Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nog eens wat verder de verschillende opties beluisterd, en bij de bekende opname van Janine Jansen Vivaldi: The Four Seasons, denk je dat je naar je eigen materiaal luistert.
Dat bleek niet het geval en dan zoek je uiteraard weer even verder, hoe de zaken worden verwerkt met de omzetting richting de AK4137.
Schermafbeelding 2025-06-17 213232.png
Ik heb deze in hybride SACD in de kast, en ook kunnen downloaden als een DSF formaat.
Schermafbeelding 2025-06-17 213311.png
De DSF file van mijn eigen NAS gaat vlekkeloos de AK4137 in als DSD64 en naar DSD256 uit.

Qobuz deelt hem in in Flac,

Bij een opname met een 24/192kHz, dan zie je dat hij er direct ingaat zonder bewerking.
Schermafbeelding 2025-06-17 213417.png
Schermafbeelding 2025-06-17 213940.png
Deze opzet werkt vlekkeloos en met een mooi resultaat in het geluid

Dit is een duidelijk andere opzet als die ik met de combinatie had met de RPI en dan niet zo een mooie voeding.
Het verschil is duidelijk.

Wel grappig, met ROON in de radio modus komt van alles voorbij, en deze opname is zeker ook heel erg mooi. :yeah:
Schermafbeelding 2025-06-17 221553.png
Schermafbeelding 2025-06-17 222046.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door satefan »

De jitter meting is helemaal prima (net als de andere metingen):
Screenshot 2025-06-28 at 15.24.16.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik had dus gisteravond een lekker rustig moment om te luisteren, en je leest (HIFI.NL) dan wel eens wat over muziek, en dan de nieuwe ontwikkelingen om platen af te spelen met optische cartridges die dan heel veel mooi geluid geven.
https://hifi.nl/artikel/35427/Review-DS ... aloog.html
Afbeelding van WhatsApp op 2025-07-05 om 10.53.17_6f0d209e.jpg
De prijskaartjes zijn dan ook best wel behoorlijk in de hogere regionen, en dan denk ook aan hoe vergelijk je dan.
Direct schakelen tussen analoog en digitaal hoor je dan niet veel, maar als je dan de beschrijving leest van de muziek die dan gekozen is kan het zijn dat ik dan dat op zoek en mijn versie daarbij beluister, en dat kan met de abonnementen met Qobuz dan wel makkelijk.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-07-05 om 14.52.50_68c42eae.jpg
Nu las ik dat er dan een nummer expliciet werd genoemd wat ik ook wel goed ken, en in herinnering best wel emotioneel kan zijn op dit album.
Dus ik zoek het album op en speel het af, en realiseer mij dan wat was dat dan voor een opname.
Dus dan blijkt het een SACD of .dsf file(=DSD64)te zijn en zie dan ook dat het van mijn eigen server komt.
Schermafbeelding 2025-07-05 152533.png
Dat gaat dus naar de AK4137 als DSD, en dan naar DSD256, en dat klinkt echt goed, maar ik of het nu wel of niet beter klinkt als met die Optische cartridge van € 1399 of 2399 is dan weer niet duidelijk,, maar zou dat dan best wel eens willen vergelijken.
Nu had ik dan de omzetting van de PCM naar DSD al wel duidelijk, maar nu dan ook in ieder geval het het omzetten van de DSD naar DSD256 is dan ook goed geregeld.
Ik ben best tevreden hoe het klinkt. :kwijl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Echte hele fraaie speakers hoor!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: za 05 jul 2025, 15:34
Ik had dus gisteravond een lekker rustig moment om te luisteren, en je leest (HIFI.NL) dan wel eens wat over muziek, en dan de nieuwe ontwikkelingen om platen af te spelen met optische cartridges die dan heel veel mooi geluid geven.
https://hifi.nl/artikel/35427/Review-DS ... aloog.html
Het verbaast mij altijd weer hoe men zijn best doet om vinyl de kwaliteit van CD te geven.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Hij had het dan over een speciale persing.

