Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Blijft lood om oud ijzer. Of je bouwt een CB, al dan niet impuls gecompenseerd, of je bouwt en OB-achtig iets voor een sub.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Een CB daar haal je meer rendement mee, maar toch nooit dezelfde diepgang als een Ripole? (In hetzelfde volume).
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ripole is vergelijkbaar met dipole. Alleen dan met iets meer diepgang, maar ook niet heel veel. Met CB kun je lager gaan en in jouw ruimte heb je echt aan een 30l wel genoeg met de juiste 10 incher. Zou zeggen pak de zaag te hand en go
Speakers heb je al zat genoeg zo te lezen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Pjotr, wat ik heb liggen zijn 2x 18 inch RCF en 2x 8 inch Visaton TIW200xs. Mijn frontspeakers (dipole) spelen al tot circa 30Hz, ik zoek echt iets voor het ultra laag bereik, liefst 15-30Hz, gaat dat haalbaar zijn met een gesloten kast met die Visatons, voor mijn gevoel gaat dat simpelweg niet laag genoeg… wat in elkaar flansen is het probleem niet, maar als het op voorhand een flop is, dan maar niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ik weet nog wel dat @Edo: een compacte ripool had staan in z'n woonkamer (lang geleden gehoord) en die ging redelijk diep en had geen zware amp
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Punt is wel dat Walt zijn dipolen al behoorlijk laag gaan. Denk niet dat een Ripole er wat aan toe gaat voegen. Ik overweeg Ripole vanwege een vervelende room mode met CB. Ik haal hier makkelijk de 20Hz met twee 8-incher CB. Maar dan zit ik wel op de flank van een sterke 30Hz mode. Het is weliswaar met DSP aardig naar recht te krijgen maar het wordt daarmee geen strakke bas en veel na-ijlende energie. Derhalve is het gewoon einde bij 35Hz. Lager kan maar is niet fijn.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor 15 Hz met een beetje rendement denk ik toch aan grote zware woofers of een lange TL als orgelpijp. Of je moet veel corrigeren.
In luidsprekerland is de eerste natuurwet: diepgang, kleine afmetingen en hoog rendement; je mag er maar twee kiezen.
Helpt een klein kamertje ook wel mee, zeker als de kamerresonanties niet te storend zijn. Een hoofdtelefoon speelt uiteindelijk ook laag.
In luidsprekerland is de eerste natuurwet: diepgang, kleine afmetingen en hoog rendement; je mag er maar twee kiezen.
Helpt een klein kamertje ook wel mee, zeker als de kamerresonanties niet te storend zijn. Een hoofdtelefoon speelt uiteindelijk ook laag.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Misschien dan toch eens de legendarische Graham Holliman infra sub overwegen…
https://www.diyaudio.com/community/thre ... aker.3238/
https://www.diyaudio.com/community/thre ... aker.3238/
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tijd terug hadden we het over mogelijk sublaag in een nummer van Arooj Aftab, dacht dat het mogelijk aan mijn oor lag, verstopt etc. Nu weer dat nummer op en zelfde druk op de trommelvliezen, echt bizar. Volgens Pjotr zat er 17Hz grondtoon in, wie weet hoor ik die dan toch. Wat ik hoor zit echt alleen aan het begin van het nummer, later is er ook wel diep laag, maar dat geeft geen druk sensatie.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kan niet, is zijn kamer te klein voor. 17 Hz wordt niet ondersteund in zo'n kleine kamer met een open baffle. Open baffle zet geen druk dus als de golflengte te groot is dan past het gewoon niet. Met een CB zou je wel druk kunnen zetten. Net als dat je in een auto dat kunt ondanks de kleine afmetingen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Via een forumlid kan ik mogelijk aan een oudere Thomessen plate amp komen, helaas niet een 600W monster maar in de range 150-240W, toch zou ik het hiermee wel aandurven om iets te maken, ALS TEST, met de twee stuks 18 inch RCF woofers, meest voor de hand liggend is een ripole. Maar las iets over een nare resonantie met zo’n ontwerp in de 200-300Hz range, weet niet of dat problematisch kan worden, de RCF zijn PA woofers en die spelen meestal hoog door.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als zo'n sub maar tot zo'n 30 Hz hoeft weer te geven en daarna vrij steil afvalt lijkt me dat je niet bang hoeft te zijn voor hoorbare resonanties op dergelijke frequenties.
Maar als je doel is om infrasoon weer te geven lijkt me het argument van Jeroen tegen een dipool hiervoor nog steeds steekhoudend.
Maar als je doel is om infrasoon weer te geven lijkt me het argument van Jeroen tegen een dipool hiervoor nog steeds steekhoudend.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Er is nog niks besloten, alle suggesties zijn welkom.
