Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
Ik vind het allemaal erg mooi!! Mag ik nog een kritsche noot geven?
Misschien dat ze wat meer elkaar mogen naderen, de units. Zodat ze wat dichter op elkaar staan? En niet te vergeten de acoestische centra mooi uit te lijnen??
Gaan jullie nou een negatieve mal uitfrezen en de kast met polyester maken enzo?
Jan
Misschien dat ze wat meer elkaar mogen naderen, de units. Zodat ze wat dichter op elkaar staan? En niet te vergeten de acoestische centra mooi uit te lijnen??
Gaan jullie nou een negatieve mal uitfrezen en de kast met polyester maken enzo?
Jan
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
die opmerking heb ik Frank ook gemaakt Jan.Wowly schreef:Misschien dat ze wat meer elkaar mogen naderen, de units. Zodat ze wat dichter op elkaar staan? En niet te vergeten de acoestische centra mooi uit te lijnen??
Op de tekening is moeilijk te herkennen hoe groot de afstand is. Dus dat gaat Frank nog eens precies nameten op basis van de gebruikte units.
Acoustische centra: ik had Frank de keuze gegeven om de units ten opzichte van elkaar te verschuiven of alternatief de kast naar achter te hellen. Frank vond de achteruit hellende kast mooier. Persoonlijk had ik oorspronkelijk geopteerd voor een verschuiving, maar als ik het resultaat nu zie is dat geen slechte keuze. De 12M zit acoustisch niet zo diep als de 15M. Daarom kan de uitlijning zuiver door het hellende front behaald worden.
Nee, er wordt eerst de eigenlijke kastvorm gefreesd waarvan dan een negatieve gietrmal wordt gemaakt. In deze moedermal worden dan de uiteindelijke kasten gelamineerd.Wowly schreef:Gaan jullie nou een negatieve mal uitfrezen en de kast met polyester maken enzo?
Ed.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
We zien wel wat het wordt.voodooless schreef:Ik ben het er ook mee eens dat het wat strakker gerold mag worden trouwens.
wel, als Frank éénmaal iets in gedachte heeft dan neemt dat soms ongeziene vormen aan. Over zijn anekdotes kan ik een boek schrijven. Ik nodig hem alvast uit voor de HEZB 2008!voodooless schreef:Op de niewe tweets kun je denk ik toch wel wachten, of verwacht je dat de fabrikage zo snel gaat?
Wat de tweeters betreft. De 660000 heeft dezelfde afmetingen als de 1" Illuminator, dus die kunnen we daarna nog omruilen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
wow, impressed! Heb je er al eens over nagedacht om die bovenste kamers (tweet en mid) te doen mbv een "3D printer' of iets dergelijks? Je tekening ingeven in de pc, en na een paar uur heb je een mooi homogeen iets, nog schuren en afwerken en je bent klaar (kan je gelijk die rondingen (tussen mid en tweet en bass) erin laten laseren of printen).
De volledige Nautilus zal niet gaan wegens z'n omvang, mr dit moet wel lukken.
Maar een idee...
ps: vaak hebben technische hogescholen zoiets staan maar aangezien niet het hele jaar ermee gewerkt wordt, worden er uren op die machines uitbesteed.
Veel succes verder!
De volledige Nautilus zal niet gaan wegens z'n omvang, mr dit moet wel lukken.
Maar een idee...
ps: vaak hebben technische hogescholen zoiets staan maar aangezien niet het hele jaar ermee gewerkt wordt, worden er uren op die machines uitbesteed.
Veel succes verder!
-
peter geerts
- Berichten: 145
- Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Dit zouden de 3 negatief mallen moeten gaan worden
Frank heeft ervoor gekozen om voor de frontplaat een aparte mal te maken.
De reden hiervoor is dat indien hij dat niet zou doen, hij niet de vrijheid zou hebben om de units te verzinken in de front. Door dit verzinken komt er een kraag te staan en daardoor zouden de delen na het lamineren niet meer of slechts zeer moeilijk uit de mal kunnen.
Ed.
Frank heeft ervoor gekozen om voor de frontplaat een aparte mal te maken.
De reden hiervoor is dat indien hij dat niet zou doen, hij niet de vrijheid zou hebben om de units te verzinken in de front. Door dit verzinken komt er een kraag te staan en daardoor zouden de delen na het lamineren niet meer of slechts zeer moeilijk uit de mal kunnen.
Ed.
Nog een maandje dus! Misschien leuk om te verfilmen en uitzenden op discovery naast Hotrods.
Even over de mid.. Heb je de 12M welleens gehoord? Ik heb hem kort beluisterd en volgens mij heeft hij vrij kleine dynamiek. Vervorming lijkt snel te stijgen als het hard gaat. Ik heb nooit de vervormingsmetingen gezien, dus het kan ook gelegen hebben aan de woofer die eronder zat, maar zonder de vervormingsmetingen gezien te hebben zou ik hem na die ervaring niet durven gebruiken..
mvg,
Martijn
edit: zaph heeft hem gemeten. http://zaphaudio.com/smalltest/compare.html
Even over de mid.. Heb je de 12M welleens gehoord? Ik heb hem kort beluisterd en volgens mij heeft hij vrij kleine dynamiek. Vervorming lijkt snel te stijgen als het hard gaat. Ik heb nooit de vervormingsmetingen gezien, dus het kan ook gelegen hebben aan de woofer die eronder zat, maar zonder de vervormingsmetingen gezien te hebben zou ik hem na die ervaring niet durven gebruiken..
mvg,
Martijn
edit: zaph heeft hem gemeten. http://zaphaudio.com/smalltest/compare.html
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Montana schreef:Even over de mid.. Heb je de 12M welleens gehoord? Ik heb hem kort beluisterd en volgens mij heeft hij vrij kleine dynamiek. Vervorming lijkt snel te stijgen als het hard gaat.
asterduc schreef:Wat de Nautilus niet gaat hebben in vergelijk met de Concaves heb je gisteren gehoord. Eindeloze dynamiek en drijvende bassen.
Deze Nautilus-achtige gaat daarentegen een BRAVE speaker worden.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Weinig op aan te merken lijkt mij zo.Montana schreef:Ik heb nooit de vervormingsmetingen gezien, dus het kan ook gelegen hebben aan de woofer die eronder zat, maar zonder de vervormingsmetingen gezien te hebben zou ik hem na die ervaring niet durven gebruiken..
De meting is gedaan op het geluidsniveau dat hoorschade aanvangt!
Ed, welk niveau is dat precies?
In de onderstaande tests komt de 12M er relatief slecht van af. Slecht in de zin van weinig waar voor je geld. Voor een dergelijk bedrag mag je naar mijn mening zeer lage vervormingswaarden verwachten. De waarden zijn op zich niet slecht, maar ook allerminst goed te noemen.
http://www.markk.claub.net/Testing/Midr ... t_data.htm
http://zaphaudio.com/smalltest/
In de onderstaande tests komt de 12M er relatief slecht van af. Slecht in de zin van weinig waar voor je geld. Voor een dergelijk bedrag mag je naar mijn mening zeer lage vervormingswaarden verwachten. De waarden zijn op zich niet slecht, maar ook allerminst goed te noemen.
http://www.markk.claub.net/Testing/Midr ... t_data.htm
http://zaphaudio.com/smalltest/
