruimtecorrectie. De ruimtecorrectie corrigeert het complete spectrum, dus ook het mid en hoog wat met supercondensatoren e.d. waarschijnlijk veel mooier klinkt zonder de correctie. Dus ik haal in de huidige situatie nog niet alles eruit, maar tezijnertijd wil ook verbeteringen aanbrengen wat betreft akoestiek. Dus daarom wil ik gelijk investeren in allemaal topcomponenten:
- Op het mid komt een mundorf evo oil in serie (heb ik al) en een mundorf evo silver gold oil.
- Voor het hoog wil ik graag de nieuwe mundorf Supreme Evo Silver gold oil, Die is erg compact en geeft naar verwachting en een ultraruimtelijk geluid.
Het is best een investering, maar Jeroen heeft me verteld dat ik het verschil tussen een supreme SGO en een normale supreme zeker ga horen op mijn speakers. De levertijd van de Supreme evo silver gold oil (Sesgo) is naar verwachting 2 weken. Daar wil ik wel op wachten.

Ik heb door tijd gebrek vanmorgen pas weer mijn speakers aan kunnen sluiten. Is gelijk weer genieten.
Kopie  van IMG_1352.JPG
Nu met een nog simpeler passief filter: alleen een condensator in serie voor de tweeter, de overgang van woofer en mid doe ik actief op mijn versterker. Het overnamepunt heb ik op 500hz gezet, wat de filterhelling is weet ik niet en kan ik ook niet instellen helaas.
IMG_1407 - kopie.JPG
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door JeroenGRT »

Wat gaat zo'n filter met betere componenten nu ongeveer kosten? Weet eigenlijk niet meer wat ik destijds voor het standaard vertigo filter betaald heb.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door jeroen_d »

In de oorspronkelijke Vertigo zat een 3,3uF tri-ref met een 0,68uF KPSN erlangs. Dat wordt nu vervangen door een enkele 3,3uF Mundorf Supreme SGO. De tri-ref is ook al geen misselijke condensator, maar gezien de ervaring met Mundorf AMT hoog gaat die Mundorf Supreme SGO het muzikaal op een stuk hoger niveau brengen als voor deze condensator wordt gekozen.

Op de spoelen wordt bezuinigd, in plaats van tritec spoelen een I-punkt voor het laag en voor het mid 0,7mm Jantzen luchtspoelen.

Dan zijn de condensators voor de mid wat duurder, een 33uF Mundorf EVO oil in plaats van de oorspronkelijke 47uF Audyn Cap QS, maar dat scheelt ook niet veel meer dan een tientje.

Het is denk ik geen wereld van verschil qua prijs met het oorspronkelijke filter, wel duurder natuurlijk. Het filter is ook wat anders van opzet voor het midhoog: een eerste orde hoogdoorlaatfilter met impedantie correctie voor correcte werking hiervan in plaats van een tweede orde filter met een grotere seriecondensator.
De componentkeuze is ook gekozen vanuit een wat andere filosofie, waarbij vooral afgeweken wordt van het uitgangspunt dat alles van Intertechnik moet komen. Van dat merk wordt nu alleen de I-punkt spoel voor het laag betrokken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Henkjan »

dus gewone draad spoelen? wel met lak?

I-kern spoelen zijn idd prima, die blijven tot vrij hoge vermogens netjes werken zonder vervorming, dit is ooit uitgebreid getest in de HH (en ook in een oude IT catalogus (je weet wel, zo'n papieren ding van voreger) staan een aantal bruikbare meetresultataten), waren van de kernspoelen overall de beste imho. btw: Mundorf heeft toch ook I-kern spoelen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:

................. btw: Mundorf heeft toch ook I-kern spoelen?
Met 2x zo duur Mundorf ijzer er in? :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
dus gewone draad spoelen? wel met lak?

I-kern spoelen zijn idd prima, die blijven tot vrij hoge vermogens netjes werken zonder vervorming, dit is ooit uitgebreid getest in de HH (en ook in een oude IT catalogus (je weet wel, zo'n papieren ding van voreger) staan een aantal bruikbare meetresultataten), waren van de kernspoelen overall de beste imho. btw: Mundorf heeft toch ook I-kern spoelen?
Die zijn 30% duurder maar lijken verder volkomen identiek. Mundorf gebruikt net wat andere draaddiktes maar als ik dat meeneem dan gaat het om kernmateriaal dat vrijwel dezelfde magnetisatie geeft. Het verschil zal naar verwachting zeer klein zijn en misschien niet eens hoorbaar. Ik heb nooit de gelegenheid genomen om A/B te testen. Die van Intertechnik lijken me een 'safe bet'. Een mogelijk voordeel van de Mundorf spoelen is dat ze gebakken zijn waardoor de wikkelingen veel vaster liggen dan bij die van Intertechnik, niet onderling kunnen trillen, net als bij de Jantzen spoelen standaard het geval is.

-edit- nog wat meer de kernen vergeleken: de 130/46 I-kern van Intertechnik is groter van formaat dan die van Mundorf, het lijkt dus meer op ouderwets blik waarvan je meer nodig hebt voor dezelfde magnetisatie. Of dit een voordeel is of een nadeel, ik weet het niet. Minder verzadiging/hysterese wellicht voor de 'blikkern' tov de Mundorf ferro-magneet? Helaas hebben we geen meetresultaten om te vergelijken.

-edit2- nog wat beter gekeken, die van Mundorf lijken van exact hetzelfde kernmateriaal gemaakt te zijn, alleen wat hogere magnetisatie want ze zijn kleiner. Conclusie: ik zou gewoon blijven bij de Intertechnik.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik heb alle filteronderdelen binnen, op de tweetercondensator na.
Zodoende ben ik nu aan het puzzelen hoe ik het beste alles kan situeren in het filter. Kunnen jullie me advies geven hoe ik de spoelen het beste t.o.v. elkaar kan neer leggen/zetten?

A= spoel in serie met woofer
E= spoel in serie met mid
H= spoel parallel met mid(loopt volgens mij maar weinig stroom door heen, dus zou niet zo gevoelig moeten zijn voor interferentie met andere spoelen)
L = spoel parallel met tweeter

Overigens zijn condensator B en J in de foto dezelfde, dit is echter alleen voor de foto. Ik heb de bascondensator even op de plaats van de tweetercondensator gezet omdat deze qua maat redelijk overeenkomt.
Versie A
Versie A
versie B
versie B
Ik kan natuurlijk ook nog één van de spoelen rechtopzetten, mocht dat nodig zijn.

Welke versie ziet er volgens jullie beter uit?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Heb je de beschrijving van E en H niet omgewisseld?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

De letters kloppen. De spoel in serie met mid is veel lager in waarde. Overigens heb ik zelf de voorkeur voor versie A, maar ik heb weinig kennis van de interferentie van spoelen onderling.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door jeroen_d »

Het is denk ik lood om oud ijzer. Als je de positionering van A optisch mooier vindt en logischer, dan zou ik die nemen. Ik zou de spoel van de tweeter dwars zetten.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

En het filter zit in elkaar!
IMG_1422 - kopie.JPG
Voorlopig nog wel met een bipolaire condensator voor de tweeter. Het hoog klinkt nog erg plat(was te verwachten), maar het midden is echt zo mooi open!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door markbakk »

Lekker, kroonsteentjes! :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

Maar ik zie ook gesoldeerde componenten. :idea: :think:
Ik vind het bijna zonde van die mooie spullen om dat dan zo af te raffelen. :-k

kom op, je kan veel beter dan dit.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Jongens, het komt goed. :bakkie:

Ik ben van plan om eerst filterplankjes te maken voor buiten de speakers zodat ik nog wat ideeën van Jeroen kan uitproberen. Ik kan de filters namelijk niet zomaar buiten de speakers leggen aangezien er dan grijpgrage peutervingertjes ermee aan de haal gaan. Zondag was te kort dag om dit echt heel netjes te doen, daarom even deze snelle oplossing om toch al lekker geluid te hebben. :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door jeroen_d »

Heel verstandig om het zo aan te pakken, zo kan er nog prima afgestemd worden met de weerstanden voordat het definitief in de kast gaat.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door markbakk »

rodi schreef:
Jongens, het komt goed.
Maar kroonsteentjes zijn prima hoor! Ik heb ze zelf ook. :-"
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Vooral die met een kurken onderlaag..... :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Vandaag zijn er wat spullen van Rumoh binnen gekomen, kortom dus ik kan weer gaan knutselen aan tijdelijke filters buiten de kast. Van Jeroen heb ik een spoel en wat condensatoren te leen om een andere afstemming van het laag uit te proberen en van Rumoh heb ik bijna alles wat ik nog miste binnen om de boel helemaal perfect in orde te maken.

Ik ga nu nog geen perfectie nastreven wat betreft hoe het filter er van binnen uitziet. Ik ga bij het uiteindelijke filter het proberen supernetjes te maken zoals ik gezien heb bij de filter van Troels Gravesen en ook bijvoorbeeld Mechanical zijn Galactica's.

De werkplaats:
IMG_2116 - kopie.JPG
En iets moois:
IMG_2118 - kopie.JPG
Ik ga lekker knutselen de komende dagen! :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”