Het zijn overigens 2 stuks Thommessen geworden, de verkoper (ZBA lid) wilde ze liefst beide tegelijk van de hand doen. Het betreft oude beestjes een 2.4 en een 1.6. Deze 1.6 is nooit gebruikt, een NOS exemplaar. De verkoper heeft ze beide getest en ze werken nog. Ik ben bekend met de risico’s van oude condensatoren, maar de prijzen waren erg fair, we zien het wel.
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... w_2448.htm
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... _sw_16.htm
Groetjes Walter
Het zijn overigens 2 stuks Thommessen geworden, de verkoper (ZBA lid) wilde ze liefst beide tegelijk van de hand doen. Het betreft oude beestjes een 2.4 en een 1.6. Deze 1.6 is nooit gebruikt, een NOS exemplaar. De verkoper heeft ze beide getest en ze werken nog. Ik ben bekend met de risico’s van oude condensatoren, maar de prijzen waren erg fair, we zien het wel.
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... w_2448.htm
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... _sw_16.htm
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Een kubus CB met 1 van de twee plate amps, en dan 2x de Visaton TIW 200XS impuls gecompenseerd is wat mij betreft ook een valide oplossing, en een stuk compacter natuurlijk.
Welke Thomessen het meest geschikt is, is even de vraag. De 2.4 heeft een 50Hz als laagste crossover maar wel 24 db/okt linkwitz Riley. De 1.6 kun je afkappen op 40Hz maar lijkt een 12 db/okt filtering te hebben. Beide modules kun je een 20Hz basboost tot +6dB geven. De 2.4 is krachtiger ook. Voor nu neig ik naar de 2.4 dus. Inbouwmaten lijken wel gelijk (behalve de diepte) dus zou later nog kunnen switchen.
Ik heb geen idee hoe laag ik in het kamertje kan komen, dat druk zetten met een CB spreekt me wel aan, vanaf 18Hz zou wel top zijn, geen idee of de lukt met die Visatons, zo laag is hun FS niet.
https://www.mouser.com/datasheet/2/700/ ... MijYynoPG_
Groetjes Walter
Welke Thomessen het meest geschikt is, is even de vraag. De 2.4 heeft een 50Hz als laagste crossover maar wel 24 db/okt linkwitz Riley. De 1.6 kun je afkappen op 40Hz maar lijkt een 12 db/okt filtering te hebben. Beide modules kun je een 20Hz basboost tot +6dB geven. De 2.4 is krachtiger ook. Voor nu neig ik naar de 2.4 dus. Inbouwmaten lijken wel gelijk (behalve de diepte) dus zou later nog kunnen switchen.
Ik heb geen idee hoe laag ik in het kamertje kan komen, dat druk zetten met een CB spreekt me wel aan, vanaf 18Hz zou wel top zijn, geen idee of de lukt met die Visatons, zo laag is hun FS niet.
https://www.mouser.com/datasheet/2/700/ ... MijYynoPG_
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
18 hrtz
Test eens met een hoofdtelefoon wat je uberhaubt nog hoord .
Nu ben je nog niet zo oud natuurlijk maar .......
Test eens met een hoofdtelefoon wat je uberhaubt nog hoord .
Nu ben je nog niet zo oud natuurlijk maar .......
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Had ik ook gezien, beetje jammer maar de verkoper heeft deze 2.4 aan de Variac weer tot leven gebracht en de module heeft daarna een paar uur op een 15 inch sub staan pompen. Dus de werking is nog goed zo lijkt het. In Delft woont overigens forumlid Jossie van HT forum, met reparatie specialisme subwoofer plate amps, die optie is er dus. Maar eerst maar eens verzinnen wat te bouwen en kijken of er enige meerwaarde is met subje erbij.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Iemand een idee of GHP met de visaton een goed idee is, dus een extra dikke condensator van circa 680 uF in serie met de woofers om de CB dieper te laten doorlopen, zag dat in dit topic voorbij komen:
viewtopic.php?t=27643
viewtopic.php?t=27643
- Bijlagen
-
- IMG_1058.jpeg (39.81 KiB) 169 keer bekeken
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Met mijn sub met f3=40hz haal ik 6hz in mijn studiootje. Is ook een kleine kamer, dus ik profiteer van roomgain en heb een LT ingesteld. Op de Thomessen zit een boost regeling van 6db. Als je met de visatons qua f3 in de buurt zit van 40hz moet je de 20hz dmv deze boost en roomgain wel kunnen halen. Je kan het bereik met de boost volledig in winisd/vituixcad simuleren.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hij wil 16Hz hè
Misschien eerst maar eens simuleren wat de gevolgen van infrageluid op de gezondheid is:
