Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het allemaal erg mooi!! Mag ik nog een kritsche noot geven?

Misschien dat ze wat meer elkaar mogen naderen, de units. Zodat ze wat dichter op elkaar staan? En niet te vergeten de acoestische centra mooi uit te lijnen??

Gaan jullie nou een negatieve mal uitfrezen en de kast met polyester maken enzo?

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Misschien dat ze wat meer elkaar mogen naderen, de units. Zodat ze wat dichter op elkaar staan? En niet te vergeten de acoestische centra mooi uit te lijnen??
die opmerking heb ik Frank ook gemaakt Jan.
Op de tekening is moeilijk te herkennen hoe groot de afstand is. Dus dat gaat Frank nog eens precies nameten op basis van de gebruikte units.

Acoustische centra: ik had Frank de keuze gegeven om de units ten opzichte van elkaar te verschuiven of alternatief de kast naar achter te hellen. Frank vond de achteruit hellende kast mooier. Persoonlijk had ik oorspronkelijk geopteerd voor een verschuiving, maar als ik het resultaat nu zie is dat geen slechte keuze. De 12M zit acoustisch niet zo diep als de 15M. Daarom kan de uitlijning zuiver door het hellende front behaald worden.
Wowly schreef:
Gaan jullie nou een negatieve mal uitfrezen en de kast met polyester maken enzo?
Nee, er wordt eerst de eigenlijke kastvorm gefreesd waarvan dan een negatieve gietrmal wordt gemaakt. In deze moedermal worden dan de uiteindelijke kasten gelamineerd.

Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wauw man! Respect!!

Dit word een erg mooie klus zie ik wel. En idd niet blijven discusiëren, maar gewoon gaan bouwen. Het is een erg mooie kast, en het zal zeker een topper worden!

Jan
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

asterduc schreef:
de overgangen zijn nu wat versmolten, en op algemene aanvraag, is hij nu ook in een meer populaire kleur!

Ik denk dat dit'em gaat worden.

Ed.
Super!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wow tegek project :D Ik zie hem nu pas :shock:

Ik ben het er ook mee eens dat het wat strakker gerold mag worden trouwens.

Op de niewe tweets kun je denk ik toch wel wachten, of verwacht je dat de fabrikage zo snel gaat?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat het wat strakker gerold mag worden trouwens.
We zien wel wat het wordt.
voodooless schreef:
Op de niewe tweets kun je denk ik toch wel wachten, of verwacht je dat de fabrikage zo snel gaat?
wel, als Frank éénmaal iets in gedachte heeft dan neemt dat soms ongeziene vormen aan. Over zijn anekdotes kan ik een boek schrijven. Ik nodig hem alvast uit voor de HEZB 2008!

Wat de tweeters betreft. De 660000 heeft dezelfde afmetingen als de 1" Illuminator, dus die kunnen we daarna nog omruilen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

definitief ontwerp.

DIT GAAT 'M WORDEN!

De Vorm wordt in de komende week gefreesd, dan gaat het zware werk pas echt beginnen.

For the record: Frank wil hem eind februari (jawel in 2008) spelende hebben!
Bijlagen
Nautilus Frank 1.4 zij [1024x768].jpg
Nautilus Frank 1.4 perspectief [1024x768].jpg
Nautilus Frank 1.4 front [1024x768].jpg
Nautilus Frank 1.4 boven [1024x768].jpg
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Dat ziet er fantastisch uit. :shock:
Ik ben benieuwd naar het bouwproces.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Christian schreef:
Dat ziet er fantastisch uit. :shock:
Ik ben benieuwd naar het bouwproces.
Me 2. :shock: Wil dit zeggen dat ze chroom worden ??? Of interpreteer ik de kleur dan fout?

Heel erg gaaf dit project.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

mischa72 schreef:
Wil dit zeggen dat ze chroom worden ???
nee, doorzichtig :roll: :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, kun je het gevaarte niet bij een glasblazer in opdracht geven ? :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
Hmm, kun je het gevaarte niet bij een glasblazer in opdracht geven ? :lol:
... en daar kom je nu pas mee af!

Ik denk dat je wel wat ZBAers aan het denken zet nu :idea:
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

wow, impressed! Heb je er al eens over nagedacht om die bovenste kamers (tweet en mid) te doen mbv een "3D printer' of iets dergelijks? Je tekening ingeven in de pc, en na een paar uur heb je een mooi homogeen iets, nog schuren en afwerken en je bent klaar (kan je gelijk die rondingen (tussen mid en tweet en bass) erin laten laseren of printen).

De volledige Nautilus zal niet gaan wegens z'n omvang, mr dit moet wel lukken.

