Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door MechanicalAnimal »

Mooi eindresultaat!!!!! :goeie:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

Dat zeer zeker.
Ben je ook blij met hoe ze klinken ?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door JeroenGRT »

Wauw mooi geworden zeg!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

hannesie schreef:
Pjotr schreef:
=D>
Inderdaad een applaus waard, ik zit dan nog met de voet, maar dat word nog verder afgewerkt met het filter, maar net een beetje zwevend maakt het echt af.
Ik vind dat zwevende zelf ook zeer geslaagd.

Bedankt allemaal voor de complimenten! Het resultaat komt ook zeker door jullie hulp wanneer ik vragen had.
ray5150 schreef:
Ben je ook blij met hoe ze klinken ?
Tsja, het ik heb ze inmiddels beneden in mijn woonkamer staan, en ik moet nog ff flink wat eq erop los laten. Deze simulatie komt aardig overeen.
150522Evora filter v2.png
Zegt voldoende, een zeer aanwezig midhoog en de rest zit allemaal op de achtergrond. Ga ik straks wat aan doen d.m.v. mijn versterker waarop audessey zit. Dat is een programma wat problemen met de ruimteakoestiek, maar ook afwijkingen van speakers kan verhelpen. Is niet zaligmakend natuurlijk, maar voor nu zeker de moeite om te proberen.
Bovendien zit er een actief filter in de versterker en stuur ik de speakers bi-amped aan. Een kanaal voor woofer en het andere kanaal voor mid en tweeter. Ik kan instellen tot welke frequentie de woofer moet doen, de niveaus t.o.v. elkaar regelen. Zelfs een fasedraaiing en offset kan ingesteld worden.
Dus er valt nog veel meer uit te halen, zelf zo met dit zeer simpele filter bestaande uit 2 condensatoren.

Ik houd jullie op de hoogte. Nu even nog wat foto's.
IMG_1341 - kopie.JPG
IMG_1342 - kopie.JPG
Ik ben supertrots! :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door dre »

En terecht! 8)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

8) :sure:

Ik ben lekker aan het klooien met mijn versterker geweest en het klinkt nu echt al goed. Woofers afgefilterd op 800hz, mid en hoog 3db zachter gezet. Dat maakt al een groot verschil. En de Audyssey eroverheen gegooid maakt het nu nog beter. Nog niet perfect, maar ik denk dat dit aan faseverschillen ofzo ligt. Ik wordt er reuzenieuwsgierig hoe het gaat worden met een echt filter op maat.

In ieder geval kan ik nu al van muziek genieten tijdens het inspelen. Hoe lang adviseren jullie?
En op wat voor volume? Ik kan me voorstellen dat een flinke volume de inspeeltijd wel verkort, maar mijn zwangere( :D ) vrouw ligt s'avonds meestal al vroeg op bed en daar moet ik wel een beetje rekening mee houden.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ief »

Prachtige speakers geworden! Respect.

Wat ga je nu doen voor de filters dan? Neem aan dat de vertigo's gewoon een bijpassend filter hebben of gaat dat niet meer werken?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Bedankt. Oorspronkelijk was ik van plan volledig het elektrische pakket van de vertigo te gebruiken. Echter heb ik op een gegeven moment besloten om een andere tweeter te gaan gebruiken, daar voor een écht optimaal resultaat ik toch al niet aan een ander filter ontkwam.

Na het inspelen ga ik bij Jeroen_D de boel laten inmeten en gaat hij met/voor mij een mooi filter precies passend bij deze speaker ontwerpen.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ief »

Duidelijk :)

Dat komt vast goed!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

rodi schreef:
In ieder geval kan ik nu al van muziek genieten tijdens het inspelen. Hoe lang adviseren jullie?
En op wat voor volume? Ik kan me voorstellen dat een flinke volume de inspeeltijd wel verkort, maar mijn zwangere( :D ) vrouw ligt s'avonds meestal al vroeg op bed en daar moet ik wel een beetje rekening mee houden.
Mid en woef er weer uit schroeven en los op tafel op hun resonantiefrequentie een half dagje lekker laten wapperen. En dat een dag later herhalen. Heb je geen last van herrie met losse speakers. Tweeter wordt lastiger, die moet je echt met muziek een maandje inspelen. Al is het daar minder nodig, die komt alleen maar losser en gaat beter klinken. Zijn Fs verandert niet echt. Dus voor de filteroptimalisatie minder nodig.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik ben juist zo blij dat de boel in elkaar zit en in mijn huiskamer staat. Ik wil nu eerst door al mijn favorieten heen gaan, ik hoor al zoveel nieuwe dingen!

