Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Pjotr schreef: do 28 aug 2025, 20:44
...Grappige hiervan is dat Orgel en Orkest apart zijn opgenomen en later zijn samengevoegd.
Dan kan het blijkbaar wel goed gaan. Bij Karajan is dat dus helemaal fout gegaan. Berliner Philharmoniker met het orgel van de Notre Dame Parijs. Snap ook niet dat dat op de markt is gebracht, maar ja digitaal DDD was toen de mode.

Is Dutoit vast ook niet de referentieopnme, maar wel die van mij. Een van mijn eerste cd's met klassieke muziek. Vaste begeleider naar luisterbeurten.

Maar bovenal een fraai stuk muziek.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: do 28 aug 2025, 15:14
Wel veel filmisch synth bas die zonder beeld veel van hetzelfde wordt.
jeroen_d schreef: wo 27 aug 2025, 22:12
Op een gegeven moment speelt er bijna alleen bas, met een aantal nuances waarbij er ook zachte bijgeluidjes te horen zijn.
Er is meerdere zachte bijgeluidjes en tingeltjes te horen. Op welke track en waar doel je hier nu?
Ik heb een foto gepost van wat er speelt. Het gaat om het deel waarin er bijna alleen laag te horen is, waarin veel nuances zitten die niet te horen zijn op normale systemen. Bij Walter gaat het ook heel goed omdat zijn ruimte flink gedempt is en de open baffle lekker ondersteunt waardoor zelfs de 10" woofers het gemakkelijk hebben. Met de Lindemann hoor je detail zoals op de hoofdtelefoon. Een flinke verbetering tov de Chaos. Daar zit waarschijnlijk teveel prettig klinkende vervorming in die fijn is voor de klank maar fnuikend voor hoorbaarheid van microdetail.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Thanx, dat had ik even gemist. Morgen eens even voor gaan zitten.

@richard: Inmiddels de uitvoering van Dutoit ook gevonden op Qobuz. Leuk om te vergelijken!
Dutoit_Organ_Symphony.jpg
Die van Barenboim (uit 1976) staat trouwens ook op Qobuz.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Pjotr schreef: do 28 aug 2025, 15:14
Wel veel filmisch synth bas die zonder beeld veel van hetzelfde wordt.
Vanille uit een zakje is toch wat anders dan een stokje uit Madagaskar.
Meen ik dat Zimmer voor Interstellar wel een echt orgel heeft gebruikt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

richard schreef: do 28 aug 2025, 21:52
Meen ik dat Zimmer voor Interstellar wel een echt orgel heeft gebruikt.
Yep! En hoe, op velerlei manier.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Is een orgel wel een instrument waar ik beperkt ervaring mee heb. Af en toe een uitvaart met orgel in de dorpskerk, of als de middelen van de gemeente beperkt waren een Eminent.
Ook geen lid van de Nederlands Hervormde gemeente in een historische kerk.
Wel een paar keer in de Martinikerk Groningen het orgel kunnen beluisteren. Geen lullig orgeltje daar en goede organisten.


Is het leuk als een installatie veel laag, nuance en detail kan weergeven. Toch heb ik maar weinig meegemaakt dat ik ook de illusie heb gehad dat er fysiek iemand bij je in de kamer staat (als het gebeurde was dat bij een breedbander en een keer bij Dunlavy).
Gaat dat uiteindelijk ook vervelen. Een lekkere ontspannende weergave lijkt mij uiteindelijk het meest aantrekkelijk. Al dan niet met chaos.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik bezit zelf één album van Konstantin Reymaier met het grote kerkorgel in de kerk in Vienna.
Klink uiterst imposant, maar het is niet iets wat ik vaak op zet.
organ.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Richard,

Ik vind de beschrijving van Jeroen wel goed, het klinkt bij mij wat directer dan bij hem, ik denk omdat je relatief dicht op de speakers zit en veel demping in de kamer, bij Jeroen zit je er veel verder vanaf want veel grotere kamer, dus in verhouding meer indirect geluid, volgens mij is de nagalmtijd ook erg laag bij mij. Dus er is wat verschil, maar er zijn ook veel overeenkomsten hoe het klinkt.

Voor nu ben ik uitermate tevreden met de weergave, zeker gezien de kleine ruimte 2.7 x 4.5 meter waar ik het mee moet doen. De vraag is natuurlijk, kan het nog beter?

Nog een intressante tip die ik van Cock kreeg:

Split je filter componenten, dus bijv. niet een enkele 4.7 uF in de plus van de tweeter, maar een 2.35 uF in de plus EN in de min, volgens Cock klinkt dit beter, ik kan me er iets bij voorstellen, meer symmetrie in de schakeling… Iemand die dit wel eens getest heeft? Mijn filters compleet herbouwen is een mega klus, maar als hier nog iets te winnen is..?