"In 2021 is een wetenschappelijke publicatie verschenen waarin onderzoek werd beschreven naar de mogelijke effecten van blootstelling aan infrasoon geluid (onhoorbare trillingen) op de gezondheid en de menselijke hersenen. Gedurende 28 nachten werden 23 proefpersonen blootgesteld aan infrasoon geluid (6 Hz, 80–90 dB) in de slaapkamer. De rest van de groep (15 proefpersonen) kreeg ook een kastje in de slaapkamer, maar hier kwamen geen trillingen uit (controlegroep). Mensen werden willekeurig ingedeeld in een groep en de groepen waren identiek in samenstelling. Voorafgaand aan het onderzoek zijn hersenscans (fMRI) gemaakt van de proefpersonen. De scans werden na afloop van het onderzoek herhaald. Op die manier kon gekeken worden of het infrasoon geluid invloed op de hersenen had (met een controlegroep). Het bleek dat 28 dagen blootstelling aan het infrasoon geluid zorgt voor afname van grijze stof in het somatomotorische en cognitieve deel van het cerebellum (bilateraal, VIIIa) en de auditieve cortex (gyrus angularis, area angularis van Brodmann). Bij de controlegroep was dit niet het geval, waarmee er aanwijzingen zijn dat deze hersenbeschadiging veroorzaakt kan worden door onhoorbare trillingen. De onderzoekers noemen hun onderzoek baanbrekend en roepen op tot grootschalig onderzoek naar de effecten van infrasoon en laagfrequent geluid die komen van zware industrie en windturbines."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Infrageluid
Er gaat een anekdote rond dat de infrasone orgelpijpen van kerkorgels een licht hallucinerend effect hebben. Daarmee beoogde men dan de goddelijke sfeer van het gezang te versterken. Volgens mij is space cake dan toch eenvoudiger en goedkoper
Misschien eerst maar eens simuleren wat de gevolgen van infrageluid op de gezondheid is:
"In 2021 is een wetenschappelijke publicatie verschenen waarin onderzoek werd beschreven naar de mogelijke effecten van blootstelling aan infrasoon geluid (onhoorbare trillingen) op de gezondheid en de menselijke hersenen. Gedurende 28 nachten werden 23 proefpersonen blootgesteld aan infrasoon geluid (6 Hz, 80–90 dB) in de slaapkamer. De rest van de groep (15 proefpersonen) kreeg ook een kastje in de slaapkamer, maar hier kwamen geen trillingen uit (controlegroep). Mensen werden willekeurig ingedeeld in een groep en de groepen waren identiek in samenstelling. Voorafgaand aan het onderzoek zijn hersenscans (fMRI) gemaakt van de proefpersonen. De scans werden na afloop van het onderzoek herhaald. Op die manier kon gekeken worden of het infrasoon geluid invloed op de hersenen had (met een controlegroep). Het bleek dat 28 dagen blootstelling aan het infrasoon geluid zorgt voor afname van grijze stof in het somatomotorische en cognitieve deel van het cerebellum (bilateraal, VIIIa) en de auditieve cortex (gyrus angularis, area angularis van Brodmann). Bij de controlegroep was dit niet het geval, waarmee er aanwijzingen zijn dat deze hersenbeschadiging veroorzaakt kan worden door onhoorbare trillingen. De onderzoekers noemen hun onderzoek baanbrekend en roepen op tot grootschalig onderzoek naar de effecten van infrasoon en laagfrequent geluid die komen van zware industrie en windturbines."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Infrageluid
Er gaat een anekdote rond dat de infrasone orgelpijpen van kerkorgels een licht hallucinerend effect hebben. Daarmee beoogde men dan de goddelijke sfeer van het gezang te versterken. Volgens mij is space cake dan toch eenvoudiger en goedkoper
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Olifanten communiceren ook met laagfrequente geluiden.
En ze hebben een dikke huid.
Misschien heeft Walter wel wat olifanten genen.
En ze hebben een dikke huid.
Misschien heeft Walter wel wat olifanten genen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
doet me hieraan denken
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Rodi, bedankt voor je hands on ervaring, dat klinkt hoopgevend.
Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee wat ik kan verwachten, heb ik het verleden van alles gebouwd o.a. 8 inch subs waar nauwelijks druk af kwam maar ook 6.5 inchers die absurd goed diep laag gaven, het kan echt alle kanten op… De Visaton lijken wel voor deze toepassing ontworpen, dat geeft hoop.
Groetjes Walter
Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee wat ik kan verwachten, heb ik het verleden van alles gebouwd o.a. 8 inch subs waar nauwelijks druk af kwam maar ook 6.5 inchers die absurd goed diep laag gaven, het kan echt alle kanten op… De Visaton lijken wel voor deze toepassing ontworpen, dat geeft hoop.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zal het weergeven van infrasoon best wel bijdragen aan de beleving van muziek. Als een geestverruimende ervaring.
Blijkbaar kun je dit ook met een dipsaus bereiken.
Blijkbaar kun je dit ook met een dipsaus bereiken.
