Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
Ik zit nog steeds een beetje in mijn maag wat nu wijsheid is omtrent de voedingskabels/connectoren tussen de voeding en de versterker.
Voor de hoogspanning heb ik iets nodig wat 400V 200mA minimaal aan kan en voor de gloei is het 6,3V 4A. En dan nog een aarde kabel waarschijnlijk. Op het chassis heb ik eigenlijk maar plek voor iets wat max 4 cm hoog is en tussen de 4 & 6 cm breed. Ook het liefst beide spanningen in 1 connector. Iemand nog een idee? Ohja en ook nog het liefst bij een makkelijke leverancier. 8)
Let svp op dat je in je versterker de "plug" gebruikt, maw dat de "socket" aan de kabel zit. Dat als de kabel een keer los hangt (wat je eigenlijk ook niet wilt omdat je voeding dan onbelast is) je niet direkt die hoge gelijkspanning open en bloot hebt liggen.

Wat denk je van deze Hirschmann connector, heeft een contact rating van 400v DC: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=739324
Met deze stekker: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=739316
Bijlagen
739324_LB_00_FB_EPS.jpg
739324_LB_00_FB_EPS.jpg (7.25 KiB) 744 keer bekeken
bla.jpg
bla.jpg (7.42 KiB) 744 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Deze had ik al gezien maar de rating is 400VDC en 250VAC dus die komt te kort.
99% van de connectoren gaan maar tot 250VAC.
Qua aantal polen zal het ook net (niet) gaan. 2 voor de hoogspanning en minimaal 2 (maar liefst 4) voor de gloei en dan zit ik nog met massa...

Ik zat ook al te denken om de gloeispanning onder te brengen in de versterker in de vorm van een kleine trafo maar dit is vrij omslachtig en neemt kostbare ruimte in in de toch al niet heel ruime kast.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
Deze had ik al gezien maar de rating is 400VDC en 250VAC dus die komt te kort.
99% van de connectoren gaan maar tot 250VAC.
Qua aantal polen zal het ook net (niet) gaan. 2 voor de hoogspanning en minimaal 2 (maar liefst 4) voor de gloei en dan zit ik nog met massa...

Ik zat ook al te denken om de gloeispanning onder te brengen in de versterker in de vorm van een kleine trafo maar dit is vrij omslachtig en neemt kostbare ruimte in in de toch al niet heel ruime kast.
Je moet er dan 2 gebruiken he, de gloeispanning apart. Maar hoe wil je dat doen dan, de gelijkrichter en elco's bij de versterker in en alleen de trafo apart?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Nee ik hou letterlijk het schema aan. De scheiding die hier staat word ook de letterlijke scheiding.

Ik zie net dat ik genoeg heb aan 6 polen... ;) B+, massa en 2x 2x6,3V.
Of 4 polen met een enkele spanning van 6,3V Ik heb zelf de keuze wat trafo betreft.
Bijlagen
KT88 SE Triode.gif
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Ja, dan praat je toch over hoogspanning DC (geen AC) wat over de connector moet?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ahum euh sorry. Klopt. Beetje zelf verkeerd gelezen. Maar is het niet een beetje krap om er ook precies 400V doorheen te jagen als deze maar tot aan 400V getest is?

Hmm dan zou ik maar 1 enkele 6,3V doen want dan past alles mooi in deze ene stekker. Nu nog een geschikte kabel en we zijn er....
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Vinculum schreef:
Ahum euh sorry. Klopt. Beetje zelf verkeerd gelezen. Maar is het niet een beetje krap om er ook precies 400V doorheen te jagen als deze maar tot aan 400V getest is?

Hmm dan zou ik maar 1 enkele 6,3V doen want dan past alles mooi in deze ene stekker. Nu nog een geschikte kabel en we zijn er....
Is geen enkel probleem, zal zeker nog wat marge op zitten, ze zullen zeker aan de veilige kant gaan zitten. Je kunt als kabel dezelfde gebruiken die je ook in je versterker gebruikt, en dan bv een kous ermheendoen. Of direkt een meerpolige kabel kopen.

Zijn denk ik wel mooie stekkers voor dit doel hoor! Ik vraag me trouwens even af wat er gebeurd als je die 2 x 6.3V op 2 pootjes wilt zetten, je wilt dit parallel zetten neem ik aan? Het lijkt me beter toch 2 stekkers te gebruiken, heb je het gelijk mooi gescheiden allemaal. Dus de hoogspanning (DC) op 1 stekker, en dan op de 4 polen van stekker 2 zet je de 2 x 6.3V. Die 2 x 6.3V is AC bij jou dacht ik toch? Dus dan heb je niet alleen mooi de hoogspanning bij de laagspanning weg, maar ook DC en AC gescheiden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Dat zou ik zeker doen, AC en DC gescheiden houden.