Dus maar even een digitale opgezocht, zal net even wat anders zijn mogelijk, maar de muziek zal wel hetzelfde zijn vermoed ik.
Schermafbeelding 2025-07-05 215611.png
Het verhaal klopt wel, je moet wel eerst 3 minuten wachten tot je die piano dan hoort, "is eigenlijk toch wel een vleugel", het formaat is wel levensgroot als je het beluistert
Schermafbeelding 2025-07-05 215415.png
Daar staat wel een vleugel/beest in de kamer, heel erg "aanwezig" maar realistisch.

Ik heb dan vaak de behoefte om te luisteren de muziek waar men de apparaten mee beoordeeld.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Bij de laatste netwerk koppeling had ik dan in lijn een optische onderbreking als een galvanische scheiding, en de laatste had dan een hele schone voeding Een Tent module van wat jaartjes terug.
De Mac mini heeft dan een schoon netwerk signaal binnen en kan dat als Roonbridge netjes naar de USB uitgang sturen naar de DAC, De Mac mini heeft dan wel als enige PC voeding van de schone audio groep.
Schermafbeelding 2025-07-27 124524.png
De voedingsplug voor de SFP> RJ45 conversie was versleten, nu er dan maar een oude kabel van een Logitech los geknipt met een nette aangegoten plug.
Afbeelding
Het is nu wel even anders of ik dit er weer tussen zet, ik ga nu die tussenstap met SFP eens wat beter beluisteren, lijkt anders, we gaan het meemaken
Schermafbeelding 2025-07-27 144254.png
Hij doettud weer. :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nu de zaken er weer redelijk georganiseerd er bij staan, dan maar eens kijken of we wat kunnen ontdekken van soft of hardware verschillen.
De reis om de software met SOX op een Ubuntu server met Lyrion op te zetten werkte niet echt, nu dan meer de Mac mini er zo op ingericht dat het wel goed te controleren is.
Schermafbeelding 2025-07-31 173403.png
Schermafbeelding 2025-07-31 173427.png

Was nog een aardige reis om dat voor elkaar te krijgen.
Installeren met een schijf waar al wat op staat is niet mogelijk bij Daphile dus die moet leeg, maar hem demonteren met een Mac mini is dan een crime.

Een oud programma wat ik nog had liggen tackelde uiteindelijk wel het probleem, met GParted is dan de goede uitwerking verkregen.
Schermafbeelding 2025-07-31 164517.png
Een veel te grote schijf voor dit gedoe, want de muziek staat op de server en kan door de NFS opzet als schijf worden gekoppeld op dezelfde wijze als bij de ROON opzet.
Schermafbeelding 2025-07-31 165648.png
Vanavond maar eens koppelen met de set beneden, de beide USB interfaces zijn van Xingcore, dus de kabel omsteken zou goed moeten kunnen om de verschillen eventueel te duiden.
Schermafbeelding 2025-07-31 170228.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-07-31 202311.png
Het resultaat is dan nu nu wel redelijk duidelijk, als ik SOX als convertor gebruik naar DSD dan is het eigenlijk vrij snel duidelijk, dit gaat niet lekker.
Schermafbeelding 2025-07-31 212803.png
Even voor de duidelijkheid, al de vinkjes staan niet standaard en zijn wel allemaal uitgevogeld, maar wat ik ook deed, het liep met een 20 tal seconde wel vast. De instelling wel op verschillen de plaatsen kunnen elkaar een beetje in de war brengen, maar het werd niet een stabiele situatie.
Het was wel een duidelijke weergave met wat er dan op de AK4137 binnenkwam.
Schermafbeelding 2025-07-31 224325.png
Schermafbeelding 2025-07-31 214710.png
En met een omzetting naar 384 max gaat het perfect naar de AK en komt er een mooi stabiel geluid, mogelijk iets mooier als met de ROON oplossing.

Maar in het directe vergelijk is dan het comfort van de ROON applicatie duidelijk in het voordeel, makkelijk ook een ander nummer opzoeken van het lijstje gaat dan duidelijk sneller.
Schermafbeelding 2025-07-31 224343.png
Dan kan het zijn dat het signaal niet optimaal is voor de koppeling SOX naar de AK 4137, dus morgen eens zien of we de koppeling van de Xingcore eens direct kunnen doen naar de FIR DAC.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Respect dat je dit allemaal begrijpt, echt complete abracadabra voor mij…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik ben in al deze dingen een autodidact, maar dan met veel lees en probeersels dan op weg naar luisteren, en weer proberen.
Geen opleiding op een ambachtsschool of iets dergelijks. Maar met vallen en opstaan kom je ook wel een eindje.

