Wat vinden we van 't forum?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Dan »

Pjotr schreef:
Je kunt er over doornelen wat je wilt, een forum wordt gemaakt (en gebroken) door de forummers zelf, forumbeheer en de moderators.

En ik moet zeggen dat het in het beginjaren van het forum hier een stuk serieuzer EN gezelliger was...
Hoewel ik niet weet hoe het vroeger was vind ik dat je voor het overige helemaal gelijk hebt.

En voor het door mij gezegde moet ik misschien toch een excuus aanbieden.
Dit omdat ik toch een Daudio en een Hypex in een negatieve context heb genoemd en het onmogelijk is om mijn onvrede te benoemen zonder ter zake te komen. Dat maakt het misschien te algemeen en niet begrijpelijk.

Tot slot nog even een positieve noot (Toyota way => wat doen we goed). De luisterdagen laten bij mij altijd een zeer positieve indruk achter.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door meiborg »

Wat betreft mijn opmerking over humor (doelende op Pjotr zijn opmerking dat het vroeger serieuzer én gezelliger was naar zijn mening) wil ik daar nog iets aan toevoegen.

Naar mijn mening is er in de afgelopen jaren sinds ik hier zelf als bezoeker kom een verschuiving geweest van een technisch georiënteerde sfeer omtrent hetgeen ons samenbrengt: zelfbouw audio, naar een meer jolige "ons kent ons" sfeer waarbij er gegrapt en gegrold wordt wat soms ten koste gaat van bezoekers en regelmatig van de inhoud.

Dit gaat soms zo off-topic dat ik zelf bijvoorbeeld de interesse verlies en anderzijds denk ik dat dit nieuwe bezoekers en mensen die naar informatie zoeken ook afschrikt. Niet alleen de toon waarmee sommige nieuwe bezoekers worden ontvangen maar ook de niet-serieuze sfeer en soort van "incrowd" attitude maakt volgens mij dat het forum als geheel minder aantrekkelijk en toegankelijk wordt.

Aan de andere kant vind ik dat daar zeker wel plaats voor mag zijn (het is geen totalitair regime gelukkig) maar dat het aan ons als gebruiker is dit dan te wel in daarvoor bedoelde topics en de "kantine" te doen. Mijn inziens komen we dan iedereen tegemoet.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Pjotr »

Een verschuiving is er zeker geweest. Maar het ons kent ons was in het begin er niet minder om hoor, eerder meer. Sterker nog, het forum is ontstaan uit ons kent ons, opgezet door homeless bannelingen destijds van het ontplofte HiFi.nl forum. Die van het ene moment op het andere hun zelfbouwkroegje in puin zagen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door meiborg »

Over het ontstaan van het forum en hoe dit tot stand kwam kan ik niet mee praten, ik was er niet bij. Wel vind ik het een wereld van verschil hoe ik hier ontvangen en geholpen ben bij mijn eerste posts en wat ik het afgelopen jaar heb gezien bij sommige nieuwe bezoekers. Was ik zelf zo behandeld toen ter tijd denk ik niet dat ik het forum nogmaals bezocht had.

Qua "ons kent ons" bedoel ik dan ook vooral, dat het soms een privé club lijkt waarbij nieuwe bezoekers in een enkel geval zelfs werden weg gehoond i.p.v. een forum voor alle geïnteresseerden om hulp, kennis en gelijkgestemden te vinden.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SARK »

Ik weet niet op welke posts je nu doelt maar ik kan me wel goed voorstellen dat er niet heel druk gereageerd wordt op vragen van de stuiterende RedBull petjes of eendagsvliegjes (Ey ik heb hier een paar losse spiekers zonder sticker dus ik weet niet welk merk het is en ik wil ze in de huiskamer gebruiken, wat voor kast en filter moet er in? Het moet wel goed gaan klinken!).
Ik heb ook al een paar keer zwaar m'n neus gestoten omdat na uitgebreide uitleg de vraagsteller nooit meer is komen opdagen (de eendagsvlieg) of adviezen gewoon werden genegeerd en de topicstarter gewoon z'n eigen ding deed (RedBull).
Het meteen affakkelen is natuurlijk not done maar dat er met enige scepsis wordt gereageerd kan ik me best voorstellen.

ps.
Er zijn ook genoeg mensen die wel hebben doorgepakt en dat geeft den burger weer moedt :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Leeuwarden »