Daarnaast kun je de gloeistromen verdelen over meerdere pennen, er gaan toch wel wat ampères doorheen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Wat is het hier oorverdovend stil! Zijn de projecten jammerlijk gestrand aan verre kusten, waren de financiën uiteindelijk niet toereikend, hebben de toehoorders en raadgevers hun biezen gepakt en zijn zij vertrokken naar verre oorden om het aankomende herfstige jaargetijde te ontlopen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

PA4URK schreef:
Wat is het hier oorverdovend stil! Zijn de projecten jammerlijk gestrand aan verre kusten, waren de financiën uiteindelijk niet toereikend, hebben de toehoorders en raadgevers hun biezen gepakt en zijn zij vertrokken naar verre oorden om het aankomende herfstige jaargetijde te ontlopen?
Vinculum heeft z'n bestelde componentjes binnen en is druk aan het bakken en braden. Denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Barry2001 schreef:
PA4URK schreef:
Wat is het hier oorverdovend stil! Zijn de projecten jammerlijk gestrand aan verre kusten, waren de financiën uiteindelijk niet toereikend, hebben de toehoorders en raadgevers hun biezen gepakt en zijn zij vertrokken naar verre oorden om het aankomende herfstige jaargetijde te ontlopen?
Vinculum heeft z'n bestelde componentjes binnen en is druk aan het bakken en braden. Denk ik :wink:
@PA4URK:Nee, nee en hoop het niet. ;)
@Barry2001:Ja en nee.

Ok ik zal het uitleggen. Voor de buizenversterker heb ik bijna alle spullen binnen. Ik moet de ijzerwaren (trafo's e.d.) nog bestellen. Dit zal alleen pas volgend jaar worden omdat ik over 6 weken ga verhuizen/verbouwen. Dus even de hand op de knip en ook de tijd besteden aan opruimen/inpakken.

Maar ik heb niet stil gezeten!! Ik ben namelijk druk bezig geweest om de rest van de set klaar te maken voor de komst van het paradepaardje, de KT88. Wat is er gedaan dan? Laat ik even vlug vertellen hoe dadelijk het geluidssignaal zal lopen:
* De bron is nog steeds mijn MediaCenter. Deze heeft nu inmiddels wel een ander kastje gekregen (althans, deze zit in de afrondende fase).
* Vanaf de bron gaat het naar iets compleet nieuws. Het digitale (optisch of coax) bronsignaal gaat naar een miniDIGI bordje. Deze stuurt het signaal weer door naar de miniDSP. Velen hier zijn bekend met de werking en de kracht van dit verbazingwekkende bordje. Deze 2 bordjes zitten samen met een printplaat ontworpen door Knuisje in een chassis. Deze laatste print schakelt tussen de 4 digitale ingangen en 2 analoge, regelt het volume en geeft de ingangskeuze en volume weer op een LCD. Hij zorgt er ook voor dat deze functies via een afstandsbediening te regelen zijn.
De miniDSP zal het signaal splitten in hoog en laag (actief filteren dus). Het chassis hiervoor is nagenoeg klaar.
* De laagoutput van de miniDSP gaat naar een GainClone eindversterker. Deze heeft een compleet chassis. Het enige wat nog gedaan moet worden is het notenhout in de lijnzaadolie zetten (zie de foto's hoe dit chassis eruit ziet).
* De hoogweergave (vanaf zo'n 250hz) zal door de KT88 versterkt worden.
* De luidsprekers (Concaeve Rapide) zijn nu ook "omgebouwd" om met actieve filtering aangestuurd te kunnen worden.

Jullie zien dus dat ik zeker niet stil gezeten heb. Uiteindelijk zal er mogelijk ook nog een mooi bijpassend meubel komen maar dat moet nog ontworpen worden. De foto's hieronder tonen dus hoe elk van de 5 chassis eruit komen te zien. Afgezien van wat er op het houten plankje komt te staan (trafo's, harde schijf, of zelfs helemaal niets) zijn de kastjes identiek.
Op de foto's zie je voorop een papiertje liggen. Dit word vervangen door een 2mm dikke alu plaat met indien nodig uitsparingen gefreesd voor bijv. de buizen, display etc. Deze zal blind en enigszins zwevend gemonteerd worden.

Ik vermeld er nog even bij dat de foto's de werkelijkheid totaal geen recht aan doen! De kastjes zijn gemaakt van een plaat aluminium. Zelf gebogen en gespoten. De lak is Hamerite hamerslag zwart.