Maar als ik de woof en mid eruit haal, hoever moet ik ze dan laten uitslaan?

En als ik ze gewoon in wil laten spelen met muziek? Is dat te doen in 1-2 maanden? Kan dat alleen op standje disco of ook op minder?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Het is net een auto. Die rij je ook niet in door een weekje volgas te rijden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

rodi schreef:
Ik ben juist zo blij dat de boel in elkaar zit en in mijn huiskamer staat. Ik wil nu eerst door al mijn favorieten heen gaan, ik hoor al zoveel nieuwe dingen!

Maar als ik de woof en mid eruit haal, hoever moet ik ze dan laten uitslaan?

En als ik ze gewoon in wil laten spelen met muziek? Is dat te doen in 1-2 maanden? Kan dat alleen op standje disco of ook op minder?
Gewoon gebruiken en er van genieten als het steeds beter gaat klinken (of je steeds meer aan de gebreken eigenaardigheden bent gewent).

Voor inspelen zou je ze ook met de voorkant tegen elkaar kunnen zetten en een van de luidsprekers uit fase aansluiten. Bij een mono signaal zou je weinig meer moeten horen. Desnoods een deken er over.

Het risico is dan wel dat je vrouw gaat googelen op geestelijke gezondheidszorg.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
Het is net een auto. Die rij je ook niet in door een weekje volgas te rijden.
Ja, maar er gaan wel bar weinig koffers in hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

rodi schreef:
En als ik ze gewoon in wil laten spelen met muziek? Is dat te doen in 1-2 maanden? Kan dat alleen op standje disco of ook op minder?
Als je zolang kunt wachten met het optimaliseren van het filter is dat ook een prima optie. Waar het om gaat is dat de ophanging en dan met name de spider, soepeler wordt op den duur en dat kan van invloed zijn op de filterafstemming. En in tegenstelling tot auto's slijten speakers niet van het gebruik, alleen van misbruik :D
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Kan iemand mij vertellen hoeveel er nodig is voor het inspelen qua tijd en volume?

Grootste gedeelte staan ze nu op huiskamerniveau te spelen. Dan bewegen woofers nauwelijks.
Afgelopen zondag een lekker luistersessie gehad, buren waren weg. Ik heb me nog wel iets ingehouden, je gaat een auto ook niet gelijk volgas over de autobahn heen jakkeren voor een uur achter elkaar. Nu hebben ze een goed uur ongeveer 85db geluidsdruk op 5m afstand staan geven. Gaf wel een lekkere druk op de oren en lijf als er dik laag in de muziek zat. Echt bijzonder dat 18cm woofers dit presteren! 8)
Het mid is ook al best mooi, alleen het hoog nog erg metalig/scherp. Ik denk dat dit komt doordat de middentoners geen laagdoorlaatfilter heeft en samen met de tweet van ongeveer 4khz speelt. Want in principe moet de audessey de boel helemaal strak trekken. Ik denk dat het door faseverschillen e.d. komt dat het hoog niet optimaal is. Ik had er op gerekend, maar ben toch wel benieuwd of iemand me uit kan leggen hoe ik bijvoorbeeld het bundelen van de middentoners kan horen wat nu toch zeker aan de hand moet zijn. Des te meer ik leer des te interessanter!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door JeroenGRT »

Het ziet er in ieder geval erg mooi uit, die tweeter past perfect in dit ontwerp.
Jeroen heeft destijds ook mijn vertigo gemeten, ben wel benieuwd hoe dit ontwerp klinkt t.o.v. de standaard vertigo.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

rodi schreef:
Het mid is ook al best mooi, alleen het hoog nog erg metalig/scherp. Ik denk dat dit komt doordat de middentoners geen laagdoorlaatfilter heeft en samen met de tweet van ongeveer 4khz speelt. Want in principe moet de audessey de boel helemaal strak trekken. Ik denk dat het door faseverschillen e.d. komt dat het hoog niet optimaal is.
Ik denk dat de tegelvloer ook voor reflecties kan zorgen die niet optimaal zijn voor het geluidsbeeld. Misschien kun je eens experimenteren met een dik kleed of dekbed op de vloer tussen de luidsprekers en luisterplaats.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Een mooi kleed staat zeker op de planning, maar eerst richt ik mij nu op het perfectioneren van de speakers. De akoestiek gaat daarna gebeuren, tenminste als ik daar tijd en geld voor overhoud. Mooie kleden kunnen nog best prijzig zijn en ik voel er weinig voor om daarbij ook zelfbouw te gaan maken. Lijkt me een echt monnikenwerk. :P
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door wouter »