Na drie jaar vanaf de zijlijn te hebben meegekeken lijkt het wel alsof elk subforum de kantine is. Een topic van 100 pagina's zou, bij wijze van spreken, slechts 20 pagina's beslaan als alle off topic verwijdert zou worden. Een grapje of iets dergelijks moet kunnen maar op dit moment heeft het off topic gehalte bijna overal de overhand. Misschien moeten er meer mods aangesteld worden om dat bij te sturen en de werkdruk van de mods ook op hobby-niveau houden.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Muug »

Leeuwarden schreef:
Na drie jaar vanaf de zijlijn te hebben meegekeken lijkt het wel alsof elk subforum de kantine is. Een topic van 100 pagina's zou, bij wijze van spreken, slechts 20 pagina's beslaan als alle off topic verwijdert zou worden. Een grapje of iets dergelijks moet kunnen maar op dit moment heeft het off topic gehalte bijna overal de overhand. Misschien moeten er meer mods aangesteld worden om dat bij te sturen en de werkdruk van de mods ook op hobby-niveau houden.
Je hebt hier wel een beetje een punt. :| Je zou idd een moderator per hoofdrubriek of zo kunnen nemen, die af en toe wat bijstuurt. Een goeie grap moet kunnen natuurlijk, maar het mag idd geen ettelijke pagina's aanslepen. Tja, op café gaat het meestal ook zo eh: je rolt gewoon van de ene grap in de andere... :)

Dat gezegd zijnde wil ik toch even benadrukken dat dit een GEWELDIG goed forum is hoor ! Het beste in Audioland ! Omwille van twee elementen : 1) de technische kennis hier is overweldigend en 2) de behulpzaamheid is dat ook. :rock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door jeroen_d »

Mijn persoonlijke beleving als moderator: het wordt al heel snel teveel wat je doet in een maatschappij waarbij over elke interventie verantwoording moet worden afgelegd. Als de leden zelf hun verantwoordelijkheid nemen en elkaar meer aanspreken op off-topic geleuter dan hebben we interventies door moderators niet nodig. Ik vind het zelfs verbazingwekkend dat er gevraagd wordt om meer blauw op straat terwijl er een harde kern hier aanwezig is die nogal bepalend is voor de teneur op het forum en dus ook heel gemakkelijk zelf hier verandering kan aanbrengen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Leeuwarden »

Zelfmoderatie? Utopie.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ds23man »

Leeuwarden schreef:
Zelfmoderatie? Utopie.
Zeker als je steeds geconfronteerd wordt met jou avatar! :mrgreen: :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ray5150 »

SARK schreef:
Ik weet niet op welke posts je nu doelt maar ik kan me wel goed voorstellen dat er niet heel druk gereageerd wordt op vragen van de stuiterende RedBull petjes of eendagsvliegjes
(Ey ik heb hier een paar losse spiekers zonder sticker dus ik weet niet welk merk het is en ik wil ze in de huiskamer gebruiken, wat voor kast en filter moet er in? Het moet wel goed gaan klinken!).
Ik heb ook al een paar keer zwaar m'n neus gestoten omdat na uitgebreide uitleg de vraagsteller nooit meer is komen opdagen (de eendagsvlieg)
of adviezen gewoon werden genegeerd en de topicstarter gewoon z'n eigen ding deed (RedBull).
Het meteen affakkelen is natuurlijk not done maar dat er met enige scepsis wordt gereageerd kan ik me best voorstellen.

ps.
Er zijn ook genoeg mensen die wel hebben doorgepakt en dat geeft den burger weer moedt :D
+1

Zie bijvoorbeeld dit topic.
Dan wel geen petjes type, maar je doet toch een hoop moeite om een vrij uitgebreid antwoord te geven, zoekt dingen op. resultaat : niks. :(
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Dan »

Waarom schrijf je dan geen artikel voor de Wiki vraag ik me af. Dan kun je verwijzen naar een artikel wat een hoop frustratie bespaart. Mijn vriendin en ik heb gefokt met bengalen en kregen daar via de mail veel vragen over. Een vergelijkbare situatie. Ik heb daar ook standaard stukjes voor geschreven. Op die manier werden zowel serieuze als minder serieuze mailers gelijk behandeld.