Nu dan weer naar de volgende stap, we gaan het meemaken of het zonder fouten kan en niks opblaas, niet te veel leergeld betalen. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

PXL_20250801_112500559.jpg
Het klinkt echt wel lekker, maar de taak lijkt een beetje te zwaar voor de Intel i7, we dachten dat er een ruis was, maar het bleek de ventilator van de mac te zijn.

De 8core verdeeld het klusje niet goed, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

Vreemd mijn 4 core i7 uit de 7e generatie staat hier zonder te veel stres de boel naar dsd 256 te converteren en wordt nauwelijks warm.
Misschien Sox ook de laatste stap laten doen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Yup zelfde hier met Daphile op een I5 gen7. Hele PC'tje stookt tussen de 12 en 15 Watt bij converteren naar DSD256. Naar 512 wordt het over de 30W. Gaat een paar minuten goed maar dan gaat het PC'te throttlen en is het uit met de pret. Een energiemeter in het netsnoer hangen is wel illustratief hier: https://www.amazon.nl/PeakTech-9035-Ene ... C64&sr=8-5
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Afbeelding van WhatsApp op 2025-08-01 om 16.28.24_6e7c60fd.jpg
Dit dan ook een 4 core i7 maar met de dan de instelling met verdubbeling, kan zijn dat dat scheelt.
Sox is nu dus wel aan deze klus gezet.
Nu even opnieuw opgestart, is bij Daphile blijkbaar wat gevoelig voor, lijkt nu wat beter te gaan.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-08-01 om 16.30.15_acb1238e.jpg
Het totale beeld van het geluid is behoorlijk veel breder nu, en is wat minder realistisch daardoor, wel aardig wat diepte en ruimte en zeker een andere opzet die weer even wat moet wennen.
Net als het scherm van de PC, of de uitstalling op het tablet.
Schermafbeelding 2025-08-01 164922.png
Het is afwachten, maar we gaan nog wel even door om het wat langer te laten zinken, en als normaal bedienen en wat er aan andere indrukken ontstaan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Voor SOX maakt het aantal cores niet uit dacht ik. Wat ik er over las is dat die toch maar 1 core gebruikt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Dit gaat het niet worden, ik zet veel stappen terug in comfort en dan is het ook nog eens dat de bestanden van Qobuz erg slecht tot niet goed worden weergegeven.
Schermafbeelding 2025-08-01 222841.png
Het door mij dan vaak gebruikte referentie als deze van Angel Olsen is niet om aan te horen.

Wel grappig dan dat een Vinyl plaat die ik jaren geleden heb gedigitaliseerd klonk ook echt als of ik de plaat draaide, en met Neil Young- Harvest even terug in de tijd, heb hem ook van hem zelf gedownload, maar mijn eigen was net wat leuker in 24/192 . :lol:

Dus lokaal geen probleem, maar via de streamdienst geen succes, van alles geprobeerd.

Terug naar Roon enn de AK4137!!.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Ik speel nu met een i5-1135G7, Linux Mint 22.1 en dan haal ik met HQPlayer 5 (linux intel versie) maar liefst DSD512 met de mooiste ASDM7EC super 512 +fs modulator. En dat draait 24/7 zonder problemen.
Gaat niet altijd zo goed natuurlijk. Maar deze 11de generatie lijkt optimaal gebruik te kunnen maken van de intel versie waarmee de processor belasting met de helft daalt tov de generieke AVX2 versie.
En vrij recent ontdekt dat met Linux Mint 22.1 XFCE de processor belasting echt veel lager is dan met Windows 10/11, vandaar de reden dat ik toch nu van Windows ben afgestapt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-08-01 233237.png
Dat is dan wel een aardig pittige.

Ik zou in de Roonserver met een andere processor kunnen stoeien, moet er eens over nadenken.
Het hoeft geen extreme te zijn, maar de software dan wel weer.