rodi schreef:
Het mid is ook al best mooi, alleen het hoog nog erg metalig/scherp. Ik denk dat dit komt doordat de middentoners geen laagdoorlaatfilter heeft en samen met de tweet van ongeveer 4khz speelt. Want in principe moet de audessey de boel helemaal strak trekken. Ik denk dat het door faseverschillen e.d. komt dat het hoog niet optimaal is. Ik had er op gerekend, maar ben toch wel benieuwd of iemand me uit kan leggen hoe ik bijvoorbeeld het bundelen van de middentoners kan horen wat nu toch zeker aan de hand moet zijn.
Als je de midwoofer en tweeter hetzelfde filter geeft vind ik het knap dat je er langere tijd naar kunt luisteren :goeie:
Dat zal niet om aan te horen zijn... ik heb geen idee hoe het geheel aangesloten is maar die curve die je in boxsim liet zien, een shelf vorm, lijkt me dramatisch klinken: het hoog een gigantisch stuk luider dan het laag. Het is te veel om uit te leggen wat er mis gaat maar zowel de werkingsgebieden als de spectrale balans kloppen nu niet. Als je 2 hoogbronnen hebt dan krijg je daar inteferentie/kamfiltering door maar ook kun je ze nog zo aansluiten dat je hoogsectie in impedantie daalt (2 units parallel) en dan klopt de filterfrequentie niet meer en heb je de boel ook nog flink luider spelen omdat je meer vermogen krijgt door de verlaagde impedantie door de parallelschakeling.

Goede nieuws: het kan alleen maar beter worden :yeah:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Door een aantal actieve filters in mijn versterker hoef ik niet te luisteren naar een luidspreker met een curve zoals eerder gepost.
Door de woofer actief op 800hz af te kappen en voor de rest een correctie door Audyssey meet het waarschijnlijk zeer netjes.
Audyssey zal trachten een doelcurve te benaderen, voor zover mogelijk met de luidsprekers. Alleen de kamfiltering, bundeling e.d. kan het niet aanpakken. Ik hoor dus dat het hoog niet klopt. Als ik Audyssey uit zet dan heb ik een zeer upfront midden en hoog en bovendien een dreunend laag.

Kortom het klinkt op het hoog na nu echt al super goed!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik hoor als ik op redelijk tot flink volume een testtoon van 20hz oplopend naar 30hz afspeel bij 20hz wat bijgeluiden. Komt niet van de speaker, die slaat maar 1-2mm uit bij die frequentie op dat volume. Deze constatering samen met het globaal doorlezen van het baspoorten leesvoer maken dat ik wil proberen de baspoort aan de binnenkant ook een trompetvorm te geven.

Mijn eerste poging was de poort proberen af te ronden/naar buiten te buigen d.m.v. een fles wijn en verhitten van de poort, maar dit krijg ik niet goed voor elkaar. De boel verkreukeld of buigt nauwelijks.
Daarom plan 2 maar uitgevoerd: van 2 baspoorten één baspoort gaan maken. Dit door van de baspoorten wat lengte af te zagen en van de binnenste trompet de buitenkant eraf halen zodat de poort nog door het basgat heen past voor montage.

Is het een groot probleem als er een opstaand randje aan de binnenkant van de dikte van het materiaal blijft?
Het materiaal is ongeveer 1 mm dik. Ik kan het proberen netjes glad te gaan dremelen of het netjes proberen af te plakken met goed tape.

Een andere optie is dat ik van het voorste gedeelte en het achterste gedeelte even veel afzaag zodat de 2 delen precies op elkaar passen. Dit luistert echter wel vrij nauw. En dan moet ik de poortlengte wel meteen goed hebben. Bij de optie hierboven kan ik nog wat spelen met de lengte. De originele lengte is 16cm, terwijl uit winisd als ideaal 22cm komt. Volgens een artikel van troels moet je die waarde met een factor 0,7-0,8 vermenigvuldigen. Dan zou ik uitkomen op een lengte tussen 15,4 en 17,6 cm. Dus ik denk dat ik aan de lengte niet veel moet veranderen. Of wel?


Nog adviezen over de lengte van de poort en hoe dit aan te passen?
Bijlagen
IMG_1363.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Weet je zeker dat de poort het bijgeluid veroorzaakt?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Volgens mij wel. Ik heb in de kast alles gecheckt, totaal geen beweging ergens in te krijgen. Ik kan nu echter niet checken i.v.m. het benodige geluidsvolume.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”