Werkt twee kanten op :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door FR_Aad »

Dan schreef:
Waarom schrijf je dan geen artikel voor de Wiki vraag ik me af. Dan kun je verwijzen naar een artikel wat een hoop frustratie bespaart. Mijn vriendin en ik heb gefokt met bengalen en kregen daar via de mail veel vragen over. Een vergelijkbare situatie. Ik heb daar ook standaard stukjes voor geschreven. Op die manier werden zowel serieuze als minder serieuze mailers gelijk behandeld.

Werkt twee kanten op :D

Ehhhhh
Dit is toch een forum en geen Wiki???
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Dan »

FR_Aad schreef:
Dan schreef:
Waarom schrijf je dan geen artikel voor de Wiki vraag ik me af. Dan kun je verwijzen naar een artikel wat een hoop frustratie bespaart. Mijn vriendin en ik heb gefokt met bengalen en kregen daar via de mail veel vragen over. Een vergelijkbare situatie. Ik heb daar ook standaard stukjes voor geschreven. Op die manier werden zowel serieuze als minder serieuze mailers gelijk behandeld.

Werkt twee kanten op :D

Ehhhhh
Dit is toch een forum en geen Wiki???
http://www.zelfbouwaudio.nl/wiki/index. ... oofdpagina :-"
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door FR_Aad »

Dan schreef:
FR_Aad schreef:
Dan schreef:
Waarom schrijf je dan geen artikel voor de Wiki vraag ik me af. Dan kun je verwijzen naar een artikel wat een hoop frustratie bespaart. Mijn vriendin en ik heb gefokt met bengalen en kregen daar via de mail veel vragen over. Een vergelijkbare situatie. Ik heb daar ook standaard stukjes voor geschreven. Op die manier werden zowel serieuze als minder serieuze mailers gelijk behandeld.

Werkt twee kanten op :D

Ehhhhh
Dit is toch een forum en geen Wiki???
http://www.zelfbouwaudio.nl/wiki/index. ... oofdpagina :-"
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (5.75 KiB) 588 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Zelfmoderatie? Utopie.
Volledige zelfmoderatie is een utopie, maar moderatie tot een minimum beperken niet. Wat er in dit topic gebeurt is heel positief, mensen uiten hun gevoelens, mening, nemen hun verantwoordelijkheid om te bediscussiëren over hoe het hier loopt. Het feit dat deze discussie begint, de bijdrages die er geleverd worden, dat is mooi.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Dan »

Strikt gezien heb je gelijk Aad maar het forum is een onderdeel van de zelfbouwaudio webpagina
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ds23man »

Krijg meer de indruk dat er mensen zijn die door de enorme toevloed van informatie via media, beginnen te ageren tegen ( in hun ogen) overbodige berichten.

Maar daar hadden ze in 1922 al iets op gevonden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reader's_Digest

Dus straks hier een Wiki, Forum en een Digest. :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door bas focal m180 »

meiborg schreef:

Aan de andere kant vind ik dat daar zeker wel plaats voor mag zijn (het is geen totalitair regime gelukkig) maar dat het aan ons als gebruiker is dit dan te wel in daarvoor bedoelde topics en de "kantine" te doen. Mijn inziens komen we dan iedereen tegemoet.

Mvg Reinder
Ik sluit me bij je aan.
De wereld verandert, ook hoe en wat er gepost wordt.

Je kan niet afdwingen hoe en wat er gepost mag of moet worden, zelfregulatie
door anderen erop te attenderen dat soms de humor wat minder mag zijn lijkt me niets als normaal
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Barry2001 »

De tijden veranderen inderdaad. Nog niet zo heel lang geleden waren er bulletin boards waar domweg alle berichten voorbij kwamen, die je dan ook nog eens allemaal te zien kreeg..
Nu zijn er fora met onderwerp scheidingen. Ook daar staat dan een hoop off topic geneuzel in wat vaak grappig bedoelt is maar vaak niet zo wordt ervaren. Het is de tijd van social media, iedereen vindt overal van alles van en vooral, heeft ook de mogelijkheid dit te melden.

Als ik zoals van de week een serieus nieuwsprogramma kijk als het NOS journaal en er komt eerst een enorm item over zwarte piet gedoe voorbij, vervolgens de opening van een markthal in Rotterdam, en nog een neuzelitem dat ik alweer vergeten ben, terwijl de halve wereld in de fik staat en niet zover hier vandaan de meest gruwelijke dingen plaatsvinden in of bijna in een Nato land waar wij ook deel van uitmaken. Dan denk je ook wel eens waar zijn we mee bezig.

