Pagina 14 van 16

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: di 28 feb 2017, 18:57
door dre
Ik zie het! :-&

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: di 28 feb 2017, 19:11
door pappaleo
In het laag is er toch iets nog niet goed. Dat speelt zich echter op dermate lage frequenties af dat ik het niet in een overall meting kan vatten. Door de noodzakelijke gating kan ik niets zinnigs laten zien onder de 200Hz. Ik heb de indruk dat de karakteristiek ondet de 60 Hz niet afvalt, maar juist oplooopt. Ik heb een boembas, maar de boem ligt bij een 40 of 50Hz.

Ik heb wat closerange metingen gemaakt van de gefilterde drivers en van de poort op allemaal dezelfde afstand en dezelfde gevoeligheidsinstelling van de geluidskaart. Daar leid ik die frequentie uit af.

Het klinkt ook alleen wat eigenaardig met opnamen met een grote hoeveelheid laag. De wat oudere opnamen knappen er best van op.

Nog even laten bezinken.

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: di 28 feb 2017, 19:13
door ds23man
Oudere opnames doen niet veel beneden de 50Hz.

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: di 28 feb 2017, 19:33
door knuisje
Je mag een van mijn twee CA's lenen zolang je nog zonder zit. :-({|=

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: do 02 mar 2017, 11:18
door cool
Mooi aanbod Peter =D>

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: do 02 mar 2017, 11:48
door sander1238
Mooi hoor, zo'n forum :goedzo: :goedzo: =D>

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: do 02 mar 2017, 11:53
door hannesie


:goeie: :goeie: :goeie: :goeie:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: do 02 mar 2017, 16:26
door pappaleo
Ik kijk overdag niet zoveel op het forum wegens tijdgebrek, maar om te voorkomen dat ik ondankbaar lijk: Ik heb Peter per PB al gesproken en mijn waardering voor zijn aanbod uitgesproken. Ik maak er graag gebruik van. :goeie: :dank: :yeah:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: do 02 mar 2017, 17:21
door ray5150
Is de CA versterker die je van Andre te leen had alweer retour ?

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: za 01 apr 2017, 17:03
door pappaleo
Dre is vandaag even langs geweest voor koffie en een luistermomentje. We hebben nog een kleine wijziging in de klankbalans aangebracht door andere weerstandjes te monteren, maar de algemene indruk was: niet te veel meer aan knutselen.

Filters netjes opbouwen en in de kast monteren en dan zijn ze klaar voor een luisterdag.

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: za 01 apr 2017, 17:35
door FR_Aad
Breda??

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: za 01 apr 2017, 17:42
door pappaleo
FR_Aad schreef:
Breda??
Jazeker wel, bij leven en welzijn. :mrgreen:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: za 01 apr 2017, 17:52
door dre
Een prima ontwerp inderdaad.
Een stevig fundament hebben ze wel!
Voor de rest een prima plaatsing en een mooi open klank.
Weinig op aan te merken eigenlijk.

Als hadden ze wel wat groter mogen zijn. :mrgreen:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: za 01 apr 2017, 18:07
door pappaleo
dre schreef:
Een prima ontwerp inderdaad.
Een stevig fundament hebben ze wel!
Voor de rest een prima plaatsing en een mooi open klank.
Weinig op aan te merken eigenlijk.
Dank je. :dank:
dre schreef:
Al hadden ze wel wat groter mogen zijn. :mrgreen:
Ik zit nog niet aan de 2 meter. Wat dat betreft is er nog ruimte voor verbetering :mrgreen:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: za 01 apr 2017, 22:06
door Shadow
Niet ieder gestelde grens is een doel he Leo?

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: za 01 apr 2017, 22:24
door pappaleo
Jij gaat niet voor het maximaal haalbare?

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: zo 02 apr 2017, 7:50
door dre
2 meter is een line array.........
Daar kan ik me prima in vinden. 8)

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: zo 02 apr 2017, 22:27
door Shadow
pappaleo schreef:
Jij gaat niet voor het maximaal haalbare?
Ik heb al moeite om een bouwpakket af te maken door m'n schema, moet ff niet aan een project uit de losse hand denken :-&

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: zo 02 apr 2017, 22:38
door pappaleo
Dat maximaal haalbare ging over de afmeting, hoor. :mrgreen:
Qua tijd houdt het bij mij ook niet echt over.

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: zo 02 apr 2017, 23:39
door ray5150
Ik mis eigenlijk nog een beetje de filterporno in dit verhaal...

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: ma 03 apr 2017, 6:09
door pappaleo
Wegens de sterke overeenkomsten met de electronica in een kerncentrale heeft dat de status "strictly classified information" gekregen.

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: ma 03 apr 2017, 9:12
door ray5150
En de aandacht van de NSA... :mrgreen:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: ma 03 apr 2017, 16:53
door Ouwebok
Prachtig project! En als eerder gezegd; leuk beschreven!

Mbt je eerdere punt over "problemen" in sub-laag: went het inmiddels?

FYI ik heb ook B139s gehad waarbij de TS-parameters na meting nogal bleken af te wijken van "orginele" gegevens.
Mogelijk is dit ook in dit geval van belang en deels een verklaring voor je laag-ervaring?

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: ma 03 apr 2017, 19:16
door pappaleo
Die laag ervaring is al aangepast door (2 keer) rendementsaanpassing van midden en hoog. De gesimuleerde laagcurve was van een closerange meting gemaakt en blijkbaar toch niet helemaal in verhouding tot de rest. De scheidingsfrequentie ligt ook vrij laag, bij ca 160Hz.

Het is nu wel goed zo. Het laag is stevig en alleen overdonderend bij electronische muziek (Yello, Vangelis. JM Jarre). Bij normale muziek klinkt het prima en behoorlijk strak.

Ik kan door de recente laptopcrash voorlopig niet meer meten en de rest van de afstemming gaat dus old fashioned met die twee flappen aan de zijkant van mijn hoofd.

Maar ondanks dat het allemaal vintage spul is: Ze kunnen prima mee met een paar moderne weergevers :mrgreen:

Re: [Vintage project #2] Isobarix

Geplaatst: zo 21 mei 2017, 23:35
door pappaleo
Update !!

De filters zitten nog zo in elkaar en zo kunnen ze natuurlijk niet mee naar Breda volgende week:
Isobarix_165.jpg
Dus heb ik voortvarend een paar printjes gemaakt voor midden en hoog met behulp van de stenen tijdperk methode schilderstape, naggellak en natriumpersulfaat:
Isobarix_166.jpg
Isobarix_167.jpg
Gaatjes geboord:
Isobarix_168.jpg
Over het filter van de woofer heb ik nog even nagedacht. Dat paste dus niet op zo'n printje van 20 bij 10. Verder zijn de onderdelen te zwaar om fatsoenlijk op een printje te zetten. Verder moeten die printen in de kast allemaal nog aan elkaar geknoopt worden. Dus heb ik besloten die hard-wired op een plankje te maken (soldeerpunten zijn messing spijkertjes). De printjes voor midden en hoog komen dan ook op dat plankje. Dat plankje meet 21 bij 36 cm. De kast is intern 23 cm breed, dus dat kan net. Ik kan dan de verbindingen strak houden en de plank integraal in de kast plaatsen.
Isobarix_169.jpg
De aansluitterminals steken aan de binnenkant door de plank heen en de onderdelen zitten al direct aan de aansluitlippen gesoldeerd.
Vandaag de eerste printen bestukt:
Isobarix_170.jpg
Morgen begin ik aan het het andere kanaal.