Schermafbeelding 2025-08-02 000748.png
De TDP is ook binnen de norm voor de huidige voeding.
HQ zal het grootste offer zijn, vrees ik. :think: :shock:
Schermafbeelding 2025-08-02 001946.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Volg het nu even niet meer Hans. Converteer je nu naar DSD met HQP of met SOX in Roon? Als je het verhaal van Gerard bij zijn demo gevolgd hebt dan doet SOX eigenlijk geen 512. Bij 256 houdt het op. Daarom heeft hij voor de RaspPi-5 zijn eigen routines geschreven voor DSD512.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Die AMD geeft natuurlijk geen garantie op dezelfde snelheid. Interactie tussen processor type en software is toch altijd een kwestie van uitproberen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik heb hier een Mac mini a1347 i7 met 1 TB schijf 2014, dat zou dan met turbo tot 3.3 GHz kunnen doen.
Eerst even geprobeerd met de Mac OS, en dan is het niet goed te doen met telkens in moeten loggen en hij moet op de achtergrond draaien.
Dus toe er maar een SSD schijf er in gefrommeld van 1TB, en daarbij sneuvelde het stekkertje van de wireless antenne, en toen ik het daarna opstartte kreeg ik geen beeld meer op het scherm, ik dacht dat ik de boel had gesloopt, nu bleek bij toeval dat de kabel er niet helemaal goed meer zat achter op het scherm. :shock:
Dus nieuwe hoop om het dan weer te proberen, dan nu de zaak opgezet met dan Daphile, met de Ubuntu en SOX kreeg ik het niet goed aan de praat.

Nu dus deze opzet kon ik het beter uitvogelen of het mogelijk een optie zou worden.
Het was Roon met de omzetting naar 176.4 en 192 kHz en dat via de Xingcore naar de AK4137 en de DAC
Met de Mac was Lyrion met SOX en 3-CPO voor het omzetten naar Native DSD en via de Xingcore direct de FIR DAC in.

Het configureren ging redelijk, maar waar alle netwerkaansluitingen op alle machine hier goed werkte en een 1 Gb glasvezel en verder geoptimaliseerd.
Maar op de 1 of andere manier komt ondanks alle loggegevens dan het Qobuz verhaal niet goed binnen en blijft het tobben.

Als ik dan kijk naar wat ik heb, en nu kreeg, was het als of ik weer terug ging naar plaatje draaien en bandje omwisselen.

Ik ben dus een verwend jochie, die niet weer terug wil naar die tijd.

Analoog komt bij mij uit de DAC!@! :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: za 02 aug 2025, 14:31
Maar op de 1 of andere manier komt ondanks alle loggegevens dan het Qobuz verhaal niet goed binnen en blijft het tobben.
Wat bedoel je hier? Komt Qobuz niet soepeltjes binnen? Ik weet niet hoe het nu is maar in het verleden was Qubus n0g al gevoelig voor de snelheid van de internet handshake met de PC. Was dat te langzaam vanwege drukte op de PC dan wilde Qubuz nog wel eens haperen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

@ Jeroen, Destijds was Intel verschrikkelijk bezig met zonder bekend te maken, de PC fabrikanten aan te manipuleren om alleen de Intel producten te gebruiken.
Toen dat aan het licht kwam heb ik er voor gekozen zoveel mogelijk juist de AMD processoren te kopen, vanaf de 486 processor,
soms ben ik heel principieel. :hide:

Het kan zijn dat er beperkingen zijn, maar dan zit dat eerder bij de programmeur net zoals het nogal eens gebeurt dat men alleen de app heeft voor IOS Apple producten.
Soms makkelijker door de ontwikkel software, en je lijkt de zaak dan op de rit te hebben, maar de mensen die wat anders gebruiken wachten wel even. :oops: :evil:

Voorlopig klinkt het hier echt goed, en het enige wat ik wel hoor is meer ruimte bij de software oplossing.

Misschien eerst maar eens een tijdelijke opzet met een snelle proc en een opzet van 30 min HQ player op de Roonserver.
Schermafbeelding 2025-08-02 144653.png
Plaats reactie