Plaatje erbij:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0702.png
IMG_0702.png (8.1 KiB) 209 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

En zo fröbelen we verder... wat is de ratio er achter? Moet je ook wel een symmetrische versterker gebruiken en symmetrische speakers, anders heeft het sowieso weinig zin dunkt mij :mrgreen:

Snap die Cock niet. Hij haatte condensatoren, daar ging hij altijd prat op. In al zijn Sonore spullen, ook zijn versterkers, zaten alleen maar spoelen zei hij altijd. Nou adviseert hij er 2x zoveel en dan ook nog 2x zo groot.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 7:58
Split je filter componenten, dus bijv. niet een enkele 4.7 uF in de plus van de tweeter, maar een 2.35 uF in de plus EN in de min, volgens Cock klinkt dit beter, ik kan me er iets bij voorstellen, meer symmetrie in de schakeling… Iemand die dit wel eens getest heeft? Mijn filters compleet herbouwen is een mega klus, maar als hier nog iets te winnen is..?
Omdat je dan feitelijk de condensatoren in serie gaat zetten zal de capaciteit moeten verdubbelen in plaats van halveren
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

2 dezelfde condensatoren in serie halveert de waarde.
En Cock neemt daar dan ook nog condensatoren voor met gehalveerde waarde?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Oh Olaf was me voor.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 7:58
Nog een intressante tip die ik van Cock kreeg:

Split je filter componenten, dus bijv. niet een enkele 4.7 uF in de plus van de tweeter, maar een 2.35 uF in de plus EN in de min, volgens Cock klinkt dit beter, ik kan me er iets bij voorstellen, meer symmetrie in de schakeling… Iemand die dit wel eens getest heeft? Mijn filters compleet herbouwen is een mega klus, maar als hier nog iets te winnen is..?

Plaatje erbij:

Groetjes Walter
Ja, geen goed plan walter. Je hebt er nu 4,7uF in zitten, dat moeten er dan twee stuks van 9,4uF worden. Zeer prijzig en je gaat het echt niet horen. Ja wellicht wel omdat de condensatoren zo vreselijk groot zijn, dat gaat anders klinken. Maar meer daarom dan vanwege de symmetrie.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik nam aan dat je de condensator moest halveren, had er niet diep over nagedacht, als je moet verdubbelen is wel een nadeel inderdaad… maar ja, als het beter klinkt, waarom niet…
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Ik verwacht van niet. Zoals je weet heb ik ontdekt dat het materiaal van de speakerkabel leiding, aangesloten op de massa van de versterker, er niet veel toe doet zolang de dikte gelijk blijft. Het materiaal van de leiding die aangesloten is op de rode terminal van de versterker, die de signaalspanning geeft, maakt wel duidelijk uit voor de klank. Er is dus per definitie een asymmetrie die je niet op deze manier kan opheffen.

Deze schakeling van Cock gaat geen verschil gaat maken, wellicht dat het wel wat doet bij een gebalanceerde versterkeruitgang.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De Lindemann is een gebalanceerde versterker dacht ik, per kanaal 2 versterker trappen…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Jeroen, zou het dan nog intressant zijn om alle filter componenten in de min te zetten, zodat deze net zoals die kabel in jouw voorbeeld, het geluid minder kunnen verzieken?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

:think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Is het een idee om eens muziek te gaan luisteren Walt en zelf te ondekken. Er wordt daarvan genoeg interessants aangedragen om eens te gaan ontdekken EN om uitgebreid de huidige mogelijkheden uit te proberen. Je huidige set lijkt mij daar zeer capabel en goed genoeg voor. A(l)s is tenslotte ook maar verbrande turf.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Jongens, de set staat boven, wel leven beneden, ik luister 2 a 3x per week een paar uurtjes. Dus genoeg tijd over om na te denken over verbeteringen. Stilstand is per definitie achteruitgang. Jeroen had zijn bevinding al eerder met mij gedeeld, mijn idee is dat de stroom 2 kanten op loopt, maar de energie loopt via de rode versterkerbus naar de speaker, en komt niet meer terug, ik had er nog niet over nagedacht of je met componenten dezelfde truc kan doen, wellicht dat nadelige effecten van condensators en weerstanden, minder hoorbaar zijn als je ze in de min zet…?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Minstens 1x per week de trap af en op sjouwen dan? Doe je ook wat aan je fysieke conditie :D Als maar rondjes lopen gaat per definitie ook naar nergenshuizen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik begreep nog van Cock dat hij met name doelde op de spoelen in de laag sectie, niet zozeer condensators.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 11:53
mijn idee is dat de stroom 2 kanten op loopt, maar de energie loopt via de rode versterkerbus naar de speaker, en komt niet meer terug
Jouw idee klopt, het is immers een wisselspanning
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja, maar de lading/energie loopt maar 1 kant op, via de rode draad van de versterker naar de speaker, en dan wordt het circa 1% geluid en 99% warmte.. ( met mijn speakers dan)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

En uiteindelijk via de lucht naar je oren. Volgens mij is dat ook de bedoeling :think:
Plaats reactie