Maar een idee...

ps: vaak hebben technische hogescholen zoiets staan maar aangezien niet het hele jaar ermee gewerkt wordt, worden er uren op die machines uitbesteed.

Veel succes verder!
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

Ik kan maar een woord bedenken dat de lading een beetje dekt:

VET!! 8)

Is het nou zo dat de moeder mal in pricipe meerdere keren bruikbaar is? of gaat dat tegen vallen?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

peter geerts schreef:
Ik kan maar een woord bedenken dat de lading een beetje dekt:

VET!! 8)

Is het nou zo dat de moeder mal in pricipe meerdere keren bruikbaar is? of gaat dat tegen vallen?
Precies, kan meerdere malen gebruikt worden.
Meer details later.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Van glas is niet eens zo gek.

Wel lastig kan ik je vertellen. Ik heb een klasgenoot die als glasblazer is afgestudeerd. (komt van de LIS in Leiden).

Hij heeft wel vaker echt mooie dingen gemaakt.

Mosch je er interesse in hebben, kan ik vragen of zoiets mogelijk is :)
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Ongelooflijk schitterend mooi!!

Waar kunnen we bestellen??

:roll: :roll: :wink:


Te koop: 1 setje concaves!!

(grapje ed!)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

robbiedobbie schreef:
Waar kunnen we bestellen??
Te koop: 1 setje concaves!!
Wat de Nautilus niet gaat hebben in vergelijk met de Concaves heb je gisteren gehoord. Eindeloze dynamiek en drijvende bassen.
Deze Nautilus-achtige gaat daarentegen een BRAVE speaker worden.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dit zouden de 3 negatief mallen moeten gaan worden

Frank heeft ervoor gekozen om voor de frontplaat een aparte mal te maken.
De reden hiervoor is dat indien hij dat niet zou doen, hij niet de vrijheid zou hebben om de units te verzinken in de front. Door dit verzinken komt er een kraag te staan en daardoor zouden de delen na het lamineren niet meer of slechts zeer moeilijk uit de mal kunnen.

Ed.
Bijlagen
mal [800x600].jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nog een maandje dus! Misschien leuk om te verfilmen en uitzenden op discovery naast Hotrods.

Even over de mid.. Heb je de 12M welleens gehoord? Ik heb hem kort beluisterd en volgens mij heeft hij vrij kleine dynamiek. Vervorming lijkt snel te stijgen als het hard gaat. Ik heb nooit de vervormingsmetingen gezien, dus het kan ook gelegen hebben aan de woofer die eronder zat, maar zonder de vervormingsmetingen gezien te hebben zou ik hem na die ervaring niet durven gebruiken..

mvg,

Martijn

edit: zaph heeft hem gemeten. http://zaphaudio.com/smalltest/compare.html
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Martijn,

Je hebt wel een hele slechte ervaring met de 12m.
Ik vind de 12m geweldig. Vervorming heb ik nooit gemeten, maar met de dynamiek zit het wel goed. Doorgaans hoor je negatieve berichten als de 12m flink te laag wordt ingezet. Wellicht was dat daar het geval.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Even over de mid.. Heb je de 12M welleens gehoord? Ik heb hem kort beluisterd en volgens mij heeft hij vrij kleine dynamiek. Vervorming lijkt snel te stijgen als het hard gaat.
asterduc schreef:
Wat de Nautilus niet gaat hebben in vergelijk met de Concaves heb je gisteren gehoord. Eindeloze dynamiek en drijvende bassen.
Deze Nautilus-achtige gaat daarentegen een BRAVE speaker worden.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Montana schreef:
Ik heb nooit de vervormingsmetingen gezien, dus het kan ook gelegen hebben aan de woofer die eronder zat, maar zonder de vervormingsmetingen gezien te hebben zou ik hem na die ervaring niet durven gebruiken..
Weinig op aan te merken lijkt mij zo.
De meting is gedaan op het geluidsniveau dat hoorschade aanvangt!
Bijlagen
12M vervormingsmeting [1024x768].jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ed, welk niveau is dat precies?


In de onderstaande tests komt de 12M er relatief slecht van af. Slecht in de zin van weinig waar voor je geld. Voor een dergelijk bedrag mag je naar mijn mening zeer lage vervormingswaarden verwachten. De waarden zijn op zich niet slecht, maar ook allerminst goed te noemen.

http://www.markk.claub.net/Testing/Midr ... t_data.htm
http://zaphaudio.com/smalltest/
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe gaan jullie de frontplaat monteren op de behuizing? BTW, erg mooi, die beelden!! (ben er aardig enthousiast over en vind het erg leuk om te volgen!!)

Jan
Plaats reactie