Over het forum, ik vind persoonlijk dat de serieuze artikelen nog steeds de overhand hebben en in zijn soort ZBA forum nog steeds op eenzame hoogte staat, en de bereidheid tot helpen nog steeds groot is. En dat er prima gemoderate wordt, alleen ingrijpen als het echt uit de klauwen loopt. Er wordt al zoveel betutteld in dit land.
En als je het niet aanstaat, je bent niet verplicht alles op het forum door te nemen he. Onze oosterburen hebben er een mooi spreekwoord voor: "Nicht ärgern, nur wundern".
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door AatV »

Het is over het algemeen gebruikelijk om je over onderwerpen als dit alleen te uiten, als je iets niet bevalt.
Ben daarom blij met bovenstaande reactie van Barry2001. Geheel eens met de strekking van zijn verhaal.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door asterduc »

voor enkele jaren had ik me voorgenomen om minder uren achter de PC te zitten en meer tijd te besteden aan het bouwen en het sporten.

Dat is de hoofdreden waarom mijn aanwezigheid hier is verminderd.
Zo begin je contact met 'de groep' te verliezen en dat is jammer want dit gezelschap is een leuke club van DIYers.

Regelmatig maak ik wat tijd en scroll door de nieuwe berichten.
Als er dan enkele pagina's zonder inhoud volgen (de 'katinepraat') dan haak ik liever af.

Dan, Reinder, Jan, ... het zijn echt niet de enigen die er zo over denken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door b_force »

Sluit zich ook aan.

Er is gewoon veel oeverloos gezwets over niks.
Dat moet idd kunnen, maar niet in serieuze discussies.
Zelfmoderatie is dan inderdaad een utopie.
Sterker nog, er zijn genoeg voorbeelden te zoeken waarbij er zelfs gevraagd wordt of het weer ontopic kan.
Vaak ter vergeefs.

Dat heeft naar mijn mening niks met betuttelen te maken.
Het is gewoon buiten gewoon irritant wanneer mensen serieus een gesprek willen voeren en Pipo de Clown komt weer eens langs met zijn "grapjes".
Na de derde keer zou je die bij wijze van spreken een schot hagel door zijn bips mogen jagen. :?
Daarnaast gebeurt het maar al te vaak dat discussies een welles-nietus karakter krijgen.

Moderators (= voorzitters) zijn er ook om een discussie te leiden.
Het is simpelweg teleurstellend wanneer een bepaalde groep een discussie aan wilt gaan, maar continu in de grond wordt gedrukt door een andere groep die het daar niet mee eens is.
Als je het niet eens bent met een bepaald onderwerp, hou je daar dan ook buiten.

Ik ken genoeg andere fora waar in eerste instantie een stuk strenger gemodereerd wordt, maar waar discussies een stuk dieper en heftiger gaan (met respect!) en uiteindelijk mensen elkaar veel beter begrijpen en waarderen.

Concluderend lijkt het me vrij simpel:
Krijgt een topic een serieus karakter, hou je daar dan ook aan (en modereer dat dan ook op een serieuze manier).
Heb je niks zinnigs te melden, ga lekker spelen in de kantine! :) :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

asterduc schreef:
voor enkele jaren had ik me voorgenomen om minder uren achter de PC te zitten en meer tijd te besteden aan het bouwen en het sporten.

Dat is de hoofdreden waarom mijn aanwezigheid hier is verminderd.
Zo begin je contact met 'de groep' te verliezen en dat is jammer want dit gezelschap is een leuke club van DIYers.

Regelmatig maak ik wat tijd en scroll door de nieuwe berichten.
Als er dan enkele pagina's zonder inhoud volgen (de 'katinepraat') dan haak ik liever af.

Dan, Reinder, Jan, ... het zijn echt niet de enigen die er zo over denken.
Ik zit sinds kort weer op het forum, echter de goesting ontbreekt mij vaak om te reageren omdat veel topics verzanden in borrelpraat, daarnaast is er een chronisch gebrek aan leuke en interessante projecten, dat was voor mijn vertrek wel anders.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door JBHC »

Het modereren mag inderdaad wel iets strenger. Ik ben van mening dat mensen zich vaak niet bewust zijn van topic vervuiling. Ik denk dan ook dat als mensen er door een moddereter op aangesproken worden er vanzelf een stukje bewustwordig optreed.
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”