Voortgang genoeg? ;)
Bijlagen
GainClone eindversterker voorkant
GainClone eindversterker voorkant
GainClone eindversterker achterkant
GainClone eindversterker achterkant
De binnenkant van de GainClone
De binnenkant van de GainClone
Binnenkant van de miniDSP combo
Binnenkant van de miniDSP combo
Closeup van het display. Deze heeft een witte achtergrondverlichting met blauw/zwarte letters
Closeup van het display. Deze heeft een witte achtergrondverlichting met blauw/zwarte letters
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door knuisje »

Erg mooi dat notenhout. Zat het tweede lintkabeltje niet bij de minidsp? Die heb je wel nodig.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ja die zat er bij maar ik had een 2de DSP besteld voor MichaelB en 1 DIGI dus ik ging er van uit dat de extra kabel voor hem was maar ik moet dus beide bandkabels plaatsen?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Dit gaat mij boven m'n pet als buizenbouwer :roll: Maar het ziet er wel heel professioneel uit Vinculum! Complimenten! Waar heb jij die mooie LS en cinch aansluitingen vandaan? Ik heb ze bij Dick Best besteld, evenals de buisvoeten en het andere hardware spul. De trafo's en de bijbehorende kappen komen volgende week als het goed is. Iniddels heeft naar mij vernoemde neeflief de houten meranti behuizing aangepast zodat het achterpaneel er keurig invalt en de meter en on/off knop aan de voorkant ingepast. We liggen op schema :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door knuisje »

Ja die zat er bij maar ik had een 2de DSP besteld voor MichaelB en 1 DIGI dus ik ging er van uit dat de extra kabel voor hem was maar ik moet dus beide bandkabels plaatsen?
Yep. :goedzo:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Wauw, dit gaat een mooi en origineel project worden.... waarom kies je trouwens voor een KT88SE voor midden en hoog en een gainclone voor het laag, heb je dat met een reden gedaan?

Nogmaals een compliment voor de afwerking, wordt bijzonder strak allemaal.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

De belangrijkste reden is dat ik deze nog had liggen... ;)
Buizenbakken staan er om bekend dat ze laag niet zo sterk zijn, bovendien zal 90% van het geluid (en het belangrijkste deel: mid & hoog) door de KT88 gedaan worden, alleen onder de 250hz neemt de torrenbak het over. Deze zal de Peerless woofers goed onder controle kunnen houden. Extra voordeel was dat de GainClone weinig ruimte inneemt, zelfs in dual mono.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

@PA4URK: de cinch connectoren komen van Dick Best en de LS van jukebox-revival. Deze laatste kosten maar 2,50 per stuk! De cinch vind ik niet bijzonder mooi. Ze hebben een matte afwerking en ik vind de plus aansluiting iets te ruim. Maar ze zijn dan ook maar 1,50 p/s.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

zooow, dat ziet er mooi uit Ardon! :shock:
Ik moet m'n miniDsp ook maar is gaan inbouwen.. :lol:

Welke kabel gebruik je trouwens om van je minidsp naar je connectoren te gaan?
(waar koop je'm). Ik zoek al een tijdje naar soepele maar kwalitatieve en afgeschermde audiokabel...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Dank!
De kabel had ik nog liggen. Deze komt van Europe-Audio af:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7008

Hier nog een ideetje hoe dit in een rek eruit zou kunnen zien. Dit is overigens een tekening op schaal van mijn nieuwe woonkamer. Althans, zoals deze er over 6-8 weken uit zou moeten zien.
Bijlagen
Woonkamer.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Het hout is nu ingesmeerd met lijnolie. Wat een verschil! De kleur en structuur komen nu heel mooi uit. De foto doet het echt geen recht.
Bijlagen
100_1162.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
De foto doet het echt geen recht.
Fotograaf bedoel je? :lol: :twisted: :wink:

Ziet er waanzinnig uit!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

haha ja dat ook. Ik had eerst een digitale spiegelreflex en nu alleen nog maar een cheapo point-and-shoot ding.
Ach, het is zo weer mei dan is er weer een ZBA-dag en kunnen jullie het IRL zien.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door xander79 »

Ziet er goed uit!!!

Alleen heb ik eigenlijk een NOOB vraag.
Ik lees dat je de midden en hoog door de KT88 laat verwerken en de laag door de Gainclone.
Hoe werkt dat....... :? .

Xander.

ps.
Heb die LS van jukebox revil ook besteld, zijn inderdaad mooie terminals voor weinig geld :D!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Door een scheidingsfilter (= minidsp).
zo stuur je hoge/middentonen naar de ene versterker (KT88) en de lage tonen naar de andere (gainclone)
De KT88 versterker hang je dan aan je satellieten (breedbanders in dit geval), en de andere hang je aan de woofers
Laatst gewijzigd door BertDB op wo 20 okt 2010, 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie