Barry2001 schreef:PA4URK schreef:Wat is het hier oorverdovend stil! Zijn de projecten jammerlijk gestrand aan verre kusten, waren de financiën uiteindelijk niet toereikend, hebben de toehoorders en raadgevers hun biezen gepakt en zijn zij vertrokken naar verre oorden om het aankomende herfstige jaargetijde te ontlopen?
Vinculum heeft z'n bestelde componentjes binnen en is druk aan het bakken en braden. Denk ik

@PA4URK:Nee, nee en hoop het niet.

@Barry2001:Ja en nee.
Ok ik zal het uitleggen. Voor de buizenversterker heb ik bijna alle spullen binnen. Ik moet de ijzerwaren (trafo's e.d.) nog bestellen. Dit zal alleen pas volgend jaar worden omdat ik over 6 weken ga verhuizen/verbouwen. Dus even de hand op de knip en ook de tijd besteden aan opruimen/inpakken.
Maar ik heb niet stil gezeten!! Ik ben namelijk druk bezig geweest om de rest van de set klaar te maken voor de komst van het paradepaardje, de KT88. Wat is er gedaan dan? Laat ik even vlug vertellen hoe dadelijk het geluidssignaal zal lopen:
* De bron is nog steeds mijn MediaCenter. Deze heeft nu inmiddels wel een ander kastje gekregen (althans, deze zit in de afrondende fase).
* Vanaf de bron gaat het naar iets compleet nieuws. Het digitale (optisch of coax) bronsignaal gaat naar een miniDIGI bordje. Deze stuurt het signaal weer door naar de miniDSP. Velen hier zijn bekend met de werking en de kracht van dit verbazingwekkende bordje. Deze 2 bordjes zitten samen met een printplaat ontworpen door Knuisje in een chassis. Deze laatste print schakelt tussen de 4 digitale ingangen en 2 analoge, regelt het volume en geeft de ingangskeuze en volume weer op een LCD. Hij zorgt er ook voor dat deze functies via een afstandsbediening te regelen zijn.
De miniDSP zal het signaal splitten in hoog en laag (actief filteren dus). Het chassis hiervoor is nagenoeg klaar.
* De laagoutput van de miniDSP gaat naar een GainClone eindversterker. Deze heeft een compleet chassis. Het enige wat nog gedaan moet worden is het notenhout in de lijnzaadolie zetten (zie de foto's hoe dit chassis eruit ziet).
* De hoogweergave (vanaf zo'n 250hz) zal door de KT88 versterkt worden.
* De luidsprekers (Concaeve Rapide) zijn nu ook "omgebouwd" om met actieve filtering aangestuurd te kunnen worden.
Jullie zien dus dat ik zeker niet stil gezeten heb. Uiteindelijk zal er mogelijk ook nog een mooi bijpassend meubel komen maar dat moet nog ontworpen worden. De foto's hieronder tonen dus hoe elk van de 5 chassis eruit komen te zien. Afgezien van wat er op het houten plankje komt te staan (trafo's, harde schijf, of zelfs helemaal niets) zijn de kastjes identiek.
Op de foto's zie je voorop een papiertje liggen. Dit word vervangen door een 2mm dikke alu plaat met indien nodig uitsparingen gefreesd voor bijv. de buizen, display etc. Deze zal blind en enigszins zwevend gemonteerd worden.
Ik vermeld er nog even bij dat de foto's de werkelijkheid totaal geen recht aan doen! De kastjes zijn gemaakt van een plaat aluminium. Zelf gebogen en gespoten. De lak is Hamerite hamerslag zwart.
Voortgang genoeg?
